Gå til innhold

Faget Mat og helse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer egetlig dette faget på skolen ditt barn går på? Jeg har forsøkt å lese meg litt opp på Udir sine sider, men jeg finner ikke helt ut av timeantall osv. 

Jeg har en 6.klassing som endelig har mat og helse på timeplanen for fleste gang. Han har ikke hatt det tidligere som eget fag, men det kan være at noe av læringsmålene har blitt dekket tidligere i tverrfaglig undervisning. Men, hvertfall ikke på en slik måte at vi har fanget det opp.

Nå er faget endelig på timeplanen, men til nå har de kun vært på skolekjøkkenet en eneste gang. Da hadde de en dobbelttime. 

Hvordan fungerer det på skolen deres barn går på? Og hva er egentlig minimumskravet mtp praktisk undervisning på kjøkkenet? 

Anonymkode: 4e803...320

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også en sjetteklassing. Slik jeg har forstått det lager de mat ca annen hver uke, og annehver uke teori. Sånn ca. De har selv fått komme med en del forslag til hva som skal lages. 

Anonymkode: 4ea04...cf5

Skrevet

Jeg har en sjetteklassing, en gutt, dette har blitt hans nye favorittfag, rett bak gymmen. De lager mat en gang i uka, da lager de noe middagsrett + noe dessert. Denne uka var det pizzasnurrere og sjokoladekake i en kopp. Forrige uke var det blomkålsuppe og kanelboller. Før det var det grønnsaker med dip og pannekaker. Osv..

Anonymkode: 9f505...fed

Skrevet

Det er mye forskjellig ute å går.

Våres gikk 6 klasse på privat skole og der hadde de i oppgave å lage varm mat til alle på skolen den dagen de hadde mat og helse. Mens de som gikk i offentlig skole i kommunen der vi bor hadde kansje hvis de var heldig 1 gang i mnd at de fikk lage mat, ofte teori og sendt med oppskrift de skulle lage I lekser og skulle dokumentert 

På ungdomskolen så laget de ofte små ting salat, potetstappe,  suppe, brødskiver

Skrevet

Min 7.klassing hadde dette i fjor og de laget mat hver uke. Helt supert. 

Anonymkode: 9d067...a10

Skrevet

Min 6. klassing lager mat hver uke. (De hadde også mat og helse i 4.) En gang hadde de bare teori. Noe av det første de lagde var smoothie, og grønnsaker og dipp. De har laget Havets Skattkammer(laks, torsk, grønnsaker i folie) varmet på bål ute. En gang lagde de stekt ris og arme riddere. De har laget to forskjellige former for scones. De har også laget noe dessert og softis. 

Anonymkode: 7a629...63b

• Liker 1
Skrevet

Min gikk på en Montessoriskole, fra 1. - 7. klasse var det med 2stk fra skolen med til kjøkkenet å lage mat hver dag untatt onsdag. Onsdager hadde 6. klasse Mat&Helse, da lagde dem mat for heile skolen (Skolen har bare 20 - 30 elever), dem skulle lage Havregraut og noe annet som læreren hadde valgt. Når min gikk i 9. klasse, så ble klassen plitta i 2, så Gruppe 1, hadde mat&Helse mandag 1 og 2 økt (hver økt er 60min), og 4 og 5 økt når gruppe 2 hadde M&H hadde dem Matte og Naturfag. Og slik var det heile året. Fin løsning.

Anonymkode: e342f...38d

Skrevet

De laget mat hver uke. Klassen ble delt i to så alle fikk plass. Skolen har stort og bra industrielt kjøkken. Offentlig skole.

Anonymkode: db56a...ecd

Skrevet

Jeg lærte aldri noe i mat og helse. De få som var glad i å lage mat tok alt ansvaret, og resten av oss måtte ta oppvasken.

Anonymkode: 61cb3...1d2

Skrevet

Jeg er lærer. Der jeg jobber har 6.klasse mat og helse en gang i uka. 

Mistenker at det er pga økonomi at de ikke har like mye der ditt barn går. Der jeg jobber prioriterer de mat og helse, men ikke kunst og håndverk f.eks.

Anonymkode: 0ba61...2dc

Skrevet

Nå er barna eldre, men det pleide å stå på timeplanen hva slags mat de evt skulle lage (bare en liten notis).

Anonymkode: 7ca2f...ccb

Skrevet

Min 6.klassing har tre timer annenhver uke. Klassen er delt i to. De har laget mat hver gang, alt fra grønnsakssuppe, pizza, eplekake, is, scones osv. mitt barn er veldig fornøyd. 
de har også noen felles turer på trinnet, hvor de lager mat på bål i skogen. Det er for å dekke inn timeantallet. Er litt mer usikker på utbyttet av disse turene rent faglig, men mitt barn har godt av å ha annen undervisning enn i klasserom så tenker det er fint at de er på turer også. 

Anonymkode: cf538...824

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...