AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #1 Skrevet 26. oktober 2025 Av en eller annen grunn har det begynt å dukke opp støttestrømper i feeden på Instagram. Vel fylte jeg nylig femti, men Strømpene er til og med ganske kule. Det står at støttestrømper brukes av folk med dårlig blodsirkulasjon, som står og går mye, eller når man er på fly (måtte google dette jeg). Jeg er overvektig og har fått litt tykkere ankler siste par årene, så kanskje slike strømper er for meg da? Er det noe spesielt merke som er bra? Hvordan finner jeg størrelse? Anonymkode: 8ea6b...a79
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #2 Skrevet 26. oktober 2025 Dra på apoteket så kan de hjelpe deg der. Ikke kjøp den svakeste klassen, de skal være litt tight. Jeg er 32 og bruker gjerne støttestrømper på jobb siden jeg går og står veldig mye. Anonymkode: cf548...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #3 Skrevet 26. oktober 2025 Brukt støttestræmper på jobb siden jeg var i 20 åra. Anonymkode: 70eb3...e57
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #4 Skrevet 26. oktober 2025 Da vi hadde praksis på studiet ble en klassevenninne av meg anbefalt støttestrømper, siden hun skulle være med på en del lange prosedyrer innenfor operasjon og slikt. Hun var solgt med en gang, og begynte å bruke dem fast. Vi var vel 22-23 år på den tida 😄 Anonymkode: 363df...50b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #5 Skrevet 26. oktober 2025 Som gravid må jeg bruke det om jeg skal gå, sitte i bil eller ta fly. Tenker det samme gjelder for de som ellers er overvektige eller eldre. Sykepleiere (uansett vekt) har blitt flinkere til å gå med støttestrømper, de er jo så mye på beina. Du kan kjøpe noen som er litt kule i fargene fremfor de som er beige og svarte. https://stottestrompen.no/ Anonymkode: 9caa4...f51
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #6 Skrevet 26. oktober 2025 Bruker på flyturer mer enn åtte timer. Det har bare skjedd en gang da. Anonymkode: c83d1...0a1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #7 Skrevet 26. oktober 2025 Jeg har brukt på flyturer fra jeg var tenåring , og på jobb lange dager siden midten av 20 årene. Jeg vet ikke om jeg har dårlig blodsirkulasjon, men moren min fikk åreknuter veldig tidlig så ville forebygge det fra jeg var ung. Er 50 uten åreknuter , men aner ikke hva det har hatt og si. Fikk veldig hovne ankler og føtter på flytur til usa i tenårene, sånn at jeg ikke fikk på meg sko på et par dager , så lærte tidlig og bruke støttestrømper på fly. Har en jobb jeg står og går mye, og blir mindre støl/ sliten i leggene med støtte. jeg bruker ikke fra apoteket da, men pene strømper. Stort sett wolford. str kommer jo litt an på hvilket merke type du velger. Anonymkode: 29d51...b9b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #8 Skrevet 26. oktober 2025 Jeg bruker på lange flyturer, og har gjort det siden jeg var ganske ung. Jeg kjøpte mine på apoteket, og ble målt for å finne riktig størrelse da jeg kjøpte det første paret. Anonymkode: 92ecf...7b4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #9 Skrevet 26. oktober 2025 Jeg har brukt støttestrømper av og på siden jeg var rundt 25 uavhengig av normalvekt eller overvekt, er 40 nå. Gull verdt i yrker/på dager der man står og går mye! Jeg er ikke fullt så sliten i føttene de dagene jeg bruker støttestrømper på jobb. Jeg har brukt fra apoteket og fra myfeet.no. Jeg liker de fra myfeet best, de fra apoteket blir enten for små eller litt for lange i føttene. Bruker 36 i sko, og ofte er størrelsene på apoteket typisk 35-37 eller 36-38. Myfeet har størrelser som 34-36, de passer bedre til mine små føtter. Anonymkode: 118e9...9a3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #10 Skrevet 26. oktober 2025 Takk for god info! Kan de brukes fra morgen til kveld, eller er det mulig å bruke dem for lenge? Kan/bør man sove med dem? I utgangspunktet hater jeg alt som strammer, hjemme går jeg ofte uten bh. Kan tidvis få hodepine hvis jeg går med for stramme klær, så jeg er spent på hvordan litt tighte strømper vil fungere 😅 ts Anonymkode: 8ea6b...a79
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #11 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for god info! Kan de brukes fra morgen til kveld, eller er det mulig å bruke dem for lenge? Kan/bør man sove med dem? I utgangspunktet hater jeg alt som strammer, hjemme går jeg ofte uten bh. Kan tidvis få hodepine hvis jeg går med for stramme klær, så jeg er spent på hvordan litt tighte strømper vil fungere 😅 ts Anonymkode: 8ea6b...a79 Du kan bruke dem hele dagen. Men ikke sove med dem. Følg instruksjonene som med i pakken med strømpene. Anonymkode: a31dc...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #12 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan bruke dem hele dagen. Men ikke sove med dem. Følg instruksjonene som med i pakken med strømpene. Anonymkode: a31dc...ebf Det er feil. Du kan fint sove med støttestrømper. Dårlig blodsirkulasjon har du også når du ligger. Mange syns det er godt å ta dem av seg før man skal sove (meg selv inkludert). Men det er så absolutt mulig å sove med dem på. Anonymkode: cf548...4a1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #13 Skrevet 27. oktober 2025 Strømpenes funksjon er å hjelpe venepumpen å føre blodet tilbake til hjertet når man står og går, eller sitter lenge. Det har altså ikke den funksjonen når man ligger, selv om det nok ikke er farlig å bruke dem hele døgnet. Har man tendens til ødem etter lange dager på bena, eller av andre grunner (hormoner, diabetes etc) kan ha sirkulasjonsvansker hjelper de godt. For min del synes jeg aktivering av muskulaturen i legg og lår hjelper bedre, så jeg tar gjerne noen tåhev og knebøy på lange flyturer. Er 52z Anonymkode: 039da...972 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #14 Skrevet 27. oktober 2025 Hvordan vet man om man bør bruke støttestrømper? Jeg er 62 år og har aldri tenkt tanken. Jeg har ingen åreknuter. Jeg hadde nylig en flytur på 12 timer. Jeg var jo sliten etterpå med jetlag, men kan ikke huske at jeg merket noe spesielt i beina. Anonymkode: 0aca2...33a
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #15 Skrevet 27. oktober 2025 Hvorfor bruker man det hvis man står og går mye på jobb? Forebygge åreknuter? Eller blodpropp? Åreknuter er jo ikke farlige? Anonymkode: 41125...069
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #16 Skrevet 28. oktober 2025 Jeg skal egentlig bruke det pga en hjertesykdom. Men jeg orker ikke. De klemmer sånn. Og så legger de seg i folder så man må rette på dem hvert 10. minutt. For ikke å snakke om hvor jævlig det er å få på, og ta av. Anonymkode: 1fe2f...b49 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #17 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvorfor bruker man det hvis man står og går mye på jobb? Forebygge åreknuter? Eller blodpropp? Åreknuter er jo ikke farlige? Anonymkode: 41125...069 Åreknuter er stygt synes jeg, men det er mest for og ikke få så tunge ben. Slitne legger og føtter. Anonymkode: 29d51...b9b 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #18 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 16.47): Jeg skal egentlig bruke det pga en hjertesykdom. Men jeg orker ikke. De klemmer sånn. Og så legger de seg i folder så man må rette på dem hvert 10. minutt. For ikke å snakke om hvor jævlig det er å få på, og ta av. Anonymkode: 1fe2f...b49 Da vil jeg anbefale å kjøpe strømpepåtrekker. Og har du kjøpt riktig størrelse? Veldig kjipt å ende opp med kroniske leggsår - hvor kompresjon også er viktig behandling - fordi du ikke gidder å forebygge.. Anonymkode: cf548...4a1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #19 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da vil jeg anbefale å kjøpe strømpepåtrekker. Og har du kjøpt riktig størrelse? Veldig kjipt å ende opp med kroniske leggsår - hvor kompresjon også er viktig behandling - fordi du ikke gidder å forebygge.. Anonymkode: cf548...4a1 Ja, jeg har sånn dings men det er fortsatt noe dritt å ta på og av. Det er en tremannsjobb, spør du meg. Har vedtak på hjelp fra hjemmesykepleien til å ta på og av, men de kommer jo til de merkeligste klokkeslett så det passer ikke med jobben min. De kommer plutselig kl. 4 på natten, eller så kommer de flere timer etter at jeg har dratt på jobb. Ingen mellomting, så det er null hjelp der. Anonymkode: 1fe2f...b49 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #20 Skrevet 1. november 2025 Har fjerna lymfenuter i lysken på ene siden, så er plaget med ødem når jeg sitter hele dagen på kontoret. Der et utelukket å ha en jobb som krever at jeg står/går... Likevel unngår jeg støttestrømper, synes det er vanskelig finne noe som er gode og som ikke strammer enten for lite eller for mye. Dessuten er jeg nesten blitt vant til at jeg har en hevelse etter arbeidsdagen, men ligger da i sofa med beina høyt mye av resten av dagen, og da forsvinner helvelsen. Bank-i-bordet! For etter operasjonen var jeg til spesialist som sa at jeg nok måtte gå med strømpe på hele foten resten av livet. Grøss - jeg orket ikke tanken, og nå har det gårtt greit i 30 år uten denne strømpen. Anonymkode: 33e2c...1da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå