Gå til innhold

Liten hunderase med mildt gemytt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Finnes det små hunderaser som er milde i gemyttet? Jeg har inntrykk av at «alle» småhunder er hissige og gneldrete. Hvilken erfaring har du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste jeg kommer på er vel cavalier. Men ville ikke skaffet meg den pga helseproblemene. 

Anonymkode: 7ef81...46b

• Nyttig 2
Skrevet

Shetland sheepdog er milde

Anonymkode: 1d1a2...b91

• Nyttig 2
Skrevet

Har en malteser, syns han er veldig mild. Han kan bjeffe litt på ukjente lyder, men har aldri vært hissig. 

Anonymkode: 8eca4...7b2

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Min bichon frise er vennlig, rolig og morsom. Han bjeffer lite, kun om han blir redd og skal si fra til meg. 

Anonymkode: 83b80...8f4

• Liker 2
Skrevet

Har hørt mye bra om bichon havanais..

Anonymkode: b0dd9...3f2

Skrevet

Jeg har en Bichon Havanais på snart 13 år. Snill, rolig og glad i alt og alle! Varsler når det ringer på døra, men gir seg med en gang han får hilse🥰 pluss for at de ikke røyter, og de er kjent for å ha god helse!

Skrevet

Det er litt bingo hva du får. Vi har en tibetansk spaniel som er rolig, vennlig og bjeffer lite. Det er ikke kjennetegnet for den rasen for å si det sånn😂

Dansk svensk gårdshund har jeg hørt er grei. 

Anonymkode: 04277...847

Skrevet

Har selv en rolig og avbalansert chihuahua. Jeg kjenner flere andre også med det. Felles med de jeg kjenner er at de blir oppdratt som hunder, ikke leketøy.

Anonymkode: 4f7b1...b6f

Skrevet

Hissige og gneldrete betyr ofte dårlig sosialisert og redd. Hadde disse småhundene fått like mye oppmerksomhet som større så hadde det ikke vært noe problem.. (foruten ved enkelthendelser som gjør de redde, da. Men også det kan trenes bort) 

Ofte så kjøper folk disse fordi de er så søte og små, og "de må ikke trenes" virker det som. 

Anonymkode: c930e...2c2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har verdens snilleste, mildeste shi tzu. Hun varsler når noen kommer, men generelt bjeffer hun lite og bare superhappy 😊

Anonymkode: 0c7a4...329

• Hjerte 2
Skrevet

Malteser. Vår bjeffer kun om vi kjefter på barna

Anonymkode: d5114...79f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 6.14):

Shetland sheepdog er milde

Anonymkode: 1d1a2...b91

Nei, er du gal. Vakthund og gneldrerase

Anonymkode: d5114...79f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mops

Anonymkode: 744db...200

Skrevet

Er det en spesiell grunn til at du ønsker en liten hund? De er jo gjerne kjent for å være gneldrete/hissige, i forhold til større, selv med gode gener og god sosialisering/oppdragelse.

Anonymkode: 3f99c...3a9

Skrevet

Bichon Havanais. Fantastiske hunder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 5.53):

Eneste jeg kommer på er vel cavalier. Men ville ikke skaffet meg den pga helseproblemene. 

Anonymkode: 7ef81...46b

Cavalier er i et kryssingsprosjekt nå. Blir blandet med kleinspitz og dansk svensk gårdshund bla. 

Anonymkode: 744db...200

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 2.13):

Er det en spesiell grunn til at du ønsker en liten hund? De er jo gjerne kjent for å være gneldrete/hissige, i forhold til større, selv med gode gener og god sosialisering/oppdragelse.

Anonymkode: 3f99c...3a9

Mest fordi vi reiser en del med fly, har familie på andre siden av landet. Vi har en Jack nå, og han er akkurat for stor til å være med i kabinen. Derfor er jeg litt på søken etter en mindre hund (når denne vi har nå, ikke lever lenger) som kan bli med, i stedet for å bruke hundepasser.

Skrevet

Kommer mye an på oppdragelse og avl. Venninnen min har en veldig mild, rolig og stille chihuahua(har faktisk aldri hørt den bjeffe). Kjenner også flere milde og gode papillon, coton de tulear, puddel og bichon havanais. Bichon frisé tror jeg også skal være et godt valg. 

Anonymkode: c9d22...76f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...