Gå til innhold

Feirer dere med små barn Halloween?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 3,5. I fjor hadde vi kjøpt inn godteri som vi ga til de som ringte på. I år lurer jeg på å gjøre litt mer ut av det. Når begynte dere å feire Halloween og ved hvilke alder begynte barna med «knask eller knep»? I fjor mener jeg at jeg så noen små barn som gikk med foreldre. Er det vanlig? Andre forslag til hvordan man kan markere litt uten å gå «all in» med knask eller knep i nabolaget?

Anonymkode: baa10...6b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også en på 3,5 og en baby i tillegg. Har ikke gjort noe før og kommer heller ikke til å gjøre noe ut av det i år. Det er ikke noe stort fokus i barnehagen. Og det blir tidsnok mye mer "styr" med Halloween i årene som kommer, så syns det er litt godt å slippe unna så lenge som mulig.

Anonymkode: fae8e...ac2

• Liker 2
Skrevet

Vi feiret ikke Halloween når eldste var 3,5 år,  men nå som nr 2 er 4 år har hun gått trick and treat i flere år allerede 😅 Så det er vel gleden av å ha større søsken. Det kommer fort nok, hvis ikke barnet spør selv ville jeg ventet.

Anonymkode: cdadf...c8a

Skrevet

Nå er barna våre store, men vi har aldri feiret Halloween. Er motstander av hele greia som fokuserer på død, fordervelse, skjeletter, gjenferd, blod og gørr og lærer barna at å fremsette trusler mot fremmede fungerer utmerket for å få godteri. Ja, jeg vet det ikke er vondt ment, men jeg liker ikke konseptet. Misliker det også fordi det er en forbruksfest som for mange resulterer i mye pengebruk, unødvendig avfall og miljøbelasning.

Vi tok flere ganger med barna på alternative markeringer, men Halloween-konseptet holder vi oss unna.

Anonymkode: 3f4e4...941

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke barn enda, men jobber i barnehage. Det er naturlig nok mye prat om halloween om dagen og mitt inntrykk er at det er en del av barna på tre år som skal kle seg ut og gå knask eller knep, men langt fra alle. De forteller stolt om hva de skal kle seg ut som og gleder seg veldig! Det kan jo være gøy for barnet å kle seg ut hjemme selv om det ikke skal gå knask eller knep f.eks? Ellers så kan dere lage gresskarlykt. I barnehagen vår lager de gresskarlykt. Ofte holder de voksne litt lenger ned på skaftet på kniven og lar barna holde på toppen. Barna får ikke lov å holde i kniven alene. På den måten for barnet være med å lage lykt uten at det er fare for at der skjærer seg. Det fordrer selvsagt at man har en kniv med langt nok skaft til at det er god plass til både den voksne og barnets hånd. Den voksne skal heller ikke risikere at man kommer inn på selve knivbladet! 

Anonymkode: b5987...cb5

Skrevet

Ventet til 1. klasse.

Skrevet

Er veldig lite før de starter på skolen her.

For 2 år siden inviterte eldste 5 venner på et lite halloweenparty her hjemme. I fjor var det en annen venn som hadde halloweenparty for fire stykker. I år har det vært mange halloweenarrangement, inkludert to stykker på SFO. 

synes det er skikkelig stas med en ekstra høytid selv nå, vi tegner og lager figurer, er mer kreative og henger opp. Kler ut barna til forskjellige greier og ansiktsmaling osv. Er fint i denne nitriste måneden.

Anonymkode: 7ab1b...776

• Liker 2
Skrevet

Vi startet ikke å feire før de startet i første klasse. Så ikke behovet. Men nå er jeg en halloween grinch i tillegg. Lager opplegg og fester hvert år, men synes hele konseptet er tullete

Anonymkode: 6e923...9af

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker halloween. Et fint avbrekk i den mørke høsten. Esker stemningen det gir og tradisjoner vi lager rundt denne tiden.

Høsten er mørk nok om en ikke skal skalke lukene og gå glipp av lys, pynt og glade unger på halloween .Her har vi hatt halloween pynt fremme hele oktober men venter til fredag med den beste pynten. Minsten er 5 og synes det er stas, han har gått halloween for første gang i fjor og gleder seg masse i år.

Anonymkode: bdfee...a66

Skrevet

Min på 3,5 skal få kle seg ut og gå knask eller knep til noen naboer (hvis hun tør, hun vil iallfall veldig). Har inntrykk av at det er flere andre i samme alder som også skal, i barnehagen og av venner. Og omtrent like mange som ikke skal.

Anonymkode: 877ec...b80

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener altså...men feire Halloween? Hvordan feirer man dette? Med flagg og fløyte? Nei, vi ringer på til naboer og spør om man kan få snop fordi barna våre har på seg et kostyme. Vi føyer oss til nille som spyr ut "pynt" og godis. 

Her kjøper jeg ikke snop. Ikke for å dele ut ihvertfall. De som går rundt får mer enn nok uansett. 

Den ene ungen går rundt med vennene sine mens jeg er hjemme med den andre som ikke synes noe om det. Vi lager kino i stuen, spiser god mat og har kvalitetstid.

Folk får gjøre det de vil, men det er helt sykt at vi skal kjøpe spindelvev og kopper med hodeskaller på "bare fordi de andre gjør det". 

Mye fin høstpynt da. Nilsen leverer der. Men kjøper det ikke fordi det ikke trengs og blir uansett solgt til 70% i november eller noe. 

Anonymkode: c32d3...d55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har et barn på 3,5. I fjor hadde vi kjøpt inn godteri som vi ga til de som ringte på. I år lurer jeg på å gjøre litt mer ut av det. Når begynte dere å feire Halloween og ved hvilke alder begynte barna med «knask eller knep»? I fjor mener jeg at jeg så noen små barn som gikk med foreldre. Er det vanlig? Andre forslag til hvordan man kan markere litt uten å gå «all in» med knask eller knep i nabolaget?

Vi har feiret Halloween siden ungen var 1,5 år. Invitere et eller annet vennepar med barn på samme alder,  både voksne og barn i kostymer, skjære ut gresskar, pynte huset med gresskar og flaggermus, lage "skummel" mat etc. Ungen begynte ikke å gå trick or treat selv før hun var 10, men Halloween er årets viktigste merkedag og planlegging av neste års kostyme pleier å begynne 1. november 😂

Anonymkode: 44b74...180

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener altså...men feire Halloween? Hvordan feirer man dette? Med flagg og fløyte? Nei, vi ringer på til naboer og spør om man kan få snop fordi barna våre har på seg et kostyme. Vi føyer oss til nille som spyr ut "pynt" og godis. 

Her kjøper jeg ikke snop. Ikke for å dele ut ihvertfall. De som går rundt får mer enn nok uansett. 

Den ene ungen går rundt med vennene sine mens jeg er hjemme med den andre som ikke synes noe om det. Vi lager kino i stuen, spiser god mat og har kvalitetstid.

Folk får gjøre det de vil, men det er helt sykt at vi skal kjøpe spindelvev og kopper med hodeskaller på "bare fordi de andre gjør det". 

Mye fin høstpynt da. Nilsen leverer der. Men kjøper det ikke fordi det ikke trengs og blir uansett solgt til 70% i november eller noe. 

Ok, så kanskje «feire» ikke var helt korrekt ord. Er «markere» bedre?😆 

Skrevet

Vi setter henne hos besteforeldrene mens vi går ut med den eldste, siden hun blir veldig redd. Vi skal både markere og feire, alle de voksne kler seg ut og går med ungene her!

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok, så kanskje «feire» ikke var helt korrekt ord. Er «markere» bedre?😆 

Ja, kanskje 😂 

Vet ikke helt hvorfor jeg svarte her inne når jeg så tydelig har en aversjon mot hele greia. Men om du har lyst til å gjøre noe stas av det begynner det vel hjemme med gresskarskjæring, gresskarsuppe/ pai, lage kostyme. Slå deg sammen med andre i gaten eller barnehagen. Kle deg ut du også. Skrem livskiten av barna i gaten. 

Men spar litt morro til julebukken da! Der ser ut til å forsvinne i samme slengen som Halloween kommer inn☠️

Håper dere får en fin og gøy dag uansett😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det syke er at du. Sender barnet ditt rundt til andre  andre , men ikke deler ut selv

Anonymkode: 7d4c4...c73

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her begynte mini med å gå knask eller knep siste året i bhg, dvs at det er to år siden. Far er med han på runden. Jeg er hjemme og deler ut dersom det kommer noen :) Vi bor litt dumt til så sjelden det kommer noen. I år skal han gå sammen med en fra klassen. Og da blir en av foreldrene med barna. Vi skal også lage gresskarlykt for første gang i år og 🎃

Skrevet

Min fyller 4 om noen uker og vi legger ikke så mye i det. Hun kler seg ut litt men er ikke ute og går knask og knep. Storesøster på 7 år gjør det for 2.året på rad nå. 

Anonymkode: b6233...acc

Skrevet

3,5 år her, barnet hadde veldig lyst så sendte melding i nabolagschatten og spurte hvem som ville ha besøk. 5 hus var nok ved så lav alder, mer enn nok godteri og inntrykk, men var veldig koselig og trygt når det kun var folk barnet allerede kjente :)

Var også veldig koselig med noen eldre naboer som ikke ønsker besøk på Halloween, men som gjerne ville se kostymet til barnet mitt og gi litt godteri 🥰

Anonymkode: 54aff...8fa

Skrevet

Jeg skjønner ikke Halloween. Hva er konseptet?

Det virker som en salig smørje av gresskar, død, skjeletter, kostymer, og tigging. Hva er egentlig greia? 

I år har jeg førsteklassing, som skal tigge godteri sammen med de andre førsteklassingene i nabolaget. Jeg skal dele ut godteri sammen med de yngre barna. Men jeg skjønner fremdeles ikke greia. 

Men jeg kan jo lage en gresskarpai, det er jo godt. Og det er gøy å kle seg ut! 

Anonymkode: 84170...029

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...