AnonymBruker Skrevet 19. oktober #21 Skrevet 19. oktober Takk for alle svar. TS Anonymkode: 8ea0d...fdb
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #22 Skrevet 19. oktober Vi hadde det samme her. Han tenker at kanskje vi blir gift senere.. Så jeg gav barnet mitt etternavn men han fikk sitt som mellomnavn. I noen land så må du ha med fullmakt fra den med etternavnet for å kunne reise alene med barna. Mellomnavn teller ikke som etternavn hvis det ikke har bindestrek. Så jeg sa at ungen får hans etternavn når jeg har det etternavnet. Så får heller både jeg og barnet bytte etternavn hvis den tid kommer. Anonymkode: 26777...a80 3
Jajakvinne12 Skrevet 19. oktober #23 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi det hadde vært naturlig for meg. Og som nevnt har vi så lange og omstendelige navn som ikke passer sammen, så jeg vil ikke kombinere dem. Anonymkode: 8ea0d...fdb Ikke bry deg om navne-politiet her i tråden. Skjønner deg godt.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #24 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bar frem barna. De har mitt etternavn. Var ikke noe å diskutere. Anonymkode: 7a022...b1b Helt enig!! Angrer som en hund på at ungen ikke har mitt etternavn. Ungen kommer til å bytte til mitt etternavn så snart muligheten byr seg, altså ved 16-årsdagen! AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vi har snakket litt sammen nå i kveld og han sier han er åpen for å gifte seg, har vel sagt det tidligere også men jeg har ikke vært sikker på om han har ment det - men han sier at han er åpen for det i fremtiden. Men han synes det er leit hvis barnet får bare mitt etternavn. «Som du skal ha oss til å tro» - tenker man kan spare seg for å skrive på den måten. Vi har et godt forhold samme hva KG måtte tro og mene. Anonymkode: 8ea0d...fdb å gifte seg betyr ikke at du må bytte til hans etternavn. Han kan like gjerne ta ditt etternavn. Vi lever ikke i 1950 lenger… Anonymkode: 4badd...42f 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #25 Skrevet 19. oktober Det er jo bare å ha et ikke-religiøst bryllup, f.eks. på rådhuset eller via Human-etisk forbund? For meg var bryllup en dealbreaker. Det var også ekstremt viktig for meg at vi alle har samme etternavn, med de samme grunnene som du oppgir, og flere til. Men det var ikke viktig for meg om det ble hans eller mitt, eller begge (med bindestrek). Vi endte opp med hans fordi det er lett å stave i telefonen. 😁 For meg var ekteskap så viktig at jeg hadde gått dersom han ikke ønsket det. Det er selvfølgelig helt fair, men også helt inkompatibelt med mine ønsker. Anonymkode: d84e3...fec 3
Kålrota Skrevet 19. oktober #26 Skrevet 19. oktober Hvorfor blir det mye kluss å ikke hete det samme som barna? Jeg har aldri opplevd noe trøbbel med det.
Stor pike Skrevet 19. oktober #27 Skrevet 19. oktober Da vi giftet oss, ønsket jeg at vi begge skulle ha hans etternavn med mitt navn som mellomnavn. Det satte mannen seg i mot, så vi beholdt navnene våre som de var. Barnet fikk mitt som mellomnavn og fars etternavn.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #28 Skrevet 19. oktober Mannen ville heller ikke gifte seg religiøst - men det var lett å få ordnet på tinghuset! Vi valgte også mitt etternavn sist, og hans som mellomnavn Anonymkode: 5731b...e27 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 19. oktober #29 Skrevet 19. oktober Mitt inntrykk er at det fortsatt er vanligst å ta mannens etternavn, og at barna får fars etternavn. «På andre plass» er løsningen med både mors og fars etternavn, med bindestrek. Det virker for meg som at mange kvinner synes det er greit at barna kun har fars etternavn - så lenge hun er gift med barnas far. Når skilsmissen er et faktum er det mye mindre stas, og når far gifter seg på nytt igjen, og kanskje til og med får to barn til, da har du intrigene i gang. 😬 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #30 Skrevet 19. oktober Vi er gift, men begge beholdt sitt etternavn. 2 av barna har mitt etternavn. 1 har hans. Ingen mellomnavn. Mine foreldre er gift, men med hvert sitt etternavn. 2 av mine brødre har fars etternavn, mens jeg og bror 3 har mors. Der hae aldri vært problem at vi har forskjellige etternavn. Anonymkode: 7e0e8...9bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #31 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig!! Angrer som en hund på at ungen ikke har mitt etternavn. Ungen kommer til å bytte til mitt etternavn så snart muligheten byr seg, altså ved 16-årsdagen! å gifte seg betyr ikke at du må bytte til hans etternavn. Han kan like gjerne ta ditt etternavn. Vi lever ikke i 1950 lenger… Anonymkode: 4badd...42f Men JEG tar gjerne hans etternavn. TS Anonymkode: 8ea0d...fdb
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #32 Skrevet 19. oktober Jajakvinne12 skrev (1 time siden): Ikke bry deg om navne-politiet her i tråden. Skjønner deg godt. Nei, bryr meg fint lite om hva folk på KG måtte mene om valg av etternavn, det er jo heller ikke det jeg spør om råd til så skjønner ikke greia med at folk absolutt skal mene noe om hvilket navn jeg skal velge. Spørsmålet var hvordan løse situasjonen, ikke om jeg skal endre mening😅 Anonymkode: 8ea0d...fdb
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #33 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hadde det samme her. Han tenker at kanskje vi blir gift senere.. Så jeg gav barnet mitt etternavn men han fikk sitt som mellomnavn. I noen land så må du ha med fullmakt fra den med etternavnet for å kunne reise alene med barna. Mellomnavn teller ikke som etternavn hvis det ikke har bindestrek. Så jeg sa at ungen får hans etternavn når jeg har det etternavnet. Så får heller både jeg og barnet bytte etternavn hvis den tid kommer. Anonymkode: 26777...a80 Ikke så dumt. Jeg har også sagt til samboer at hvis vi ikke blir enige innen barnet fyller 6 måneder, så får barnet mors etternavn, etter loven. Han liker ikke den tanken, så han får grunne litt på når han har tenkt å eventuelt fri til meg😅 Anonymkode: 8ea0d...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #34 Skrevet 20. oktober Her har barna fars etternavn. Mitt er langt og kronglete og jeg har ikke noen sterke følelser knyttet til etternavnet. Jeg har heller ikke noe behov for å hete det samme som barna, jeg føler ikke noe mindre eierskap til barna selv om de heter noe annet. Om jeg skulle gitt de et etternavn fra min side hadde det blitt min bestefars da dette navnet dør ut i slekten og det er ingen som har det som etternavn lengre. Anonymkode: cce05...96a
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #35 Skrevet 20. oktober Vi er samboere og her har vi det sånn: Jeg Hansen Olsen Mine særkullsbarn Olsen Samboer Hansen-Jensen Felles barn Hansen Selvfølgelig fiktive navn. Anonymkode: 7fe64...e27
Fame Skrevet 20. oktober #36 Skrevet 20. oktober Mine har hans etternavn. Mest fordi jeg hater mitt eget, synes det er utrolig stygt. Vi er ikke gift ennå, men selv om vi ikke hadde blitt gift så er de like mye mine barn selv om vi ikke har samme navn 1
Uanonym bruker Skrevet 20. oktober #37 Skrevet 20. oktober Du får forklare ham at å gifte seg er veldig lurt når man skal ha barn og/eller eie større verdier (som hus) sammen. Ekteskap er en juridisk kontrakt, og har ingenting med religion å gjøre. Man kan gifte seg på tinghuset/rådhuset. Det er også helt vanlig at foreldrene (enten de er gifte eller ikke) har hver sine etternavn, og barna har den enes etternavn, eventuelt med den andres som mellomnavn. Jeg vet også om varianter der et barn har mors etternavn og et barn har fars. Ingenting av dette er unormalt eller vanskelig. 1
DesmondMiles Skrevet 20. oktober #38 Skrevet 20. oktober (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Han ønsker ikke å gifte seg, for han kobler det veldig til religion og er veldig imot det. Mannen din har ikke hørt om borgerlig vigsel? Når det gjelder etternavn, så har jeg tatt konas etternavn, og hun tok mitt etternavn som mellomnavn, så vår kjernefamilie har like mellom- og etternavn. Endret 20. oktober av DesmondMiles 3
TheLegendBellaGoth Skrevet 20. oktober #39 Skrevet 20. oktober Når jeg giftet meg fikk jeg min manns etternavn. Mine barn har kun hans etternavn. Hadde dem hatt mitt hadde det vært en nedgradering for dem spesielt etterhvert som dem skal ut på jobbmarkedet. Jeg har blitt for-norsket av etternavnet noe som har kommet meg til gode også
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #40 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har mitt etternavn, barna har far sitt. Aldri vært noe kluss, og barna er over 20 idag. Og vi har vært skilt i mange år. Kan ikke skjønne hva slags kluss det skulle være. Kjenner mange som er gift, hvor damen ikke har tatt mannen sitt etternavn. Barna har oftest sin fars etternavn, aldr hørt de nevne noe kluss de heller. Så dårlig argumentasjon. Det er fler og fler damer som velger å beholde sitt eget etternavn når de gifter seg. Gammeldags ellers Anonymkode: cd67b...715 Jeg er gift og hadde ikke byttet navn. Barna hadde fars sitt navn. Og har måtte bed et par anledninger måtte bevise at barna mine var mine faktisk, då la til mannens etternavn som mellom navn. Da har ikke det vært noe problem Anonymkode: dc304...a17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå