AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #1 Skrevet 24. oktober 2025 Når jeg har inngått i mye sosiale interaksjoner i løpet av dagen så går kroppen i full alarmberedskap om natten. Jeg kan føle på selvtillit og ro på dagtid, men på natten er det full hjertebank og anspent kropp som ikke klarer hvile. Hvorfor? Er det andre som har det sånn? Anonymkode: 2469a...9fc
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #2 Skrevet 25. oktober 2025 Jeg hadde/har det ganske likt. På dagtid gjorde jeg det jeg måtte og skulle og syntes det var helt uproblematisk, men når jeg kom hjem/ble for meg selv så var jeg veldig anspent og helt tappet for energi. Dette gjaldt særlig på dager med mye sosialisering. For meg tror jeg det handlet om et nervesystem i kronisk beredskapsmodus, og det ble bedre etter at jeg «trakk i nødbremsen» og begynte å ta meg selv og min helse på alvor. Jeg ble sykemeldt fra en alt for stressende jobb, begynte å nøste i traumer, begynte å si nei til ting jeg egentlig ikke ville (og noe av det jeg ville, bare for å roe helt ned), fikk hormonbehandling for begynnende overgangsalder osv. Det kan fremdeles skje, men bare veldig sjeldent - før var det daglig… Når det skjer nå er det alltid når jeg har PMS. Anonymkode: d38fb...fea
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #3 Skrevet 26. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 21.09): Når jeg har inngått i mye sosiale interaksjoner i løpet av dagen så går kroppen i full alarmberedskap om natten. Jeg kan føle på selvtillit og ro på dagtid, men på natten er det full hjertebank og anspent kropp som ikke klarer hvile. Hvorfor? Er det andre som har det sånn? Anonymkode: 2469a...9fc Ja, hvis en har sosial interaksjon med en person som truer,trakasserer og stadig krenker en i en relasjon. Da har kroppen behov for å sette det som har skjedd i system, hvor den andre skyver behovet for å bry seg om atferd under teppet - det er personlighet. Slike får først problemer når en utøver "personligheten" sin på andre enn en ikke er i relasjon med, ettersom personlighet har med hvordan en responderer på "input" i en relasjons-setting. Personlighet har ikke noe med hvordan en responderer på tilfeldig stimuli, som lyder,lukt, observasjoner, selv om det er ubehagelig - hvis en blir truende og skremmende her, er det ofte å karaktisere som ufleksibel (stereotypisk) mønstre i atferd (som utgjør kjernen i autisme problematikk) Hvis en har sosiale interaksjoner med folk med personlighetsforstyrrelse, av typen som ikke kan oppføre seg i en relasjon (er egentlig en autist opp mot alle symptomer som finnes, men har ikke stereotypisk atferd som å snakke med seg selv eller plage tilfeldige), så kan kan en fort bli syk (selv om den andre ikke klarer noen gang å forstå det, fordi en tror det er personlighet og gjemmer seg bak personlighetsforstyrrelser). Lenke fra ICD11 boundry Autisme og personlighetsforstyrrelse (ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics😞 "[...]However, unlike Autism Spectrum Disorder, persistent restricted, repetitive, and inflexible patterns of behaviour, interests, or activities with onset in early childhood are not characteristic features of Personality Disorder" Anonymkode: 5b0d7...4d0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå