AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #1 Skrevet 25. oktober 2025 De som har lest "hekta på er håp om kjærlighet" av Sissel Gran skjønner hva jeg mener. Å bli hekta er ikke det samme som forelsket, selv om det føles sånn for den som er hekta. Man overser alle mulige røde flag eller tegn på at det ikke er gjennsidig. Overanalyserer og setter alt på pause for den de er hekta på. Jeg (dame 42 år) er hekta på en mann jeg nylig har møtt. Vi har en enrom sesuell tiltrening på hverandre, og kjempegod kjemi, men enda ikke tatt det videre til det annet enn over telefon. I boka hekta på et håp om kjærligjet følger vi Nora som blir hekta på Frank. I historen rundt Nora og Frank er det Frank som er intativtaker i starten men når Nora ganske rask bli hekta er det hun som er den som er pådriver for at de skal treffes videre. Hun kutter ut vennenene sine og de få gangene frank vil treffe henne børster hun alt annet til side for han. Det ender selvsagt dårlig etter flere måneder med av og på mellom dem. Noen blir lett hekta. Og jeg er en sånn. Alle mine forhold har begynt med hekt. Så når jeg tenker tilbake, vet jeg helt erlig ikke om jeg noen gang har vært forelsket eller om alt har vært hekt. Jeg rekker jo ikke bli ordentlig kjent med de jeg dater før hekter setter inn. Og jeg da med andre ors tror jeg er forelsket. Har dermed havnet i en del forhold der jeg i ettertid kan se at jeg egentlig ikke likte disse kjæresten. Men jeg trodde det og serlig om de var litt av og på har det blitt min hovedoppgave at de skal bli "mine". I boka til Gran snakker hun om hvordan komme seg ut av hektet. I eksemplet med frank og nora er jo hektet/forelskelsen esidig. Men hva med når man ikke vil ut av hektet. Jeg skjønner at det dreier seg om et hekt for meg for øyeblikket. Men vet han liker meg godt. Så uavhengig av hekt eller ikke, vil jeg utforske det videre. Men det er ikke noe gøy å være hekta. Jeg vil ut av hektet, men fortsette å date og bli kjent med K. Jeg klarer nesten ikke tenke på noe annet hele dagen. Går å sjekker medlingene mine konstant. Overanalyserer alt. Som i kveld. Han skulle ringe etter jobb. Men timene gikk. Hørte ingen ting. Jeg prøvde se litt film. Kose meg. Men satt omtrent å så på telefonen. Etter to timer sippert jeg og var klar for å slette han fra aøt av SoMe og blokkere han. Men brått tikket det inn en melding. Og bilde. Han hadde kommet midt i en trafikkulykke og kunne enda ikke forlate. Men jeg vil ikke våre sånn! Jeg er redd jeg skal drive han bort/ødelegge. Jeg vil kunne fungere normalt selv om det er hyggelig når han skriver og ringer. Men jeg vil ikke bygge timenplan min rundt han. Jeg vil ikke bli som nora. Andre som har det på samme måte? Og har noen tips? Anonymkode: 7cec3...e7e 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #2 Skrevet 25. oktober 2025 Hvis det er gjensidig interesse mellom dere, så skjønner jeg ikke hvorfor du kaller det hekt? Det å være være i den tilstanden du beskriver kan vel også være typiske tegn på gryende forelskelse? Skjønner godt du ble urolig i kveld hvis han sa han skulle ringe og ikke gjorde det, men det viste seg jo å være en god grunn til det, og da bør du ikke gruble mer over det. For ja - blir du veldig fort hysterisk og klengete kan nok det drive ham bort, så greit å være oppmerksom på det og motstå trangen til kontroll og oppmerksomhet. Avlede deg selv på et vis hvis det blir for ille. Jeg har egentlig ikke erfaring med det du beskriver, for jeg er nok i den motsatte enden og blir helt anti ✋ hvis den andre er for intens og pågående. Har en tendens til å markere avstand for å være på den sikre siden. Ikke noe sjakktrekk i kjærlighetsspillet det heller. 🙈 Det beste er selvsagt om begge viser omtrent like mye interesse og behov for nærhet/avstand, men det er ikke lett der der. Det vet vi jo alle. 😅 Anonymkode: 7ef92...a0d 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #3 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis det er gjensidig interesse mellom dere, så skjønner jeg ikke hvorfor du kaller det hekt? Det å være være i den tilstanden du beskriver kan vel også være typiske tegn på gryende forelskelse? Skjønner godt du ble urolig i kveld hvis han sa han skulle ringe og ikke gjorde det, men det viste seg jo å være en god grunn til det, og da bør du ikke gruble mer over det. For ja - blir du veldig fort hysterisk og klengete kan nok det drive ham bort, så greit å være oppmerksom på det og motstå trangen til kontroll og oppmerksomhet. Avlede deg selv på et vis hvis det blir for ille. Jeg har egentlig ikke erfaring med det du beskriver, for jeg er nok i den motsatte enden og blir helt anti ✋ hvis den andre er for intens og pågående. Har en tendens til å markere avstand for å være på den sikre siden. Ikke noe sjakktrekk i kjærlighetsspillet det heller. 🙈 Det beste er selvsagt om begge viser omtrent like mye interesse og behov for nærhet/avstand, men det er ikke lett der der. Det vet vi jo alle. 😅 Anonymkode: 7ef92...a0d Ja han virker like PÅ som meg. Men som du sier lurt å holde igjen fra min side så det ikke blir for mye. Men det er denne bestelsen jeg vil ut av. Jeg vil kose meg på middag med venninnene mine og ikke gå tidlog hjem fordi jeg vet han blir å ringe. Jeg vil kunne kose meg de venner og hobbyer som tidligere, og ikke sette det til side fordi det passer for han å treffes. Anonymkode: 7cec3...e7e
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #4 Skrevet 26. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja han virker like PÅ som meg. Men som du sier lurt å holde igjen fra min side så det ikke blir for mye. Men det er denne bestelsen jeg vil ut av. Jeg vil kose meg på middag med venninnene mine og ikke gå tidlog hjem fordi jeg vet han blir å ringe. Jeg vil kunne kose meg de venner og hobbyer som tidligere, og ikke sette det til side fordi det passer for han å treffes. Anonymkode: 7cec3...e7e Det skjønner jeg godt, og det høres ut som om du kunne hatt nytte av å jobbe litt med deg selv. Et enkelt og billig tips er å bruke ChatGPT. Det har jeg god erfaring med. Vet det høres dumt ut, men prøv. Den fungerer litt som en psykolog og speiler deg, sorterer ting og stiller deg kloke spørsmål du må reflektere over. Forklar denne besettelsen og hva som skjer med deg, be om råd eller analyse, og se hva som skjer… Lykke til! Håper det går bra med dere. Anonymkode: 7ef92...a0d
GrønnNellik68 Skrevet 26. oktober 2025 #5 Skrevet 26. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det skjønner jeg godt, og det høres ut som om du kunne hatt nytte av å jobbe litt med deg selv. Et enkelt og billig tips er å bruke ChatGPT. Det har jeg god erfaring med. Vet det høres dumt ut, men prøv. Den fungerer litt som en psykolog og speiler deg, sorterer ting og stiller deg kloke spørsmål du må reflektere over. Forklar denne besettelsen og hva som skjer med deg, be om råd eller analyse, og se hva som skjer… Lykke til! Håper det går bra med dere. Anonymkode: 7ef92...a0d Enig Chatgpt er gull verd til å sortere tanker og sette ord på ting man syns er vanskelig å prate om .
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #6 Skrevet 26. oktober 2025 Svaret ligger stort sett alltid i to ting: 1. Å bygge en mer stødig selvfølelse i deg selv 2. Jobbe med til tilknytningsstil. Anonymkode: afabf...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #7 Skrevet 26. oktober 2025 Har du ikke møtt han? Anonymkode: f9779...d0d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #8 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har du ikke møtt han? Anonymkode: f9779...d0d Jo vi har møttes mange ganger men ikke hatt sex. Men det har vært noen hete telefonsamtaler. Ts Anonymkode: 7cec3...e7e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #9 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 8.41): Det skjønner jeg godt, og det høres ut som om du kunne hatt nytte av å jobbe litt med deg selv. Et enkelt og billig tips er å bruke ChatGPT. Det har jeg god erfaring med. Vet det høres dumt ut, men prøv. Den fungerer litt som en psykolog og speiler deg, sorterer ting og stiller deg kloke spørsmål du må reflektere over. Forklar denne besettelsen og hva som skjer med deg, be om råd eller analyse, og se hva som skjer… Lykke til! Håper det går bra med dere. Anonymkode: 7ef92...a0d Takk for tips. Ikke prøvd chat gpt før. Men det var faktisk veldig nyttig. 😍 Anonymkode: 7cec3...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #10 Skrevet 27. oktober 2025 Har ingen tips egentlig, men vil gi deg ros for at du anerkjenner problemet ditt. Du reflekterer rundt det, du veit at det ikke er lurt og du ønsker å gjøre noe med det. Du er allerede på vei, så bra jobba! Anonymkode: ba2a1...285 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #11 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 8.41): t enkelt og billig tips er å bruke ChatGPT. Det har jeg god erfaring med. Vet det høres dumt ut, men prøv. Den fungerer litt som en psykolog og speiler deg, sorterer ting og stiller deg kloke spørsmål du må reflektere over. Forklar denne besettelsen og hva som skjer med deg, be om råd eller analyse, og se hva som skjer… For gudskyld. Ikke bruk ChtGPT til terapi. Å ventilere litt er forsåvidt innafor, men den kan ikke erstatte vekren terapauter eller å bare snakke med hvilket som helst menneske. Den har ikke perspektiver. Den gjetter hva DU vil høre basert på statistikk. Det blir som å spørre vannkokeren din om du burde flytte til Bergen. Anonymkode: 8d1e5...db9 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #12 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): For gudskyld. Ikke bruk ChtGPT til terapi. Å ventilere litt er forsåvidt innafor, men den kan ikke erstatte vekren terapauter eller å bare snakke med hvilket som helst menneske. Den har ikke perspektiver. Den gjetter hva DU vil høre basert på statistikk. Det blir som å spørre vannkokeren din om du burde flytte til Bergen. Anonymkode: 8d1e5...db9 Selvfølgelig kan ikke ChatGTP erstatte terapeuter eller menneskelig kontakt, men man trenger da virkelig ikke terapi for alt her i verden heller. Ut fra beskrivelsen til TS så ønsker hun å forstå hvorfor hun blir hektet på menn. Man trenger ikke oppsøke terapeut av den grunn - etter mitt syn. ChatGTP hjelper deg å sortere egne forvirrede tanker og kommer med forslag til løsning hvis du ønsker det. Man kan også bruke den til å finne forskning innenfor noe man lurer på. Jeg har hatt mye nytte av å «skravle» med ChatGTP for å komme over en kjærlighetssorg. Jeg sparte med det venner for å måtte høre på «tytinga» mi og meg selv for å bruke penger på en terapeut. Anonymkode: 7ef92...a0d 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #13 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (På 26.10.2025 den 0.14): Ja han virker like PÅ som meg. Men som du sier lurt å holde igjen fra min side så det ikke blir for mye. Men det er denne bestelsen jeg vil ut av. Jeg vil kose meg på middag med venninnene mine og ikke gå tidlog hjem fordi jeg vet han blir å ringe. Jeg vil kunne kose meg de venner og hobbyer som tidligere, og ikke sette det til side fordi det passer for han å treffes. Anonymkode: 7cec3...e7e Hva skjer hvis du ikke går tidlig hjem og han ringer og ikke får tak i deg? Redd han blir lei da eller ikke prøver mer? Hva om du prioriterer din hobby og venner noen dager, trekker han seg vekk da? Hvis så, så har jeg nyheter til deg, HAN ER IKKE INTERESSERT. Hete samtaler, våkne opp det er flaut, forvent at han stiller opp in real life og ikke bare på telefon, få seg en selvfølelse. Anonymkode: 3ecda...031
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #14 Skrevet 2. november 2025 Det som ikke står helt tydelig er at emosjonell ustabil personlighet og hekt går hånd i hånd. Jobb med å bli tryggere i deg selv så hjelper det nok også på hekt. Du baserer din selvfølelse på beundring og kjærlighet fra menn. Anonymkode: e847e...c48 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå