Gå til innhold

Hvordan er fly hvis man reiser langt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at å fly i Norge og Europa er en skrekkelig opplevelse med alt for trang plass. 
men er det bedre hvis man reiser for eksempel til usa? 
Mer benplass? 
Har en del problemer med beina, så selv korte flyturer blir ofte vanskelig og smertefulle pga lite plass. 
Men har så lyst til å reise til usa. 
Hvordan er flyene da? 

Anonymkode: f3b8b...f63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Erfaringsmessig er det ikke bedre på turistklasse i hvert fall. Trangt som fy. Eneste som er bedre er at man får videoskjerm og kan se filmer. Men flere som ønsker å slutte med dette også. Da blir jeg nok hjemme, orker ikke dra med pc på tur. Sist jeg reiste langt valgte jeg bevisst kabin med bare to seter i bredden, men det ble endret i siste liten til tre. 

Anonymkode: c798b...4a3

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mange selskap og mange flytyper. 

Men generelt er det bedre plass. Og du har jo muligheter for oppgraderinger. 

Jeg synes det er komfortabelt nok i Europa også, da.. 

Anonymkode: 04653...c64

Skrevet

Du får bedre plass jo mer du betaler.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Erfaringsmessig er det ikke bedre på turistklasse i hvert fall. Trangt som fy. Eneste som er bedre er at man får videoskjerm og kan se filmer. Men flere som ønsker å slutte med dette også. Da blir jeg nok hjemme, orker ikke dra med pc på tur. Sist jeg reiste langt valgte jeg bevisst kabin med bare to seter i bredden, men det ble endret i siste liten til tre. 

Anonymkode: c798b...4a3

De aller, aller fleste er jo 2+4+2 konfigurasjon. Dreamliner har 3+3+3.

Og alle jeg har flydd med har jo i alle fall betydelig bedre beinplass enn i flytypene de bruker på kortdistanse. 

Bruker aldri skjermen uansett.. foretrekker å ha med eget innhold. 

Skrevet

Er helt jævlig. Føler meg fanget hvis turen varer mer enn 5 timer.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager vil du til USA nå? Ellers er kompresjonsstrømper og sete ved midtgangen å anbefale, så det er lettere for deg å strekke på beina.

Anonymkode: 0004c...7d0

Skrevet

Jeg reiser alltid på turistklasse som pensjonist. Mitt inntrykk er at det er stort sett like trangt uansett hvor man reiser, og med hvem. Men jeg har heldigvis godt sovehjerte og sovner som regel alltid på fly . . 

Før reiste jeg veldig mye på business i jobbsammenheng. Bedre plass og bedre comfort. Men for meg privat er det ikke verd prisen.

Skrevet

Vet at business class i Europa ikke er noe nevneverdig bra oftest. Business class utenfor Europa har veldig mye plass oftest :) 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at flyene har bedre plass enn bittesmå kortdistansefly, men god plass er det aldri på økonomi,

Anonymkode: 982d2...b20

AnonymBruker
Skrevet

Fly business, så kan du ligge og sove hele veien 

Anonymkode: 1f745...945

• Nyttig 1
Skrevet

For en som har fløyet mye innenriks og en del langdistanse, er inntrykket mitt at forskjellen i beinplass er marginal.
ChatGPT bekrefter det, det er som regel bare 3–5 cm mer plass på langdistansefly i økonomiklasse.
Med andre ord...kjipt

Hvis du ikke har budsjett til Premium Economy eller Business, anbefaler jeg at du betaler litt ekstra for et sete ved nødutgangen. Ingen seter foran deg, og du kan strekke beina helt ut, og gå inn og ut av sete så mye du vil.

NB. Disse setene blir raskt utsolgt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har en del problemer med beina, så selv korte flyturer blir ofte vanskelig og smertefulle pga lite plass. 
Hvordan er flyene da? 

Legg i litt mer til premiumsete. Det er verdt det hvis du sliter også på korte turer.

Anonymkode: 2b763...387

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at å fly i Norge og Europa er en skrekkelig opplevelse med alt for trang plass. 
Mer benplass? 
Hvordan er flyene da? 

Du kan sjekke dette på seatguru.com, her har de oversikt over de fleste flyselskaper og flytyper!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
blazer skrev (1 time siden):

For en som har fløyet mye innenriks og en del langdistanse, er inntrykket mitt at forskjellen i beinplass er marginal.
ChatGPT bekrefter det, det er som regel bare 3–5 cm mer plass på langdistansefly i økonomiklasse.
Med andre ord...kjipt

Hvis du ikke har budsjett til Premium Economy eller Business, anbefaler jeg at du betaler litt ekstra for et sete ved nødutgangen. Ingen seter foran deg, og du kan strekke beina helt ut, og gå inn og ut av sete så mye du vil.

NB. Disse setene blir raskt utsolgt.

Jeg får 5-8 som svar hos de flyselskapene jeg benytter mest. Jeg synes det er mye bedre plass. Og også det som utgjør forskjellen på at du ikke merker at den foran legger ned setet litt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mer benplass? 
Hvordan er flyene da? 

På intercontinentale flygninger så er det mange flysekskaper som har en eller annen form for premium økonomi. Som gir bedre plass enn økonomi men som ikke koster skjorta som business gjør. Selskaper som SAS, Lufthansa, British Airways blant annet har dette som en egen klasse, mens KLM og Finnair er det den fremre delen av økonomikabinen.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med siste innlegg: Premium economy, economy plus og hva de nå heter alle sammen er et svært godt alternativ til economy. Romsligere seter og vesentlig bedre benplass, og ofte en utfellbar plate å hvile bena mot. Avstanden mellom seteradene gjør at du ikke får klaus når hun foran legger ned setet, og på disse plassene kan du også fint sitte med en medbragt PC uten å føle at du får den oppunder haka.

Det er selvsagt ikke på noen måte som business class, men vesentlig bedre enn economy.

Hvis jeg flyr alene så foretrekker jeg å sitte i midtfeltet ved midtgang: da er det enkelt å komme seg ut for å strekke på bena, og det minsker sannsynligheten for at du sitter i veien for stakkaren i midten som skal på do når du endelig har sovnet...

Jeg flyr relativt jevnlig til Asia og til vestkysten av USA, 11-14 timer, og disse setene er de jeg føler gir mest bang for the buck. En grei komport, men ingen unødvendig luksus.

Anonymkode: 05600...c24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er muligens litt mer beinplass, men ikke mye. Det kommer også an på flyselskapet, noen har ikke bedre plass. 

Anonymkode: cb5a8...a06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mer benplass? 
Hvordan er flyene da? 

Du får det du betaler for. Du kan «lide» deg gjennom 10-12 timer på de trangeste setene, eller du kan betale noe mer og få økt beinrom, eller du kan betale noe mer enn det igjen og få ordentlige seter.

Det er et spørsmål, som alltid, om pris. Prisen på «vanlige» flyseter er såpass lav at du bør tenke på dem som betaling for å forflytte deg. Vil du forflytte deg behagelig? Da har det sin egen pris.

Anonymkode: bd7d8...c69

• Liker 1
Skrevet

Hvis du orker å sitte ved nødutgang er det angivelig bedre benplass der enn ved andre seter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...