AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #1 Skrevet 21. oktober 2025 Jeg har adoptert en kattunge fra dyrebeskyttelsen. Nå ser jeg på adopsjonskontrakten at kattungen SKAL ha kvalitetsfòr fra dyrebutikk. Hva i all verden tenker jeg. Whiskas, Purina One, etc som selges i dagligvaren er fullverdig mat til katten. Jeg er ufør og har ikke så god råd. Jeg bruker mye Firstprice, både til meg selv og barna. Hvis jeg skal kjøpe dyrt fòr så har jeg faktisk ikke råd til å beholde katten, så da må jeg levere den tilbake, og hva slags liv får den da? Det er overflod av hjemløse katter som lider og mangler hjem. Når noen ønsker å gi de et trygt og godt hjem så burde det faktisk holde at de får 'vanlig' kattemat fra dagligvaren, Rusta, osv. Personlig tror jeg at vi blir hjernevasket og manipulert av en mektig fòrindustri. Jeg tror ikke det spiller så stor rolle om katten får våtfòr fra Whiskas, Proplan, eller Eukanuba. Hva er deres tanker omkring dette? Anonymkode: 6a1b8...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #2 Skrevet 21. oktober 2025 Er helt enig med deg. Har hatt katt som ble 19 år og nåværende katt er over 17 år. Blank og fin i pelsen, frisk og fin. Gir henne Friskies gul sekk, og våtfor fra whiskas. Det er sikkert bedre med dyrere for, tror det inneholder litt mer næring og de spiser derfor mindre av det. Billigfor spiser de gjerne mer av? Uansett, du skal ikke bli shamet for å kjøpe billig for, synes det er flott at du tar til deg en katt og ønsker å gi den et godt hjem. Det bør veie mer enn hvilket for katten får. Det var en dyrlege som uttalte seg om at billigfor var helt ok, du finner det sikkert om du googler. Anonymkode: eabd5...717 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #3 Skrevet 21. oktober 2025 Hvis du har så dårlig råd - er det da i det hele tatt riktig å prioritere penger på dyr? Gitt at du har barn som kan få mer kvalitetsmat, med mer. Anonymkode: d838f...627 2 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #4 Skrevet 21. oktober 2025 Jeg skjønner definitivt utfordringen din rundt dette. Kjøpt denne her til kattunger: https://www.proshop.no/Katt/Eukanuba-Kitten-Healthy-Start-10kg/3048293 og denne her til sterilisert katt: https://www.proshop.no/Katt/Eukanuba-SterilisedWeight-Control-1-Adult-10kg/3048285 10 kg holder i en halv evighet (sett klype på den) om man har kun en katt. Grunnen til at jeg kjøper litt mer kvalitetsfor er fordi det forhåpentligvis vil spare dem for skader senere om de har litt helseutfordringer. Tenner, tannkjøtt, urinveier, tarmer etc trenger den hjelpen de kan få. Det er helt greit med Friskies og Whiskas. Dyrebeskyttelsen og andre katteorganisasjoner deler selv ut Whiskas til fosterhjemmene så ser ikke grunn til at det skal være noen forskjell der. Hills er ikke noe bedre det heller og kattene her skyr det som pesten. Anonymkode: 4b17e...992 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #5 Skrevet 21. oktober 2025 Man skal ikke ha dyr om man ikke har råd til å gi de kvalitetsfor engang. Hva feiler det folk... Dere som mener at billige DRITT varianter som whiskas, sheba og friskies (OSV) er ''godt nok'' og skal være hoveddnæringen til katten hele livet er gammeldagse og det er på tide dere øker kunnskapen dere om dyrehelse! Selvfølgelig skal kjæledyra våre få det bedre alternativet! Vi er i 2025, det er på tide å fore dyra våre bedre mat!! Og ikke kom og si at ''dårlig mat er bedre enn ingenting'', det er en bullshit unnskyldning!! Har du ikke råd til kvalitetsfor til dyra dine så har du mest sannsynelig ikke råd til plutselige veterinærutgifter eller forsikring heller! Da skal man ikke ha dyr! Anonymkode: 2fa5c...19e 9
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #6 Skrevet 21. oktober 2025 Jeg er også Ufør og har dårlig råd, men jeg kjøper kvalitetsfor til katten i dyret nettbutikker og har funnet ut at prisen da blir det samme som å kjøpe på Kiwi, og som inneholder mat med proteiner og næring. Jeg handler på zooplus og der kan du finne kvalitetsfor rimelig hvis du kjøper i sekker på 5-10 kg, og våtfor i pakker på 6 for 65 kroner, og det er tusen ganger mer næringsrikt enn fra matbutikk. Det er jo ikke bare mat som koster når man har katt ,men katten skal jo også årlig få vaksine hos dyrlegen og du må fjerne tannsten i narkose når katten din har det. Forsikring er også lurt å ha Anonymkode: 335d8...a52 2 1 4
Anonym Frøken Skrevet 21. oktober 2025 #7 Skrevet 21. oktober 2025 Har hatt katter i over 13 år. Aldri kjøpt billig. Kjøp heller de store posene fremfor de minste. Regn på hvor mye man sparer ved 10kg fremfor 1,5/2kg. Vet det er en stor utgift der og da. Men da kan man heller sette av bitte litt til kattemat før den store sekken er tom. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #8 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er også Ufør og har dårlig råd, men jeg kjøper kvalitetsfor til katten i dyret nettbutikker og har funnet ut at prisen da blir det samme som å kjøpe på Kiwi, og som inneholder mat med proteiner og næring. Jeg handler på zooplus og der kan du finne kvalitetsfor rimelig hvis du kjøper i sekker på 5-10 kg, og våtfor i pakker på 6 for 65 kroner, og det er tusen ganger mer næringsrikt enn fra matbutikk. Det er jo ikke bare mat som koster når man har katt ,men katten skal jo også årlig få vaksine hos dyrlegen og du må fjerne tannsten i narkose når katten din har det. Forsikring er også lurt å ha Anonymkode: 335d8...a52 Anonymkode: 335d8...a52
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #9 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er helt enig med deg. Har hatt katt som ble 19 år og nåværende katt er over 17 år. Blank og fin i pelsen, frisk og fin. Gir henne Friskies gul sekk, og våtfor fra whiskas. Det er sikkert bedre med dyrere for, tror det inneholder litt mer næring og de spiser derfor mindre av det. Billigfor spiser de gjerne mer av? Uansett, du skal ikke bli shamet for å kjøpe billig for, synes det er flott at du tar til deg en katt og ønsker å gi den et godt hjem. Det bør veie mer enn hvilket for katten får. Det var en dyrlege som uttalte seg om at billigfor var helt ok, du finner det sikkert om du googler. Anonymkode: eabd5...717 Ja det er også folk som har levd på drittmat og blitt 100 år, men det betyr ikke at det er en bra kosthold som man anbefaler alle. Anonymkode: 6091a...0f2 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #10 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har adoptert en kattunge fra dyrebeskyttelsen. Nå ser jeg på adopsjonskontrakten at kattungen SKAL ha kvalitetsfòr fra dyrebutikk. Hva i all verden tenker jeg. Whiskas, Purina One, etc som selges i dagligvaren er fullverdig mat til katten. Jeg er ufør og har ikke så god råd. Jeg bruker mye Firstprice, både til meg selv og barna. Hvis jeg skal kjøpe dyrt fòr så har jeg faktisk ikke råd til å beholde katten, så da må jeg levere den tilbake, og hva slags liv får den da? Det er overflod av hjemløse katter som lider og mangler hjem. Når noen ønsker å gi de et trygt og godt hjem så burde det faktisk holde at de får 'vanlig' kattemat fra dagligvaren, Rusta, osv. Personlig tror jeg at vi blir hjernevasket og manipulert av en mektig fòrindustri. Jeg tror ikke det spiller så stor rolle om katten får våtfòr fra Whiskas, Proplan, eller Eukanuba. Hva er deres tanker omkring dette? Anonymkode: 6a1b8...dc4 Om du ikke har råd til å kjøpe ordentlig fôr til katten din så har du ikke råd til å ha katt. For det å ha katt innebærer flere utgifter som for eksempel årlig helsesjekk, vaksinasjoner, eventuelt tannrens, utgifter om katten skulle bli syk osv. Og bare så det er sagt så er jeg selv uføretrygdet og nettopp på grunn av det var jeg veldig bevisst før jeg gikk til anskaffelse av en katt på at det kom til å gjøre et innhugg i min økonomi, men uansett hva som skulle alltid katten min få det hun trengte. Så ja det har vært perioder hvor jeg har levd på vann og havregryn til tross for at det ikke har vært bra for min egen helse, men igjen er jeg som valgte å forplikte meg til det ansvaret og da skal ikke hun måtte har vært bra for min egen helse, men igjen er jeg som valgte å forplikte meg til det ansvaret og da skal ikke hun måtte ride lide om økonomien ikke skulle strekke til. Anonymkode: 6091a...0f2 1 4
Tabris Skrevet 21. oktober 2025 #11 Skrevet 21. oktober 2025 (endret) Nei, butikkmat er ikke fullverdig for. Joda, de overlever om de spiser det, på samme måte som vi overlever om vi spiser ferdigmat og junk food hver dag. Men det er ikke bra for dem i lengden. Det enkleste du kan gjøre for å sjekke kvaliteten selv er å lese på ingredienslisten. En tommelfingerregel er jo kortere ingrediensliste, jo bedre kvalitet på maten. Ikke minst at det er en kjent proteinkilde, samt at det er nok proteiner (at proteinkilden kommer først i ingredienslisten). Samt at det er protein katten kan fordøye. Billige for har gjerne oppmalt kyllingbein, nebb og fjær fordi det er billigere, men det er ikke noe katten klare å nyttiggjøre seg så mye av som reelt kjøtt. Endret 21. oktober 2025 av Tabris 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #12 Skrevet 21. oktober 2025 Er også ufør og har to katter som får ordentlig mat som jeg kjøper i 10 kgs sekker på internett. Får det levert gratis på døra. Kommer ikke noe Friskies eller Whiskas inn døra her. Har du ikke råd til ordentlig mat har du jo ikke råd til katt! Hva skulle du gjort om den plutselig ble syk eller skadet og måtte til veterinær? Anonymkode: 47fe5...ae0 1 2 1
Million Skrevet 21. oktober 2025 #13 Skrevet 21. oktober 2025 Enig med de andre som skriver her at har du ikke råd til kvalitetsmat i hverdagen til katten din, så har du jo heller ikke råd til veterinærkostnadene som følger det å ha en katt/hund. Vaksiner årlig, tannrens under narkose kan bli nødvendig 1-2 ganger pr år. Det koster. Nå er det to år siden min hund døde, men det kostet da rundt 3600 kr pr tannrens under narkose. Tipper det er omtrent det samme for en liten katt nå (mindre munn som katter har krever kortere tid gjør det kanskje billigere enn en hund). Jeg vil anbefale deg å tenke gjennom saken på nytt. Det virker ikke som du har råd til å ha kjæledyr. Alt mulig kan skje, ulykker, slåsskamper når den er ute, infeksjoner... alt mulig som krever veterinærbesøk. Håper ikke du har tenkt å bare la sånt skure og gå, og la være å kontakte veterinær fordi det er for dyrt og du håper det "bare skal gå over av seg selv"? Hva er din plan egentlig mtp veterinærkostnader? Jeg er selv uføretrygdet, men hadde en egen konto i nettbanken der jeg hver mnd overførte penger, for å ha til veterinærutgifter. Noen ganger holdt det som sto der til det som trengtes, andre ganger måtte jeg ta fra sparekonto. Men penger må man altså ha i reserve når man har kjæledyr! 1
Gjest Fiolett Skrevet 25. oktober 2025 #14 Skrevet 25. oktober 2025 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 15.39): Man skal ikke ha dyr om man ikke har råd til å gi de kvalitetsfor engang. Hva feiler det folk... Dere som mener at billige DRITT varianter som whiskas, sheba og friskies (OSV) er ''godt nok'' og skal være hoveddnæringen til katten hele livet er gammeldagse og det er på tide dere øker kunnskapen dere om dyrehelse! Selvfølgelig skal kjæledyra våre få det bedre alternativet! Vi er i 2025, det er på tide å fore dyra våre bedre mat!! Og ikke kom og si at ''dårlig mat er bedre enn ingenting'', det er en bullshit unnskyldning!! Har du ikke råd til kvalitetsfor til dyra dine så har du mest sannsynelig ikke råd til plutselige veterinærutgifter eller forsikring heller! Da skal man ikke ha dyr! Anonymkode: 2fa5c...19e Jeg er kattenerd, og opptatt av all katte- dill-dall. Men det er jo bedre for katten og få et godt hjem, og butikkfôr, enn å ikke bli adoptert. SÅ nøye synes jeg IKKE det er! Altså, om ikke man har råd; det viktigste er jo da at katten får mat, og ellers omsorg og kjærlighet. Man må jo gjøre det beste man kan, utifra ressursene man har til rådighet. Forsikring derimot, føler jeg er et must. Mine katter har hvertfall virkelig hatt behov for det. Synes absolutt ikke det er innafor å avlive katten, om den blir syk. Har man ikke råd til å ta vare på den når den blir syk, er jeg enig i at det er best å droppe det. Jeg har tatt kattevakter hos Dyrenes beskytter siden 2018, og vet det står i kontrakten. Selv gir jeg Royal Canin som tørrfôr. Men noe rart jeg fant ut, da jeg leste på ingredienser; hvorfor er det så like ingredienser i de dyre kommersielle (Hills og Royal Canin) og f.eks Whiskas? Jeg gir mine katter mye våtfôr, og var veldig interessert i å lese alt om kattemat, ingredienser, hva som var anbefalt, og ikke anbefalt, er fisk farlig?, hvor mye salt er skadelig?, osv osv. Ble veldig overrasket da jeg så at ingrediensene i Royal Canin og Hills, ikke er særlig bedre enn i de billigere. Tar jeg feil? Jeg gir kattene min både Sheba og Gourmet jevnlig, whiskas og Latz også (hvordan utmerker egentlig Hills og Royal Canins våtfôr seg?). Men gir også mye av bedre merker, som Canagan, Mjau, osv. Sendte til og med mail til de ulike fôrprodusente, om saltinnhold og sukkerinnhold i våtfôr. Fikk blandt annet svar om at det ikke tilsettes salt i Shebas våtfôr, og at produsenten av Gourmet ikke tilsetter salt, men at det er et naturlig saltinnhold i noen av ingrediensene. Endret 25. oktober 2025 av Fiolett
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #15 Skrevet 25. oktober 2025 Fiolett skrev (13 timer siden): Jeg er kattenerd, og opptatt av all katte- dill-dall. Men det er jo bedre for katten og få et godt hjem, og butikkfôr, enn å ikke bli adoptert. SÅ nøye synes jeg IKKE det er! Altså, om ikke man har råd; det viktigste er jo da at katten får mat, og ellers omsorg og kjærlighet. Man må jo gjøre det beste man kan, utifra ressursene man har til rådighet. Forsikring derimot, føler jeg er et must. Mine katter har hvertfall virkelig hatt behov for det. Synes absolutt ikke det er innafor å avlive katten, om den blir syk. Har man ikke råd til å ta vare på den når den blir syk, er jeg enig i at det er best å droppe det. Jeg har tatt kattevakter hos Dyrenes beskytter siden 2018, og vet det står i kontrakten. Selv gir jeg Royal Canin som tørrfôr. Men noe rart jeg fant ut, da jeg leste på ingredienser; hvorfor er det så like ingredienser i de dyre kommersielle (Hills og Royal Canin) og f.eks Whiskas? Jeg gir mine katter mye våtfôr, og var veldig interessert i å lese alt om kattemat, ingredienser, hva som var anbefalt, og ikke anbefalt, er fisk farlig?, hvor mye salt er skadelig?, osv osv. Ble veldig overrasket da jeg så at ingrediensene i Royal Canin og Hills, ikke er særlig bedre enn i de billigere. Tar jeg feil? Jeg gir kattene min både Sheba og Gourmet jevnlig, whiskas og Latz også (hvordan utmerker egentlig Hills og Royal Canins våtfôr seg?). Men gir også mye av bedre merker, som Canagan, Mjau, osv. Sendte til og med mail til de ulike fôrprodusente, om saltinnhold og sukkerinnhold i våtfôr. Fikk blandt annet svar om at det ikke tilsettes salt i Shebas våtfôr, og at produsenten av Gourmet ikke tilsetter salt, men at det er et naturlig saltinnhold i noen av ingrediensene. Selvfølgelig er det bedre at en katt får dårlig mat enn absolutt ingenting, der mistforstår du poenget mitt. Det jeg mener er at om man skal ha katt så skal man kunne gi bedre mat og det er faktisk ingen unnskyldning å si nettopp dette med at ''dårlig mat er bedre enn ingenting'' når det finnes så mange ulike merker å gå på i dag. Og det tar bare et par google søk å finne ut av hva som er best av ulike alternativer. Såpass må man kunne gjøre for kjæledyret sitt som ikke kan velge hva den spiser selv. Jeg forer ikke noe av det du ramser opp da jeg ønsker at mine katter spiser kornfritt og har balansert våtfor/råfor som hovednæring. Selv synes jeg ikke at RC eller Hills er bra merker. Det er viktig å huske på at bare fordi spesifikke merker er anbefalt av veterinærer osv betyr det ikke at maten er av høy kvalitet, disse merkene anbefales nettopp fordi veterinærene er i SAMARBEID med de. Anonymkode: 2fa5c...19e 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #16 Skrevet 25. oktober 2025 Lever tilbake katten. Du har jo ikke råd til den. Barna dine får dårlig mat, hva slags prioritering er det der? 🙃 Anonymkode: df0c8...183 2
Gjest Fiolett Skrevet 25. oktober 2025 #17 Skrevet 25. oktober 2025 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig er det bedre at en katt får dårlig mat enn absolutt ingenting, der mistforstår du poenget mitt. Det jeg mener er at om man skal ha katt så skal man kunne gi bedre mat og det er faktisk ingen unnskyldning å si nettopp dette med at ''dårlig mat er bedre enn ingenting'' når det finnes så mange ulike merker å gå på i dag. Og det tar bare et par google søk å finne ut av hva som er best av ulike alternativer. Såpass må man kunne gjøre for kjæledyret sitt som ikke kan velge hva den spiser selv. Jeg forer ikke noe av det du ramser opp da jeg ønsker at mine katter spiser kornfritt og har balansert våtfor/råfor som hovednæring. Selv synes jeg ikke at RC eller Hills er bra merker. Det er viktig å huske på at bare fordi spesifikke merker er anbefalt av veterinærer osv betyr det ikke at maten er av høy kvalitet, disse merkene anbefales nettopp fordi veterinærene er i SAMARBEID med de. Anonymkode: 2fa5c...19e Enig i det! Jeg gir Vom også. Også har jeg gitt Orijen tørrfôr tidligere, men så leste jeg plutselig at det kunne gi krystaller i urinen og nyresvikt, så blir litt forvirret. Hovedsakelig gir jeg kornfritt våtfôr, men har tre katter, så innimellom gir jeg Sheba, Gourmet, osv, rett og slett fordi jeg bruker mange tusen i mnd'en på fôr, og tenker at man må gjøre så godt man kan. Tørrfôr gir jeg kun om katten kommer inn og jeg har dårlig tid, hovedsakelig får de vått. Enig i at Hills, osv ikke er det beste. Endret 25. oktober 2025 av Fiolett
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #18 Skrevet 25. oktober 2025 Fiolett skrev (38 minutter siden): Enig i det! Jeg gir Vom også. Også har jeg gitt Orijen tørrfôr tidligere, men så leste jeg plutselig at det kunne gi krystaller i urinen og nyresvikt, så blir litt forvirret. Hovedsakelig gir jeg kornfritt våtfôr, men har tre katter, så innimellom gir jeg Sheba, Gourmet, osv, rett og slett fordi jeg bruker mange tusen i mnd'en på fôr, og tenker at man må gjøre så godt man kan. Tørrfôr gir jeg kun om katten kommer inn og jeg har dårlig tid, hovedsakelig får de vått. Enig i at Hills, osv ikke er det beste. Dette med krystaller i urinen pga orijen (og andre merker) er basically; for mye spesifikke mineraler eller proteiner + for lite vann = krystaller dannes. Men det er også mange andre faktorer til hvorfor katter kan få krystaller i urinen. Jeg bytter på tørrfor hver gang jeg går tom fordi kattene mine skal få varierte smaker og da er orijen ett av merkene de får. Selvom kattene mine har rå/våtfor som hovednæring står alltid tørrfor fremme fordi det faller naturlig for katter å spise flere ganger om dagen. Det man må passe på hvis katten kun får tørrfor er at de må få i seg nok vann for de har ikke noe spesielt tørstebehov. Jeg tilsetter alltid ekstra vann i maten når mine får frokost, middag og kvelds. Anonymkode: 2fa5c...19e
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #19 Skrevet 26. oktober 2025 Gi butikkfor du, ingen stress! Har hatt katter som har levd 18 år på det. Anonymkode: 0b948...bdd
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #20 Skrevet 26. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gi butikkfor du, ingen stress! Har hatt katter som har levd 18 år på det. Anonymkode: 0b948...bdd Du er like uansvarlig som mange andre ja.. Anonymkode: 2fa5c...19e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå