Gå til innhold

Ulltøy i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan umulig ha barn 😂 Barnehagebarn svetter ikke, men jeg ville ikke bare luftet en ulltrøye som var innsmurt i kaviar og leverpostei😜

Med det sagt så har vi 8-10 fulle ullsett til barnet vårt. Kjøper brukt på kirppis og Loppeliten. Fikk til 30 kr per del i vår 😀 må gå an å være litt løsningsorientert tenker jeg.

Anonymkode: 3e2c3...2d6

Jeg vet ikke hva du driver med, men mine to barn er ikke konstant innsmurt i pålegg…

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
DesmondMiles skrev (37 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du driver med, men mine to barn er ikke konstant innsmurt i pålegg…

Så ett-åringene dine spiste pent uten å grise?🙄

Skrevet

Det høres mye ut, men dere bor kanskje i Finnmark eller et annet kaldt område? Her er det ikke nødvendig med ull hver dag. Bruker ull innimellom og vasker klær ofte, så vi trenger ikke så mange sett.

Anonymkode: 7c4ea...5e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det så kaldt i barnehagen at de må ha ull på inne? Det hadde ikke mine da de var barnehagebarn. Heldigvis, for begge var veldig "varme" barn. Ull-longs under buksa noen ganger, men ikke ullgenser. 

Anonymkode: 3eadd...424

Det er ikke noe opplegg for at barna skiftes på fra de er ute til de går inn. Og min 3-åring klarer ikke å gjøre dette selv (eller, klarer jo å skifte men klarer ikke å huske at det kan gjøres). Så det de har på under utedressen er det de går i inne. Skal de ha tynn ull innerst når de er ute må de gå med ullundertøy inne.

Klær utenpå ullundertøy inne = for varmt. Bare ullundertøy inne = for varmt for mitt barn det meste av året. Fordi hun helst må ha ull med bambusfor, som er tykkere og varmere inne.

Derfor bruker vi ikke alltid ull selv om det kanskje hadde vært best å ha det på ute. Vi går ikke i friluftsbarnehage de er ikke ute hele dagen uannsett vær. 

Anonymkode: 3272d...f6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vel, hjemme brukte de smekke og jeg dro opp ermene, og de er sjeldent de kommer hjem med matsøl. Og om de gjør det, så tørker jo ulltøy veldig raskt etter vask.

Skrevet

Hatt 7 sett som jeg har vasket ukentlig. I barnehagen når de var små, var de bare ute en gang om dagen, så reserveklær var i bomull. Fleece er et billigere alternativ forresten! Også kjøpte jeg ull brukt. Har aldri hatt råd til 7 ullsett nye…

Anonymkode: ab129...94e

Skrevet
Thyra skrev (5 timer siden):

Står det at det skal være tre ullsett i skifte kurven?!?

Altså, ullundertøy og ullklær er vel en anbefaling, ikke et krav. Noen barn tåler ikke ull innerst heller.

Og barna fryser ikke ihjel om de ikke har (mer) ullundertøy i skiftekurven om de trenger å skifte.

Med tykk utedress og mellomlag i ull eller tykk fleece går det som regel greit.

Når det er sagt har jeg alltid hatt rikelig med ullundertøy til sønnen min. (Kjøpt på tilbud, fått i julegave, arvet og kjøpt på loppemarked). Men tenker ikke at det er noe alle må ha. Kommer jo an på hvor kaldt det er, hvor lett barna fryser og hva slags klær de ellers har. 

Haha, ja, jeg kødder ikke. Her står det spesifikt at det skal være 3 ullsett i skiftekurven. Men jeg lukker som sagt øynene for det, ja. 😆

Skrevet
DesmondMiles skrev (4 timer siden):

Vel de fleste barn er innsmurt i noe eller har rullet rundt på møkkete gulv , ikke sikkert man ser det men det har de, aldri i verden om jeg hadde tatt på barnet mitt i bhg samme klær uten å ha vasket de

Anonymkode: 4a201...8dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hatt 7 sett som jeg har vasket ukentlig. I barnehagen når de var små, var de bare ute en gang om dagen, så reserveklær var i bomull. Fleece er et billigere alternativ forresten! Også kjøpte jeg ull brukt. Har aldri hatt råd til 7 ullsett nye…

Anonymkode: ab129...94e

Fleece er plastikk , det er ikke bra

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vel de fleste barn er innsmurt i noe eller har rullet rundt på møkkete gulv , ikke sikkert man ser det men det har de, aldri i verden om jeg hadde tatt på barnet mitt i bhg samme klær uten å ha vasket de

Mitt barn er aldri innsmurt i noe når jeg henter henne. Hun griser aldri når hun spiser. Klærne hennes SER alltid rene ut når jeg henter, men jeg har jobbet selv i bhg og vet hvor skittent det kan være i bhg, så jeg bytter klær med en gang vi kommer hjem og nye klær dagen etterpå 🤭

Anonymkode: a3357...7f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Datteren MIN gjorde det, sønnen så ikke ut…. 

Anonymkode: 68776...916

Skrevet

Det er jo hysteri å vaske ullklærne når de verken lukter eller er synlig møkkete. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Heln skrev (På 17.10.2025 den 20.42):

Skulle tro det var enda bedre til varme barn, ettersom ull puster når de blir svette, kontra bomull som blir vått og kaldt🤷‍♀️ jeg vet ikke, jeg kan bare snakke om hva jeg gjør med mine barn :) 

Nei det er ikke min erfaring, ull blir for varmt for mine store deler av året. Selv som babyer. Jeg er sånn selv faktisk, kan ikke bruke ull før det er skikkelig kaldt ute 

Anonymkode: 7da34...eaf

AnonymBruker
Skrevet
Kaisamaia skrev (10 timer siden):

Haha, ja, jeg kødder ikke. Her står det spesifikt at det skal være 3 ullsett i skiftekurven. Men jeg lukker som sagt øynene for det, ja. 😆

Det bestemmer jo ikke barnehagen 😄 Hadde jeg glatt oversett. Passer alltid på at det er nok skift i kurven men antall og type klær bestemmer vi selv og tilpasser selv etter barn og sesong. For eksempel trenger ikke mitt barn 3 ekstra gensere. Men da vi var midt i bleieslutt hadde vi gjerne minst 4 bukser og truser der. 

Anonymkode: 3272d...f6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 10.00):

Nå som kulda kommer. Er det vanlig å ha et antrekk med ullundertøy til hver dag..? Altså fem forskjellige til fem dager i uka. Er jo sinnsykt dyrt.. Hvordan gjør dere det? 
-Alenemor til 5åring. 

Anonymkode: 92bce...14a

Nei, det er da ikke nødvendig med 5 sett. Noe trenger bare å luftes før d kan brukes igjen, annet må vaskes. Vi hadde mye i str 1 og 2 år f.eks. Men nå når barnet er 5 har jeg litt i str 5 år og noe i 6 år. Neste år blir det litt i 7 årsstr i tillegg til d største han bruker i år.

Arvet mye til eldste barnet, kjøper litt brukt og på tilbud til minste.

Anonymkode: 45563...2f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du kan umulig ha barn 😂 Barnehagebarn svetter ikke, men jeg ville ikke bare luftet en ulltrøye som var innsmurt i kaviar og leverpostei😜

Med det sagt så har vi 8-10 fulle ullsett til barnet vårt. Kjøper brukt på kirppis og Loppeliten. Fikk til 30 kr per del i vår 😀 må gå an å være litt løsningsorientert tenker jeg.

Ulla har man da under klærne. Inne kan man ha en tynn genser utenpå slik at den ikke blir tilgriset.

Anonymkode: 098bf...124

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barnehagebarn.

De har hatt et par-tre sett i skiftekurven og et par sett hjemme hver. Ull tørker fort, så har de griset det til eller skiftet til nytt i barnehagen så er det jo bare å vaske det og ta det med tilbake igjen dagen etterpå. Jeg ser ikke poenget med et sett til hver dag i uken, da vasker jeg heller oftere.

Med det sagt så har vi arvet en del, og de får litt til jul av gamle tanter og sånt, så vi ender fort opp med å ha en del likevel. Mine er snart 3 og 4, så frem til nå har de vokst såpass at de må ha nye str til ny sesong nesten, og da har jeg heller kjøpt ull enn vanlig strømpebuke/body/bukse osv på den kalde tiden av året. Litt dyrere, så de har en mindre "vintergarderobe" enn ellers, men det koster jo uansett å kjøpe "ny garderobe" hver gang de vokser fra.

Min yngste arver jo av eldste, så det er ikke så mye nytt til henne. Ellers er det mye fint brukt.

Anonymkode: aed69...ee9

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker mye syntetisk superundertøy, får sett til 100-200 kroner på Sport Outlet. Bruker selvsagt ull på de kaldeste dagene, men sjelden det blir skikkelig vinter på vestlandet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ulla har man da under klærne. Inne kan man ha en tynn genser utenpå slik at den ikke blir tilgriset.

Det blir veldig varmt inne for noen.

Jeg tar på ullundertøy på barnehagebarna + yttertøy på vei til barnehagen når det er kaldt, men kler av de til bare ullundertøy når de leveres.

Anonymkode: aed69...ee9

Skrevet

Hi kjører to sett med ull - hvorfor skal dere ha nytt sett hver dag? Ull bør henges opp og tørkes, ikke vaskes for ofte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...