AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #1 Skrevet 17. oktober 2025 Jeg har en meget viljesterk 4-åring. Jeg kan ikkr la henne styre for mye, for da begynner hun å oppføre seg mer og mer kontrollerende, så hun trenger tydelige rammer på hva hun kan bestemme og ikke. F.eks. middag. Det blir aldri servert noe mer enn det som står på bordet. (Den gangen jeg gjorde det førte det til ukesvis med sinne og trass etterpå, når hun ikke fikk bestemme). Hvis hun ikke hører på meg på butikken, så må vi gå ut. Jeg kan ikke la henne forhandle om at hun skal springe bare litt, eller at hun vil ha dessert-yoghurt. Jo mer jeg slipper opp, jo mer prøver hun å forhandle om alt mulig, med påfølgende sinne når hun ikke får det som hun vil. Derfor gir jeg tydelige valg når hun faktisk kan bestemme, men hun har det mye bedre i de faste rammene. Vi har jobbet mye med at hun skal slutte å slå meg, slutte å kalle meg dumme mamma osv. Hun kan begynne å behandle meg rimelig dårlig om jeg ikke er tydelig på hvor grensen går ("det er lov å være sint, men det er ikke lov å slå"). I bhg slår hun heldigvis aldri andre barn, og hun innretter seg godt etter de voksne. Men bestemor lar henne styre utrolig mye. Noen eksempler er at hun fikk sko i helt feil størrelse, fordi hun absolutt bare ville ha dem. Bestemor kan bruke over 30 minutter på å få henne med fra barnehagen, og hun får alltid ta med seg masse leker fra bestemor og hjem hit. Hun får gaver hele tiden. Hun spiser ikke middag der hvis ikke hun får bestemme hva de skal ha. Hun får se masse på tv. Ikke alt dette er et problem i seg selv, det er jo helt greit å ha det litt slakkere hos besteforeldre. Men jeg ser at hun kan behandle bestemor ganske dårlig. Når jeg ser det slår jeg selvsagt ned på det, men jeg tror ikke bestemor gjør det når de er alene. Jeg tror stort sett hun oppfører seg fint der,men bestemor løper virkelig etter hennes pipe. Bare hun lager en sutrelyd går bestemor i panikkmodus og vil løse ethvert ubehag. Hun er så ekstremt på alerten for å tekkes ethvert behov barnet skulle ha. (Typ når de kjører bil og hører musikk, barnet lager en misfornøyd lyd, da bruker bestemor noen millisekund på å bytte sang, selv om hun egentlig må konsentrere seg om å kjøre). Når barnet kommer hjem oppfører hun seg mer kontrollerende og frekk mot meg også. Bestemor er ekstremt var på kritikk, så om jeg skal si noe til henne, så må det være velvalgte ord. De møtes også såpass ofte at bestemor er en viktig omsorgsperson. Føler at jeg har faila i oppdragelsen når jeg ser henne er frekk og kontrollerende mot bestemor... Anonymkode: ecd6f...d4e 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #2 Skrevet 17. oktober 2025 Denne skulle forresten i barn og familie underforumet... Ts Anonymkode: ecd6f...d4e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #3 Skrevet 17. oktober 2025 Har bestemor klaget over situasjonen og spurt om hjelp? Ikke kopier din datter med å overkjøre en voksen person Anonymkode: 5ba5b...356 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #5 Skrevet 17. oktober 2025 barn som er fire år gjør ikke dette bevisst det er et utrrykk for et behov, de ber om å bli sett og hørt.. Anonymkode: cd56b...97d
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #6 Skrevet 17. oktober 2025 Jeg har enda ikke blitt bestemor. Men har veldig mange rundt meg som har blitt det. Har reagert ofte på hvordan mange besteforeldre holder på. Greit de skal få litt ekstra der. Men noen lar ungene får vilje i alt mulig. Synes synd på far og mor som prøver å gjøre en god jobb å oppdra unger. Tror det beste er å sette dere ned å ta en skikkelig prat sammen. Alle i familien vil vel ha en unge som oppfører seg greit. Anonymkode: 83265...571 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #7 Skrevet 17. oktober 2025 Opplever det samme hos oss. Mormor setter ingen grenser og barnet kan være ganske utfin og kravstor mot henne. Farmor derimot, er tydelig mot barnet og setter klare grenser. Barnet har en helt annen holdning mot farmoren. Og hun er like trygg på begge, så det handler ikke om det. Anonymkode: 4b7b8...5f9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #8 Skrevet 17. oktober 2025 Hvorfor kan du ikke snakke med bestemor om dette? Det trenger ikke legges frem som kritikk, du kan jo bare si at du ikke synes hun skal behandle bestemor slik. Anonymkode: 51ce2...20c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #9 Skrevet 17. oktober 2025 Mitt barn styrte besteforeldrene, men hjemme var det ikke noe problem at de voksne bestemte. Barn forstår raskt hva som gjelder hvor, og med hvem. Fant ut at jeg ikke kan endre besteforeldrene, så de fikk styre selv. Når barnet ble litt eldre ble alt bedre, fordi barnet hadde lært hjemme hvordan man oppfører seg. Anonymkode: c092c...6b3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå