AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #1 Skrevet 20. oktober 2025 Er det noen som har erfaring med en bestemor som har Borderline PF? Vi kan selvsagt ikke diagnotisere henne, så skjønner om noen mener dette er useriøst eller uetisk, men hva kan vi forvente? Vi er på dette punktet ganske slitne av grenseoverskridende adferd, pushy og krevende oppførsel, vedvarende forsøk på å deevaluere ene foreldren og forsøk på å «kjøpe» barna, men hva mer har vi i vente? Vi er litt urolig for hvordan dette vil påvirke barna på sikt. Anonymkode: a8a2e...3db
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #2 Skrevet 20. oktober 2025 Høres ut som om det kan være en god ide å begrense kontakten. Anonymkode: 582f9...bae 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #3 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres ut som om det kan være en god ide å begrense kontakten. Anonymkode: 582f9...bae Det skjer organisk, da vi bor langt unna hverandre, men vi vet at etterhvert som barna blir eldre så vil det komme forespørsler om «alenetid» da de allerede har pushet angående dette siden første var 2 uker, og på et punkt vil det bli vanskelig å rettferdiggjør at barna ikke tilbringer tid alene med dem fordi bestemor oppleves som noe uregulert. Anonymkode: a8a2e...3db
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #4 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skjer organisk, da vi bor langt unna hverandre, men vi vet at etterhvert som barna blir eldre så vil det komme forespørsler om «alenetid» da de allerede har pushet angående dette siden første var 2 uker, og på et punkt vil det bli vanskelig å rettferdiggjør at barna ikke tilbringer tid alene med dem fordi bestemor oppleves som noe uregulert. Anonymkode: a8a2e...3db Dere må jo bare si nei likevel. Her har en bestemor bipolar lidelse (umedisinert) og tidvis får hun ikke ha barna på feks overnatting. Anonymkode: c2f7e...f98
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #5 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere må jo bare si nei likevel. Her har en bestemor bipolar lidelse (umedisinert) og tidvis får hun ikke ha barna på feks overnatting. Anonymkode: c2f7e...f98 Det er planen ja, å stå støtt i avgjørelsen om at de ikke får ha barna alene. Den avgjørelsen er mye påvirket av at barna vil bli presset inn i identiteter/roller som de har bestemt for barna, dette såg vi tydelige ønsker om fra før fødsel, men også at de benytter mye emosjonell manipulering og guilt tripping med barna sine, noe vi ikke ønsker for våre barn. Anonymkode: a8a2e...3db 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #6 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det skjer organisk, da vi bor langt unna hverandre, men vi vet at etterhvert som barna blir eldre så vil det komme forespørsler om «alenetid» da de allerede har pushet angående dette siden første var 2 uker, og på et punkt vil det bli vanskelig å rettferdiggjør at barna ikke tilbringer tid alene med dem fordi bestemor oppleves som noe uregulert. Anonymkode: a8a2e...3db Hvorfor er det vanskelig å rettferdiggjøre? Du har jo nevnt flere gode grunner til hvorfor dere vil begrense kontakten. At det kommer forespørsler betyr ikke at dere trenger akseptere forespørslene. Anonymkode: 582f9...bae
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #7 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor er det vanskelig å rettferdiggjøre? Du har jo nevnt flere gode grunner til hvorfor dere vil begrense kontakten. At det kommer forespørsler betyr ikke at dere trenger akseptere forespørslene. Anonymkode: 582f9...bae Det vanskelige er at vi ikke kan si «Vi tror du har en personlighetsforstyrrelse og er ikke komfortabel med at du er alene med barna våre» eller «vi liker ikke at du måten du emosjonelt manipulerer dine voksne barn for å få viljen din og holder barna dine ansvarlig for alle voksnes følelser i din nærmeste omgangskrets». Familien ser ikke på seg selv som en familie med mangler, ei heller en utfordrende dynamikk, de har ikke åpen konflikt, kommunikasjonen er overfladisk, ledende/manipulerende og passiv aggressiv. Alt nøye forkledd som «gode intensjoner» og «hjelpsomhet». De har aldri skyld eller mangler, som om alle er livredde og på defansiven til oppfattet kritikk. Derfor jeg spør mer om «hva har vi i vente?» enn hva skal vi gjøre, for «gjøre» er ganske svart hvitt; grenser, ignorer manipulering, ingen alenetid, ikke overforklar og stå støtt i avgjørelsen. Anonymkode: a8a2e...3db
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #8 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noen som har erfaring med en bestemor som har Borderline PF? Vi kan selvsagt ikke diagnotisere henne, så skjønner om noen mener dette er useriøst eller uetisk, men hva kan vi forvente? Vi er på dette punktet ganske slitne av grenseoverskridende adferd, pushy og krevende oppførsel, vedvarende forsøk på å deevaluere ene foreldren og forsøk på å «kjøpe» barna, men hva mer har vi i vente? Vi er litt urolig for hvordan dette vil påvirke barna på sikt. Anonymkode: a8a2e...3db Her kutter vi kontakten, en av grunnene er vel at det var narsisstisk oppførsel i tilegg og mye vondt! Aldri noe godt! Barna skal ha det bra, ikke leve i så mye drama og slemhet! Begrense elelr kutte kontakt? Anonymkode: 04e73...5f2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #9 Skrevet 22. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 14.58): Er det noen som har erfaring med en bestemor som har Borderline PF? Vi kan selvsagt ikke diagnotisere henne, så skjønner om noen mener dette er useriøst eller uetisk, men hva kan vi forvente? Vi er på dette punktet ganske slitne av grenseoverskridende adferd, pushy og krevende oppførsel, vedvarende forsøk på å deevaluere ene foreldren og forsøk på å «kjøpe» barna, men hva mer har vi i vente? Vi er litt urolig for hvordan dette vil påvirke barna på sikt. Anonymkode: a8a2e...3db Avsluttet kontakt med bestemor til barna for 2 år siden. Eller, hun gjorde det først, men vi holdt det videre. Før jeg i det hele tatt møtte henne fikk jeg høre masse stygt om meg via henne. Så var hun brått veldig hjelpsom da barnet kom til verden, men så sklei det ut igjen. Hun har funnet på så masse dumt, alt rundt henne er overstyrt av drama, hun tror ting og sprer rykter om alle rundt seg. Hun lyver veldig mye, setter folk opp mot hverandre og later som ingenting selv. Damen er beryktet her, så de som kjenner henne tar henne ikke så seriøst lengre. På mange måter var det fint å ha henne, i hennes gode perioder. Så må man tåle andres dårlige sider også, men de har vært såpass dårlige at det negative overkjører det positive. Det ble ikke verdt det i lengden. En gang truet hun meg grovt på tlf om at hun skulle sendr mannen sin på meg. Det verste var at det faktisk ble gjennomført. I den grad at jeg måtte låse dører og gjemme meg på rommet med barnet mens jeg ringte politiet. Så jeg syns det var greit å fortsette null kontakt mens barnet var lite, slippe å vokse opp med sånt. Anonymkode: 120a8...9f9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå