AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #81 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 0.08): Angående nynorsk så er jeg for "live and let live", det er i bruk så la folk bruke det. Det hadde vært supermerkelig å plutselig forby nynorskbrukere å skrive på nynorsk. Sidemålsopplæringen tenker jeg generelt også bør beholdes, men her kunne man hatt en debatt om det å skulle vurderes på hvor godt man skriver sidemål er det viktigste. Det er dette punktet som driver mye av nynorskhatet man ser blant bokmålsbrukere, fordi de intenst hatet å prøve å skjønne nok grammatikk til å skrive godt nynorsk, og at det fikk så stort utslag på vitnemålet deres. Elever med bokmål som sidemål har det mye lettere, fordi de er ikke avhengig av å lære seg grammatikk fullt så nøye, da de ofte er så godt eksponert for bokmål i mediene og bøker at de klarer mye intuitivt. Ideelt sett kunne problemet til elever med nynorsk som sidemål vært løst ved at de hadde en tilsvarende god eksponering for nynorsk i mediene/bøker og dermed kunne klare mye intuitivt, men det forutsetter en nynorskandel i samfunnet som nok er litt utopisk. Noen har foreslått å kun bruke bokmål/nynorsk lærebøker i alle fag over et visst trinn (annethvert kapittel på bokmåm/nynorsk), men det er vel også litt optimistisk foreløpig i alle fall. Et mye diskutert alternativ er å fjerne vurderingen i skriving på sidemål, altså ikke egen karakter i sidemål. Men da er en veldig reell bekymring at de blir knapt undervist i det lenger, så det i praksis er det samme som å fjerne sidemål. En variant kan være å beholde karakter i sidemål, men måle noe annet enn skriving, f.eks. ordforråd, leseforståelse eller lignende. Da ville man også kunne dreie sidemålsundervisningen på nynorsk litt bort fra den forhatte grammatikken, og fokusere på å bygge opp ordforråd og leseforståelse, som er mye lettere og også det de fleste faktisk får bruk for som voksne. Anonymkode: af3ca...8dc Unnskyld meg, men er ikke grammatikken den samme om man skriver bokmål eller nynorsk? Jeg har iallfall ikke fått med meg at den er annerledes. Det som er annerledes er hvordan ordene skrives og uttales. Ikke vs ikkje osv. Anonymkode: eb833...003 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #82 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 22.35): Vet du at enkelte dialekter i Finnmark er de som er nærmest bokmål? Mye nærmere bokmål enn "standard østnorsk". Anonymkode: 0fd1d...d13 Det er interessant. Har det å gjøre med «fornorskingen» i sin tid? Det var jo en tid samisk ble forbudt. Kanskje fordi det var så få som snakket samisk? Anonymkode: eb833...003
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #84 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 23.32): Koster det deg en kalori å svare på nynorsk skriftelig også? Anonymkode: 1f7f0...1b0 Skriftelig?! Anonymkode: 7e60f...505
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #85 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Unnskyld meg, men er ikke grammatikken den samme om man skriver bokmål eller nynorsk? Jeg har iallfall ikke fått med meg at den er annerledes. Det som er annerledes er hvordan ordene skrives og uttales. Ikke vs ikkje osv. Anonymkode: eb833...003 Nei, grammatikken er på ingen måte den samme. Du kan ta en titt her http://offentlegrom.sprakradet.no/staten/minigrammatikk Anonymkode: af3ca...8dc 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #86 Skrevet 30. november 2025 Det latterligste argumentet mot nynorsk i skolen har de som sier at de ikke orker å lese nynorsk tekst, fordi det er vanskelig/de forstår ikke. Det er jo heller et sterkt argument for at man faktisk bør ha nynorsk i skolen. Anonymkode: 17d3a...f39 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå