Gå til innhold

Barn som vitne til straffbart forhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag ble mitt barn vitne til et straffbart forhold som involverte et annet barn i klassen. De er begge 15/16 år.

Han skal nå bli avhørt som vitne, og noen fra politiet skal ringe ham for telefonavhør i morgen ettermiddag.

Det er så mye jeg stusser på. Vi foreldre til barnet (som skal vitne telefonisk) er ikke blitt kontaktet. Er man ikke mindreårig hos Politiet - og bør ikke foreldre kontaktes? Og er det vanlig at de foretar avhør i helgen?

Anonymkode: b4d5b...12d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den kriminelle lavalder er 14 år. 

Det sagt fikk mor være med kamerat til min sønn da han var 17 år, men gutten måtte be om det mener jeg. 

Anonymkode: f2fb1...0ae

Skrevet

Innledende avhør kan godt skje på helg, men det er ikke vanlig å avhøre mindreårige uten dialog med foresatte. 

Anonymkode: 8bfde...dbb

Skrevet

Jeg måtte i avhør i forbindelse med tre ulike hendelser i alderen 16–18, men foreldre ble aldri kontaktet. Det er 15 år siden. 

Anonymkode: 89d96...e81

• Liker 1
Skrevet

Kommer nok an på alvorlighetsgraden?  Om politiet stiller med tilrettelagt avhør eller ei. 

Skrevet

Jeg var innkalt som vitne da jeg gikk på ungdomsskolen, husker ikke eksakt alder. Foreldrene mine ble ikke innkalt, ikke visste hverken de eller jeg hvilken dag jeg skulle vitne heller, jeg fikk bare beskjed om at det ville skje. 

Anonymkode: e3156...67c

• Liker 1
Skrevet

Ok, takk for svar. Da er det sikkert «ekte», og ikke noe lureri i alle fall… :)

Anonymkode: b4d5b...12d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den kriminelle lavalder er 14 år. 

Det sagt fikk mor være med kamerat til min sønn da han var 17 år, men gutten måtte be om det mener jeg. 

Anonymkode: f2fb1...0ae

Nei, den kriminelle lavalder er 15 år.

Ts, hvis han skulle hatt noen med seg så måtte han bedt om det.

Dere må jo forklare barna deres fra de er små at skulle noe skje uansett hva så venter de inntil foreldre eller advokat kommer på plass slik at man selv ikke setter seg i en dårlig situasjon, uavhengig av årsak til kontakt med politi og andre maktutøvende etater. 

Anonymkode: e597c...ae1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...