Gå til innhold

Hadde dere brukt fast prevensjon i mitt tilfelle? K30

Fremhevede innlegg

Skrevet

God lørdagskveld 🥰

Litt om min situasjon: 
Kvinne som nylig fylte 30 år. Jeg ble singel for halvannet år siden etter et langvarig samboerskap.
I starten av samboerskapet ble jeg dessverre gravid ved et uhell.  Jeg valgte å ta abort. 

Etter at det ble slutt med eksen, har jeg ikke gått på noe prevensjon da jeg rett og slett ikke har vært seksuelt aktiv. 
Jeg har nylig begynt å date, og hadde sex med en jeg dater for tiden. Med kondom da vi ikke er eksklusive blant annet. 

Jeg kjenner jeg har litt forskjellige tanker.
Jeg ble gravid da jeg brukte p-pille, da jeg dessverre hadde klart å kaste den opp (har kronisk gastritt).
Jeg er nå inne på tanken på p-stav, som vil være en mye sikrere prevensjonsmetode for meg. 
Samtidig kjenner jeg det sitter litt langt inne å "fore" kroppen med hormoner når jeg i utgangspunktet ikke er i en situasjon der jeg er særlig seksuelt aktiv, da jeg ikke har fast partner. 

Hva hadde dere gjort i min situasjon? 

Anonymkode: c92ea...8e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

K39 her, har brukt prevensjon hele voksenlivet. P-stav tålte jeg ikke, men brukte p-sprøyte i mange år, og nå p-piller. 

Har brukt prevensjon både i fast forhold og når jeg har vært singel. Tar ikke sjansen på å bli gravid!

Men du kan jo velge kobberspiral om du ikke vil ha hormoner?

Anonymkode: 69d3f...c47

Skrevet

Jeg hadde nok heller ikke villet ta hormonprevensjon dersom jeg ikke var i fast forhold. Kondom funker jo det.

Anonymkode: 60dd2...d38

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

K39 her, har brukt prevensjon hele voksenlivet. P-stav tålte jeg ikke, men brukte p-sprøyte i mange år, og nå p-piller. 

Har brukt prevensjon både i fast forhold og når jeg har vært singel. Tar ikke sjansen på å bli gravid!

Men du kan jo velge kobberspiral om du ikke vil ha hormoner?

Anonymkode: 69d3f...c47

Kjenner et par stk som har hatt komplikasjoned med kobberspiral, men takk uansett for svar! 
Ja, aborten min var veldig vond, og er livredd for å bli gravid igjen. Men kan jo ikke leve i sølibat heller. Merker at jeg er engstelig for graviditet selv om vi brukte kondom og jeg har fått mens i ettertid, tror jeg må på noe fast prevensjon for egen psykisk helse hvis jeg skal begynne å bli aktiv igjen.

TS

Anonymkode: c92ea...8e2

Skrevet

Ja. Du bør jo bruke prevensjon for å unngå uønsket graviditet? Jeg er mye yngre enn deg, er ei jente på 23 år. Og jeg har gått på spiral i flere år, har spiral. Anbefaler det, er veldig trygt og lite bivirkninger 

Skrevet

Du tar vare på deg selv på den måten du finner best.

Selv får jeg ikke til annen prevensjon enn kondom. Hormoner og alt annet får jeg ikke til.

Skrevet

Bruker ikke prevensjon selv, og jeg er 30 år og gift. Vi var gift noen år før vi ville ha barn, og da brukte vi kondom eller hadde non-vaginal/penis samleiet. 

Jeg tåler ikke hormonene, men hadde jeg tålt dem hadde jeg brukt p-stav eller spiral. Om så fordi å bli voldtatt og gravid hadde vært mer forferdelig enn "bare" voldtatt om du forstår. 

Anonymkode: 05f3a...01f

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du ikke vil ha barn så må dere jo bruke prevensjon så enten må du ta noe eller så må mannen være snippet. Eller holde dere til kondom, det er jo det enkleste når dere allikevel ikke er eksklusive. Risikoen for å bli gravid er jo der alltid.

Selv er jeg 41 og heldigvis singel for etter vi fikk barn så brukte vi bare kondom og jeg var overbevist om at jeg ble gravid hver gang. Skulle jeg gått inn i et nytt forhold så måtte jeg nok brukt noe mer enn kondom for det er stress med den uroen. Er ikke interessert i noe prevansjon som påvirker min perfekte syklus men hadde jeg mot formodning møtt en mann jeg faktisk likte og skulle bo med så måtte jeg jo. Kan ikke gå rundt å stresse med angst for graviditet, vi blir jo gravide lenge etter 40 i min familie.

Anonymkode: 78233...951

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke brukt bare kondom. Sjekk hvor effektive prevensjonsmidler er (søk opp noe som heter Pearl Index), og her vil du se at kondom alene er av de dårligste prevensjonsmidlene. 

Anonymkode: 138d7...0b1

Skrevet

Ville gått for kombinasjonen kondom og temping, og så unngått samleie i usikre perioder. Kondomet kan jo feile, og da er det greit å ikke ligge når man er i fruktbar periode ihvertfall.

Jeg brukte en sånn pearly fertilitetsmonitor (dyr i innkjøp da🥺) som prevensjon, da jeg ikke ville proppe kroppen full av hormoner, og det fungerte kjempebra. Men er veldig viktig å utføre det riktig for at det skal kunne være pålitelig, så sett deg isåfall skikkelig godt inn i det. 
Og motsatt, så brukte vi den for å finne riktig timing da vi var klare for barn. Det fungerte også helt utmerket, og vi ble gravide på første forsøk.

Anonymkode: e2372...a85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...