AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #1 Skrevet 28. oktober 2025 Hvor gammelt var ditt barn når det fikk smartklokke, og hva er din erfaring? Vil gjerne høre både positive og negative. Anonymkode: 1b87e...24b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #2 Skrevet 28. oktober 2025 Vi har bestemt oss å stå imot presset å kjøpe smartklokkene til barna. Barna er nå 8 og 11, og veldig mange i begge klasser har smartklokker. Våre barn har treningsklokker, men de har ikke mulighet til å ringe, sende sms med de klokkene. Jeg kan også spore barna, hvor de er. Men de kan ikke ringe meg fra klokka, som sagt. Slik jeg ser det, den største fordel er også den største ulempen - det at barna kan ringe hjem når som helst. De gjør det. De ringer og spør om alt mulig, barna sliper å være selvstendige, eller ta egne avgjørelser, man kan spørre mamma og pappa om alt, til enhver tid. Jeg ser på det som negativt faktisk. Annen er jo at man må huske å lade klokka ofte, veldig mange av barna sluttet å bruke klokka fordi de glemmer å lade den. Vi har stadig venner på besøk der foreldrene må ringe meg uansett, klokka er tom for strøm. Barna mister de klokkene veldig lett også. Smartklokker var flere ganger glemt hos oss. De tar de av når de skal vaske hender, tror jeg, eller bare i lek, fordi de er store og er i veien. Han ene kompisen til sønnen min ble også oppringt og plaget av gutter fra en annen skole, som han ikke kjenner. Uvisst hvordan de fikk tak i nummeret hans, kan være gjennom noen på fotballaget.. Men dette er noe foreldrene burde være oppmerksomme på, sikkerhet på de klokkene er mye dårligere enn på mobiltelefoner. https://www.forbrukerradet.no/side/significant-security-flaws-in-smartwatches-for-children/ Anonymkode: 40c98...f04 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #3 Skrevet 28. oktober 2025 Takk for innspill! Her fikk jeg vite noen negative sider som jeg ikke kjente til fra før, og det gjør meg enda mer skeptisk. Saken er at vår 7-åring vil veldig gjerne ha en slik klokke, men hittil har vi sagt nei. Mange av de kuleste i klassen har slike klokker og går rundt i nærmiljøet med andre barn eller alene. Barnet vårt kunne nok fint klart å håndtere å bruke en smartklokke rent teknisk, men er ganske umoden for alderen. Da føler jeg en slik klokke vil bli en falsk trygghet. Om barnet er ute kan det finne på å gå andre steder enn avtalt, bli avledet/glemme seg helt bort, eller stikke av og gjemme seg om det oppstår diskusjoner med venner osv... TS Anonymkode: 1b87e...24b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #4 Skrevet 28. oktober 2025 Men da kan du gjøre som meg, og kjøpe en pulsklokke / treningsklokke. Jeg har kjøpt Xiaomi Smart Band til mine barn. De har modeller 7 og 8, det har også kommet en modell 9 nå. Disse klokkene er ganske bra og de er mye billigere enn smartklokker. Barna kan bytte på bakgrunn, utseende på skjerm, så barna kan tilpasse klokke til seg selv, etter hvordan de vil. De kan sette opp alarmer og timere. De kan synklonisere klokka med mobill og få kalenderoversikt og kalenderpåminnelser på klokka. De kan telle steg - som er veldig gøy for barna av et eller annet grunn, og de kan holde kontroll på sin egen søvn. 6-åring er kanskje litt for liten for mye av det, men mine synes det er veldig gøy å passe på at de sover nok timer, det er nesten sånn at det har blitt enklere å legge de. 😅 Også koster den 300 kr. Ja, og batterien holder evig, jeg tror vi lader sjeldnere enn en gang i uke, og da lader de veldig fort. disse modeller som vi har, kan ikke spores fra iphone, men for sporing bruker jeg Airtags, som barna har i sekker og i jakker. Anonymkode: 40c98...f04 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #5 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men da kan du gjøre som meg, og kjøpe en pulsklokke / treningsklokke. Jeg har kjøpt Xiaomi Smart Band til mine barn. De har modeller 7 og 8, det har også kommet en modell 9 nå. Disse klokkene er ganske bra og de er mye billigere enn smartklokker. Barna kan bytte på bakgrunn, utseende på skjerm, så barna kan tilpasse klokke til seg selv, etter hvordan de vil. De kan sette opp alarmer og timere. De kan synklonisere klokka med mobill og få kalenderoversikt og kalenderpåminnelser på klokka. De kan telle steg - som er veldig gøy for barna av et eller annet grunn, og de kan holde kontroll på sin egen søvn. 6-åring er kanskje litt for liten for mye av det, men mine synes det er veldig gøy å passe på at de sover nok timer, det er nesten sånn at det har blitt enklere å legge de. 😅 Også koster den 300 kr. Ja, og batterien holder evig, jeg tror vi lader sjeldnere enn en gang i uke, og da lader de veldig fort. disse modeller som vi har, kan ikke spores fra iphone, men for sporing bruker jeg Airtags, som barna har i sekker og i jakker. Anonymkode: 40c98...f04 Så bra Takk for tips! TS Anonymkode: 1b87e...24b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #6 Skrevet 28. oktober 2025 Sønnen min fikk xplora klokke da han var 5. Det er et fantastisk hjelpemiddel! Han går alene rundt i nabolaget, til skole og trening. Jeg kan se at han har kommet fram dit han skal, han kan ringe meg og avtale ting, og jeg kan ringe han og be ham huske å ta med klær fra skolen. Det er så praktisk! Den var vel spennende å leke med og ta bilder med de første par ukene, etter det fikler han aldri med den. Anbefales på det sterkeste! Anonymkode: 7b46f...6cc 1
Pilates47+ Skrevet 29. oktober 2025 #7 Skrevet 29. oktober 2025 Min eldste fikk Xplora da han var 5 for vi var i dyreparken og jeg syns det var stressende å tenke på at han kunne løpe vekk. Han gjorde ikke det da. Og så ble den faktisk ikke tatt i bruk igjen før 3 klasse. Har lagt inn noen kontakter han får ringe, har lagt inn skolemodus og jeg kan se hvor han er. Lettere for ham å få tak i oss for å høre om han feks kan være med andre hjem eller ha med besøk. Så for vår del var det ideelt.
mommyaka Skrevet 29. oktober 2025 #8 Skrevet 29. oktober 2025 Begge mine fikk når de var 5/6 år. De fikk en som kostet 500 kroner. Disse kan ringes til og med ,ts bilder og gps. Dessverre er gps på disse veldig sakte og tR tid å finne klokka. Men gull når vi skulle få tak i de til å kommunisere hjem etc.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #9 Skrevet 29. oktober 2025 Ikke opplevd noe negativt med det, bortsett fra at den raskt gikk tom for batteri. Barnet ringte ikke i tide og utide, men om det faktisk var noe, feks si fra om at han ble med noen hjem e.l. Anonymkode: 5111c...47d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå