AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #1 Skrevet 17. oktober 2025 Hvis alt går etter planen vil vi få barn nummer to når den første har bikket to år. Er det nødvendig med dobbel søskenvogn? Bruker barnet vogn når de er så gamle, hvor lenge er det vanlig å bruke vogn? Eller bruker de gjerne stå/sitte brett? Skjønner jo at det er individuelt og etter behovet for hver enkelt. Men jeg ønsker gjerne tips for å finne ut av noe lurt. Per nå er vi en familie som egentlig ikke bruker vogn så mye. Barnet liker best å ut å gå og ikke sitte i vogn. Lange dager med mye gåing så bli jo selvfølgelig vognen tatt i bruk. Anonymkode: 19dc4...78b
Kristin70 Skrevet 17. oktober 2025 #2 Skrevet 17. oktober 2025 Vi hadde ståbrett, da største ønsket å gå selv. Storesøster brukte heller ikke mye vogn, og det var sjelden at en av oss hadde begge barna alene og skulle gå lenger enn den korte turen til barnehagen og butikken.
Furstina Skrevet 17. oktober 2025 #3 Skrevet 17. oktober 2025 Det er ikke noe man trenger. Vi hade lite mer mellan barnen men valde inte det. Ibland hade vi två vagnar när vi gick på tur till en lekepark. Ibland bar jag den lille i bärmeis om den store behövde sitta i sittvagn (när vi bytt till det så klart). Ståbrett valde vi bort, det skulle bli tungt att dra, och oergonomiskt. Barnet fick gå, och vi åkte buss. Enklare då med en vanlig vagn än syskonvagn.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #4 Skrevet 17. oktober 2025 Hvis du ikke har bil trenger du det. Har man bil er det jo gjerne den som brukes isteden. Anonymkode: 02b6c...fbd 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #5 Skrevet 17. oktober 2025 Vi har 2 år og 5 mnd mellom barna. Har ikke hatt bruk for dobbeltvogn, men bruker en del bil. Eldste sitter i vogn til bhg for ellers tar det altfor lang tid for pappaen som skal videre på jobb. Når jeg henter, har jeg med bil og minste i bæresele mellom parkeringsplassen og barnehagen (lite stykke å gå). Anonymkode: 541e6...316
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #6 Skrevet 17. oktober 2025 Jeg hadde 1 år og 10 måneder mellom mine, og ingen søskenvogn. Men, vi bodde f.eks ikke i Oslo der vogn kanskje brukes mer i hverdagen. Så du må jo vurdere dine behov. Trengte av og til to vogner - på ferie og i parker og slikt - man da var vi også to voksne. Anonymkode: 9acfe...08c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #7 Skrevet 17. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis alt går etter planen vil vi få barn nummer to når den første har bikket to år. Er det nødvendig med dobbel søskenvogn? Bruker barnet vogn når de er så gamle, hvor lenge er det vanlig å bruke vogn? Eller bruker de gjerne stå/sitte brett? Skjønner jo at det er individuelt og etter behovet for hver enkelt. Men jeg ønsker gjerne tips for å finne ut av noe lurt. Per nå er vi en familie som egentlig ikke bruker vogn så mye. Barnet liker best å ut å gå og ikke sitte i vogn. Lange dager med mye gåing så bli jo selvfølgelig vognen tatt i bruk. Anonymkode: 19dc4...78b En to-åring kan ikke gå så langt, trenger absolutt avlastning i vognen. Da må dere evt ha bæresele i bakhånd. Anonymkode: a2bcb...c75 1
Anonym6789 Skrevet 17. oktober 2025 #8 Skrevet 17. oktober 2025 Om dere ikke har bil eller går mye så ville jeg absolutt hatt det. Men dere kan jo avvente og se behovet
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #9 Skrevet 17. oktober 2025 Vi har brukt ståbrett og jeg har nylig kjøpt en sykkelvogn med plass til begge (nå som yngste er 7 mnd og kan sitte i den). Anonymkode: fd5ff...e88
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #10 Skrevet 17. oktober 2025 Hadde 1 år og 10 mnd mellom våre. Tanken på søskenvogn ble ikke tenkt en gang. Eldste satt/stod på søskenbrett og gjør det fortsatt ved behov nå 1,5 år senere. Anonymkode: 8061c...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #11 Skrevet 17. oktober 2025 Vi droppet det med 2 år mellom våre. Eldste begynte å bli ferdig med å sitte i vogn og så brukte vi bæresele med minste det første året+ ved behov. Ståbrett var bra å ha. Vi har ikke bil. Vi vurderte en stund å kjøpe sykkelvogn og bruke en slik som søskenvogn, men det ble med tanken. Anonymkode: e3f42...730
Amys Skrevet 17. oktober 2025 #12 Skrevet 17. oktober 2025 Vi hadde en smal søskevogn, der det ene barnet satt over det andre, og syntes det var kjempepraktisk når eldstemann var sliten eller hvis han trengte en dupp.
katties Skrevet 17. oktober 2025 #13 Skrevet 17. oktober 2025 (endret) 3 år mellom mine to yngste. De elsker å sitte i vogn sammen ☺️ Hvis man har råd og plass så ville jeg prøvd. Det eldre barnet var liksom ferdig med vogn, men ville oppi igjen når minste ble født. Endret 17. oktober 2025 av katties
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #14 Skrevet 17. oktober 2025 Har 2 år mellom og yngste født på høsten og kjøpte en brukt dobbelvogn - av typen du kan sette bag oppå. Det som var bra med den var at når yngste ble eldre så kunne hun sove veldig mye lenger i den store vogna med dobbelt så stor plass både hjemme og i barnehagen. Bodde nærmeste nabo til bhg så tok alltid vogna med hjem. Beholdt vanlig vogn med brett også og det kom jo an på hva vi skulle når vi valgte vogn. Var målet gå tur for å få begge til å sove - alltid søskenvogna, tur til byen ståbrett OG babysele så vis behov for å sove så kunne yngste sove i sele og eldste i vogna. derav ikke fast liggedel. Anonymkode: 60077...68b
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #15 Skrevet 17. oktober 2025 Tenkte vi ikke komme til å trenge det, 1 år og 11 mnd mellom og eldste likte i utgangspunktet ikke vogn. Det tok 1 tur med henting til fots i bhg for meg å innse at vi trengte det. Kjøpte brukt, brukte den MYE i ca 6 mnd, og solgte den igjennom samme pris. Anonymkode: b1fb1...faf
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #16 Skrevet 17. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis alt går etter planen vil vi få barn nummer to når den første har bikket to år. Er det nødvendig med dobbel søskenvogn? Bruker barnet vogn når de er så gamle, hvor lenge er det vanlig å bruke vogn? Eller bruker de gjerne stå/sitte brett? Skjønner jo at det er individuelt og etter behovet for hver enkelt. Men jeg ønsker gjerne tips for å finne ut av noe lurt. Per nå er vi en familie som egentlig ikke bruker vogn så mye. Barnet liker best å ut å gå og ikke sitte i vogn. Lange dager med mye gåing så bli jo selvfølgelig vognen tatt i bruk. Anonymkode: 19dc4...78b Akkurat to år mellom våre og søskenvogn var gull verdt det første året. Hadde en storebror som lett ville ta seg avstikkere om han gikk selv, og da var det mye greiere å ha begge i vogn. Har du en som kan gå pent ved siden av og holde i vogna, kan det hende at det går bra uten. Anonymkode: 95406...376
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #17 Skrevet 17. oktober 2025 To år mellom ungene her. Har ståbrett til storesøster. Bruker to vogner hvis vi skal gå langt. Kommer til å kjøpe sykkelvogn til når yngste begynner i barnehagen. Vi bor i gåavstand fra barnehagen og ofte er det bare en av oss som henter. Da er det greit å ha begge i vogn. Den kan vi både trille og ha bak en sykkel 😊. Anonymkode: 9b170...9fd
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #18 Skrevet 17. oktober 2025 Det kommer an på hvor mye dere kommer til å bruke vogn. Har dere ikke bil, vil jeg absolutt anbefale søskenvogn. Jeg hadde søskenvogn til mine to eldste (1,5 år mellom), kjøpte bare en brukt gammel en på finn. Brukte den mye. Anonymkode: bea62...acd
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2025 #19 Skrevet 18. oktober 2025 Kommer an på i hvilke situasjoner dere bruker vogn i hverdagen. Om vogna brukes en del til transport, om eldste sover på dagen, om dere henter/leverer med vogn ville jeg absolutt vurdert det. Selv har jeg to år og ni måneder mellom mine, ingen bil, og vi droppet tradisjonell søskenvogn. Men lillesøster satt mye i bæresele mens storesøster brukte vogna første halve året. Så gikk vi over til storesøster på søskenbrett eller sparkesykkel, og kompletterte etterhvert med en mindre reisetrille i tillegg til den store vogna, og en dobbel sykkelvogn (som brukes både til sykling og som dobbelvogn ved behov). Anonymkode: 99ec2...423 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2025 #20 Skrevet 18. oktober 2025 Dere kan kanskje prøve uten først, og så heller skaffe en søskenvogn hvis dere ser behovet? Vi har litt i underkant av to år mellom barna, og trengte ikke søskenvogn. Vår eldste likte å gå selv i utgangspunktet, men ble sjalu og ville også være i vogn da babyen ble født. Den perioden brukte jeg bæretøy en del. I blant hadde jeg babyen i bæretøy og monterte sittedelen på vogna så den eldste kunne sitte oppi. Som regel sov babyen i bag-delen i vogna, og jeg hadde med en bæresele som den eldste kunne sitte litt i på ryggen min (bare det at hun visste at hun fikk det, gjorde gjerne at sjalusien ga seg og at hun ville gå selv igjen). Hun lå også i handlekurven under vogna i blant 😅 Jeg kjenner også flere som sier de har hatt stor nytte av søskenvogn ved samme aldersforskjell, så det er jo veldig vanskelig å svare på. Vi var i utgangspunktet vant til å bruke bæretøy fremfor vogn til den eldste. Anonymkode: 66b33...4d9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå