AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #1 Skrevet 20. oktober 2025 Jeg har en katt som bruker katteluke uten problemer, hun lærte det som kattunge. Nå har jeg adoptert en voksen katt, og klarer ikke lære han å bruke luka. Jeg har hatt klaffen åpen noen dager, så han har gått ut og inn som i et hull i veggen, men når jeg har klaffen nede som vanlig får jeg han ikke til å prøve å dytte på den. Den står i helt åpen stilling, så det er ingen motstand. Jeg har prøvd å lokke og dytte litt, men jeg får han ingen vei. Hjelp, hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 1bfc0...cb5
Tabris Skrevet 20. oktober 2025 #2 Skrevet 20. oktober 2025 Kan du prøve å friste ham med noe våtfor eller godbiter han liker veldig godt? Start med å holde flappen såpass åpen at han kan gå nesten rett gjennom og gi ham noe svært godt når han går gjennom. Så gjentar du men med flappen gradvis lenger og lenger ned. Har han fått sett at den andre katten går gjennom luka? Katter kan også lære gjennom observasjon.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2025 #3 Skrevet 20. oktober 2025 Tabris skrev (41 minutter siden): Kan du prøve å friste ham med noe våtfor eller godbiter han liker veldig godt? Start med å holde flappen såpass åpen at han kan gå nesten rett gjennom og gi ham noe svært godt når han går gjennom. Så gjentar du men med flappen gradvis lenger og lenger ned. Har han fått sett at den andre katten går gjennom luka? Katter kan også lære gjennom observasjon. Takk for gode råd, men jeg har prøvd det du nevner. Han har også sett den andre katten gå inn og ut. Siste utvei blir kanskje å dytte han gjennom, men jeg redd han skal bli redd, han er litt pysete Anonymkode: 1bfc0...cb5
Tabris Skrevet 20. oktober 2025 #4 Skrevet 20. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for gode råd, men jeg har prøvd det du nevner. Han har også sett den andre katten gå inn og ut. Siste utvei blir kanskje å dytte han gjennom, men jeg redd han skal bli redd, han er litt pysete Anonymkode: 1bfc0...cb5 Hva skjedde når du prøvde å gjøre det gradvis? Kan du evt få noen du (og katten) kjenner til å sitte på andre siden og ta i mot ham med kos og våtfor?
Moppeguri Skrevet 20. oktober 2025 #5 Skrevet 20. oktober 2025 Hvor lenge har du prøvd å lære ham det ? Kanskje han bare trenger litt tid på å skjønne det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå