AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #1 Skrevet 20. oktober 2025 Det er mitt råd, og jeg er en som har løpt regelmessig, minst én økt hver eneste uke, i 15+ år. Jeg har hverken Strava eller fancy treningsklær. Det er litt av grunnen til at jeg liker løping og har holdt ut med det så lenge, at for meg MÅ det være lavterskel. En impulsiv økt i f.eks lunsjpausen er like verdifull som å skissere alle økter i en plan. Det som er med stramme planer er at noen ganger tar et travelt liv over, og jeg kan ikke prioritere trening foran noe uventet med familien eller en invitasjon til noe annet sosialt. Da er det bedre å bare kjøre på når man har litt tilgjengelig tid. Jeg har løpt over flere hm og to maratons, og før et løp så kjører jeg ofte mer strigla sonetrening. Men ikke alltid. Mengdetreningen trumfer alltid. Det samme med utstyr. Det viktigste er gode sko. Ellers kler jeg meg i de lagene jeg har etter været, mye hullete treningstøy 😄 Jeg løper forresten fremdeles i shorts i oktober. Denne sirkulerer på flere løpeforumer, og det er totalt satt på spissen for morsomhetens del, men den har en kjerne av sannhet (ref. tid på 5K) Anonymkode: e29d6...5c0 2
LeneXCII Skrevet 21. oktober 2025 #2 Skrevet 21. oktober 2025 (endret) Hehe , nå må du ikke drepe utstyrsgleden da..! 😅 Mye motivasjon i det vettu.. Men er i utgangspunktet enig, det viktigste er at en har praktisk og funksjonelt utstyr for nivået litt. Og det med sko er litt oppskrytt, ved riktig (selvsagt forskjellige meninger om det) så kan en løpe i nesten hva som helst. At folk tror man trenger sko til 2200,- for å småjogge 5km skyldes utelukkende markedsføring.. Endret 21. oktober 2025 av LeneXCII 2 1
Snabeltann Skrevet 21. oktober 2025 #3 Skrevet 21. oktober 2025 LeneXCII skrev (7 minutter siden): Hehe , nå må du ikke drepe utstyrsgleden da..! 😅 Mye motivasjon i det vettu.. Men er i utgangspunktet enig, det viktigste er at en har praktisk og funksjonelt utstyr for nivået litt. Og det med sko er litt oppskrytt, ved riktig (selvsagt forskjellige meninger om det) så kan en løpe i nesten hva som helst. At folk tror man trenger sko til 2200,- for å småjogge 5km skyldes utelukkende markedsføring.. de du sikter til nøyer seg ikke med sko til 2200! 🤣 det er typ Hoka clifton- nivå! Må oppi 3500 i allefall for decente karbonsko nå! 2
Runnah Skrevet 21. oktober 2025 #4 Skrevet 21. oktober 2025 Ikke nødvendig med dyr trøye, shorts, sokker etc, men skikkelige sko er en fordel. De nevnte plaggene får man for ca tre hundre kroner totalt. Man trenger ikke nødvendigvis klokke, vest eller gels, jeg har ikke hatt noe av dette i mine løp, men jeg er i ferd med å skaffe meg klokke etter å ha deltatt i løp i et par år. Jeg har heller ikke trent særlig strukturert til nå, heller bare trent jevnt og trutt og sånn jeg føler for, men etter nyttår skal jeg trene til maraton og da blir det mer ordnede former på det. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #5 Skrevet 22. oktober 2025 Jeg er en relativt ny løper, løper ikke mer enn en time av gangen foreløpig, og ganske sakte også. Sko er det eneste dyre jeg har kjøpt i forbindelse med trening (cirka 2000 kroner). Det er en uendelig forskjell å løpe med disse kontra sko til et par hundre kroner, altså, spesielt for smerter i føtter og bein. Mannen, som har pers på 10 000 meter på 31 minutter (riktignok noen år siden) legger også pengene i gode sko, betydelig dyrere enn mine, men har verken pulsklokke eller strava, og treningstøyet er meget gammelt og slitt. Anonymkode: f394a...0c4 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #6 Skrevet 22. oktober 2025 LeneXCII skrev (20 timer siden): Hehe , nå må du ikke drepe utstyrsgleden da..! 😅 Mye motivasjon i det vettu.. Men er i utgangspunktet enig, det viktigste er at en har praktisk og funksjonelt utstyr for nivået litt. Og det med sko er litt oppskrytt, ved riktig (selvsagt forskjellige meninger om det) så kan en løpe i nesten hva som helst. At folk tror man trenger sko til 2200,- for å småjogge 5km skyldes utelukkende markedsføring.. Her er jeg helt uenig. Riktig sko er viktig! Sist jeg skulle lære meg å like jogging så jogget jeg på meg en smertefull plantar facitt ved å bruke noen «vanlige adidas», og det var på korte turer på maks 3 km. Nå jogger jeg i Hoka til 1600kr og har kommet meg opp til 10km-turer, helt uten antydning til smerter i bena!🥳 Ellers synes jeg Strava er ekstremt motiverende, selv om jeg har kun tre venner der som backer hverandre. (Lukket profil, så jeg kan ikke beskyldes for å være en show-off…) Beste tipset jeg som nybegynner har fått er; jogg sakte og med små steg! Anonymkode: 1514d...260
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #7 Skrevet 22. oktober 2025 Dummeste man gjør når man skal begynne å løpe er å bruke dårlige sko. Er det noe man BØR legge penger i er det skikkelig løpesko. Man angrer seg senere hvis man bruker de som er dårlige. Anonymkode: 4d722...e51 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2025 #8 Skrevet 23. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 21.02): Dummeste man gjør når man skal begynne å løpe er å bruke dårlige sko. Er det noe man BØR legge penger i er det skikkelig løpesko. Man angrer seg senere hvis man bruker de som er dårlige. Anonymkode: 4d722...e51 Tja, farfar har en pers på 3:25 på maraton og løp uten skader til han var 70. Sånn så løpeskoene ut dengang. Ikke mye polstring der😄Selv prioriterer jeg gode sko, men det er bare fordi det selvfølgelig er behagelig å løpe på en cm spongy pute, men jeg vet ærlig talt ikke om det har så mye for seg mtp skader. Anonymkode: e29d6...5c0
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #9 Skrevet 25. oktober 2025 Enig! Angående utstyr: som dame med store pupper er en god sports-bh viktig på linje med gode sko, utover det er jeg egentlig enig, men for meg har løpinga kommet med vektnedgang og da har jeg funnet mer glede i nye fine løpeklær og utstyr enn andre klær. Det er ikke nødvendig for løpinga sin del, men jeg finner glede i å se fresh ut. Anonymkode: f423d...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2025 #10 Skrevet 26. oktober 2025 Jeg har startet litt med løping nå i høst. Fra før har jeg aktivitetsklokke (og Strava) samt spesialsåler, da jeg sliter med føttene (sålene trenger jeg i alle slags sko.) Jeg har kjøpt meg et par nye sko som har mye mer demping enn de jeg bruker i hverdagen, til ca 1000, men ellers er det lite nytt Så jeg antar jeg er en dårlig løper (og dårlig kunde) fordi jeg har alt for lite show-offs når jeg er ute. Jeg konkurrerer kun med meg selv og skal under timen på mila før jul. Anonymkode: 970c1...051
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #11 Skrevet 27. oktober 2025 Jeg løper mye og kommer fra en løpefamilie. Eneste min far noen gang har innprentet i meg er sko. Jeg skal ha skikkelige sko. Og når jeg var yngre sponset han det også om jeg ikke hadde råd (samme sa han om tannlege for øvrig). De dyreste jeg har er rundt 2-2500,-. Ellers er det hva som er komfortabelt. Jeg har ulike sko etter terreng og har klær for utendørs og klær for innendørs, løper i tights som er utslitt fra styrketrening så det brukes til det går i oppløsning. Eneste jeg tenker, om man skal løpe ute, er å ha gode sko for underlaget og en refleksvest om man løper vinter og høst. Resten tar du etter været. Anonymkode: 380a6...dee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå