AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:19 #21 Skrevet fredag kl. 17:19 Har kjøpt masse brukt. Også med litt anledninger. Fått fem-seks sett for 300kr som har bare trengt litt sying av et hull som har vært noe barnet hadde laget selv på en dag. Anonymkode: 2ab62...dfc
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:22 #22 Skrevet fredag kl. 17:22 Kjøp i neste størrelse, så samme sett kan brukes i flere sesonger. Anonymkode: 3c0bb...0f0 1
Heln Skrevet fredag kl. 18:01 #23 Skrevet fredag kl. 18:01 Bruker bare ull på mine fra oktober-mai. Minste arver eldste, kjøper ull på salg utpå våren, har minst 7 sett til de begge, og gjerne litt mer. Ønsker ull i julegave og bursdag, kjøper brukt, bruker mye tid på å se etter ullkupp på nett. For meg er det viktig, men jeg tror jo det blir gode mennesker av bomullsklær-barn også
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:06 #24 Skrevet fredag kl. 18:06 Heln skrev (3 minutter siden): Bruker bare ull på mine fra oktober-mai. Minste arver eldste, kjøper ull på salg utpå våren, har minst 7 sett til de begge, og gjerne litt mer. Ønsker ull i julegave og bursdag, kjøper brukt, bruker mye tid på å se etter ullkupp på nett. For meg er det viktig, men jeg tror jo det blir gode mennesker av bomullsklær-barn også Bomullsklær-barn, faktisk 😅 mine barn har vært veldig varme av seg, så brukte bare ull på de kaldeste vinterdagene. Husker jeg hamstret ull til førstemann, men fikk ikke brukt det mye. Tenker man bør se an barnet jeg, hvor mye ull man har behov for. Anonymkode: 7da34...eaf 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:07 #25 Skrevet fredag kl. 18:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor når de skal på tur og ikke alltid når de «bare» skal leke ute i barnehagen? Ute er ute. Noen ganger lurer jeg på om foreldre tror at barna deres er i besittelse av superkrefter som gjør at de ikke fryser. Ja, det er dyrt med ordentlig tøy til barna, men barna må ha klær til all slags vær så lenge dere velger å ha de i barnehage. Hvor mye har du på/med deg om du går en fjelltur selv? Tynne bomullssokker i gummistøvler når det er 4 grader og regn? Neppe. Ulltrøye og ullgenser? Sannsynligvis. Sånn du kler deg for friluftsliv - det trenger barnet ditt hver dag i barnehagen. I dag er barnetrygden på nesten 2000 kroner mens maksprisen i barnehage er 1200. Det må da være rom for å kjøpe et ullsett eller to ekstra. Jeg hadde barn i barnehage for 15 år siden. Da var barnetrygden på 1000 kroner mens barnehagen kostet 2300. Likevel var de altså ikledd ull (to lag) hver dag. Det var et valg jeg tok, og det er et valg det er mulig å ta i dag og. Anonymkode: e20e0...d4c Men det var da voldsomt da 😄 Jeg har råd til å kjøpe ull, men jeg synes ikke det er nødvendig å bruke det hele tiden. Jeg går ikke selv i dobbelt ull når det er plussgrader om jeg skal gå tur nei, da ville jeg kokt bort. Barnet mitt er også varm av seg. Jeg er jo ute med henne selv i helger, etter barnehagen og i ferier, jeg vet jo omtrent hvor mye klær hun trenger. Hun har og vanlig yttertøy, mellomlag i tykk ull og sko som passer til været, hun går ikke i tynne gummistøvler om det er 4 varmegrader for eksempel fordi om hun ikke har ullstilongs 😄 Vi bor på Østlandet og det er ikke så skrekkelig kaldt her, og da blir barnet veldig varm i ull. Spesielt inne. Får og lett eksem og kløende hud. Må derfor helst ha ull med bambusfor og det er varmere å ha på inne enn helt tynne ullklær. Som sagt tar jeg på ull når det er skikkelig kaldt eller om det er vått og kjølig, jeg skrev aldri at barnet aldri har på varme klær. Forskjellen på tur og utetid i barnehage hos oss er at de spiser inne hvis det regner eller er kaldt som regel, men på tur sitter de ute og spiser, eller er lenger ute i ett strekk og uten mulighet for å skifte om de blir våte for eksempel. Hun er og et aktivt barn som løper og beveger seg mye når de har frilek ute i barnehagen. Nå går hun selv på tur men de første 2 årene i barnehagen hadde de ofte vogner på tur så hun satt mer stille. Anonymkode: 3272d...f6d 1
Heln Skrevet fredag kl. 18:42 #26 Skrevet fredag kl. 18:42 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Bomullsklær-barn, faktisk 😅 mine barn har vært veldig varme av seg, så brukte bare ull på de kaldeste vinterdagene. Husker jeg hamstret ull til førstemann, men fikk ikke brukt det mye. Tenker man bør se an barnet jeg, hvor mye ull man har behov for. Anonymkode: 7da34...eaf Skulle tro det var enda bedre til varme barn, ettersom ull puster når de blir svette, kontra bomull som blir vått og kaldt🤷♀️ jeg vet ikke, jeg kan bare snakke om hva jeg gjør med mine barn 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:26 #27 Skrevet fredag kl. 21:26 Kjøp litt stort, så det iallfall kan brukes 2 sesonger. Ullundertøy er noe av det greieste å brette opp og likevel kunne bruke selvom det er litt stort. T-skjorte på utsiden reduserer flekker Man kan fjerne flekker for hånd også, i stedet for å vaske alt i maskin Anonymkode: 788db...21e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:52 #28 Skrevet fredag kl. 22:52 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Må ikke ha det. Jeg kunne da ikke ha 10 sett ulltøy til to unger. Og det gikk alldeles helt fint. Utrolig hvor godt en god joggedress varmer også. Brukte ulla kun på de kaldeste dagene. Anonymkode: 15b39...105 Eh nei en joggedress varmer ikke like mye som ull 🤦🏻♀️ Anonymkode: 4a201...8dd 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:28 #29 Skrevet søndag kl. 11:28 Brukte bare ull når det var kaldt og surt. Brukte klærne to dager på rad. Fikk en del i gave. Anonymkode: 51758...8c5 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:31 #30 Skrevet søndag kl. 11:31 Heln skrev (På 17.10.2025 den 20.42): Skulle tro det var enda bedre til varme barn, ettersom ull puster når de blir svette, kontra bomull som blir vått og kaldt🤷♀️ jeg vet ikke, jeg kan bare snakke om hva jeg gjør med mine barn Småbarn svetter ikke som voksne. Svetter de mye, så har de for mye tøy på seg og du bør ha en lettere jakke tilgjengelig i stedet for varm dress. Jeg klarer ikke ull selv når det er varmt. Det er ikke behagelig å gå i ull når det er varmt, det kommer til å klø. Ull er fint for de som vil, men langt fra nødvendig. Vi klarte oss greit utendørs i barndommen uten ull også. Det er bare nå for tiden vi får inntrykk av at vi MÅ ha det. Anonymkode: 51758...8c5 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:33 #31 Skrevet søndag kl. 11:33 AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 20.06): Bomullsklær-barn, faktisk 😅 mine barn har vært veldig varme av seg, så brukte bare ull på de kaldeste vinterdagene. Husker jeg hamstret ull til førstemann, men fikk ikke brukt det mye. Tenker man bør se an barnet jeg, hvor mye ull man har behov for. Anonymkode: 7da34...eaf Ja, det er lurt. Anonymkode: 51758...8c5 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:37 #32 Skrevet søndag kl. 11:37 DesmondMiles skrev (På 17.10.2025 den 18.49): Ullundertøy trenger da ikke vaskes hver dag, spesielt ikke med barnehagebarn. Det holder jo med to sett for fem dager i bhg, er bare å bruke de annenhver dag og lufte det. Så må man ha et ekstra i bhg hvis det blir vått da. Altså jeg som voksen man bruker ullundertøy mange ganger før jeg vasker det, fordi det ikke lukter om man lufter det. Du kan umulig ha barn 😂 Barnehagebarn svetter ikke, men jeg ville ikke bare luftet en ulltrøye som var innsmurt i kaviar og leverpostei😜 Med det sagt så har vi 8-10 fulle ullsett til barnet vårt. Kjøper brukt på kirppis og Loppeliten. Fikk til 30 kr per del i vår 😀 må gå an å være litt løsningsorientert tenker jeg. Anonymkode: 3e2c3...2d6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:39 #33 Skrevet søndag kl. 11:39 DesmondMiles skrev (På 17.10.2025 den 18.49): Ullundertøy trenger da ikke vaskes hver dag, spesielt ikke med barnehagebarn. Det holder jo med to sett for fem dager i bhg, er bare å bruke de annenhver dag og lufte det. Så må man ha et ekstra i bhg hvis det blir vått da. Altså jeg som voksen man bruker ullundertøy mange ganger før jeg vasker det, fordi det ikke lukter om man lufter det. Helt enig. Ull skal faktisk ikke vaskes ofte, bare luftes. Barna har jo utedress over ulla, så rart om det blir skittent hver dag. Anonymkode: 3eadd...424 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:49 #34 Skrevet søndag kl. 11:49 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt enig. Ull skal faktisk ikke vaskes ofte, bare luftes. Barna har jo utedress over ulla, så rart om det blir skittent hver dag. Anonymkode: 3eadd...424 Her går barna i klærne fra barnehagen i maks to dager. Det er snørr, mat, maling, og for di små som har sluttet med bleie så er det mye «små skvetting». Da hjelper det faktisk ikke med lufting, ei heller at di har utedress over. Er jo inne det er mest uhygienisk i en barnehage. Anonymkode: e13ba...c9d
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:54 #35 Skrevet søndag kl. 11:54 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her går barna i klærne fra barnehagen i maks to dager. Det er snørr, mat, maling, og for di små som har sluttet med bleie så er det mye «små skvetting». Da hjelper det faktisk ikke med lufting, ei heller at di har utedress over. Er jo inne det er mest uhygienisk i en barnehage. Anonymkode: e13ba...c9d Er det så kaldt i barnehagen at de må ha ull på inne? Det hadde ikke mine da de var barnehagebarn. Heldigvis, for begge var veldig "varme" barn. Ull-longs under buksa noen ganger, men ikke ullgenser. Anonymkode: 3eadd...424 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:00 #36 Skrevet søndag kl. 12:00 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det så kaldt i barnehagen at de må ha ull på inne? Det hadde ikke mine da de var barnehagebarn. Heldigvis, for begge var veldig "varme" barn. Ull-longs under buksa noen ganger, men ikke ullgenser. Anonymkode: 3eadd...424 Nei, det er ikke kaldt inne i barnehagen, men barna har ikke bomullklær på seg for deretter skifte til ullundertøy før di går ut..? Vi tar på tynn ulltrøye og ullstilongs, og dette bruker di hele dagen. Inne som ute. Og når di skal ut tar di på ett mellomlag til før vinterdressen, dersom det er kaldt. Anonymkode: e13ba...c9d 2
kjærring Skrevet søndag kl. 15:32 #37 Skrevet søndag kl. 15:32 AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 10.00): Nå som kulda kommer. Er det vanlig å ha et antrekk med ullundertøy til hver dag..? Altså fem forskjellige til fem dager i uka. Er jo sinnsykt dyrt.. Hvordan gjør dere det? -Alenemor til 5åring. Anonymkode: 92bce...14a Alenemor til 5 åring her også. Her hsr jeg tre sett med joha klær, kjøpt på tilbud, samt noe pierre robert. Alt kjøpt på tilbud. Da har det ikke blitt så dyrt. Men du trenger ikke 5 sett. Ull skal ikke vaskes hele tiden uansett så her skyller jeg bare klærne i vasken og håndvasker de. Da tørker de over natten. 1
Thyra Skrevet søndag kl. 15:43 #38 Skrevet søndag kl. 15:43 Kaisamaia skrev (På 17.10.2025 den 10.09): Dyrt, ja! ❤️ Og styr.. Kjøp brukt.. men det kan være lettere sagt enn gjort, jeg vet. Men det er jo det beste tipset. Ellers så har jeg maks 1 sett med ulltøy i skiftekurven.. ikke 3 som det står det skal være. Resten er bomull der. Så bruker jeg ull og bambus om hverandre litt. Bambus kan være rimeligere. Og så kan man ha f.eks. 3 ullsett hjemme i stedet for 5 og så heller vaske. Noen ganger kan de brukes flere ganger også før vask. ❤️ Hvordan har du gjort det de andre årene da? Står det at det skal være tre ullsett i skifte kurven?!? Altså, ullundertøy og ullklær er vel en anbefaling, ikke et krav. Noen barn tåler ikke ull innerst heller. Og barna fryser ikke ihjel om de ikke har (mer) ullundertøy i skiftekurven om de trenger å skifte. Med tykk utedress og mellomlag i ull eller tykk fleece går det som regel greit. Når det er sagt har jeg alltid hatt rikelig med ullundertøy til sønnen min. (Kjøpt på tilbud, fått i julegave, arvet og kjøpt på loppemarked). Men tenker ikke at det er noe alle må ha. Kommer jo an på hvor kaldt det er, hvor lett barna fryser og hva slags klær de ellers har.
Thyra Skrevet søndag kl. 15:46 #39 Skrevet søndag kl. 15:46 AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 13.57): Så lenge det ikke er skittent har jeg fint brukt ullundertøy mer enn bare 1 dag. Hadde flere overdeler enn underdeler også, da underdelen ble minst skitten/flekkete. Anonymkode: 7da34...eaf Så lenge de har andre klær utenpå, blir de jo ikke skitne. Og ingen vits i å vaske ullen for ofte, da slites den fortere.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:49 #40 Skrevet søndag kl. 15:49 Vi hadde 5 sett første året, men jentungen hadde ikke behov for det. Var så varm i vinterdressen sin og hadde fleece over vanlige klær i stedet. De siste årene har jeg hatt 2-3 sett. Har 1 i barnehagen hele tiden, slik at hun evt kan skifte ved behov. Og så har jeg 1-2 liggende hjemme. Men har masse ullsokker 😄 Anonymkode: 8142a...063
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå