Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

MEN MANNEN DIN , STILLER HAN ALDRI OPP OG BARE JOBBER OG IKKE HAR TATT PAPPAPERM??? SKJØNNER AT DU BLIR SLITEN AV ALL SUTRINGEN - DET BLIR ALLE :sjarmor::sjarmor::sur::sur::sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han stiller opp når han kan!Han er kjempeflink med gutten. Han var hjemme en stund for noen måneder siden, da han var mellom to jobber. Han er nå i ny jobb og kan derfor ikke ta pappaperm. Klager ikke på han, han er flink når han er hjemme.

Gjest Gjest
Skrevet
Han stiller opp når han kan!Han er kjempeflink med gutten. Han var hjemme en stund for noen måneder siden, da han var mellom to jobber. Han er nå i ny jobb og kan derfor ikke ta pappaperm. Klager ikke på han, han er flink når han er hjemme.

Er det ikke slik at far har krav på et visst antall uker pappapermisjon?

Gjest Gjesta
Skrevet
Er det ikke slik at far har krav på et visst antall uker pappapermisjon?

Jens sier jo at far ikke kan ta mer permisjon. Det er ikke alle jobber det er like lett å ta permisjon fra, selv om man formelt har rett til. Hun skriver jo også at han har en helt ny jobb. Det hjelper ikke så mye med idealer hvis virkeligheten er en annen..

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Selvfølgelig kan han ta pappaperm. Det er snakk om prioritering, det.

Skrevet

Nå var det ikke perm det var snakk om i denne tråden da.

Når det gjelder at du er sliten så hva med å få en barnevakt som kommer innom f.eks en ettermiddag (annen) hver uke så du kan finne på noe med venner? Anbefaller barnepasseren. Et formidlingsbyrå med profesjonelle barnevakter.

Skrevet
Selvfølgelig kan han ta pappaperm. Det er snakk om prioritering, det.

I utgangspunktet ja,men vet om flere pappaer som har byttet jobb,hvor de har måtte frasi seg pappapermen som en betingelse for å få jobben.Jeg kan skjønne at flere gjør dette da det er mange ulike grunner til å bytte jobb, og stort sett er alle avhengig av fars inntekt også.Tror det er få fedre som gladlig gir fra seg pappapermen....

Gjest Gjest
Skrevet

Men, kan bedriften kreve at han gir fra seg pappapermen??? Trodde det var lovpålagt jeg, eller er det feil?

Må si at jeg hadde vel hatt betenkeligheter med å begynne i et firma hvor de krever at du skal si ifra deg permisjonen din, men det er meg da.

Skrevet

Min sønn holder på akkurat som din, Jens. Har gjort det lenge allerede, og han er bare fem måneder. Det føles som negler mot tavle og tannleggeborr og brannalarm på en gang. Spesielt ettermiddager når han begynner å bli sliten og vi andre egentlig skulle spise middag og slappe av.

Storesøster hadde også en periode med sånne hyl, men tror ikke den varte så lenge. Eller så har jeg glemt det. Utrolig hva tiden gjør.

Ingen gode råd, dessverre, annet enn kanskje sov-i-ro. Du hører ham likevel, de bare tar toppene av hylet, så de ikke blir fullt så enerverende.

Heldigvis har jeg pappan hjemme på ettermiddagen (men også en rimelig egenrådig treåring).

Sympati :klem:

Det går over!

Skrevet

Hei Jens!

Det er nok bare å holde ut. Antakelig varer det ikke så lenge dersom du greier å overse han når han hyler. Vi hadde en runde med lillemor med akkurat det samme for en tid tilbake. Det ga seg etter en uke eller to. Jeg var ganske frustrert jeg også, men ... i motsetning til deg er jeg ikke hjemme med henne hver dag. Jeg jobber 3 dager i ukens mens pappaen er sammen med jenta vår.

Uansett kan det nok være lurt å skaffe seg noe støtte når man er så mye alene om ansvaret som du er. Du har ingen arbeidskollegaer som har store unger som kanskje kan passe han av og til?

Lykke til i alle fall! Søk hjelp før du knekker sammen.

:klem:

Skrevet

Sånn er det "her i heimen også" og nå begynner det å tære skikkelig på hele meg.. Sier det rett ut jeg avogtil når folk spør: fy flate så sliten jeg blir til tider av denne babyen og har fått forståelse for det

ber til gud om at denne kneika poden min er i nå går over snart til litt roligere "hyling" men neste kneik har vel sin sjarm den og..

Jeg har litt hjelp jeg da men i enkelte perioder skulle det vært mer..

Skrevet

Hvis ungen hyler, så er det lett at man reagerer raskt, for å bli kvitt ståket. Dermed lærer ungen at akkurat den lyden, den virker. Dessverre.

Hvis du kan klare et par dager hvor du overhører hylingen, men derimot reagerer når ungen er stille/kommer med godlyder, så vil ungen fort lære at hylingen ikke virker.

Men det blir beintøft for deg mens det står på! Sett på høy musikk, snu deg demonstrativt bort fra ungen, eller sett ham i lekegrinda med beskjed om at han skal få kos når han slutter å hyle.

Har selv hatt en sta unge, men de skjønner veldig fort hva som gir uttelling.

Husk: mye kos, godprat og oppmerksomhet når han er stille og grei, og hvis du da klarer å overse ham fullstendig når han hyler, så hjelper det fort.

Lykke til! Uansett: det går over, selv om det kan virke litt håpløst akkurat nå.

Skrevet

Har vært bedre de siste dagene, men jeg har jobbet for det. Har lekt og kost ekstremt mye. Lagt inn ett måltid til om dagen(kan være han ikke fikk nok mat)gått turer med han i vognen når han har virket trøtt, så nå sover han en time i vognen på ettermiddagen også. Pga av dette er han nå mye enklere å ha med å gjøre fram til leggetid.

Det lille han har hylt nå, har jeg ignorert, men det har vært lite.

Gjest Gjest
Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg her for ikke å høres som en bedreviter. Men da jeg så overskriften, ble jeg ikke overrasket. Jeg var nemlig sporadisk innom Kvinneguiden mens jeg (og Jens) var gravid(e), og ble litt smånysgjerrig... Syntes nemlig den gangen at Jens tok veldig lett på det å snart skulle få barn med en mann som kom til å se avkommet maks en time eller to om dagen. Klart man blir sliten når man har så mye tid alene med en baby og så lite tid sammen med andre voksne generelt, og partneren spesielt.

Noe helt annet er at det siste innlegget ditt, Jens, viser at disse plagsomme lydene faktisk er forsøk på kommunikasjon fra den lilles side. Han trengte tydeligvis noe av det du nå har gitt ham mer av (oppmerksomhet, kos, mat), og skrikene var hans måte å fortelle deg det på. Blir helt sjokkert av at ingen av de som har svart deg har oppmuntret deg til å prøve å finne ut hvordan gutten din faktisk har det. Det går jo ikke an å oppdra en baby - han skriker selvfølgelig aldri for å plage deg!

Foreslår for øvrig boka "Kunsten å være foreldre" av Lisbet Brudal. Viktig og god bok om empati, som i hvert fall har lært meg mye.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis ungen hyler, så er det lett at man reagerer raskt, for å bli kvitt ståket. Dermed lærer ungen at akkurat den lyden, den virker. Dessverre.

Hvis du kan klare et par dager hvor du overhører hylingen, men derimot reagerer når ungen er stille/kommer med godlyder, så vil ungen fort lære at hylingen ikke virker.

Men det blir beintøft for deg mens det står på! Sett på høy musikk, snu deg demonstrativt bort fra ungen, eller sett ham i lekegrinda med beskjed om at han skal få kos når han slutter å hyle.

Har selv hatt en sta unge, men de skjønner veldig fort hva som gir uttelling.

Husk: mye kos, godprat og oppmerksomhet når han er stille og grei, og hvis du da klarer å overse ham fullstendig når han hyler, så hjelper det fort.

Lykke til! Uansett: det går over, selv om det kan virke litt håpløst akkurat nå.

Klarer ikke å la være å si at dette låter da virkelig som dressur, og er milevidt fra innlevelse.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor gjøre det så innmari vanskelig? Jeg tåler selv ikke unger som skriker og brukte et vått håndkle da ungen min var liten. Kan ikke si hun har tatt så mye skade av det akkurat, selv om det frister meg å bruke det igjen dersom hun kommer hjem full i natt...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Hvorfor gjøre det så innmari vanskelig? Jeg tåler selv ikke unger som skriker og brukte et vått håndkle da ungen min var liten. Kan ikke si hun har tatt så mye skade av det akkurat, selv om det frister meg å bruke det igjen dersom hun kommer hjem full i natt...

Hva mener du, har du SLÅTT ungen din med et vått håndkle? :overrasket:

Hvis du mener det, og jeg hadde visst hvem du var, så skulle jeg levert anmeldelse på deg på mandag. Sånt GJØR man ikke!

Skrevet (endret)

Nå regner jeg med at gjesten sier det for å provosere men det med vått håndkle er dessverre ett av de mest brukte gjenstandene å slå med. Hvorfor det? Jo for våte håndlær gjør vondt men ikke lager merker. Lærte det i praksis i barnevernet, veldig vanskelig å bevise at mishandling skjer når det ikke blir noen merker.

Edit; skrivefeil

Endret av liv
Skrevet
  Det går jo ikke an å oppdra en baby - han skriker selvfølgelig aldri for å plage deg!

Nei, selvfølgelig gjør han ikke det. Men når han tilfeldigvis oppdager at en spesiell lyd gir rask oppmerksomhet - vel, da er ikke ungen dummere enn at han gjentar det neste gang.

Å velge å reagere fornuftig på dette, handler ikke ikke om dressur, det er helt elementært. Vi gjør mer av det som gir uttelling, og mindre av det som ikke har effekt. Gjelder for alle aldre. Og hvis man ønsker å bryte mønsteret, så må man gi oppmerksomhet til ønsket atferd, ikke uønsket.

Det er ingen konflikt her med empati. Man skal selvfølgelig forsøke å forstå hva ungen ønsker, men ikke nødvendigvis godta alle ekstreme utslag av "signalgiving". Det kan bli slitsomt med tiden ;)

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Noe helt annet er at det siste innlegget ditt, Jens, viser at disse plagsomme lydene faktisk er forsøk på kommunikasjon fra den lilles side. Han trengte tydeligvis noe av det du nå har gitt ham mer av (oppmerksomhet, kos, mat), og skrikene var hans måte å fortelle deg det på. Blir helt sjokkert av at ingen av de som har svart deg har oppmuntret deg til å prøve å finne ut hvordan gutten din faktisk har det. Det går jo ikke an å oppdra en baby - han skriker selvfølgelig aldri for å plage deg!

Så var det det å lese innleggene før man moraliserte da

Har vært bedre de siste dagene, men jeg har jobbet for det. Har lekt og kost ekstremt mye. Lagt inn ett måltid til om dagen(kan være han ikke fikk nok mat)gått turer med han i vognen når han har virket trøtt, så nå sover han en time i vognen på ettermiddagen også. Pga av dette er han nå mye enklere å ha med å gjøre fram til leggetid.

Det lille han har hylt nå, har jeg ignorert, men det har vært lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...