Gå til innhold

Hvordan lager du fløtegratinerte poteter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

🥰

Anonymkode: 8e98d...b3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjærer potet i skiver, legger lagvis med finhakket hvitløk, salt og pepper mellom lagene. Heller på fløte, dekker med ost og steker til potetene er myke/ferdige.

Anonymkode: bd063...47a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjærer poteter (80%) og kålrot (20%) i skiver. Legger dem i en kjele, heller på helmelk og kremfløte, 50% av hver og koker noen få minutter. Skjærer en løk i skiver og deler hver skive i to og skjærer hvitløksfedd i skiver. Heller potetblanding  i ei ildfast form, strør på løkbiter og hvitløkskiver, salt, pepper og timian. Rører godt, setter det i ovnen i noen minutter, strør på revet ost og steker videre til osten er gylden. 

Anonymkode: fd166...6f1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg koker også de rå potetskivene i en blanding av H-melk og fløte til de er nesten møre, og smaksetter med revet hvitløk og muskatnøtt. Stivelsen fra potetene jevner melken, og prosessen gjør at gratengen trenger kortere tid i ovnen. Når jeg feks lager lammestek tar jeg potene i form og gratinerer i ovnen i ca 20 når steken er ferdigstekt og hviler.

Og: Ingen ost i mine fløtegratinerte poteter! Jeg  foretrekker den tradisjonelle franske varianten: https://www.legratindauphinois.fr/

Anonymkode: 37c07...b70

• Liker 4
Skrevet

Bruker mandolin, eller maskin, avhengig av mengden. Litt hvitløk, og ofte sjalottløk. Legger i en gryte, heller på fløte til ca 1/3 (de slipper mye vann), og tilsetter litt maisstivelse i fløten for å binde sausen. Salter lagvis mellom potetene, og har i kvernet pepper og en klype muskat. Koker noen veldig få minutter. Over i ildfast form, dekker med folie, og setter i ovnen. Halvveis i steketiden tas folien av og osten legges på – som regel Gruyère + Jarlsberg, men kan variere; cheddar eller Emmentaler blandet med en mildere ost er også godt. Etter steking får retten alltid hvile i minst ti minutter før servering.

Anonymkode: 654cf...d30

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg koker også de rå potetskivene i en blanding av H-melk og fløte til de er nesten møre, og smaksetter med revet hvitløk og muskatnøtt. Stivelsen fra potetene jevner melken, og prosessen gjør at gratengen trenger kortere tid i ovnen. Når jeg feks lager lammestek tar jeg potene i form og gratinerer i ovnen i ca 20 når steken er ferdigstekt og hviler.

Og: Ingen ost i mine fløtegratinerte poteter! Jeg  foretrekker den tradisjonelle franske varianten: https://www.legratindauphinois.fr/

Enig, jeg lager også ofte en variant uten ost, men dropper da også fløte (selv om tradisjonell farnsk er med fløte). Det styres ofte av retten forøvrig. Er det en fyldig saus, og annet tilbehør med sterke smaker, så er poteter med fløte og ost alt for tungt. for smaksbildet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Enig, jeg lager også ofte en variant uten ost, men dropper da også fløte (selv om tradisjonell farnsk er med fløte). Det styres ofte av retten forøvrig. Er det en fyldig saus, og annet tilbehør med sterke smaker, så er poteter med fløte og ost alt for tungt. for smaksbildet. 

Fløtegratinerte poteter uten fløte? Har du en oppskrift uten poteter også?

• Liker 7
Skrevet
Pawn Hearts skrev (14 minutter siden):

Fløtegratinerte poteter uten fløte? Har du en oppskrift uten poteter også?

Nå siterte jeg et annet innlegg som handlet om det franske kjøkken. I denne typen tråder er det veldig fint å skravle litt, og dele litt erfaringer. 

Og, PS; ditt svar handler enda mindre om fløtegratinerte poteter enn mitt. Hva er ditt budskap - utover at du er litt besk og bitter denne fine lørdagen? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå siterte jeg et annet innlegg som handlet om det franske kjøkken. I denne typen tråder er det veldig fint å skravle litt, og dele litt erfaringer. 

Og, PS; ditt svar handler enda mindre om fløtegratinerte poteter enn mitt. Hva er ditt budskap - utover at du er litt besk og bitter denne fine lørdagen? 

Ikke ta det ille opp; det var mest ment som en spøk. Forresten hadde kona mi blitt glad for en slik oppskrift siden hun stort sett unngår poteter og hater at det er for mye fett i maten.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg  bruker Dill istedenfor Timian og det smaker mye bedre. 

Si i fra resultatet dersom du også vil teste det.

Endret av mathekta
  • Liker 1
Skrevet
mathekta skrev (Akkurat nå):

Kan mann bruke Dill istedenfor Timian?

Dillpotatis er veldig godt - men ville da sett mot det svenske kjøkkenet med småpotet og smør i stedet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dillpotatis er veldig godt - men ville da sett mot det svenske kjøkkenet med småpotet og smør i stedet. 

Svenskene lager også dillstuvad potatis, dvs poteter i hvit saus med masse frisk dill rørt nedi. Det er nokså likt fløtegratinerte poteter, bare uten gratineringen. 

• Liker 1
Skrevet
mathekta skrev (2 minutter siden):

Kan mann bruke Dill istedenfor Timian?

Skulle tro det. Er ikke dill mye brukt som garnityr på toppen av og til poteter generelt? Som disse f.eks. Så ja, jeg skulle tro du kunne bruke det, om du vet at alle rundt bordet liker dill. Ikke alle er så begeistret for dill. 

• Liker 1
Skrevet
mathekta skrev (6 minutter siden):

Jeg  bruker Dill istedenfor Timian og det smaker mye bedre. 

Si i fra resultatet dersom du også vil teste det.

Dill - en vederstyggelighet, mener jeg!

Vanligvis lageter jeg fløtegratinerte ved å koke opp med melk-fløtemelk, først surre litt sjalottløk og hvitløk i bunn, krydre med hvit pepper (jeg liker hvit pepper!!) - la det koke en fem minutters tid. Så gratinere til ferdig i ovnen. Vanligvis litt ost p toppen. Som nevnt over - ved lammesteik, er det greit  gjøre den ferdig og varme den opp igjen når lammesteika får hvilke. 

Andre ganger lager jeg en variant med mindre fløte - som en slags mellomting mellom fløtegratinerte og Pommes Anna. 

Anonymkode: 7932b...ce8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Svenskene lager også dillstuvad potatis, dvs poteter i hvit saus med masse frisk dill rørt nedi. Det er nokså likt fløtegratinerte poteter, bare uten gratineringen. 

Sant. Dullstuede poteter er nydelig. Men hvit saus er på melk, ikke fløte, om jeg husker rett

• Liker 1
Skrevet

Smører en ildfast for med smør, legger i potetskivene , koker opp fløte med salt pepper og hvitløk, heller det over potetskivene . Steker i 30 min, tar ost oppå og steker i 20 min til. 

Anonymkode: ee542...6da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sant. Dullstuede poteter er nydelig. Men hvit saus er på melk, ikke fløte, om jeg husker rett

Selvsagt, ingen lager vel hvit saus på fløte?

Selv lager jeg også fløtegratinerte poteter med mer melk enn fløte (med rå potetskiver kokt i fløtemelk). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dill - en vederstyggelighet, mener jeg!

Anonymkode: 7932b...ce8

YES!!!

• Liker 1
Skrevet

Tynne skiver med poteter. Gjerne med skallet på. Tilsett hakket hvitløk, kvernet pepper, litt salt og fløte  stek i ovnen en halvtimes tid. Rør i forma underveis så ikke det øverste laget blir svidd  

Ta ut og dekk med ost og stek til osten er gylden  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...