Gå til innhold

Flytteprosess og den kjipe ventetiden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har tatt en stor livbeslutning og skal flytte fra Østlandet til langt i Nord-Norge der vi har røtter begge to. Vi skal gå fra et tradisjonelt A4-liv med kontorjobber og rushtrafikk til et langt mer avslappende liv i naturen. Vi gleder oss noe helt sinnsykt og ser frem til denne endringen - som egentlig har vært diskutert i opptil et år før vi nå endelig tok stedet. Det som gjenstår nå er å finne nytt hus, og selge det vi eier fra før. Denne prosessen skal gå veldig bra, og vi har god økonomisk trygghet nesten uansett hvordan det går med kjøp og salg. 

Men det er sååå mye ventetid 😅 Vi håper alt er på plass innen neste år. Likevel er det direkte smertefullt å måtte holde kjeft om dette til arbeidsgiver før vi har nye jobber på plass, og generelt å passe på å ikke si det til alt for mange før ting er sikkert og i boks. 

Så havner man i tillegg i en sånn rar modus der man vet at alt er midlertidig og at man skal bort fra dagens lokalsamfunn og hverdag.

Vi har innført stopp på alle nye investeringer, selger unna det vi vet vi ikke skal ha med oss osv., og klargjør huset vårt for salg. Noen som har vært gjennom det samme og kan gi litt tips til hvordan de håndterte denne venteperiode best mulig? Noen dager føles det også overveldende å tenke på alt som skal gjøres og gjennomføres før man kan lande litt igjen... Kjekt å kunne dele erfaringer, vi gleder oss aller mest selv om det er en stor forandring!! 

Anonymkode: 36e62...110

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fokuser heller på å suge inn de siste inntrykkene og fordelene av det dere har nå. Dagslys, stor omgangskrets, restauranter dere kan utforske, rimeligere flybilletter ut av landet, kort reisevei til jobb, tilgang til ulike treningssentere

Anonymkode: 12c5d...f51

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fokuser heller på å suge inn de siste inntrykkene og fordelene av det dere har nå. Dagslys, stor omgangskrets, restauranter dere kan utforske, rimeligere flybilletter ut av landet, kort reisevei til jobb, tilgang til ulike treningssentere

Ehhh okei 😅 Trodde det var åpenbart at vi ikke er mennesker som setter særlig pris på disse "fordelene" ved å bo på Østlandet. For vi bruker all fritiden vår til å gå tur i skog og mark og tilsvarende aktiviteter. Blir jo merkelig å plutselig elske være "bymennesker" når vi aldri har vært det, selv om vi har bodd på Østlandet i mange år. Barn og karriere har hindret oss fra å gjøre dette tidligere. 

Ts 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så spennende, TS! Kjenner meg veldig godt igjen i slik du beskriver det. Vi tok samme avgjørelse for to år sida, og det var beint ut pinefullt å ikke kunne si noe til noen kollegaer eller til leder før "tida var inne". For ikke å snakke om ekstremt vanskelig å ikke forsnakke oss. Men det gikk, og halvannet år seinere fortalte vi det. Nå er det 2 ½ mnd igjen 🥳

Dit vi flytter er det særdeles få boliger i omløp,og vi innså etter hvert at vi kunne risikere å sitte på gjerdet veldig lenge om vi skulle vente på en passelig bolig. Vi valgte derfor å kjøpe tomt og bygge i stedet. Lang prosess det også, men det gjør hvert fall ventetiden mer interessant. 

Ellers har jeg få gode råd, utover å drømme deg til framtida på drømmeplassen 😊

Masse lykke til! 

Endret av Stjertmeis
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ehhh okei 😅 Trodde det var åpenbart at vi ikke er mennesker som setter særlig pris på disse "fordelene" ved å bo på Østlandet. For vi bruker all fritiden vår til å gå tur i skog og mark og tilsvarende aktiviteter. Blir jo merkelig å plutselig elske være "bymennesker" når vi aldri har vært det, selv om vi har bodd på Østlandet i mange år. Barn og karriere har hindret oss fra å gjøre dette tidligere. 

Ts 

Det er fordeler og ulemper med absolutt alt. 

Noe vil dere garantert savne i det dere gjør endringer i livet. Blant annet de faste turløypene dere kan bruke store deler av året nå. 

Mennesker som ikke gjør det vil også være miserable i en ny situasjon. For de evner kun å glede seg til det neste og nye i stedet for å leve i øyeblikket. 

Skrevet
Stjertmeis skrev (13 timer siden):

Så spennende, TS! Kjenner meg veldig godt igjen i slik du beskriver det. Vi tok samme avgjørelse for to år sida, og det var beint ut pinefullt å ikke kunne si noe til noen kollegaer eller til leder før "tida var inne". For ikke å snakke om ekstremt vanskelig å ikke forsnakke oss. Men det gikk, og halvannet år seinere fortalte vi det. Nå er det 2 ½ mnd igjen 🥳

Dit vi flytter er det særdeles få boliger i omløp,og vi innså etter hvert at vi kunne risikere å sitte på gjerdet veldig lenge om vi skulle vente på en passelig bolig. Vi valgte derfor å kjøpe tomt og bygge i stedet. Lang prosess det også, men det gjør hvert fall ventetiden mer interessant. 

Ellers har jeg få gode råd, utover å drømme deg til framtida på drømmeplassen 😊

Masse lykke til! 

Takk for innspill 😀 Heldigvis er det greit utvalg av boliger dit vi skal flytte, til og med så god konkurranse at vi håper å gjøre et kupp. Men det er jo også dette med å vente på riktig bolig da, som har det meste av det vi ønsker oss. 

Hvordan gjorde dere det med ny jobb? Jeg er i en posisjon der jeg kan søke litt forskjellige stillinger i ulike bransjer... Vi tenkte å kjøpe først så vi ser hvor det er mest praktisk å søke jobb, så vi har en viss mulighet til å unngå alt for mye pendling (noe blir det uansett). Men stor forskjell på 1 time pendling og 2 timer. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noe vil dere garantert savne i det dere gjør endringer i livet. Blant annet de faste turløypene dere kan bruke store deler av året nå. 

Mennesker som ikke gjør det vil også være miserable i en ny situasjon. For de evner kun å glede seg til det neste og nye i stedet for å leve i øyeblikket. 

Joda, det er greit det. Vi setter pris på nåtiden også. Men dette er noe vi har tenkt på og pratet om ganske lenge, så vi gleder oss naturligvis til forandring. Vet ikke helt hvordan dette var relevant til det jeg ønsket innspill på, men. 

Ts 

Skrevet

Kan partneren din søke like bredt på jobber som du kan? 
Det er som du sier stor forskjell på 1 og 2 timer pendling, men husk å sjekke opp hvordan vinterveiene er i områdene dere ønsker bo :) 
Da tenker jeg på om det er ras-utsatte områder eller andre forhold som gjør at veiene er stengt ofte. 
Skal barna være med på flyttelasset, eller er de flyttet for seg selv? 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Noen liker bedre utforske fjell og skog, enn restauranter.
Ikke alle har behov for tilgang til ulike treningssenter, spesielt ikke med gode turmuligheter rett utenfor døra. 
Jeg kan velge og vrake i treningssenter siden jeg bor på østlandet, jeg bruker ingen av dem... Jeg trener ute eller hjemme. 

Billige flybilletter er en ting jeg setter pris på, men om jeg kunne halvert boliglånet ved å flytte til mer usentralt strøk, så ville jeg gått i pluss selv om jeg hadde doblet antall utenlandsreiser, og betalte mer pr flybillett. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De fleste turmennesker savner ikke de faste turløypene i urbane strøk når de får ett eldorado av nye løyper... 

Jeg har ikke gjort så drastisk valg som TS, men jeg er turmenneske og har flyttet ut av byen, til ett område med mer turmuligheter. De faste turløypene jeg brukte før er vel heller noe av det jeg savner minst. Jeg elsker å ha mange flere muligheter. Jeg gledet meg skikkelig til å flytte, og få oppfylt den drømmen, og nå som drømmen er oppfylt så elsker jeg å leve i øyeblikket. Jeg har ikke noe behov for å jakte på "det neste" nå som jeg har det jeg drømte om. 

Anonymkode: 23ab3...efe

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...