Gå til innhold

Styrketrening under vektnedgang?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor viktig er det? 

Jeg har ei søster som er overvektig. Hun har vært overvektig store deler det voksne livet. Nå er hun 50 år. Hun har gått opp og ned i vekt flere ganger. Tok også slankeoperasjon og gikk ned mye, men så gikk hun opp igjen. Jeg tror at grunnen er at det er alt eller ingenting for henne. Når hun skal ned så kutter hun ut alt. Nå går hun på Wegovy eller mounjaro og  spiser sjelden og lite. Og hun går jo ned. Men hun er lite aktiv. Trener ingenting. Jobber 50% i barnehage, så da er hun aktiv. Men trener  ikke noe styrke. Har fått mye løs hud pga det. 

Jeg tror det at det hun gjør er sunt. Hun snakker mye om hvor lite hun spiser og hun veier seg hver dag. 

Jeg har snakket med henne om at kanskje vi kan trene sammen. Men hun er så sliten. Jeg vet jo at man får lite energi av lite mat og sitte hjemme å se tv. Bør jeg presse på eller bare la hun finne ut av det?

Hun sier ofte at jeg er heldig som kan spiser mer enn henne, men allikevel vøre tynn. Men det er pga at jeg går eller sykler til jobb hver dag og trener også styrke 3 dager i uken 

Anonymkode: d9dbd...373

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal absolutt trene styrke ved bruk av Wegovy, det får man instruksjon om og oppfølging av ved lege når man starter. Det er egentlig en betingelse for å bruke det. Jeg bruker selv Wegovy og min lege er streng. 

Men om man selv velger å la være så kan man jo selvsagt det. Men styrketrening er avgjørende for et godt og varig resultat både estetisk og helsemessig. Man mister jo mye muskler ved vektnedgang og resultatet blir jo deretter.

Anonymkode: 70449...d40

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man skal absolutt trene styrke ved bruk av Wegovy, det får man instruksjon om og oppfølging av ved lege når man starter. Det er egentlig en betingelse for å bruke det. Jeg bruker selv Wegovy og min lege er streng. 

Men om man selv velger å la være så kan man jo selvsagt det. Men styrketrening er avgjørende for et godt og varig resultat både estetisk og helsemessig. Man mister jo mye muskler ved vektnedgang og resultatet blir jo deretter.

Det er det absolutt ikke. Ingen som kommer med noen betingelser av noe slag😂 (annet enn bmi over 30)

Anonymkode: cafbe...451

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde også at det var viktig.  Men alle leger er tydelig ikke streng på det

Anonymkode: d9dbd...373

• Liker 1
Skrevet

Fordelen med å trene styrke mtp vektnedgang er at det hindrer muskeltap, særleg i kombinasjon med høgt proteininntak, som gjer det mykje lettare å halde vekta på sikt. Vekta du går ned vil vere mesteparten fett. Om du dropper styrke vil mykje av vekttapet vere nettopp muskelvev. Det høyrast ut som søstra di har gått i den fella, og er dømt til å slite heilt ekstremt med å vedlikehalde. Om ho har fått eit ekstremt usunt forhald til mat og vekt, som det høyrast ut som ho har, treng ho også potensielt litt hjelp til å fokusere meir på helse og velvære enn talet på vekta - ho vil nok oppleve å gå opp. 

• Liker 1
Skrevet

Løs hud får man uansett 

Hvis man går veldig mye ned så går ikke det bort med trening da er operasjon 

Anonymkode: 691a5...eaf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Legene burde være opptatt av muskelmasse! Det er svært viktig å beholde muskelmasse under vektnedgang. Google det så finner du masse info

Anonymkode: b3018...92d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det var nettopp en artikkel om det i aftenposten, hvor ntnu også forskjer på vektnedgang og styrketrening, fordi styrketrening kan øke forbrenningen. 

https://www.aftenposten.no/sprek/i/RzJBLr/tine-marie-roest-43-tester-aa-gaa-ned-i-vekt-paa-en-annen-maate-enn-foer-kan-hjelpe-mange-mener-professor

Man mister mye energi når man ligger i et energi underskudd, logisk nok, men å få til noen økter med styrketrening er veldig lurt. Ikke på grun av løs hud, men fordi det er musklene som holder oss oppreist. Hjertet er også en muskel som det er greit at funker. 

Endret av blvck
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 10.20):

Det kommer nok veldig an på legen. Jeg har gått på wegovy selv, og fikk ingen instruksjoner. Det står heller ikke noe om det i felleskatalogen. 

Det betyr så klart ikke at man ikke bør trene styrke, for det bør man absolutt, men det er feil å si at det er en betingelse for å bruke wegovy, og at man får beksjed om det av alle leger. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min lege har ikke nevnt det ved et ord 😂  så her er det store forskjeller tydeligvis 

Anonymkode: d1506...d53

Skrevet

Min lege nevnte ikke med et ord noe om noe slags trening da jeg begynte på Wegovy. Nå er jeg en av de som HATER trening. Har aldri satt mine bein i et treningsapparat frivillig til dags dato.

Nå har jeg gått på Wegovy i halvannet år. Har gått ned 45kg uten trening. Føler meg sprekere og friskere enn noen gang.

Det er jo naturlig å miste muskelmasse når man går mye ned i vekt fordi man trenger mye mindre muskler for å flytte kroppen. Muskelmassen er jo sånn at den kommer og går ut i fra behovet. Trening er en form for kunstig økning av muskelbehovet og man får mer muskler fordi man trenger dem for å trene selv om man ikke ellers trenger disse musklene. Joda, muskler er kjekt å ha og kan gjøre ting lettere, men altså ikke nødvendig i hverdagen. Om du trengte dem i hverdagen, ville du hatt dem uten "kunstig" trening. Trening er også effektivt for å brenne mer energi. Litt som å kjøre en bil litt hardt og fort for å bruke mer strøm/drivstoff enn man ville gjort ved å kjøre mer "økonomisk" med en mindre motor/mindre muskler.

Anonymkode: 871ca...ddc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg prøver å finne noe om denne problematikken nå, og det ser ut som styrketrening skal bevare en god del muskelmasse selv om man slanker seg. Det anbefales.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

. Joda, muskler er kjekt å ha og kan gjøre ting lettere, men altså ikke nødvendig i hverdagen. Om du trengte dem i hverdagen, ville du hatt dem uten "kunstig" trening. 

Se for deg at du har dårlig balanse (dårlig kjernestyrke), faller, og så klarer du ikke hjelpe deg selv opp fordi du mangler muskulaturen til å dytte/heise deg opp (kjerne, armer, bein, og bryst).

Dette er hverdagen til veldig mange som ikke har vedlikeholdt muskelstyrken sin.

Du har kanskje ikke behov for brystmuskulatur og stryrke i magen og beina i hverdagen, men det behovet kommer raskt hvis du faller.

Men trener ikke nødvendigvis for nåtiden, men for det som kan skje i fremtiden.

I alle fall jeg er bevisst på hvor viktig balanse, funksjonell styrke, og kondisjon vil være for meg  20-30 år frem i tid.

Anonymkode: b2ff3...de9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har jeg ikke hørt noe om fra min lege. Generell oppfordring til å være aktiv, ja, men absolutt ingen betingelse. Eneste betingelsen var høy bmi.

Men jeg tenker uansett at variert trening absolutt er sunt og bra, uansett om man prøver gå ned i vekt eller ikke.

Anonymkode: 8e6a7...7e2

Skrevet

Det er jammen mye ulik praksis rundt dette.. Min lege er privat og i Oslo, og jeg er selv helsepersonell, så kanskje det har noe å si for kommunikasjonen.

Jeg mente forøvrig egentlig ikke at trening er en formell betingelse, men man kan si at trening, og særlig styrketrening, er en betingelse for et godt resultat, og at resultatet blir mer varig. Der hvor jeg har gått for oppfølging og vurdering av Wegovy får man tilsendt styrkeprogram. All trening er bra for sirkuasjon og kan ha noe å si for hudens utseende også, men særlig styrketrening. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo naturlig å miste muskelmasse når man går mye ned i vekt fordi man trenger mye mindre muskler for å flytte kroppen. Muskelmassen er jo sånn at den kommer og går ut i fra behovet. Trening er en form for kunstig økning av muskelbehovet og man får mer muskler fordi man trenger dem for å trene selv om man ikke ellers trenger disse musklene. Joda, muskler er kjekt å ha og kan gjøre ting lettere, men altså ikke nødvendig i hverdagen. Om du trengte dem i hverdagen, ville du hatt dem uten "kunstig" trening. Trening er også effektivt for å brenne mer energi. Litt som å kjøre en bil litt hardt og fort for å bruke mer strøm/drivstoff enn man ville gjort ved å kjøre mer "økonomisk" med en mindre motor/mindre muskler.

Hvordan si at du absolutt ikke har snøring på hva du snakker om uten å si det. Muskelmasse har så ekstremt mange helsefordeler, metabolske fordeler og fordeler i forhold til å opprettholde mobilitet i alderdommen og beinhelse at hadde alle visst hvor viktig det er så ville vi trent styke alle mann. Styrketrening ( og kondisjonstrening forsåvidt) er essensielt for å leve et sunt og godt langt liv. 
Man taper uforholdsmessig masse muskelmasse med alderen selv om man er hverdagsaktiv. Hadde det vært nok så hadde det ikke trengtes personløftere på sykehjem. De menneskene er rett og slett blitt så svake med alderdommen og inaktivitet at de ikke kan reise seg for egen maskin lenger. 
Trening er ikke for å forbrenne kalorier!!! trening er for å få et sterkere hjerte, sterkere kropp og sterkere skjelett. Spesielt i en periode der kroppen er katabol (nedbrytende) 

Hilsen sykepleier på sykehjem og treningsentusiast. 

Anonymkode: b3018...92d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Stryketrening er kjempeviktig UANSETT. Særlig for kvinner. Det finnes ingen unnskyldning med mindre legen forbyr trening.
Svært sjelden det skjer...

Anonymkode: 830a2...8fd

• Nyttig 1
Skrevet

Går ikke på noe medisin,men endret livsstil for 4 år siden når jeg kom i overgangsalder. I den forbindelse gikk jeg også med 15 kg, og ned 4 størrelser.Har aldri før trent styrketrening, men løping og lagidrett. 

For en endring i kroppen! For det første har jeg mye bedre holdning, men det beste er at alle småvondtene mine i rygg, nakke og hofter er borte.

Jeg kan løfte tungt og har bedre utholdenhet og mye mer energi. Jeg er psykisk sterkere og er så og si aldri syk.  En annen bonus er at kroppen min ser fit ut, selv i en alder av 50.

Så du som sier at vi ikke trenger det, så vil jeg påstå at livskvaliteten øker betraktelig. Jeg gleder meg til å ha energi til barnebarn, og legger grunnlag for en større mulighet for en aktiv alderdom.

Anonymkode: de6eb...345

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...