Gå til innhold

Hvilket format (avi, mpeg osv)


Tulla2

Anbefalte innlegg

Hvilke filformat kan brennes over på dvd og sees på dvd-spilleren?

Avi, mpeg, mpg, mov osv...... Eller kan alle filene brukes til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg tror det kommer an på dvd-spilleren; noen spillere kan lese av alt mulig, til og med DivX osv.

Men jeg tror i hvert fall avi skal være nokså safe. Mener det er det jeg har gjort om filer til. Avi er jo et videoformat, mens .mov =quicktime= data, f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bruker Nero'n til å lage en dvd film til deg av mange forskjellige filmklipp. Du kan da lage en "proff" dvd meny med bakgrunnsmusikk etc. Nero konverterer så disse filmklippene over til 'dvd-format' som da kan avspilles på de fleste dvdspillere.

(Obs! Husk på at filformater har forskjellige kompresjoner, og dermed får ny størrelse når de omkodes. Dvs at en .avi fil blir for eks ca 1.5x så stor som originalen.)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvilke filformat kan brennes over på dvd og sees på dvd-spilleren?

Avi, mpeg, mpg, mov osv...... Eller kan alle filene brukes til det?

Det kommer an på dvd spilleren din. Hvilke formater den tar og ikke tar, står som oftest i bruksanvisninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avi har jeg opplevd at de fleste spillere spiser... men det hender at det står mpeg4 på displayet.

samme for meg så lenge jeg får sett filen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg trur det er mpeg2 som er standarden som dei fleste DVDar blir utgitt som, men det er godt mogleg at spelarar kan takla mange andre format i tillegg. Eg vil ikkje anbefala mpeg4, for dette formatet er laga for mindre skjermar enn vanlege fjernsyn og dataskjermar, så mpeg4 komprimering er veldig optimisert for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har faktisk aldri funnet aktuelle filer med mpeg4 format, det jeg mente er at selv om filen er i "avi" så leser spilleren den som "mpeg4".

bildekvalitet og størrelse er akkurat som avi så det er sikkert spilleren om er litt rar :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...