Gå til innhold

Betennelse i legg etter løping

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har de siste 3 mnd hatt et par omganger med betennelse i legg (vonde punkter på hver side av legg) tar et par uker så er jeg ok, går ca 6 uker så kom det tilbake igjen. Nå er jeg bedre igjen men det kan "murre". Kvier meg jo for løping nå. Smerten blir bedre ved ibux. Noen som har noen tips? Må jeg slutte å løpe for godt?

Anonymkode: 1ef80...fc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør du forebyggende arbeid da?

Anonymkode: cc619...e3a

Skrevet

Jeg har kronisk beinhinnebetennelse og jeg anbefaler å ikke overbelaste! Jeg kan fremdeles løpe, men ikke mer enn et par turer i måneden. Sykling og elipsemaskin er ikke belastende for leggene. 

Anonymkode: d9f24...c50

Skrevet

Hvilke styrkeøvelser gjør du? Er du god på oppvarming av legger og ankler før løpingen? 

Og enda viktigere, hvor lenge lar du leggene hvile når du kjenner denne betennelsen? Begynner du løpe når du er smertefri? Eller når smertene er milde nok til at du klarer løpe? Eller lar du leggene få litt ekstra tid før du starter på? 

Har du riktig sko? 

Anonymkode: 1fba1...2c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke styrkeøvelser gjør du? Er du god på oppvarming av legger og ankler før løpingen? 

Og enda viktigere, hvor lenge lar du leggene hvile når du kjenner denne betennelsen? Begynner du løpe når du er smertefri? Eller når smertene er milde nok til at du klarer løpe? Eller lar du leggene få litt ekstra tid før du starter på? 

Har du riktig sko? 

Jeg er ikke god på styrke eller oppvarming 😬 men... jeg løper heller aldri langt, max 5 km...rundt 35 min. Så er ingen sprinter. Jeg kan faktisk kjenne murring etter rask gange også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke god på styrke eller oppvarming 😬 men... jeg løper heller aldri langt, max 5 km...rundt 35 min. Så er ingen sprinter. Jeg kan faktisk kjenne murring etter rask gange også. 

Der har du deler av svaret. 

Du må ikke slutte løpe for godt, men du må starte trene riktig for å unngå belastningsskader. Det inkluderer da styrketrening. Og riktig sko. 

Slike "betennelser" er belastningsskader. De er ikke borte idet man blir smertefri, så hvis man går tilbake til samme belastning for tidlig, og dropper alt forebyggende, så vil de komme tilbake igjen og igjen, til de eventuelt blir kronisk. 

Skrevet

Du kan fortsatt løpe. Men du må finne mykt underlag. Vet det ikke er for alle. At det ikke høres så forlokkende ut. Men jeg hadde samme problem som ts. Og sluttet helt å løpe asfalt og hard grus. Lett jogg der og så fant jeg meg et område med mykt gress eller myrområder hvor jeg gjorde den harde løpingen. Da fikk jeg ingen problem med leggene. 

Anonymkode: 25e4b...efd

Skrevet

Høres ut som du har gått for hardt ut og pådratt deg beinhinnebetennelse. 

Anonymkode: 027d0...d1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...