Gå til innhold

Hvilken konsekvens til dette? 6 åringer

Fremhevede innlegg

Skrevet

To 6 åringer(ene er min datter) som skulle ut, samle steiner. Sist ringte de på dørene i nabolaget for å spørre om folk ville kjøpe

Jeg sa at det fikk de IKKE lov til.

Kikket ut og jeg ser de har ringt på, kom hjem igjen med 6 kroner.

Hvilken konsekvens? Overhode ikke greit 

Anonymkode: b1ae2...82f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kremmerhus, så spennende.

Hadde ikke gjort noen stor sak ut av det.

Anonymkode: b6008...442

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke problemet med dette? 

Anonymkode: 0ce63...fca

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kremmerhus, så spennende.

Hadde ikke gjort noen stor sak ut av det.

Anonymkode: b6008...442

Men jeg sa jo at de ikke fikk lov?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser ikke problemet med dette? 

Anonymkode: 0ce63...fca

Ikke gøy at naboene blir ringt på til så ofte.

Skrevet

Jeg hadde nok sagt til min datter at det ikke var greit om hun gjorde det.

Men hadde to 6 år gamle jenter ringt på døren for å selge steiner til meg, så hadde jeg på ingen måte brydd meg. Hadde gjerne kjøpt en stein om jeg hadde kontanter liggende. 

Vi lagde boder og solgte ting fra rommet og blomsterbukett langs veien da jeg var barn.

Eneste er at jeg hadde vært bekymret for om de fikk en ugrei opplevelse med en av de de ringer på til. Da gir de seg nok, da

Anonymkode: 16d17...d2a

• Liker 3
Skrevet

Kreative unger sier nå jeg. 

Her så solgte ungene vafler og kaffe, gikk å banket på å spurte om folk ville kjøpe

Anonymkode: 59adf...03a

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at konsekvenser skal være naturlige, ikke noe vi foreldre finner på. Det er svært gammeldags. Holder med at du tar en prat om hvorfor du ikke likte at de gjorde dette.

Anonymkode: 2475d...076

Skrevet

så flinke og kreative unger som finner måter å tjene penger på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok bare tatt en prat med jenta mi om at jeg ikke likte det, og at om hun vil tjene penger så kan hun få oppgaver hjemme av foreldre eller besteforeldre. Eller så kan man heller perle noen armbånd etc og gi det til naboene som gave - da vlir de glade. Så får man delt opp og funnet ut hva det va hun ønsket av de to scenarioene.

Anonymkode: fdd2d...658

Skrevet

Jeg driver ikke å finner på konsekvenser. Det må i så fall avklares på forhånd og ha direkte sammenheng med det de har gjort. Tatt godteri fra skapet, da har de spist opp lørdagsgodtet og får ikke på lørdag f.eks. 

Jeg lurer også litt på denne selg småting for småpenger-greia. Har hatt besøk av noen som sier de får lov, og jeg synes ikke det er greit å "plage" med å selge det jeg synes er tull. 

Men er ikke sikker på hvordan jeg skal gripe det an. De slutter når de ikke får solgt, tenker jeg. Har sagt til de at folk vil lage sånt selv, og at ingen har mynt nå for alle har vipps.

Her hos oss kjenner vi naboene og vet at de ringer ikke på hos noen som kjefter de ut. Men vil ikke at naboene skal føle seg forpliktet til å kjøpe. Det blir noe annet med de som selger vafler eller selger gamle leker og donerer penger til en god sak. Det er jo greit synes jeg.

Anonymkode: 85f6b...32e

Skrevet

Synes det er litt søtt jeg da 🤭

Ville vært mer bekymret for om de ringer på til noen ekle mennesker som vil prøve å få dem inn i huset.

Så ville tatt praten om at det å ringe på til fremmede kan være farlig. Og tatt praten om kropp og hva som er greit/ikke greit.

Anonymkode: 5a5e1...c5d

• Liker 1
Skrevet

Konsekvensen er en prat. Du forteller dattera hvorfor hun ikke kan gjøre det. Forklar. 

Anonymkode: 281cf...94e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kreative barn, som prøver å tjene seg penger. Hvorfor skal det få konsekvenser?

Anonymkode: 5e8f5...03b

Skrevet

Det var jo en kreativ måte å tjene penger på!

Jeg var i samme situasjon som liten, og jeg kom på den gode ideen å samle inn penger til en god sak. 

Den gode saken var meg.

Det ble ikke så mye penger av det, men så klart en mye dårligere løsning å svindle enn det jentene dine kom på da! 

Anonymkode: e3e36...ab5

Skrevet

Husk at de enda kun er 6 år da og tenkte vel det var en god plan 😊 😅  Har ikke latt min 6åring vandre ute alene enda. Ikke kjeft , men fortell viktigheten om å gå på dører til folk. Altså man vet aldri hvem som åpner og hvordan noen reagerer. Ikke alle er snille eller høflige. De er enda små til å tenke slike konsekvenser, så da må du nok bare følge mer med eller være med når hun er ute:)

Anonymkode: 0083d...010

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg sa jo at de ikke fikk lov?

Men hvorfor? Såpass store barn begynner å tenke selv - å bare ikke få lov fordi mamma sier det gir jo ikke så mye mening for dem å etterfølge. Forklarte du dem hvorfor de ikke fikk lov? Hadde du en god grunn som de kunne forstå? 

Anonymkode: 798d9...731

Skrevet

En venninne og jeg gjorde noe lignende som barn, kanskje bare litt verre?

Vi plukket blomster i hagen til folk og gikk på døren deres og tilbød de blomstene. Vi fikk bittelitt penger, kanskje nok til en liten sjokolade. 

Tror ikke vi sa det til foreldrene våre. Og vi var nok en smule eldre enn 6 år. 

Anonymkode: 92b30...072

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...