AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #1 Skrevet 25. oktober 2025 Jeg er en alenemamma som er i full jobb, og har mine barn 100%. To av barna er i barnehagealder og utredes for autisme, og eventuelt psykisk funksjonsnedsettelse e.l. Den tredje er ungdom men strever en del, går hos Bupa og har team rundt seg. Jeg strever nok som det er økonomisk fordi jeg bare har en inntekt, har en del gjeld og eier ingenting, bare leier hus osv. Forrige uke røk bilen:( min kjære trofaste bil... Jeg har blitt sykemeldt pga skade fra spenninger/stress. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få til å gå på jobb hver dag og følge opp alle barna uten bil!!!! Vi bor i en mindre by, så det tar 40 min en vei til bhg og jobb (som er nært) men kommer ikke hjem i tide til andre aktiviteter og noen ting må jeg kutte helt ut uten bil...... Jeg får nok ikke lån pga betalingsanmerkninger.... Er det noen her som har fått lån via Nav for eksempel? Hvordan gikk dere frem? Trenger alle gode råd 🥹 Anonymkode: 9779b...c73 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #2 Skrevet 25. oktober 2025 Vi har fått lån til bil via NAv, men det er pga behov for rullestol og at barnet ikke kommer seg/kan ikke gå inn i bilen selv. Er det samme utfordring hos barna med autisme? Ellers er det nok vanskelig.. 😕 Anonymkode: 2383d...be5 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #3 Skrevet 25. oktober 2025 Jeg er rullestolbruker og får ikke bil fra NAV fordi jeg er for syk til å jobbe fullt. Så tviler på at du kan få bil. Anonymkode: 8f0c4...65a 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #4 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har fått lån til bil via NAv, men det er pga behov for rullestol og at barnet ikke kommer seg/kan ikke gå inn i bilen selv. Er det samme utfordring hos barna med autisme? Ellers er det nok vanskelig.. 😕 Anonymkode: 2383d...be5 Nei de har jo ikke akkurat de utfordringene, men heller det at det kan være vanskelig på bussen for de. For eksempel at det er mye bråk, trangt. De kan skrike en del, vokal stim... De er helt avhengig av vogn hvis vi er ute noe sted. De har ganske liten forståelse for ting, null tålmodighet. Det skal ganske lite til før det blir krise... Også vet jeg ikke hvordan jeg skal klare tidsklemma heller med tanke på jobb, bhg, skole, aktiviteter. Har ingen butikker i nærheten av der vi bor heller 🙃 Ts Anonymkode: 9779b...c73 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #5 Skrevet 25. oktober 2025 Er det gjennom nav sosial du mener du skal ha lån gjennom? Tviler sterkt at du får det pga diagnoser. Anonymkode: 586a1...613 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #6 Skrevet 25. oktober 2025 Det nål øye er vanskelig. Vet om folk i rullestol som ikke får, og folk som må få bilen tilpasset som ikke får Anonymkode: ba11a...de9 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #7 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er rullestolbruker og får ikke bil fra NAV fordi jeg er for syk til å jobbe fullt. Så tviler på at du kan få bil. Anonymkode: 8f0c4...65a Det er bare trist... Anonymkode: 9779b...c73 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #8 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det gjennom nav sosial du mener du skal ha lån gjennom? Tviler sterkt at du får det pga diagnoser. Anonymkode: 586a1...613 Ja! Jeg har en bekjent som fortalte meg om det... Vet om folk som har fått lån til depositum for eksempel. Anonymkode: 9779b...c73
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #9 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja! Jeg har en bekjent som fortalte meg om det... Vet om folk som har fått lån til depositum for eksempel. Anonymkode: 9779b...c73 Depositum er noe annet enn lån til bil. Og depositum fra NAV. blir ikke betalt ut i penger, men kun en bekreftelse fra nav om at de går god for depositum. Du må nok skaffe deg bil på en annen måte Anonymkode: 586a1...613 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #10 Skrevet 25. oktober 2025 Er det kanskje noen av fedrene til ungene dine som kan bistå med å kanskje låne deg en bil eller noe? Jeg tviler på at du får noe støtte fra Nav til kjøp av bil Anonymkode: 9293f...429
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #11 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei de har jo ikke akkurat de utfordringene, men heller det at det kan være vanskelig på bussen for de. For eksempel at det er mye bråk, trangt. De kan skrike en del, vokal stim... De er helt avhengig av vogn hvis vi er ute noe sted. De har ganske liten forståelse for ting, null tålmodighet. Det skal ganske lite til før det blir krise... Også vet jeg ikke hvordan jeg skal klare tidsklemma heller med tanke på jobb, bhg, skole, aktiviteter. Har ingen butikker i nærheten av der vi bor heller 🙃 Ts Anonymkode: 9779b...c73 Handikapbil fra NAV er fordi man har funksjonsnedsettelse som gjør at man ikke kan bruke vanlig bil, ikke for å hjelpe med betalingen liksom. Og det er fryktelig dyre biler. Kjenner folk som har måttet kvitte seg med handikapbilen selv om de er avhengige av den, fordi de ikke har råd til å ha den på service på merkeverksted osv for tusenvis av kroner per år. Men hvorfor bruker de vogn? Dersom dette blir byttet til rullestol på sikt, kan det være mulig. Det er forskjell på voksne som ikke alltid får rullestol, og foreldre som har barn som bruker rullestol. Vi betalte «bare» 150.000 i egenandel + kanskje 50.000 i oppgraderinger hvertfall, så det var en billigere bil enn mye annet. Men dyr i drift da.. Anonymkode: 2383d...be5 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #12 Skrevet 25. oktober 2025 Ps: har du sjekket ut nødhjelp/sosialhjelp? Hvis bil er helt nødvendig for at du skal kunne stå i/beholde jobben, så kan det være mulig.. Visstnok.. Anonymkode: 2383d...be5 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #13 Skrevet 25. oktober 2025 Hvorfor tar du ikje bare billån? Anonymkode: b0651...bfc
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #14 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor tar du ikje bare billån? Anonymkode: b0651...bfc Det står hvorfor i posten til TS. Anonymkode: 2440d...49b 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #15 Skrevet 25. oktober 2025 Jeg lurer på hva vi betaler skatt for? Skal ikke norge være et godt land å leve i med gode tilbud til de som sliter? Anonymkode: 2440d...49b 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #16 Skrevet 25. oktober 2025 Man kan få bilstønad fra NAV. Ut ifra det du skriver kan jeg ikke se at du faller inn under det, men det kan du undersøke med NAV: https://www.nav.no/bilstonad Jeg har aldri hørt om at noen får lån fra NAV sosial til bil. Sosiale tjenester skal være det siste sikkerhetsnettet for å dekke utgifter til mat/husleie/strøm. Anonymkode: c0a30...e20 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #17 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ps: har du sjekket ut nødhjelp/sosialhjelp? Hvis bil er helt nødvendig for at du skal kunne stå i/beholde jobben, så kan det være mulig.. Visstnok.. Anonymkode: 2383d...be5 Nødhjelp dekker kun det mest nødvendige, som mat. Det er ment for en kort periode fordi noe uforutsett dukker opp som skaper økonomiske problemer. Utgifter til bil inngår ikke i nødhjelp. Normalt sett regnes ikke bil som en nødvendig utgift og dekkes derfor ikke spesifikt. Bilutgifter inngår vanligvis i livsoppholdet, men i noen tilfeller kan det gjøres særlige vurderinger. Ditt lokale NAV kontor kan gi råd og veiledning om dette. Anonymkode: e9a14...6e1 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #18 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nødhjelp dekker kun det mest nødvendige, som mat. Det er ment for en kort periode fordi noe uforutsett dukker opp som skaper økonomiske problemer. Utgifter til bil inngår ikke i nødhjelp. Normalt sett regnes ikke bil som en nødvendig utgift og dekkes derfor ikke spesifikt. Bilutgifter inngår vanligvis i livsoppholdet, men i noen tilfeller kan det gjøres særlige vurderinger. Ditt lokale NAV kontor kan gi råd og veiledning om dette. Anonymkode: e9a14...6e1 Dette gjelder sosialhjelp. Anonymkode: e9a14...6e1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #19 Skrevet 25. oktober 2025 Du er tvilsomt i målgruppen for å få bil av NAV. Og om du evt. skulle ha vært i målgruppen så tar det uansett veldig lang tid før søknad blir behandlet, og bil blir tildelt. Anonymkode: becd5...034 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #20 Skrevet 25. oktober 2025 Hør med dit lokale nav kontor. Har en bekjent som får dekket bil igjennom nav. Den har ikke noe funksjonsnedsettelse. Bortsett fra litt psykiske problemer. Bare ett barn som trenger kjøring til fritidsaktiviteter. Anonymkode: f0c2c...d68 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå