AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #1 Skrevet 17. oktober 2025 Nå som kulda kommer. Er det vanlig å ha et antrekk med ullundertøy til hver dag..? Altså fem forskjellige til fem dager i uka. Er jo sinnsykt dyrt.. Hvordan gjør dere det? -Alenemor til 5åring. Anonymkode: 92bce...14a
Kaisamaia Skrevet 17. oktober 2025 #2 Skrevet 17. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå som kulda kommer. Er det vanlig å ha et antrekk med ullundertøy til hver dag..? Altså fem forskjellige til fem dager i uka. Er jo sinnsykt dyrt.. Hvordan gjør dere det? -Alenemor til 5åring. Anonymkode: 92bce...14a Dyrt, ja! ❤️ Og styr.. Kjøp brukt.. men det kan være lettere sagt enn gjort, jeg vet. Men det er jo det beste tipset. Ellers så har jeg maks 1 sett med ulltøy i skiftekurven.. ikke 3 som det står det skal være. Resten er bomull der. Så bruker jeg ull og bambus om hverandre litt. Bambus kan være rimeligere. Og så kan man ha f.eks. 3 ullsett hjemme i stedet for 5 og så heller vaske. Noen ganger kan de brukes flere ganger også før vask. ❤️ Hvordan har du gjort det de andre årene da?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #3 Skrevet 17. oktober 2025 Ja, vi har 7 sett, for å ha 2 ekstra i bhg også. Vasker ull 1-2 ganger i uka. Anonymkode: 9dafe...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #4 Skrevet 17. oktober 2025 Vi hadde 10-12 sett, kjøpte alltid på tilbud ved sesongslutt og hadde klart til neste sesongs Anonymkode: 4a201...8dd 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #5 Skrevet 17. oktober 2025 Er bambus tilsvarende ull eller er det ull som gjelder? Mini starter i friluftsbarnehage i vinter, tenkte å begynne å se etter tilbud og brukt allerede nå 😆 Anonymkode: cd4c7...347
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #6 Skrevet 17. oktober 2025 Vi har en del sett ull men bruker ikke ull hver dag fra oktober til mars Bruker det om det er veldig vått mens det er ganske kaldt eller når det er veldig kaldt, eller når de skal på tur. Iblant bare ullstilongs men vanlig genser. Skiftetøy som ligger i barnehage er gjerne vanlige bomullsklær. Mellomlag har vi i tykk ull. Anonymkode: 3272d...f6d 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #7 Skrevet 17. oktober 2025 Vi har mye ull ja, men er jo ikke alltid det blir brukt både på overkropp og underkropp. Ser an været. Har heller ikke hele sett, men kjøper litt om hverandre. Noe er tynt, noe er tykt. Kan også ofte brukes flere ganger på rad. Kjøper når jeg finner noe på tilbud, så holder hele tiden utkikk. Anonymkode: 2569c...b29
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #8 Skrevet 17. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er bambus tilsvarende ull eller er det ull som gjelder? Mini starter i friluftsbarnehage i vinter, tenkte å begynne å se etter tilbud og brukt allerede nå 😆 Anonymkode: cd4c7...347 Bambus er svalende, så hadde ikke gått for det nei. Er vel bare de med eksem som ikke tåler ull som kan vurdere ull med bambus på innsiden så ull ikke kommer rett på kroppen. Anonymkode: 6688d...506 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #9 Skrevet 17. oktober 2025 Ja, har nok minst 7-10 hver sett med ullundertøy til mine to gutter totalt, i tillegg til tykkere ullklær. Di sliter ullen ut, så er ikke alltid å arve hverandre er enkelt. Og helt ærlig, selv om jeg vil, så får jeg ikke til å sy og reparere slik som mange andre. Jeg har funnet mine favorittmerker, Sparkjøp sitt er ett av di faktisk. Di har ull som holder litt, unngår Reflex, den er jeg ikke like fornøyd med. Men, jeg kjøper aldri ull til fullpris. Jeg handler alltid på slutten av sesongen til 50-70 prosent. Selv det blir dyrt, men det er nødvendig. Kjøper også ullklær til meg selv. I år var ekstra dyrt år fordivi voksne også fornyet ull garderoben. Anonymkode: e13ba...c9d
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #10 Skrevet 17. oktober 2025 Så lenge det ikke er skittent har jeg fint brukt ullundertøy mer enn bare 1 dag. Hadde flere overdeler enn underdeler også, da underdelen ble minst skitten/flekkete. Anonymkode: 7da34...eaf 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #11 Skrevet 17. oktober 2025 Barnas hus har bambus til halv pris, er vel 3 for 2 på ull fra reflex og. Anonymkode: 43d0c...740
Anonym6789 Skrevet 17. oktober 2025 #12 Skrevet 17. oktober 2025 Vi har ofte tskjorte utenpå ulltrøye så overlever de stort sett en dag ekstra før de må vaskes underdeler er stort sett under bukse, så har færre underdeler enn overdeler 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #13 Skrevet 17. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barnas hus har bambus til halv pris, er vel 3 for 2 på ull fra reflex og. Anonymkode: 43d0c...740 Bambus er ikke ull. Anonymkode: 6688d...506
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #14 Skrevet 17. oktober 2025 Kjøpte ull på tilbud. Hadde 2-3 sett i barnehagen til våte dager. Ellers trenger man ikke ren ull hver dag. Om man vasker de hele tiden forsvinner de jo litt, dag for dag. Anonymkode: 78179...844
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #15 Skrevet 17. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå som kulda kommer. Er det vanlig å ha et antrekk med ullundertøy til hver dag..? Altså fem forskjellige til fem dager i uka. Er jo sinnsykt dyrt.. Hvordan gjør dere det? -Alenemor til 5åring. Anonymkode: 92bce...14a Det er vel ikke så vanlig å bry seg om at det er sett. Og man bytter jo ikke underdel like ofte som overdel heller. Så du trenger flere overdeler enn underdeler, og det behøver IKKE å matche. Hvor mange du trenger finner du jo ut av, barnet ditt har kanskje noe som passer fra i fjor også? Hvis ikke ville jeg ha kjøpt inn fem-seks overdeler og tre underdeler, og så sett det an om du trenger mer. Men du vet da vel sånn ca hva h*n hadde i fjor? Anonymkode: 3c2e5...66d 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #16 Skrevet 17. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har en del sett ull men bruker ikke ull hver dag fra oktober til mars Bruker det om det er veldig vått mens det er ganske kaldt eller når det er veldig kaldt, eller når de skal på tur. Iblant bare ullstilongs men vanlig genser. Skiftetøy som ligger i barnehage er gjerne vanlige bomullsklær. Mellomlag har vi i tykk ull. Anonymkode: 3272d...f6d Hvorfor når de skal på tur og ikke alltid når de «bare» skal leke ute i barnehagen? Ute er ute. Noen ganger lurer jeg på om foreldre tror at barna deres er i besittelse av superkrefter som gjør at de ikke fryser. Ja, det er dyrt med ordentlig tøy til barna, men barna må ha klær til all slags vær så lenge dere velger å ha de i barnehage. Hvor mye har du på/med deg om du går en fjelltur selv? Tynne bomullssokker i gummistøvler når det er 4 grader og regn? Neppe. Ulltrøye og ullgenser? Sannsynligvis. Sånn du kler deg for friluftsliv - det trenger barnet ditt hver dag i barnehagen. I dag er barnetrygden på nesten 2000 kroner mens maksprisen i barnehage er 1200. Det må da være rom for å kjøpe et ullsett eller to ekstra. Jeg hadde barn i barnehage for 15 år siden. Da var barnetrygden på 1000 kroner mens barnehagen kostet 2300. Likevel var de altså ikledd ull (to lag) hver dag. Det var et valg jeg tok, og det er et valg det er mulig å ta i dag og. Anonymkode: e20e0...d4c 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #17 Skrevet 17. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå som kulda kommer. Er det vanlig å ha et antrekk med ullundertøy til hver dag..? Altså fem forskjellige til fem dager i uka. Er jo sinnsykt dyrt.. Hvordan gjør dere det? -Alenemor til 5åring. Anonymkode: 92bce...14a Må ikke ha det. Jeg kunne da ikke ha 10 sett ulltøy til to unger. Og det gikk alldeles helt fint. Utrolig hvor godt en god joggedress varmer også. Brukte ulla kun på de kaldeste dagene. Anonymkode: 15b39...105 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #18 Skrevet 17. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor når de skal på tur og ikke alltid når de «bare» skal leke ute i barnehagen? Ute er ute. Noen ganger lurer jeg på om foreldre tror at barna deres er i besittelse av superkrefter som gjør at de ikke fryser. Ja, det er dyrt med ordentlig tøy til barna, men barna må ha klær til all slags vær så lenge dere velger å ha de i barnehage. Hvor mye har du på/med deg om du går en fjelltur selv? Tynne bomullssokker i gummistøvler når det er 4 grader og regn? Neppe. Ulltrøye og ullgenser? Sannsynligvis. Sånn du kler deg for friluftsliv - det trenger barnet ditt hver dag i barnehagen. I dag er barnetrygden på nesten 2000 kroner mens maksprisen i barnehage er 1200. Det må da være rom for å kjøpe et ullsett eller to ekstra. Jeg hadde barn i barnehage for 15 år siden. Da var barnetrygden på 1000 kroner mens barnehagen kostet 2300. Likevel var de altså ikledd ull (to lag) hver dag. Det var et valg jeg tok, og det er et valg det er mulig å ta i dag og. Anonymkode: e20e0...d4c Når jeg hadde to stk i bagnehagen kostet det 7500kr i mnd. Og det var 750kr i barne trygd per unge. Det var ink søsken rabatt Anonymkode: 15b39...105
DesmondMiles Skrevet 17. oktober 2025 #19 Skrevet 17. oktober 2025 (endret) Ullundertøy trenger da ikke vaskes hver dag, spesielt ikke med barnehagebarn. Det holder jo med to sett for fem dager i bhg, er bare å bruke de annenhver dag og lufte det. Så må man ha et ekstra i bhg hvis det blir vått da. Altså jeg som voksen man bruker ullundertøy mange ganger før jeg vasker det, fordi det ikke lukter om man lufter det. Endret 17. oktober 2025 av DesmondMiles 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #20 Skrevet 17. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg hadde to stk i bagnehagen kostet det 7500kr i mnd. Og det var 750kr i barne trygd per unge. Det var ink søsken rabatt Anonymkode: 15b39...105 Det fantes vel knapt ullundertøy i 1990, så da slapp du å bruke penger på det. Anonymkode: e20e0...d4c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå