AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #1 Skrevet 24. oktober 2025 Vår langhårete katt sliter med mye klumper i pelsen. Uansett hvor mye vi prøver å hjelpe henne blir pelsen klumpete, spesielt under buken. Og her vil hun IKKE bli gredd eller tatt på i det hele tatt. Om vi prøver å hjelpe henne her, eller lengre bak på kroppen, reagerer hun med en gang med å klore eller bite - og det er kraftig. Nå er hun igjen plaget og vi må gjøre noe. Vi har hatt henne hos veterinær til klipp tidligere, men synes det blir veldig dyrt i lengden med 2000 kr hver gang. Er det noen som har råd og/eller vet om en god barbermaskin-klipper vi kan kjøpe som fungerer bra? Hvilken modell og merke? Hilsen frustrert matmor Anonymkode: c2998...2e6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #2 Skrevet 24. oktober 2025 Jeg ville prøvd å låne en klipper før dere kjøper. Hvis katten reagerer sånn på pelsstell og klipping med saks, kan jeg love deg at det blir IKKE bedre med maskin! Jeg er dyrlege selv, og har hatt egne katter. De gikk det helt fint å barbere (flekkvis) maskin hjemme. Kombinasjon av liten og vanlig barbermaskin. Jeg hadde maskiner av god kvalitet. Men det du betaler for når du drar til dyrlegen er ikke klippingen i seg selv egentlig, men sederingen, eller behovet for sedering. Ut fra det du skriver tipper jeg at du vil ha behov for sedering, og da hjelper det ikke å kjøpe klippemaskin, for du får ikke brukt den. Anonymkode: e9d15...bbd
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #3 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg ville prøvd å låne en klipper før dere kjøper. Hvis katten reagerer sånn på pelsstell og klipping med saks, kan jeg love deg at det blir IKKE bedre med maskin! Jeg er dyrlege selv, og har hatt egne katter. De gikk det helt fint å barbere (flekkvis) maskin hjemme. Kombinasjon av liten og vanlig barbermaskin. Jeg hadde maskiner av god kvalitet. Men det du betaler for når du drar til dyrlegen er ikke klippingen i seg selv egentlig, men sederingen, eller behovet for sedering. Ut fra det du skriver tipper jeg at du vil ha behov for sedering, og da hjelper det ikke å kjøpe klippemaskin, for du får ikke brukt den. Anonymkode: e9d15...bbd Tusen takk for godt svar! Det er egentlig akkurat det jeg frykter, jeg tror ikke vi vil få til dette selv med en god maskin. Så synes vi det er leit også å måtte seditere henne to ganger i året. Men kanskje vi kan klare å fortsette å klippe henne med maskin før hun får den lange pelsen sin. Men hun er en krevende katt med lynnet sitt, så dette er vanskelig. ts Anonymkode: c2998...2e6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #4 Skrevet 24. oktober 2025 Vi hadde samme problem, og måtte få henne barbert i narkose. Nå har vi henne på et bord og serverer henne våtfor en gang om dagen mens vi børster henne, og klipper av alle antydninger til klumper vi finner. Det er nok til å forebygge vonde klumper, mot slutten av sommeren har hun omtrent ikke pels igjen på magen. 😂 Selv om hun hater det fortsatt har hun blitt gradvis litt mer vant til børstingen og klippingen, men sier fortsatt kraftig i fra om vi uheldigvis lugger. Anonymkode: 5bfbd...cac
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #5 Skrevet 25. oktober 2025 Hvordan tenker du klippe henne med maskin om dere ikke får tatt på henne? Du bør iallfall ha en maskin av høy kvalitet. Dvs svært stillegående, og med gode kniver. Hvis dere faktisk klarer komme til med maskin, og det er sløve kniver eller dårlig kam, så lugger det veldig, og sjansen for at hun aksepterer at dere starter maskinen i nærheten igjen senere er ikke spesielt stor da. Dere har kanskje en barbermaskin, trimmer, epilator, eller omså en vibrator i hus? Prøv starte noe slikt i nærheten av henne, og se hvordan hun reagerer... Lyden ligner på klippemaskiner, så det er en lyd hun bør akseptere. Jeg har en pus som elsker bli børstet og koset på magen, og jeg hadde ikke tatt sjansen på å klippe han med maskin selv. Han er veldig skeptisk til alt av dure-lyder. Anonymkode: fc886...555
Fjelltopp Skrevet 25. oktober 2025 #6 Skrevet 25. oktober 2025 Denne fra biltema er fakstisk ganske god . Jeg bruker den selv til både hund og katt. https://www.biltema.no/fritid/kjaeledyr/hundeutstyr/pelsstell/hundeklipper-2000040544
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #7 Skrevet 25. oktober 2025 Jeg har en veldig nervøs og sensitiv katt - ikke søren om jeg får borti med klippemaskin, barbermaskin eller noe sånt. Når katten er avslappet/sover begynner jeg å kose med den og når han begynner å legge seg på siden/eksponerer magen bruker jeg saks så han ikke merker det. Utrolig tidkrevende, men rolig og fredelig for begge parter. Han tar det som ren kos på den måten. Blir han lei av meg så må jeg bare prøve igjen senere eller dagen etter å fortsette. Anonymkode: 60596...f4c
Tabris Skrevet 25. oktober 2025 #8 Skrevet 25. oktober 2025 Du kan høre med dyrlegen om du kan få kortvarig beroligende medisin som du kan bruke når du skal barbere/klippe henne.
Per Aspera Skrevet 25. oktober 2025 #9 Skrevet 25. oktober 2025 Jeg kjøpte en billig liten maskin på Clas Ohlson til 299,- og klipper katten selv (blir veldig dyrt med klipp hos veterinær, i tillegg til at det er mye stress for katten å bli satt i bur - kjørt til vet osv osv). Nå har jeg en relativt rolig katt, men ja, hun misliker å bli klippet. Det blir gjerne "litt her-og-litt-der" klipping, litt om gangen, men til slutt blir hun pen og fin😄. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #10 Skrevet 25. oktober 2025 Hvorfor klipper du håret? Du kan jo bruke en børste hver dag? Fint for katten, billigere for deg. Stakkars katt som blir skremt hver gang og får vonde opplevelser. Anonymkode: 6fb3d...203 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå