AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #1 Skrevet 27. oktober 2025 Vi har leaset bensin i et par år nå, under flytteprosess og masse annet, fordi vår gamle bil plutselig tok kvelden. Vi visste ikke helt bilbehovet videre, så vi fikk en god deal på en Polo. Nå går leasingavtalen ut, så vi må ta en avgjørelse på om vi skal kjøpe ut Poloen eller kjøpe elbil. Den har lav kmstand og er fra 2022 (ble ikke kjørt før 2023), garantien går ut om to år. Men altså bensinbil, og det skal man jo ikke ha lenger 😅 Nå snakkes det mye om endringer i elbil-insentivene fra nyttår, og mange sier til oss at hvis vi skal over på elbil så er øyeblikket inne. Så ser jeg at noen mener elbil er bare tull, det er bare i Norge vi styrer med det, og kjøp av elbil er et tapsprosjekt fordi resten av verden henger for langt etter - hvorfor ha en bil som bare virker i Norge? Det går helt rundt for meg Hva er din erfaring med elbil? Burde vi bytte nå? Anonymkode: 41f08...c90
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #2 Skrevet 27. oktober 2025 Hvor ofte kjører du bilen din i utlandet? Anonymkode: ac16a...3a2 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #3 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi har leaset bensin i et par år nå, under flytteprosess og masse annet, fordi vår gamle bil plutselig tok kvelden. Vi visste ikke helt bilbehovet videre, så vi fikk en god deal på en Polo. Nå går leasingavtalen ut, så vi må ta en avgjørelse på om vi skal kjøpe ut Poloen eller kjøpe elbil. Den har lav kmstand og er fra 2022 (ble ikke kjørt før 2023), garantien går ut om to år. Men altså bensinbil, og det skal man jo ikke ha lenger 😅 Nå snakkes det mye om endringer i elbil-insentivene fra nyttår, og mange sier til oss at hvis vi skal over på elbil så er øyeblikket inne. Så ser jeg at noen mener elbil er bare tull, det er bare i Norge vi styrer med det, og kjøp av elbil er et tapsprosjekt fordi resten av verden henger for langt etter - hvorfor ha en bil som bare virker i Norge? Det går helt rundt for meg Hva er din erfaring med elbil? Burde vi bytte nå? Anonymkode: 41f08...c90 Det fungerte helt fint med Elbil i Tyskland iallfall. Vi er veldig fornøyd med våre elbiler Anonymkode: 36172...cf1 3
mommyaka Skrevet 27. oktober 2025 #4 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi har leaset bensin i et par år nå, under flytteprosess og masse annet, fordi vår gamle bil plutselig tok kvelden. Vi visste ikke helt bilbehovet videre, så vi fikk en god deal på en Polo. Nå går leasingavtalen ut, så vi må ta en avgjørelse på om vi skal kjøpe ut Poloen eller kjøpe elbil. Den har lav kmstand og er fra 2022 (ble ikke kjørt før 2023), garantien går ut om to år. Men altså bensinbil, og det skal man jo ikke ha lenger 😅 Nå snakkes det mye om endringer i elbil-insentivene fra nyttår, og mange sier til oss at hvis vi skal over på elbil så er øyeblikket inne. Så ser jeg at noen mener elbil er bare tull, det er bare i Norge vi styrer med det, og kjøp av elbil er et tapsprosjekt fordi resten av verden henger for langt etter - hvorfor ha en bil som bare virker i Norge? Det går helt rundt for meg Hva er din erfaring med elbil? Burde vi bytte nå? Anonymkode: 41f08...c90 Vi er på vår 2 elbil nå og vært superfornøyd. Siste el bil hadde vi i 10 år. Mye billigere. Du må eventuelt finne ut hvor mye og lang dere skal kjøre. Vi har nå en pegouett e5008 7 seter. 2 barn,2 voksne og hund.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #5 Skrevet 27. oktober 2025 Hvis den bilen dere har dekker deres behov og dere får en god avtale på utkjøp av den bilen dere har, tror jeg det vil være det mest økonomisk fornuftige. Ser du nevner garanti som varer et par år til, men du kan nok ha bilen mye lenger enn det. Mange er nesten sykelig opptatt av å alltid ha så ny bil at det er garanti på den, men jeg er overbevist om at det er mer lønnsomt å ha en eldre bil som man må bruke litt penger på verksted på, enn å stadig kjøpe seg ny bil hvor man ofte må betale et sekssifret beløp i året bare i verditap. Jeg ville nok beholdt Poloen så lenge den fungerer godt til deres behov. Selv om nesten alle nye biler som