Fru2020 Skrevet 22. oktober 2025 #1 Skrevet 22. oktober 2025 Jeg skal montere et babyteppe bestående av bestemorruter. Skal jeg dampe rutene før jeg monterer dem eller etterpå? Skal jeg montere vertikalt eller horisontalt først?
jaromei Skrevet 22. oktober 2025 #2 Skrevet 22. oktober 2025 Det er anbefalt å dampe rutene først, men absolutt ikke nødvendig. Du kan montere og så dampe etterpå, men min erfaring er at monteringsprosessen blir litt enklere om rutene også dampes først. Men vil anbefale og i tillegg dampe til slutt, isåfall. Om du monterer horisontalt eller vertikalt først spiller absolutt ingen rolle, for du kan snu på teppet når du syr eller hekler det sammen uansett 😊
Fru2020 Skrevet 22. oktober 2025 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2025 jaromei skrev (34 minutter siden): Det er anbefalt å dampe rutene først, men absolutt ikke nødvendig. Du kan montere og så dampe etterpå, men min erfaring er at monteringsprosessen blir litt enklere om rutene også dampes først. Men vil anbefale og i tillegg dampe til slutt, isåfall. Om du monterer horisontalt eller vertikalt først spiller absolutt ingen rolle, for du kan snu på teppet når du syr eller hekler det sammen uansett 😊 Takk for svar😊 Rutene mine er ikke nøyaktig like store. Ikke stor forskjell, men litt. Burde jeg blokke dem tenker du?
Sinnanordlendig Skrevet 23. oktober 2025 #4 Skrevet 23. oktober 2025 Det er ikke nødvendig å blokke dem, men det kan ha en innvirkning på hvor fint resultatet blir. Så jeg anbefaler å gjøre det.
Fru2020 Skrevet 23. oktober 2025 Forfatter #5 Skrevet 23. oktober 2025 Sinnanordlendig skrev (13 minutter siden): Det er ikke nødvendig å blokke dem, men det kan ha en innvirkning på hvor fint resultatet blir. Så jeg anbefaler å gjøre det. Takk for svar😊
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #6 Skrevet 23. oktober 2025 Du kan også se hvordan Arne & Carlos monterer bestemorruter, de har youtube-videoer med deres «granny square»-teknikker. Det blir veldig fine og jevne rekker og rader. Jeg ville også dampet og blokket først så rutene er omtrent like store. Anonymkode: 5f14b...929
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå