Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser at flere artikler med jobbsøkertips anbefaler at søker sender mail dagen etter intervjuet og takker for det. Er det noen som gjør dette? Er det lurt?

Sett at søker har relevant erfaring, hadde et godt intervju, er forespeilet flere intervjurunder, er det da nødvendig?

I min bransje er det vanlig å være ganske  kundene, og sende mye epost med høflighetsfraser, men gjelder dette også til potensiell ny arbeidsgiver?

Det er blitt noen år siden jeg var på intervju sist. Setter pris på innspill. 

Anonymkode: 1d376...db9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ansetter folk fra tid til annen. Hadde ikke gjort noe forskjell i vurderingen om vedkommende hadde sendt mail etter intervju eller ikke. Måtte evt vært for å komme med en (svært!) relevant tilleggsopplysning eller oppklare en mulig misforståelse.

Anonymkode: 653af...e31

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei!

Like velkomment som spørreundersøkelse etter å ha hente en pakke

Anonymkode: 10532...8b2

• Liker 4
Skrevet

Folk må lære seg ting når det kommer til å søke jobb:

IKKE ta kontakt for å mase!! Avslag kan du heller ikke forvente, det er mange hundre søkere som regel. Ikke kløn til ting mer enn du må!

Er en arbeidsgiver interessert i DEG så tar de KONTAKT!

Anonymkode: a8961...dab

• Liker 3
Skrevet

Takk for innspill! Hvilke bransjer jobber dere i? 

Skrevet

Det har ingenting for seg. På intervju vil arbeidsgiver gjøre seg opp en solid mening om hvorvidt du er aktuell eller ikke, det er ingenting en mail kan endre. 

Hvis du oppriktig lurer på noe er det jo bare å ta kontakt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ser at flere artikler med jobbsøkertips anbefaler at søker sender mail dagen etter intervjuet og takker for det. Er det noen som gjør dette? Er det lurt?

Er dette amerikanske artikler (eller oversatt til norsk)?

Blir litt som intetsigende høflighetsfraser de skal bruke på absolutt alt. Falskt.

Anonymkode: 0cfc2...565

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sett at søker har relevant erfaring, hadde et godt intervju, er forespeilet flere intervjurunder, er det da nødvendig?

I min bransje er det vanlig å være ganske  kundene, og sende mye epost med høflighetsfraser, men gjelder dette også til potensiell ny arbeidsgiver?

Det er blitt noen år siden jeg var på intervju sist. Setter pris på innspill. 

Man takker for å ha blitt innkalt via mail/telefon når man får innkallingen. «Tusen takk for at dere har innkalt meg til intervju. Det setter jeg stor pris på. Jeg bekrefter at jeg kommer som avtalt Mandag 11.11.1111 klokken 12.00. 

Og så takkar man for intervjuet når intervjuet er ferdig. Med et fast håndtrykk og ser personen(e) inn i øynene. 

Å sende en mail etterpå er bare needy, og vil ses på som mas og spam.

Anonymkode: 051cc...c43

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er dette amerikanske artikler (eller oversatt til norsk)?

Blir litt som intetsigende høflighetsfraser de skal bruke på absolutt alt. Falskt.

Anonymkode: 0cfc2...565

Nei, det var på Econa sine sider og de er jo ganske seriøse, men finner det også hos Juristforeningen sine sider og sikkert andre og.

Intetsigende høflighetsfraser er ekstremt vanlig i min bransje, til og med internt når vi ber om noe fra en kollega. For eksempel: 

Hei, navn

Håper alt står bra til med deg. 

Har du mottatt X, slik at du kan sende meg Y. Vi har gjort Z og ligger an til å nå Æ.

Hører fra deg!  [eller «Ønsker deg en fin helg/ettermiddag/kveld!]

Med vennlig hilsen

Navn

Så siden det i min bransje vil anses som frekt å ikke bruke høflighetsfraser, så kan det kanskje være mer ok å sende en takkemelding?

Skrevet

Man takker for å ha blitt innkalt via mail/telefon når man får innkallingen. «Tusen takk for at dere har innkalt meg til intervju. Det setter jeg stor pris på. Jeg bekrefter at jeg kommer som avtalt Mandag 11.11.1111 klokken 12.00. 

Og så takkar man for intervjuet når intervjuet er ferdig. Med et fast håndtrykk og ser personen(e) inn i øynene. 

Å sende en mail etterpå er bare needy, og vil ses på som mas og spam.

Anonymkode: 051cc...c43

Ja, det virker jo litt som det oppfattes som mas på kommentarene her. Jeg har heller aldri gjort eller opplevd at noen har gjort det. Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt hyggelig når noen gjør noe ekstra, men det er kanskje bare meg. 

Skrevet

Nei, det var på Econa sine sider og de er jo ganske seriøse, men finner det også hos Juristforeningen sine sider og sikkert andre og.

Intetsigende høflighetsfraser er ekstremt vanlig i min bransje, til og med internt når vi ber om noe fra en kollega. For eksempel: 

Hei, navn

Håper alt står bra til med deg. 

Har du mottatt X, slik at du kan sende meg Y. Vi har gjort Z og ligger an til å nå Æ.

Hører fra deg!  [eller «Ønsker deg en fin helg/ettermiddag/kveld!]

Med vennlig hilsen

Navn

Så siden det i min bransje vil anses som frekt å ikke bruke høflighetsfraser, så kan det kanskje være mer ok å sende en takkemelding?

Haha, jeg er tillitsvalgt i Econa og stemmer likevel nei. 

For all del, er kanskje bransjer der det er særlig positivt, men jeg tror ikke det vil bety noe særlig. Intervju er avgjørende. 

Men jeg tror ikke du ødelegger for noe ved å takke. 

Anonymkode: b82c5...ca3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...