AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #61 Skrevet 30. oktober 2025 Kutte ut sidemål som språkfag i skolen. Absolutt. Flytt sidemål til historiefaget. Sidemål bør behandles som vi gjør med samisk. Ingen grunn til å forskjellsbehandle. Anonymkode: 73906...1bf
Soft mann Skrevet 30. oktober 2025 #62 Skrevet 30. oktober 2025 Nei, nynorsk burde vert et valgfag i beste fall. Eg er selv nynorsk, eg har dysleksi, dette med to norske språk gjør ikke ting enklere. en kaster bort mange timer i for norske elever med en opplæring som er meningsløs. Eg tenker det hadde vert bedre å kunne ett språk en ingen. Eller brukt mer tid på fysikk og matematikk.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #63 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 0.32): Ja - Vi trenger kun et språk, bokmål. Jeg snakker ikke bokmål selv, men syns det å tvinge nynorsk inn overalt er forkastelig. - Vil gjøre det lettere for studenter- kan ha mer fokus på å lære seg andre fag. - Enklere å forstå nyheter, lovtekster osv. Ta heller å sleng det inn som et studie på universitetet for spesielt interesserte. Anonymkode: 8580b...1cd Om Norge skulle hatt et språk ville jo Nynorsk vært langt bedre enn bokmål Anonymkode: fe440...df8 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #64 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 11.27): Og du tror AI vet alt? Nei, nynorsk er et skriftspråk, folk snakker dialekt. Anonymkode: 653ac...8e1 og dialekter er ikke bygget på nynorsk mener du? Det viser at du ikke helt kjenner til nynorsk.. AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 23.16): Bergensere snakker ikke nynorsk. De har ikke engang hunkjønnsord. De bøyer alt i felleskjønn og intetkjønn. Anonymkode: c9156...bf0 Så bergeneser sier ikke "eg" og Ikkje" for eksempel? Er vel knapt noen dialoekt som er så preget av nynorsk egentlig.. Anonymkode: 2660a...795
Fru Uperfekt Skrevet 30. oktober 2025 #65 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 23.16): Bergensere snakker ikke nynorsk. De har ikke engang hunkjønnsord. De bøyer alt i felleskjønn og intetkjønn. Anonymkode: c9156...bf0 Eg, ikkje osv er nynorsk Men stemmer at det ikke, med få unntak, er hunkjønn i bergensk
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #66 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om Norge skulle hatt et språk ville jo Nynorsk vært langt bedre enn bokmål Anonymkode: fe440...df8 Nei. Vi bør bruke skriftspråket som allerede brukes av 90 % av befolkningen (bokmål). Anonymkode: c9156...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #67 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): og dialekter er ikke bygget på nynorsk mener du? Det viser at du ikke helt kjenner til nynorsk.. Så bergeneser sier ikke "eg" og Ikkje" for eksempel? Er vel knapt noen dialoekt som er så preget av nynorsk egentlig.. Anonymkode: 2660a...795 Østlandet har også dialekter. Det finnes ulike dialekter på Vestkanten og Østkanten i Oslo, men begge ligger nærmere bokmål enn nynorsk. Flertallet av den norske befolkningen har faktisk dialekter som ligger nærmere bokmål enn nynorsk. Folk sier «eg» og «ikkje» i Haugesund også, men dette er en stolt bokmålskommune. Enkeltord avgjør ikke skriftspråk. Anonymkode: c9156...bf0
Eva-Lena Skrevet 30. oktober 2025 #68 Skrevet 30. oktober 2025 Nynorsk som faget het da jeg gikk på skolen er bare tull. Jeg er født, oppvokst og bor på Østlandet. Ikke én eneste gang har jeg hatt behov for å skrive noe annet enn min dialekt. De timene som brukes til nynorsk kunne vært byttet ut med å lære barn om økonomi, mobbing og psykisk helse. Det er mye viktigere enn at vi som ikke er nordfra skal lære oss å snakke og skrive en annen dialekt. Kjenner jeg er glad for å være ferdig med skole både for egen del og mine barn. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #69 Skrevet 30. oktober 2025 Burde erstattes med tegnspråk eller opplæring i ASK. Anonymkode: 8e13f...0be
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #70 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 9.45): og dialekter er ikke bygget på nynorsk mener du? Det viser at du ikke helt kjenner til nynorsk.. Så bergeneser sier ikke "eg" og Ikkje" for eksempel? Er vel knapt noen dialoekt som er så preget av nynorsk egentlig.. Anonymkode: 2660a...795 Det er forskjellige sosiolekter også i Bergen. Jeg sier ikke «eg», «ikkje», «heme» eller «nokke». Faktisk vil jeg påstå at jeg snakker mye mer bokmålsnært enn folk med Oslodialekt som uttaler sau som «sævv» og varmt som «varnt». Anonymkode: 17d3a...f39 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #72 Skrevet 29. november 2025 Synes de som skriver bokmål, skal slippe å få karakter i nynorsk. De kan gjerne lese nynorsk, på skolen. NEI TAKK TIL NYNORSK! Anonymkode: 7c2b3...23f
megda Skrevet 29. november 2025 #73 Skrevet 29. november 2025 Nynorsk var en syntese av ulike dialekter bundet sammen av Ivar Aasen, med mål om å skape et skriftspråk som representerte Norge og skilte seg fra det danskpregete språket som hadde dominert administrasjon og skolevesen. Jeg opplever det som et uttrykk for overformynderi, der makten til å definere hvordan språket skulle formes og brukes ble tredd ned over hodet på folket. Dialektene som var ment å gi språket legitimitet, ble systematisert og standardisert på måter som ikke nødvendigvis reflekterte folks faktiske talemåter, og på den måten ble valget av språk i praksis en beslutning tatt ovenfra, snarere enn et organisk uttrykk for språkfellesskapet. Nynorsk, slik det utviklet seg, kan derfor leses som et kulturelt prosjekt som idealiserte en felles nasjonal identitet mens det samtidig satte individets naturlige språkbruk under et normativt regime. Ergo er jeg imot nynorsk på samme måte som jeg er imot EU. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #74 Skrevet 29. november 2025 Nei, hva er vitsen. Slik som frank, tysk eller spansk. Bare tull. Man har da google translate. Og mesteparten av gymfaget. I hvilken jobb trenger man å slå hjul? Helt idiotisk. Man går egentlig altfor lenge på skolen. Hva skiedde med å lære noe man har bruk for? Analysere Andvake. Jon Fosse for allmenheten?! Og dette fikk elever på eksamen. Stakkars folk. Jeg. Er. Så. Lei. Sutring. Over. At. Man. Må. Ha. Sidemål! Dersom lærere hadde slutta med ojing og uffing over den «fæle nynorsken» (sukk, stønn!!) kunne det være at elever hadde lært noe. Om språk, litteratur, kulturarv. Anonymkode: 0fd37...492 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #75 Skrevet 29. november 2025 Kutt karakteren i det. De,som skriver nynorsk, trenger ikke noen karakter i bokmål. Og de som skriver bokmål, trenger ikke karakter i nynorsk. Men behold det i undervisningen. Anonymkode: 23758...e99 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #76 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 23.37): Hvorfor er det så viktig for deg at folk lærer nynorsk, når vi allerede har et skriftspråk som brukes av 90 % av befolkningen? Anonymkode: c9156...bf0 Kvifor skal det sære flertal alltid bestemme? Dessuten: kvar har du 90 prosent frå? Det er taket med bokmål i skulen,ikkje innrekna alle dei vaksne som nyttar bokmål/nynorsk. Anonymkode: 653ac...8e1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #77 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 11.09): Tallene du bruker gir et misvisende bilde. La meg illustrere: Tenk deg at én kommune har bokmål som målform, mens to kommuner har nynorsk. Kommunen som bruker bokmål har 500.000 innbyggere, mens hver av de to nynorskkommunene har 2.000 innbyggere. Da fremstår det som om nynorsk står sterkt – det er jo flere nynorskkommuner – men i praksis representerer disse en langt mindre andel av befolkningen. Selv om rundt en fjerdedel av kommunene er nynorskkommuner, er det langt fra en fjerdedel av innbyggerne som faktisk skriver nynorsk. Ser vi kun på innbyggertall, bruker omtrent 90 % av nordmenn bokmål. Med andre ord: ja, en fjerdedel av kommunene er nynorskkommuner, men bare om lag én tidel av befolkningen skriver nynorsk. Anonymkode: c9156...bf0 Bare fordi de store, befolkningsrike byene er bokmålsbrukere, betyr ikke det at de skal bestemme over den fjerdedelen av landet som bruker nynorsk. Anonymkode: af3ca...8dc
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #78 Skrevet 29. november 2025 Samstundes tykkjer eg det er eit skriftspråk som har utdøydd i skulesamanheng, sjølv om NRK er flinke å bruka det i tekstinga si og det er nåkre røyster som framleis er nynorskbrukarar der, no begynte ei på skulen i 1986 i nynorsk klasse og lærte å skriva nynorsk og bokmål omkvarandre og hadde det i 9år, mine born har kun gått i bokmål klasse og har overlevd det heilt fint… Selv om jeg har skrevet dette på nynorsk er min foretrukne skrivemåte bokmål da den er enklest Anonymkode: 50bb5...69a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #79 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (På 30.10.2025 den 12.29): Nei. Vi bør bruke skriftspråket som allerede brukes av 90 % av befolkningen (bokmål). Anonymkode: c9156...bf0 11,5% av elever bruker nynorsk. Ingen registrerte tall for befolkningen som helhet, men antas mellom 10 og 15%. (Snl) Anonymkode: af3ca...8dc
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #80 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 11,5% av elever bruker nynorsk. Ingen registrerte tall for befolkningen som helhet, men antas mellom 10 og 15%. (Snl) Anonymkode: af3ca...8dc Språkrådet undersøkte den voksne befolkningen i 2024. Ca 10% brukte fortsatt nynorsk. Det vil si at det blir stadig færre voksne som bruker nynorsk selv om de hadde det på skolen. Hva blir antallet voksne brukere om 30 år da tro? Anonymkode: 821ee...673
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå