Gå til innhold

Astma bare problemer med å puste inn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk påvist astma etter en hard runde med covid, og bruker inhalator daglig. Når jeg leser om astma står det at symptomene er problemer med det puste inn og ut, men som regel er det bare utpust som er problemet. Jeg merker mest til astmaen under fysisk aktivitet, og det er bare å få pustet inn jeg har problemer med. Jeg får liksom ikke pustet ordentlig inn, og så blir jeg andpusten lenge etterpå.

Er det noen fler som har samme opplevelsen? Finner liksom ingenting om akkurat det på nett, noe jeg synes er litt rart…

Anonymkode: b9574...047

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres mer ut som EILO, VCD eller hva man nå velger å kalle det. Exercise induced laryngeal dysfunction eller vocal cord dysfunction. Veldig vanlig at det blir oppfattet som astma.

Anonymkode: 3b650...72c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det høres mer ut som EILO, VCD eller hva man nå velger å kalle det. Exercise induced laryngeal dysfunction eller vocal cord dysfunction. Veldig vanlig at det blir oppfattet som astma.

Anonymkode: 3b650...72c

Tusen takk for innspill! ❤️ Det skal jeg nevne for legen min.

Skrevet

Jeg har både astma og eilo. 
Eilo trigger astmaen min så da sliter jeg med både ut og inn pusting. 
Men astma er ut som regel, slik jeg har lært det. 

Anonymkode: 50338...c87

Skrevet

Lurer på om jeg har lungefibrose jeg. Det passer i hvert fall med symptomene….

Skrevet

Har du vært hos lungelege? Om det bare er fastlegen som har satt diagnosen så ville jeg bedt om en henvisning.

Fastlegen startet meg på astmamedisin, men viste seg å være et helt annet problem, som for min del heldigvis kunne fikses med operasjon.

Anonymkode: 950c0...f13

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du vært hos lungelege? Om det bare er fastlegen som har satt diagnosen så ville jeg bedt om en henvisning.

Fastlegen startet meg på astmamedisin, men viste seg å være et helt annet problem, som for min del heldigvis kunne fikses med operasjon.

Nei, men det skal jeg be om! Dette nå sjekkes ut. Så fint at det gikk bra med deg ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, men det skal jeg be om! Dette nå sjekkes ut. Så fint at det gikk bra med deg ❤️

Ja, eneste jeg irriterer meg litt over er hvor unødvendig lenge jeg gikk med dårlig pust,  for astmamedisinen hjalp jo naturlig nok ikke noe særlig 😆

Så derfor jeg nevnte det, for sikkerhets skyld, om du ikke helt kjenner deg igjen i diagnosen kan det være lurt å få en litt skikkelig sjekk.

Håper du finner ut av det :)

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har aldri hatt problem med å puste ut og har astma. Dvs, jeg har gått på astmamedisin i snart 30 år og har aldri fått med meg at en må slite med utpust også?

Anonymkode: fb79e...ef1

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har aldri hatt problem med å puste ut og har astma. Dvs, jeg har gått på astmamedisin i snart 30 år og har aldri fått med meg at en må slite med utpust også?

Anonymkode: fb79e...ef1

Jeg har lest masse på nett, både på engelsk og norsk. Du må google ☺️ det står over alt at det er problemer med tungpust, og som oftest utpust. Men! Det står ikke «ALDRI utpust»! Så lenge astmamedisinen din fungerer, så er det nok riktig.

problemet hos meg er at det har saaaakte blitt verre og verre. Det er bare utpust, og jeg blir andpusten lenge etter aktivitet. Til tross for bruk av astmamedisin. De siste ukene(etter at det ble kaldere?), har det blitt verre og verre og jeg er helt ferdig etter å ha gått tur liksom. Jeg får se hva lungelegen sier 🙏

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Støtter denne! Lungeemboli er alternativ diagnose etter kovid.

Anonymkode: 524d8...7c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...