selges nå er elbiler, vil det ikke være noe problem å ha bensinbil i mange, mange år ennå. Elbil kan være billigere å kjøre med, men ettersom dere kjører lite, gjør ikke det noe stort utslag for dere. Kjøp av ny elbil blir trolig litt dyrere etter nyttår, men det er nok uansett mye dyrere å kjøpe ny elbil nå enn det er å beholde deres Polo. Anonymkode: 6b495...1a5 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #6 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis den bilen dere har dekker deres behov og dere får en god avtale på utkjøp av den bilen dere har, tror jeg det vil være det mest økonomisk fornuftige. Ser du nevner garanti som varer et par år til, men du kan nok ha bilen mye lenger enn det. Mange er nesten sykelig opptatt av å alltid ha så ny bil at det er garanti på den, men jeg er overbevist om at det er mer lønnsomt å ha en eldre bil som man må bruke litt penger på verksted på, enn å stadig kjøpe seg ny bil hvor man ofte må betale et sekssifret beløp i året bare i verditap. Jeg ville nok beholdt Poloen så lenge den fungerer godt til deres behov. Selv om nesten alle nye biler som selges nå er elbiler, vil det ikke være noe problem å ha bensinbil i mange, mange år ennå. Elbil kan være billigere å kjøre med, men ettersom dere kjører lite, gjør ikke det noe stort utslag for dere. Kjøp av ny elbil blir trolig litt dyrere etter nyttår, men det er nok uansett mye dyrere å kjøpe ny elbil nå enn det er å beholde deres Polo. Anonymkode: 6b495...1a5 Ja, det er stort sett småkjøring, og en håndfull langturer i året på besøk til familie. Vi liker egentlig bilferier da, har vært opp og ned til Italia et par ganger da vi hadde den forrige bilen (før Poloen), men det er langt fra hvert år. Skrekken er vel å ha den noen år og så måtte selge, hva får man for en bensinbil om 3-5 år? Får man i det hele tatt solgt den? Og det er automatgir, så hvis noe skjer med girkassa blir det plutselig dyrt 😬 Vi er ikke så opptatt av å ha ny/fancy bil, og det er uansett en luksus og ikke noe man tjener på. Men vi har tenkt litt på hva som kan skje av endringer med den nye regjeringen, med MDG f.eks. Hvis det blir lagt på masse avgifter på fossilbiler og det plutselig blir 30 kr/l på bensin så sliter vi 😅 men det er kanskje ikke så sannsynlig så lenge mange fortsatt har bensinbil. Bilparken blir vel ikke byttet ut SÅ fort 🤔 ts Anonymkode: 41f08...c90
Druid Skrevet 27. oktober 2025 #7 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vi har leaset bensin i et par år nå, under flytteprosess og masse annet, fordi vår gamle bil plutselig tok kvelden. Vi visste ikke helt bilbehovet videre, så vi fikk en god deal på en Polo. Nå går leasingavtalen ut, så vi må ta en avgjørelse på om vi skal kjøpe ut Poloen eller kjøpe elbil. Den har lav kmstand og er fra 2022 (ble ikke kjørt før 2023), garantien går ut om to år. Men altså bensinbil, og det skal man jo ikke ha lenger 😅 Nå snakkes det mye om endringer i elbil-insentivene fra nyttår, og mange sier til oss at hvis vi skal over på elbil så er øyeblikket inne. Så ser jeg at noen mener elbil er bare tull, det er bare i Norge vi styrer med det, og kjøp av elbil er et tapsprosjekt fordi resten av verden henger for langt etter - hvorfor ha en bil som bare virker i Norge? Det går helt rundt for meg Hva er din erfaring med elbil? Burde vi bytte nå? Anonymkode: 41f08...c90 Gitt at polo´en fortsatt dekker ett behov, og utkjøpsprisen er god, kjøp den ut. Dere har ikke noe spesielt bilbehov, og insentivene på el-bil for deres bruk, vil forsvinne relativt fort. I norsk politisk virkelighet, skal ikke dere ha bil. Alt tullet om at elbiler bare er et norskt fenomen er tanketomt vrøvl fra folk som ikke liker virkeligheten. ALLE SKAL over på elbil, og det betyr ikke mye hvor lang tid det tar i resten av verden. Hadde dere trengt en større bil, og hadde hatt ett større km forbruk, hadde det vært interesant å se på biler som ligger i prisleiet 500 tusen nå. Men den poloen vil frakte dere kosteffektivt rundt til dere faktisk trenger en bil. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #8 Skrevet 27. oktober 2025 Druid skrev (30 minutter siden): Gitt at polo´en fortsatt dekker ett behov, og utkjøpsprisen er god, kjøp den ut. Dere har ikke noe spesielt bilbehov, og insentivene på el-bil for deres bruk, vil forsvinne relativt fort. I norsk politisk virkelighet, skal ikke dere ha bil. Alt tullet om at elbiler bare er et norskt fenomen er tanketomt vrøvl fra folk som ikke liker virkeligheten. ALLE SKAL over på elbil, og det betyr ikke mye hvor lang tid det tar i resten av verden. Hadde dere trengt en større bil, og hadde hatt ett større km forbruk, hadde det vært interesant å se på biler som ligger i prisleiet 500 tusen nå. Men den poloen vil frakte dere kosteffektivt rundt til dere faktisk trenger en bil. ts Anonymkode: 41f08...c90
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #9 Skrevet 27. oktober 2025 Druid skrev (35 minutter siden): Gitt at polo´en fortsatt dekker ett behov, og utkjøpsprisen er god, kjøp den ut. Dere har ikke noe spesielt bilbehov, og insentivene på el-bil for deres bruk, vil forsvinne relativt fort. I norsk politisk virkelighet, skal ikke dere ha bil. Alt tullet om at elbiler bare er et norskt fenomen er tanketomt vrøvl fra folk som ikke liker virkeligheten. ALLE SKAL over på elbil, og det betyr ikke mye hvor lang tid det tar i resten av verden. Hadde dere trengt en større bil, og hadde hatt ett større km forbruk, hadde det vært interesant å se på biler som ligger i prisleiet 500 tusen nå. Men den poloen vil frakte dere kosteffektivt rundt til dere faktisk trenger en bil. Skrev innlegg, vet ikke hvorfor det ble borte ved posting 🤔 Utkjøpspris 230.000,- En nabo mente at «klimahysteriet har nådd toppen og er på vei tilbake til normale tilstander, bare å beholde bensinbilen. Dessuten er elbiler klimaverstinger i produksjon.» Oh, well. Anonymkode: 41f08...c90
Druid Skrevet 27. oktober 2025 #10 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skrev innlegg, vet ikke hvorfor det ble borte ved posting 🤔 Utkjøpspris 230.000,- En nabo mente at «klimahysteriet har nådd toppen og er på vei tilbake til normale tilstander, bare å beholde bensinbilen. Dessuten er elbiler klimaverstinger i produksjon.» Oh, well. Anonymkode: 41f08...c90 Begge påstandene er tull. Men det har ingenting å bety i forhold til å beholde en bensinbil. Man velger ikke bil basert på hva andre mener er rett eller galt. Utkjøpsprisen er ikke så verst i relasjon til markedsprisen, men jeg synes det var litt høyt for en slik bil. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #11 Skrevet 27. oktober 2025 Druid skrev (36 minutter siden): Begge påstandene er tull. Men det har ingenting å bety i forhold til å beholde en bensinbil. Man velger ikke bil basert på hva andre mener er rett eller galt. Utkjøpsprisen er ikke så verst i relasjon til markedsprisen, men jeg synes det var litt høyt for en slik bil. Takk for bra innspill! De foreslo først 250’ men mannen min prutet det ned til 240’. Nei, vi la ikke akkurat mye vekt på naboen, han fortsetter nok å kjøre stort dieseldyr og stemme FrP til sin dødsdag 😅 Bare interessant å registrere hvor forskjellig folk oppfatter ting. Anonymkode: 41f08...c90
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #12 Skrevet 27. oktober 2025 Hadde aldri gitt så mye penger for en Polo nå. Med elbil får du: * billigere kjøp * reduserte driftskostnader/mindre vedlikehold * mer plass/bedre interiørløsninger * stillere bil * raskere bil * miljøvennlig bil * bedre utvalg Jeg kjenner mange som kjører elbil til Tyskland, Danmark, Sverige. Hele Norge er elektrifisert. De som fortsatt oppaser seg over elbiler er oftest støkk i fortiden - og den fortiden blir lengre og lengre unna. Her inne på KG har du fortsatt folk som stiller spørsmål som var aktuelle for ti år siden, i 2015, som "hva når du må skifte batteri?" og all slags tull. Vi vet i dag at det å eie elbil er enklere, billigere, og så, så mye mindre strevsomt enn å kjøre rundt i en fossilbil som trenger nær konstant service og oppfølging. Og det kommer fra noen som også fortsatt har en klassiker. Jeg fyller tanken én gang for 1200 kroner og kan kjøre 600 kilometer med det. Med dagens strømpris (Norgespris+nettleie) kjører jeg 9600 kilometer for 1200 kr, ikke 600. Det er 16 ganger så langt... Anonymkode: fc835...5b3 1 4
Mannisinbestealder Skrevet 27. oktober 2025 #13 Skrevet 27. oktober 2025 Elbil er billigere enn fossil. Når det gjelder finansiering så er det gunstigere å kjøpe enn å lease. 1
Mardina Skrevet 27. oktober 2025 #14 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har leaset bensin i et par år nå, under flytteprosess og masse annet, fordi vår gamle bil plutselig tok kvelden. Vi visste ikke helt bilbehovet videre, så vi fikk en god deal på en Polo. Nå går leasingavtalen ut, så vi må ta en avgjørelse på om vi skal kjøpe ut Poloen eller kjøpe elbil. Den har lav kmstand og er fra 2022 (ble ikke kjørt før 2023), garantien går ut om to år. Men altså bensinbil, og det skal man jo ikke ha lenger 😅 Nå snakkes det mye om endringer i elbil-insentivene fra nyttår, og mange sier til oss at hvis vi skal over på elbil så er øyeblikket inne. Så ser jeg at noen mener elbil er bare tull, det er bare i Norge vi styrer med det, og kjøp av elbil er et tapsprosjekt fordi resten av verden henger for langt etter - hvorfor ha en bil som bare virker i Norge? Det går helt rundt for meg Hva er din erfaring med elbil? Burde vi bytte nå? Anonymkode: 41f08...c90 Jeg har min første elbil nå (2021 modell) og er veldig fornøyd med å kjøre elbil. Kommer ikke til å gå tilbake til fossilbil. Elbiler er kommet for å bli, de er billigere i drift og har mindre deler som kan gå i stykker. Det er en grunn til at de er blitt populære. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #15 Skrevet 27. oktober 2025 Har kjørt Tesla til både Spania og Italia. Ikke vært noe lade problematikk. Anonymkode: 6720b...1b0 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #16 Skrevet 31. oktober 2025 Kjenner folk som har kjørt Frankrike og Italia på bilferie med Volvo XC40. Gikk helt uproblematisk. Anonymkode: 2fc7d...c79
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #17 Skrevet 31. oktober 2025 Alle jeg kjenner som har kjøpt el-bil skal aldri tilbake. Dere kan vel prøvekjøre noen biler for å vurdere? Anonymkode: f2887...601 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #18 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjenner folk som har kjørt Frankrike og Italia på bilferie med Volvo XC40. Gikk helt uproblematisk. Anonymkode: 2fc7d...c79 Nuhvel, det er ikke helt uproblematisk (snakker av egen erfaring). Mange ladestasjoner langs motorveiene er plutselig stengt både i Tyskland og Frankrike (selv om de kommer opp i appen som åpen). Det er dessuten dritdyrt å lade nær motorveiene (vel, på samme måte som det er dyrere bensin/diesel langs hovedveiene enn inne i byene). Mange ladestasjoner stenger også om kvelden, så det kan være vanskelig å få ladet etter kl 17. Gjelder spesielt Frankrike utenfor de store byene. Elbil for transportetapper ute i Europa er lite økonomisk da energiforbruket øker enormt med økt fart. Anonymkode: 27434...b3d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #19 Skrevet 31. oktober 2025 Vi er litt usikre selv. Jeg lider av ladeangst så jeg er ikke gira på det enda. Må komme flere ladestasjoner for min del hvert fall. Jeg kjører på diselbilen min til at den ikke fungerer lenger trur jeg. Er en 2018 bil. Bare jeg som har eid den. Så jeg føler det er mye bil igjen av den. Anonymkode: 05eac...78a 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #20 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 9.41): hvorfor ha en bil som bare virker i Norge? Hvorfor tror du en elbil bare virker i Norge? Var på bilferie i europa sommeren 24, kjørte litt på måfå. Føltes som det var like tett med ladere på kontinentet som i moderlandet. Kjørte diesel så trengte dem ikke, men så ladere og hurtigladere over alt. Så lenge man ikke har en første generasjon Leaf er rekkevidden mer en god nok. Man trenger pauser i kjøringa. så stopper man i 20 min trenger man ikke lade helt opp. 10 minutter for pissepause er ekstra rekkevidde. Min bror var på ferie til frankrike med Nissan Ariya i sommer, han hadde aldri rekkeviddeangst. Sa det var null problem. Anonymkode: 7aa6f...a0f 1 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå