Gå til innhold

Kan denne pestoen fortsatt brukes?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte denne pestoen for 2-3 mndr sida og brukte kun 1-2 teskjeer av den. Har stått i kjøleskapet. Står å planlegger middagen for i dag. Og kommer til å trenge pesto. Men når jeg åpnet for å sjekke om den fortsatt er fin så var det en litt hvit "klump" av mugg på den. Ikke mye bare litt. Kan den fortsatt brukes?

20251017_092052.jpg

Anonymkode: 8329b...729

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kast.

Anonymkode: ecc08...77c

Skrevet

I og med at den har stått åpen så lenge så hadde jeg kasta den. Det kan være mer muggsporer nedover. 

Anonymkode: d4d2e...2f1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det kastes alt for mye god mat på grunn av folks paniske angst for utløpsdatoer. Utløpsdatoer er kun veiledende og de aller fleste matvarer, unntatt ferske kjøttvarer, kan spises trygt i lang tid etter denne dustedatoen.

Bare ta bort denne muggklumpen og nyt resten av pestoen. Det går helt fint. Oljen virker konserverende og slikt kan holde seg i årevis. Smak gjerne for sikkerhets skyld, men den er sikkert helt i orden. Den lille muggprikken kommer trolig ikke fra pestoen, men fra noe forurensning som har vært på redskapen du tok ut pesto med sist du brukte av den. Muggen har vokst på denne forurensningen, men ikke klart å spres seg videre, ellers ville større deler av pestoen vært dekket av mugg.

Endret av aksase
  • Liker 3
Skrevet

Til en annen gang, pesto kan fint fryses.

Pestoen på bildet ville jeg ha kastet, den ser misfarget ut.

Anonymkode: d3bbc...ae3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Til en annen gang, pesto kan fint fryses.

Pestoen på bildet ville jeg ha kastet, den ser misfarget ut.

Anonymkode: d3bbc...ae3

Skal jeg fryse hele glasset? Hva hvis jeg trenge bare 2 skjeer skal hele tines?

Skrevet

På Barilla sin pesto står det at den kan oppbevares 5 dager i kjøleskap etter åpning.

Den du viser bilde av som er så gammel og har mugg ville jeg IKKE brukt... 

Anonymkode: f0753...449

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal jeg fryse hele glasset? Hva hvis jeg trenge bare 2 skjeer skal hele tines?

Den på bildet hadde jeg kastet.

Men hvis mengden er et problem fryser du ned rester i isterning poser/brett.

Anonymkode: 0cc22...24d

Skrevet

Seriøst ? 😧 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte denne pestoen for 2-3 mndr sida og brukte kun 1-2 teskjeer av den. Har stått i kjøleskapet. Står å planlegger middagen for i dag. Og kommer til å trenge pesto. Men når jeg åpnet for å sjekke om den fortsatt er fin så var det en litt hvit "klump" av mugg på den. Ikke mye bare litt. Kan den fortsatt brukes?

20251017_092052.jpg

Den skal kastes. 

Sporene av den muggen der er allerede vokst seg ned i glasset, og du kan bli syk. 

Oljen og saltet som er i pestoen fungerer som konserveringsmiddel, men dette er kun så lenge glasset ikke er åpnet, i det øyeblikket glasset er åpnet og oksygen er tilført, er denne barrieren brutt og dermed synker også holdbarheten. 

Pesto kan fryses i isterningsbrett, fyll brettet, pakk inn i en plastpose, hiv i fryseboksen, så har du en terning eller to klar til småbruken. 

Anonymkode: f3feb...4bd

• Nyttig 1
Skrevet

Denne må kastes, og det er IKKE et tilfelle av hysteri. Med unntak av hard ost, harde grønnsaker og hardt kjøtt (dvs spekekjøtt), der man kan skjære bort muggen med en god margin rundt, skal mat med mugg kastes. Mugg kan danne noen av de farligste toksinene for mennesker, og det bør man ha respekt for. 

Som andre sier: man kan fryse ned pesto. Noe av det enkleste er å ta pestoen over i en liten ziplock-pose og klemme innholdet så flatt som mulig før man lukker posen. Da er det enkelt å knekke av passelige mengder hvis man kun trenger en teskje eller to, og man trenger ikke å tine hele mengden. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Ullvott skrev (7 minutter siden):

Denne må kastes, og det er IKKE et tilfelle av hysteri. Med unntak av hard ost, harde grønnsaker og hardt kjøtt (dvs spekekjøtt), der man kan skjære bort muggen med en god margin rundt, skal mat med mugg kastes. Mugg kan danne noen av de farligste toksinene for mennesker, og det bør man ha respekt for. 

Som andre sier: man kan fryse ned pesto. Noe av det enkleste er å ta pestoen over i en liten ziplock-pose og klemme innholdet så flatt som mulig før man lukker posen. Da er det enkelt å knekke av passelige mengder hvis man kun trenger en teskje eller to, og man trenger ikke å tine hele mengden. 

Takk for tips. Da går pestoen i søpla. Kjøper ny og fryser den 🙂

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
aksase skrev (4 timer siden):

Det kastes alt for mye god mat på grunn av folks paniske angst for utløpsdatoer. Utløpsdatoer er kun veiledende og de aller fleste matvarer, unntatt ferske kjøttvarer, kan spises trygt i lang tid etter denne dustedatoen.

Bare ta bort denne muggklumpen og nyt resten av pestoen. Det går helt fint. Oljen virker konserverende og slikt kan holde seg i årevis. Smak gjerne for sikkerhets skyld, men den er sikkert helt i orden. Den lille muggprikken kommer trolig ikke fra pestoen, men fra noe forurensning som har vært på redskapen du tok ut pesto med sist du brukte av den. Muggen har vokst på denne forurensningen, men ikke klart å spres seg videre, ellers ville større deler av pestoen vært dekket av mugg.

Jeg er helt enig i at folk er for opptatt av utløpsdatoer, men i dette tilfellet mener jeg du tar feil. All myk mat skal man kaste om det er oppstått mugg, da røttene enkelt finner vei inn i resten av matvaren. I harde matvarer, feks ost, kan den derimot skjæres bort før man spiser resten.

Ellers er det som du nevner et godt tips å alltid bruke rene redskaper i slike glass. Gremmes når gjester som tar skjea full av smuler og smør nedi syltetøyglasset mitt. 

Anonymkode: c8d7c...0a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for tips. Da går pestoen i søpla. Kjøper ny og fryser den 🙂

Ts

Det er en god idé! Hvis du fryser i isbitform så kan du vippe dem ut av formen og legge i en ziplockpose, da er det enkelt å ta ut den mengden du trenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...