Gå til innhold

Tenåringen holder ikke innetiden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 14 som har i løpet av sommeren snudd fra å være blid, hjelpsom, ha respekt for oss foreldre, til å være i konstant opposisjon, tverr, og vanskelig å  ha med å gjøre. 
Noe av det som er et størst problem er at hun ikke holder innetiden. 21.30 begrunnet med det er skole dagen etter og hun trenger søvn pluss at vi andre i huset ønsker en rolig kveld før senga.  Innetiden satte vi oss ned sammen med og ble enige om, møttes på halvveien da hun mente halv elleve var ok tid vi mente kl 20.30. Hun holder innetiden en av syv mulige kvelder. Da vi som konsekvens sperret telefonen hennes og sa at hun ikke fikk dra ut når hun ikke kan forholde seg til det vi har avtale om tok hun kontakt med sosiallærer på skolen og mente seg urettferdig behandlet. 
hva gjør vi? Ikke respekterer hun oss og konsekvenser preller av

Anonymkode: 21501...c35

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Straff, ts, er ikke «konsekvenser». Straff er straff. Og voksne som føler behov for å straffe barn er ikke verdt respekt. Ønsker du respekt? Gjør deg fortjent til den.

Sånn som løsning? Sett innetid til 22 og be henne ringe de gangene hun blir forsinka. Om 2-4 år flytter hun ut, og du får søvnen tilbake.

Anonymkode: 2f28d...4a6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Min ungdom hadde også en periode hun holdt på slik. Jeg valgte å snu på flisa og istedenfor straff og negative konsekvenser, som uansett ikke fungerte, valgte jeg å gi positive konsekvenser for det jeg ville ha mer av og ønskelig atferd. De gangene hun holdt reglene fikk hun masse ros, noe ekstra godt til kveldsmat osv. God stemning:) Nesten som å oppdra en fuglehund. Go’bit når den kommer tilbake etter å ha vært på rømmen.

Her fungerte det veldig godt. Fremsnakk og fremhev det du vil ha mer av. 

Anonymkode: a7441...9cf

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Straff, ts, er ikke «konsekvenser». Straff er straff. Og voksne som føler behov for å straffe barn er ikke verdt respekt. Ønsker du respekt? Gjør deg fortjent til den.

Sånn som løsning? Sett innetid til 22 og be henne ringe de gangene hun blir forsinka. Om 2-4 år flytter hun ut, og du får søvnen tilbake.

Hvorfor skal ungen belønnes med en halvtime mer når hun har vist seg å ikke være til å stole på i det hele tatt?

Anonymkode: e95c6...608

• Liker 25
  • Nyttig 9
Skrevet

Kl 21.30 er innetid for de fleste 14- åringene her. Synes absolutt det er sent nok når det er skole neste dag.  Jeg synes ikke dere har handlet for stengt  her. Viktig at hun respekterer inne tiden.  

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Det gjør vel ingenting om hun sutrer på skolen?

Upålitelighet fører til manglende tillit fører til kjipere tilværelse.

Anonymkode: 90a8b...095

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ei jente på 14 som har i løpet av sommeren snudd fra å være blid, hjelpsom, ha respekt for oss foreldre, til å være i konstant opposisjon, tverr, og vanskelig å  ha med å gjøre. 
Noe av det som er et størst problem er at hun ikke holder innetiden. 21.30 begrunnet med det er skole dagen etter og hun trenger søvn pluss at vi andre i huset ønsker en rolig kveld før senga.  Innetiden satte vi oss ned sammen med og ble enige om, møttes på halvveien da hun mente halv elleve var ok tid vi mente kl 20.30. Hun holder innetiden en av syv mulige kvelder. Da vi som konsekvens sperret telefonen hennes og sa at hun ikke fikk dra ut når hun ikke kan forholde seg til det vi har avtale om tok hun kontakt med sosiallærer på skolen og mente seg urettferdig behandlet. 

Hvordan er det med grensesetting ellers i hverdagen?

Mine ungdommer har alltid holdt innetida si, men de vet jo godt at det blir konsekvenser som mindre frihet, innetid tidligere og lignende om ikke det følges. Blir regler holdt blir det friere tøyler. Dette snakker vi om ofte, og de er glad for at jeg har tillit til de, og jeg forteller at det er fordi de har bygget den opp og aldri misbrukt det. Det har alltid vært sånn. De har lært fra ganske tidlig at gjensidig tillit og respekt er noe som er viktig, noe som tat tid å bygge opp, og som kan brytes ned veldig fort. Det er rom for å gjøre feil, og det har vi alltid løst.

Anonymkode: 12cfb...036

• Liker 3
Skrevet

Ikke øk klokkeslett og ikke bry deg om de som snakker om at dette er straff. Fortsett med å ta fra henne privilegier til hun følger opp avtaler, Dere er sjef, hun er barn.,Hilsen barnevernsansatt 

Anonymkode: 48fb5...673

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke øk klokkeslett og ikke bry deg om de som snakker om at dette er straff. Fortsett med å ta fra henne privilegier til hun følger opp avtaler, Dere er sjef, hun er barn.,Hilsen barnevernsansatt 

Anonymkode: 48fb5...673

Jeg jobber også i barnevernstjenesten. Vil tro at du, som meg, har god kjennskap og kunnskap om elementene i både PTO, MST og FIT mm. Om du ikke har det, så kanskje lese deg opp og se på effektene av å fremsnakke og jobbe med det man vil ha mer av (god atferd, holde regler, gjøre det man skal osv.) vs. negative konsekvenser / straff. Hva funker best og hva er evidensbasert?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Da gir du husarrest.

Anonymkode: 5e7b3...e0f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min ungdom hadde også en periode hun holdt på slik. Jeg valgte å snu på flisa og istedenfor straff og negative konsekvenser, som uansett ikke fungerte, valgte jeg å gi positive konsekvenser for det jeg ville ha mer av og ønskelig atferd. De gangene hun holdt reglene fikk hun masse ros, noe ekstra godt til kveldsmat osv. God stemning:) Nesten som å oppdra en fuglehund. Go’bit når den kommer tilbake etter å ha vært på rømmen.

Her fungerte det veldig godt. Fremsnakk og fremhev det du vil ha mer av. 

Dette

Anonymkode: 03361...35c

• Liker 1
Skrevet

Oh lord… og dette lar du deg skremme av? 
hadde ledd høyt og redusert innersiden til 20:30 inntil hun lærte å høre etter! 
og hadde i samme omgang tatt tlf og lommepenger/bankkort. 
DU er den voksne og DU bestemmer. 
Hva så om hun går til sosiallærer? 
Betyr nada og nix! 

Anonymkode: f3e14...c23

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da gir du husarrest.

Anonymkode: 5e7b3...e0f

men hvis en tenåring ikke klarer / gidder å holde innetidene, så kommer man neppe til å akseptere en sånn "husarrest" heller. 

Anonymkode: 21493...958

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ingen bedre læring enn å ta fra undommene goder og penger.. 

Anonymkode: e6c7f...424

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor bry deg om at hun klager til sosial lærer ? Vil tror hun er på deres side . Jeg gir beskjed om at telefon hennes ikke virker dagen etter hvis hun ikke holder tiden , det er det eneste som funker . 

Anonymkode: feb66...61c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hver gang hun ikke holder innetid, så er det husarrest uten tilgang på sosiale medier dagen etter. Ny dag, nye muligheter.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så datteren skal ikke gjøre seg fortjent til foreldrenes respekt altså? Latterlig.

Om hun er så uansvarlig som 14-åring, flytter hun neppe ut de neste ti årene.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg jobber også i barnevernstjenesten. Vil tro at du, som meg, har god kjennskap og kunnskap om elementene i både PTO, MST og FIT mm. Om du ikke har det, så kanskje lese deg opp og se på effektene av å fremsnakke og jobbe med det man vil ha mer av (god atferd, holde regler, gjøre det man skal osv.) vs. negative konsekvenser / straff. Hva funker best og hva er evidensbasert?

Man ser jo hvor godt barnevernet funker mtp ungdom om dagen😂

Anonymkode: 6658d...f32

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For det funker jo så godt på de konsekvensfrie barnevernsinstitusjonene rundt omkring i landet..? 🤡 

Anonymkode: a0afc...cab

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For det funker jo så godt på de konsekvensfrie barnevernsinstitusjonene rundt omkring i landet..? 🤡 

Anonymkode: a0afc...cab

Jepp… Barnevernets evidensbaserte tiltak funker fjell på barn, men ungdommer fungerer de dårlige på.

Anonymkode: 6658d...f32

Skrevet

Konsekvenser bør stå i stil med handlingen. Var det avklart hva konsekvensene av å ikke holde innetider var, altså ikke telefon?

Anonymkode: eb706...c6f

Skrevet

Da vår begynte på ungdomsskolen, så ble vi enige om felles "regler". F.eks. at alle i klassen skulle ha samme innetid, sånn at ikke bare den ene må forlate ungdomsklubben mens resten får være lenger. Selvsagt MÅTTE vi ikke følge disse reglene, men bra å snakke med de andre foreldrene og vite litt hva de vil for sine ungdommer. Husker selv da jeg var ungdom. Da sa jeg at alle andre i klassen fikk lov, men det var jo ikke sant.

Anonymkode: bd4c4...845

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...