Gå til innhold

Dere med el-bil. Skifter nye dekk ofte?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/hoysesong-for-dekkskifte-elbilene-sliter-mest/s/5-95-2689961

I følge denne artikkelen sliter el-biler på dekkene 20-25 % mer enn fossilbiler. 
At i stedet for fire sesonger, holder dekkene kanskje bare i 2-3 sesonger. 

Anonymkode: f33fa...af6

Det er jo logisk det, de store elbilene veier veldig mye. Da slites dekkene raskere ut. 

Det kombinert med lavere kvalitet på dekk…

Anonymkode: 5130d...6ee

• Liker 1
Skrevet

Blir litt merkelig å snakke om antall år/sesonger dekk holder, dette kommer jo ann på hvor mange km du kjører.

For de som kjører lite holder de 5 sesonger og for den som kjører mye 1 sesong. (I antall km har de kjørt like mye)

Har da den som bytter dekk hver sesong slitt mer dekk, siden de holder kun en sesong?

Anonymkode: 742ad...5e8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo logisk det, de store elbilene veier veldig mye. Da slites dekkene raskere ut. 

Det kombinert med lavere kvalitet på dekk…

Anonymkode: 5130d...6ee

Det er ikke vekta som sliter dekkene, det er kjøremønster som sliter dekk. De som er hardere på gass og bremsepedalen sliter mer dekk og elbiler har som regel mer hestekrefter og det er lettere å brenne opp noen dekk.

Det er de samme dekkene som brukes på fossil og elbiler, det er ikke lavere kvalitet på dekk på elbiler

Dette inlegget bare lyser FUD som det er så enormt mye av rundt ebiler

https://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty,_and_doubt

Jeg kjører elbil og bytter dekk skjeldnere da jeg kjørte fossilt, men det har nok mye mer med at jeg har blitt eldre og kjører kjedelig til og fra jobb og har i stor grad lagt av meg kjøringen jeg gjorde i min ungdom. 

Anonymkode: 27fd6...775

• Liker 1
Skrevet

Jeg er overrasket over hvor godt dekkene på elbilene være har holdt seg. Føler de slites mye mindre enn på Audien og Volvoen vi hadde.

Anonymkode: 0f753...7d1

• Liker 2
Skrevet

På 2012 Leafeb vår varte dekkene hele 7 år, lengste noensinne. Pleier egentlig å skifte etter maks 5, uansett profildybde. På 2023-elbilen kom den fra fabrikken med bedritne Bridgestone dekk. De hadde bare 6,3 mm som nye!! Så da er det bare rundt 4 mm igjen etter 2 år og det er jo latterlig. Skyldes ikke bilen, men produktet.

Anonymkode: d7f1c...ebd

Skrevet

En vi kjenner som har både elbil og fosill sier at på elbil er det max 2 år han får kjørt med dekkene før skifte, mens fossil kunne han fort kjøre 4 til 5 år.

Selv ser vi på fossil bil så skifter vi ca hvert 3 til 5 år, ut fra hvor mye vi har kjørtt. Til tider kjører vi mye

Anonymkode: ea5e1...8a4

Skrevet

Ikke min erfaring. Og jeg er nøye på dekk, kjøper kvalitet og skifter i god tid før de er på grensen. Det er en billig investering i å kanskje ikke kjøre på noen.

Har ennå ikke trengt å skifte på en 4 år gammel bil, og den som har gått en sesong på hvert hjulsett har null slitasje.

Vi kjører 16.000 på den siste og 12.000 på den første. Har rolig kjørestil, ikke mye aks og brems.

Anonymkode: 20696...136

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2025 den 7.23):

Det er ikke vekta som sliter dekkene, det er kjøremønster som sliter dekk. De som er hardere på gass og bremsepedalen sliter mer dekk og elbiler har som regel mer hestekrefter og det er lettere å brenne opp noen dekk.

Det er de samme dekkene som brukes på fossil og elbiler, det er ikke lavere kvalitet på dekk på elbiler

Dette inlegget bare lyser FUD som det er så enormt mye av rundt ebiler

https://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty,_and_doubt

Jeg kjører elbil og bytter dekk skjeldnere da jeg kjørte fossilt, men det har nok mye mer med at jeg har blitt eldre og kjører kjedelig til og fra jobb og har i stor grad lagt av meg kjøringen jeg gjorde i min ungdom. 

Anonymkode: 27fd6...775

Ok, ikke vekta nei. Så de som jobber med dekk har ikke peiling?

https://www.nrk.no/buskerud/advarer-elbileiere_-risikerer-prissjokk-1.17494261

Nokian har f.eks egne dekk til elbiler, så du virker ikke helt oppdatert der heller.

Tror det er du som lider av FUD når verdensbildet ditt utfordres av fakta.

Anonymkode: c6d7c...b53

Skrevet

Nei kjøremønster har alt og si

Leafen er like tung som en Mercedes jeg hadde i ungdommen den ble kjørt mye å jeg skifta ofte dekk, Elbilen blir kjørt ca 12000 km i året, men ungdommen i huset kjører det dobbelte og skifter dekk deretter 

Skrevet

Har ikke skiftet dekk på min Tesla enda. Har en 2022 model 3 som har gått 105000. Sommerdekkene må skiftes til våren, og vinterdekkene holder akkurat en sesong til tenker jeg. 

Skrevet

Forrige elbil hadde jeg i fire år før jeg solgte. Dekkene hadde godt med mønster igjen. Det var en AWD med over 400hk, men kjørestil er ikke spesielt aggressiv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...