AnonymBruker Skrevet 28. oktober #1 Skrevet 28. oktober I dag så ser jeg i nyhetene at antall selvmord har økt, særlig blant de over 70 år. Jeg leser om lærere som rapporterer om fulle klasserom. Barnehagelærere som opplever å stå alene med (mange) barn. Jeg leser at først manglet vi masse fastleger, nå er det bedre, men spesialister rømmer ut av sykehusene da de opplever å ikke få hjelpe nok mennesker, dårlige arbeidsforhold osv. Jeg leser om sykehus som er for gamle, med mugg, skader og dårlig renhold. Jeg leser om mennesker som står i matkø. Jeg leser om en psykiatri som nedbemanner og folk får ikke den behandlingen de trenger. Vi skryter av Norge, av velferdsstaten vår. Men er det egentlig noe å skryte av? Jeg har forståelse for at det er mange gladsaker om folk som reddes, får stønader de trenger, helsehjelp osv osv som vi aldri får høre om. Men jeg får inntrykk av at det er pp grunn av ståpåviljen til de fantastiske menneskene som jobber der og ikke har blitt apatiske eller gitt opp ennå. Ikke at systemet de jobber i faktisk er bra eller fungerer optimalt. Mine spørsmål er: er det så ille som det ser ut som? Er det verre? Bedre? Hvordan har det blitt slik? Hvorfor er fødsels- og barselomsorgen og psykiatrien på mange felter dårligere i dag enn for 20-30 år siden? Anonymkode: fac36...ef5 2 1
Gratis Skrevet 28. oktober #2 Skrevet 28. oktober Når vi fikk oljefondet og det ble bestemt hvor mye penger som skulle brukes hvert år, ble det gjort en kjempetabbe. Det ble aldri bestemt hva pengene skulle brukes til. Det er den diskusjonen jeg går å venter på. 🙃 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #3 Skrevet 28. oktober Vi er rike men mer ulykkelige? Over 700 registrerte selvmord i fjor. Regner du med over 300 overdosedødsfall pluss dødsulykker personbil-vogntog, som mange av de er kamuflerte selvmord.. Så er vi ikke langt unna 1000 personer som hvert år tar sitt eget liv. Det er fryktelig mange mennesker som ikke ville leve lenger i den norske velferdsstaten. Anonymkode: 31f88...cb3 2
Tuba Skrevet 28. oktober #4 Skrevet 28. oktober Hvilken del av velferdsstaten er det dere ikke liker? Gratisk skole og universitet, gratis helesevesen, raus sykelønnsordning, uføretrygd, lønnet svangerskapspermisjon eller noe annet? Kanskje det ikke er velferdstaten som er problemet......... 8
piggrokken Skrevet 28. oktober #5 Skrevet 28. oktober Vi er nok som mange andre land, ganske navlebeskuende. At Norge er best etc. Men selvsagt sier vi det. Ingen her sier f.eks at Zambia, det er landet en skulle bodd i. Norge har sine feil og mangler, men hver gang jeg ser han gærningen i Nordkorea, er jeg sjeleglad for at jeg ikke er født en sånn plass. Vi kunne hatt det bedre, men vi kunne hatt det verre også. 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #6 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi er rike men mer ulykkelige? Over 700 registrerte selvmord i fjor. Regner du med over 300 overdosedødsfall pluss dødsulykker personbil-vogntog, som mange av de er kamuflerte selvmord.. Så er vi ikke langt unna 1000 personer som hvert år tar sitt eget liv. Det er fryktelig mange mennesker som ikke ville leve lenger i den norske velferdsstaten. Anonymkode: 31f88...cb3 Det er litt dette jeg også har tolket meg frem til. Folk er ensomme, fattige i et rikt land, de ber om hjelp uten å få reell hjelp. Det være seg hos fastlege, psykiatri (dersom de er så heldige å få en henvisning), barnevern, økonomisk eller sosialt. Jeg tror mange går rundt med mange bekymringer og problemer de må håndtere selv. Når man også ser at selvmord blant de over 70 øker så tenker jeg også at det er noe som må sees på i eldreomsorgen. Hvem er disse? Har de dødlige diagnoser (skulle vi hatt aktiv dødshjelp?), ensomhet, alkoholproblemer eller stor gjeld? Hvor trykker skoen? Jeg synes det er trist at et så rikt land med en velferdsstat klarer å fremstå på denn måten, til tross for det som sikkert er mange fine historier også. Anonymkode: fac36...ef5 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #7 Skrevet 28. oktober Velferdsstaten vår er veldig bra sammenliknet med de fleste andre land men den kunne vært bedre. Systemet lider mange steder under at det er behov for mer tjenester enn det er penger til. Det kunne løses ved at vi betaler mer skatt, for det har de fleste av oss råd til, men for en politiker å foreslå det, er ofte politisk selvmord. De fleste velgerne vil jo ha både i pose og sekk, både lavere skatter og bedre velferdstjenester, men det er et umulig regnestykke som ikke går i hop. Ofte blir resultatet at politikerne unngår å øke skattene og heller reduserer budsjettene til skole, velferd, veier, jernbane og andre offentlige tjenester. Vi lever dermed i luksus i våre private hjem, har både hytte, bil og båt, og reiser til utlandet på ferie flere ganger i året mens samfunnet utenfor døra vår forfaller. Anonymkode: 38f91...31d 4
MollyJones Skrevet 28. oktober #8 Skrevet 28. oktober Sammenlignet med hva? Andre land? Andre tider? Jeg vil si vi kommer godt ut av begge sammenligningene. Det sagt - det betyr ikke at ting ikke kan forbedres, at omfordelingen kunne vært mer rettferdig og at enkeltskjebner lider av dårlig politisk styring. 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #9 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er litt dette jeg også har tolket meg frem til. Folk er ensomme, fattige i et rikt land, de ber om hjelp uten å få reell hjelp. Det være seg hos fastlege, psykiatri (dersom de er så heldige å få en henvisning), barnevern, økonomisk eller sosialt. Jeg tror mange går rundt med mange bekymringer og problemer de må håndtere selv. Når man også ser at selvmord blant de over 70 øker så tenker jeg også at det er noe som må sees på i eldreomsorgen. Hvem er disse? Har de dødlige diagnoser (skulle vi hatt aktiv dødshjelp?), ensomhet, alkoholproblemer eller stor gjeld? Hvor trykker skoen? Jeg synes det er trist at et så rikt land med en velferdsstat klarer å fremstå på denn måten, til tross for det som sikkert er mange fine historier også. Anonymkode: fac36...ef5 Det med selvmord blant de som er over 70 er usigelig trist. Før var det veldig sjeldent eldre tok sitt eget liv. Noe har skjedd med de eldres livskvalitet de senere årene. Anonymkode: 31f88...cb3 1
Perine Skrevet 28. oktober #10 Skrevet 28. oktober Tuba skrev (5 timer siden): Hvilken del av velferdsstaten er det dere ikke liker? Gratisk skole og universitet, gratis helesevesen, raus sykelønnsordning, uføretrygd, lønnet svangerskapspermisjon eller noe annet? Kanskje det ikke er velferdstaten som er problemet......... Vi har velferd, god for noen, mens andre kjemper for å bli hørt. Gratis er det ikke, for sykdom er dyrt. Egenandeler hos lege, utgifter til medisiner og medisinsk materiell osv. Og husk at tennene ikke er en del av kroppen. Sykelønnsordningen er fortsatt bra, men stadig flere opplever mistro og arbeidsgivere som bestrider sykemeldinger, som fører til lang ventetid på sykepenger. I flere måneder går det på stumpene løs for å klare utgiftene. Går det riktig ille, så havner men på AAP og uføretrygd, hvor man mister 34% og mer av sin inntekt. Eller man oppfyller ikke alle krav og må på sosialen og tigge penger til mat. Med dagens boligutgifter, matpriser og alt som skal til, så er det dystert. Det blir mer fattigdom, og med dette følger dessverre også stigmatisering og skam. Grupper i samfunnet legger skylden på hverandre, og det blir dårlig stemning av slikt. Kommunene prioriterer blomsteroppsatser høyere enn de hjemløse, og vi må bare forstå at det er jo så mange hjelpetrengende.. I neste øyeblikk får vi høre om enda flere dyre direktører som holder på å leke i sandkassen med kommunalt ansatte på teambuildingstur i fjerne himmelstrøk, men det gikk jo av andre budsjetter. Hilsen et gjennomsnittsmenneske, som har det ok, men liker ikke utviklingen. Det er så ufattelig mye som burde fikses. (måtte svartmale litt, bare) 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #11 Skrevet 28. oktober Tuba skrev (6 timer siden): Hvilken del av velferdsstaten er det dere ikke liker? Gratisk skole og universitet, gratis helesevesen, raus sykelønnsordning, uføretrygd, lønnet svangerskapspermisjon eller noe annet? Kanskje det ikke er velferdstaten som er problemet......... Det man ikke liker er latterlig lave satser i et land som venter hvert øyeblikk å runde 21.000 milliarder kroner i oljefondet. Akkurat nå er den på 20.853 milliarder kroner mens jeg skriver dette. Med latterlig lave satser så menes blant annet: Sosialhjelp satser AAP satser Minsteufør satser og minstepensjon spesielt for oss født etter 1963. Det vil si alle som er enten 62 år eller yngre. Altfor dårlig bostøtte ordning Dårlig psykiatrisk tilbud til folk som sliter Altfor dårlig sosialbolig politikk. Staten burde vært helt brutalt mot boligkakser som eier hundrevis og tusenvis av leiligheter. Tvinge boligkaksene til å selge disse til staten, så kunne staten lånt ut penger til svært lav rente til folk som ikke kommer inn på boligmarkedet, som er per nå minst 1.000.000 mennesker. Det er for galt når 19%, altså rett under 20% står utenfor boligmarkedet. Norge er bygd opp slik juridisk sett at mye av formuen i livet dannes nettopp gjennom eierskap i boligen og staten subsidierer de som betaler renter på boliglån. Ja, og dårlig studiestøtte. I forhold til det som var på 1990-tallet da man faktisk kunne leve av studiestøtten helt alene, mens det samtidig var rikelig med diverse små stillinger for studenter uten 300 søkere per stilling. Du nevner raus sykelønnsordning. Vel, alt det er for de priviligerte, nemlig de som er friske nok til å kunne stå i jobb 100%. Enda mer priviligert er man jo mer man tjener i jobben, jo høyere sykelønn får du, helt opp til 781.000 kr, altså begynner å nærme seg 800.000 kroner med 6 G fra våren 2026. Så det er ganske koselig å tjene både 700.000 og 800.000 kr i året. Lønnet svangerskapspermisjon er igjen for de priviligerte fra naturen sin side. De som har helse og energi til å føde og ta vare på barna. I et samfunn hvor stadig flere er ufrivillig barnløse eller ikke har helsa til å kunne ta dette valget for seg selv er lønnet svangerskapspermisjon ting som de aldri kan ta en del av og de har mer enn nok til å prosessere det vonde faktumet at de aldri kommer til å bli en far eller en mor. Når det gjelder uføretrygd, så har jeg allerede nevnt det under "minsteufør", men kan legge til at her også er det de priviligerte med tanke på lønn som får nyte mest av en uføretrygd om det så kommer til stykket, fordi de som tjener bortimot 6 G, vil også kunne nyte av maksimalsats på uføretrygd. Folk som har hatt en slik høy lønn tidligere før de ble ufør, har også nesten garantert kommet seg inn på boligmarkedet allerede og har sikkert privat uføreforsikring i tillegg. Dette er fundamentalt forskjellig fra den store gruppa uføre som har ganske lave satser, aldri hadde anledning til å verken tegne privat uførforsikring eller å komme seg inn på boligmarkedet. Dette er to helt forskjellige verdener. Anonymkode: 63b34...bc6 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #12 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det man ikke liker er latterlig lave satser i et land som venter hvert øyeblikk å runde 21.000 milliarder kroner i oljefondet. Akkurat nå er den på 20.853 milliarder kroner mens jeg skriver dette. Med latterlig lave satser så menes blant annet: Sosialhjelp satser AAP satser Minsteufør satser og minstepensjon spesielt for oss født etter 1963. Det vil si alle som er enten 62 år eller yngre. Altfor dårlig bostøtte ordning Dårlig psykiatrisk tilbud til folk som sliter Altfor dårlig sosialbolig politikk. Staten burde vært helt brutalt mot boligkakser som eier hundrevis og tusenvis av leiligheter. Tvinge boligkaksene til å selge disse til staten, så kunne staten lånt ut penger til svært lav rente til folk som ikke kommer inn på boligmarkedet, som er per nå minst 1.000.000 mennesker. Det er for galt når 19%, altså rett under 20% står utenfor boligmarkedet. Norge er bygd opp slik juridisk sett at mye av formuen i livet dannes nettopp gjennom eierskap i boligen og staten subsidierer de som betaler renter på boliglån. Ja, og dårlig studiestøtte. I forhold til det som var på 1990-tallet da man faktisk kunne leve av studiestøtten helt alene, mens det samtidig var rikelig med diverse små stillinger for studenter uten 300 søkere per stilling. Du nevner raus sykelønnsordning. Vel, alt det er for de priviligerte, nemlig de som er friske nok til å kunne stå i jobb 100%. Enda mer priviligert er man jo mer man tjener i jobben, jo høyere sykelønn får du, helt opp til 781.000 kr, altså begynner å nærme seg 800.000 kroner med 6 G fra våren 2026. Så det er ganske koselig å tjene både 700.000 og 800.000 kr i året. Lønnet svangerskapspermisjon er igjen for de priviligerte fra naturen sin side. De som har helse og energi til å føde og ta vare på barna. I et samfunn hvor stadig flere er ufrivillig barnløse eller ikke har helsa til å kunne ta dette valget for seg selv er lønnet svangerskapspermisjon ting som de aldri kan ta en del av og de har mer enn nok til å prosessere det vonde faktumet at de aldri kommer til å bli en far eller en mor. Når det gjelder uføretrygd, så har jeg allerede nevnt det under "minsteufør", men kan legge til at her også er det de priviligerte med tanke på lønn som får nyte mest av en uføretrygd om det så kommer til stykket, fordi de som tjener bortimot 6 G, vil også kunne nyte av maksimalsats på uføretrygd. Folk som har hatt en slik høy lønn tidligere før de ble ufør, har også nesten garantert kommet seg inn på boligmarkedet allerede og har sikkert privat uføreforsikring i tillegg. Dette er fundamentalt forskjellig fra den store gruppa uføre som har ganske lave satser, aldri hadde anledning til å verken tegne privat uførforsikring eller å komme seg inn på boligmarkedet. Dette er to helt forskjellige verdener. Anonymkode: 63b34...bc6 Glemte å legge til at vi har heller ikke gratis tannlege med et oljefond på snart 21.000 milliarder kroner, mens Canada greier visst å ha tannlege for lavinntektshusholdninger uten 21.000 milliarder kroner. Ja, og et punkt til, tragisk eldre omsorg. Fullstendig tragedie, er ikke annet å si. Har sett ting der som har dårligere standard enn Romania på slutten av 1980-tallet. Anonymkode: 63b34...bc6 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #13 Skrevet 28. oktober Ja - og nei. Norge er nok best på noe. Trygdeordninger og mamma/pappa-permisjoner. Men mye av det andre er ikke bra. Jeg bor i et annet land, som er mye, mye "fattigere" enn Norge. Her er det ikke helsekøer. Heller ikke sykepleiermangel. Eller mangel på plasser på sykehjem. Jeg får innkallinger til kreftundersøkelser flere ganger i året (bryst, livmor, tarm m.m) og alt er gratis. Ingen egenandel. Her er også nødvendig tannbehandling gratis for de som tjener under en viss sum. Og nødvendige medisiner også helt gratis for de som tjener under normalen. Ingen egenandel, eller å må vente til det overstiger enn viss sum. Anonymkode: e06a0...818 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #14 Skrevet 30. oktober Tuba skrev (På 28.10.2025 den 11.26): Hvilken del av velferdsstaten er det dere ikke liker? Gratisk skole og universitet, gratis helesevesen, raus sykelønnsordning, uføretrygd, lønnet svangerskapspermisjon eller noe annet? Kanskje det ikke er velferdstaten som er problemet......... Ja det er nok ikke velferdsstaten som er problemet. Jeg jobber som lærer, og det er ikke gratis skole som er problemet. Men økt arbeidsmengde i f.eks dokumentasjon, krevende foreldre og elever som ikke er vant til å vente. Jeg kjenner ei som jobbet som lærer i Thailand en stund. Der hørte elevene etter, men det var fordi lærerne slo barna om de ikke gjorde det. Når det gjelder selvmord og sånn, så.er vi jo ensomme da. Kulturen vår er kjip sånn. Jeg så en dokumentar om lykkelige mennesker en gang. Husker ikke hva den het, det er noen år siden jeg så den, men glemmer den aldri. Der fikk vi vite at i mange fattige land så er folk likevel lykkelige fordi de holder sammen, de er veldig sosiale, tette nabolag, alle hjelper hverandre osv. Her i Norge skal man ikke plage naboen hvis det er noe, da skal man søke staten om hjelp. Og staten gir deg ikke noe vennskap eller emosjonell støtte i tillegg. Harald Eia har vel hatt en episode om lykke i dette programmet sitt også? Husker ikke hva det het. Anonymkode: d6eab...1c4 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #15 Skrevet 3. november I europeisk sammenheng er vi ganske midt på treet på det meste. Dårlig på utdannelse, helsevesen, dårlig økonomisk vern om man havner utenfor arbeidslivet. I forhold til kostnadene. Og de fleste vestlige europeiske land har det samme nivået, eller tidvis bedre. Vi skryter av noe de fleste land det er naturlig å sammenligne seg med, har det samme som. Vi burde vært mye flinkere. Anonymkode: a7e90...191 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #16 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 8.11): I dag så ser jeg i nyhetene at antall selvmord har økt, særlig blant de over 70 år. Jeg leser om lærere som rapporterer om fulle klasserom. Barnehagelærere som opplever å stå alene med (mange) barn. Jeg leser at først manglet vi masse fastleger, nå er det bedre, men spesialister rømmer ut av sykehusene da de opplever å ikke få hjelpe nok mennesker, dårlige arbeidsforhold osv. Jeg leser om sykehus som er for gamle, med mugg, skader og dårlig renhold. Jeg leser om mennesker som står i matkø. Jeg leser om en psykiatri som nedbemanner og folk får ikke den behandlingen de trenger. Vi skryter av Norge, av velferdsstaten vår. Men er det egentlig noe å skryte av? Jeg har forståelse for at det er mange gladsaker om folk som reddes, får stønader de trenger, helsehjelp osv osv som vi aldri får høre om. Men jeg får inntrykk av at det er pp grunn av ståpåviljen til de fantastiske menneskene som jobber der og ikke har blitt apatiske eller gitt opp ennå. Ikke at systemet de jobber i faktisk er bra eller fungerer optimalt. Mine spørsmål er: er det så ille som det ser ut som? Er det verre? Bedre? Hvordan har det blitt slik? Hvorfor er fødsels- og barselomsorgen og psykiatrien på mange felter dårligere i dag enn for 20-30 år siden? Anonymkode: fac36...ef5 Det er mange eldre som ikke ser noen annen utgang. Det å havne på hjem er verre enn døden … Anonymkode: d9d40...481 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #17 Skrevet 3. november Selvmordstallene gikk opp da normenn stemte på arbeiderpartiet. Det betyr at psykisk helse ikke er viktig nok for de fleste som stemmer ved valget. Hvem vi stemmer på avgjør mye når det kommer til velferd. Anonymkode: 70ee6...306 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #18 Skrevet 3. november Ifølge KG sitt reglement er det ikkje tillatt å diskutere følgende tema : Selvmordstanker, selvmords- og selvskadingsmetoder, samt tanker om spiseforstyrrelser. De høye selmordstallene er høyst urovekkende, og hadde det vert drepte i trafikken så hadde nok myndighetene satt inn tiltak. Nå er flertallet av de høye selmordstallene menn, og mange eldre menn. Den underliggende årsaken til selvmord er nok ofte samansatt, men økonomi, sosiale relasjoner, og samlivbrudd er ofte en utløsende faktor. Anonymkode: 3b170...126
AnonymBruker Skrevet 3. november #19 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): I europeisk sammenheng er vi ganske midt på treet på det meste. Dårlig på utdannelse, helsevesen, dårlig økonomisk vern om man havner utenfor arbeidslivet. I forhold til kostnadene. Og de fleste vestlige europeiske land har det samme nivået, eller tidvis bedre. Vi skryter av noe de fleste land det er naturlig å sammenligne seg med, har det samme som. Vi burde vært mye flinkere. Anonymkode: a7e90...191 Vel, FN`s levekårsundersøking er vel mer å stole på enn synsing fra "KG-domstolen". Vi ligger veldig bra an, ingen grunn til sutring. Anonymkode: 8930c...d6f 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #20 Skrevet 7. november I dag ble en artikkel publisert, blant annet gjengitt i Dagens Næringsliv at forskjellene i Norge er i dag de samme som de var i 1912, altså for 113 år siden. Det betyr at det tradisjonelle sosialdemokratiet er blitt ødelagt av høyresiden, enkelt og greit til tross for over 21.000 milliarder kroner i oljefondet. I tillegg viser rapporten at de 1% rikeste i Norge eier prosentmessig det samme som i USA nå. Vi er altså blitt USA, og jeg har alltid advart mot dette, vi er England og USA sin "kopimaskin. Etter at USA greide å knuse Øst-Europa, inkludert Sovjet-Russland innen 1990 - 1991, så gikk den rabiate kapitalismen rett i strupet på sosialdemokratiet i Vest-Europa, da inkludert de skandinaviske samfunnene. Alt som "lukter sosialistisk" skal visst knuses. Men den virkelige seieren mot sosialdemokratiet skjer først i hjertet til folk. Folk som gir opp den ideen Norge var bygd etter 1945. Som alltid, de rike blir bare enda rikere enn det de allerede er, og dette er visst "ingenting vi kan gjøre noe med", nemlig at situasjonen blir bare verre. Vel, i alle fall hvis man spør Frp og Høyre som står på sine knær ovenfor milliardærer. Anonymkode: a41bb...4f6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå