AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #1 Skrevet 15. oktober 2025 Min datter er 9 år og har mange venner. En av de beste vennene er Anna. Den siste tiden har min datter opplevd å bli baksnakket og utestengt av Anna og en eller to andre. Foreløpig går det bra, da hun har flere venner, men min datter vil aller helst være sammen med Anna. Jeg vil helst at hun er sammen med andre, siden Anna ikke er så grei for tiden. Hvordan bør jeg som mor gripe dette an? Bør vi bare se om de finner ut av det selv eller bør vi gripe inn? Anonymkode: 31645...da1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #2 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min datter er 9 år og har mange venner. En av de beste vennene er Anna. Den siste tiden har min datter opplevd å bli baksnakket og utestengt av Anna og en eller to andre. Foreløpig går det bra, da hun har flere venner, men min datter vil aller helst være sammen med Anna. Jeg vil helst at hun er sammen med andre, siden Anna ikke er så grei for tiden. Hvordan bør jeg som mor gripe dette an? Bør vi bare se om de finner ut av det selv eller bør vi gripe inn? Anonymkode: 31645...da1 I hvert fall ikke gripe inn, det er å be om trøbbel. Dette løser de selv. Hilsen mor til fire jenter. Anonymkode: 538da...891 5
mommyaka Skrevet 15. oktober 2025 #3 Skrevet 15. oktober 2025 Ikke gjøre noe .. heller bare pass på å snakke med din datter om hvordan ting går etc...og skuffer noe mer skje( mobbing etc) da må du snakke ut
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #4 Skrevet 15. oktober 2025 Jeg hadde oppmuntret til å ta med noen av de andre jentene hjem etter skolen en periode. Kanskje Anna bare har en fase, som kanskje ikke passer for din datter akkurat nå. Så kanskje ting løser seg av seg selv etter en stund. Anonymkode: 7f571...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #5 Skrevet 15. oktober 2025 Pls følg med og veiled henne ut av dette. Har ei datter og blir oppriktig lei meg av mean girl oppførsel som overses. Noen av disse mean girls'ene har like umodne mødre. Vi må skjerpe oss, kvinner! Anonymkode: 25545...9b0 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #6 Skrevet 15. oktober 2025 Anna er dramaqueen og muligens psykopat. Hold datteren din i en armlengdes avstand fra henne, og fokusere på de virkelige vennene. Anonymkode: c2686...8a6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #7 Skrevet 15. oktober 2025 Skal man ikke gripe inn hvis unger i 3.klasse oppfører seg dårlig mot hverandre? De er barn. Dette er ikke noe de nødvendigvis løser selv. Anonymkode: ab337...e7f 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2025 #8 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I hvert fall ikke gripe inn, det er å be om trøbbel. Dette løser de selv. Hilsen mor til fire jenter. Anonymkode: 538da...891 Ts her; Hvorfor bør man ikke gripe inn, mener du? Jeg er vanligvis for å la barna ordne opp selv ved konflikter, men etter å ha sett mye utestenging på storesøsters trinn så er jeg litt usikker. Der ble hele jentegruppen splittet og det var mye styr (min datter var litt på sidelinjen der så vi var ikke direkte involvert). Anonymkode: 31645...da1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #9 Skrevet 16. oktober 2025 Ikke gripe inn? Hva i all verden... ville forklart Anna i klartekst at sånn oppfører man seg ikke, og hun får ikke være med din datter før hun kan oppføre seg normalt. Har selv to døtre, og det er ofte drama med jenter, men vi foreldrene er samstemte om hvordan barna skal oppføre seg, og snakker til hverandres barn der det er nødvendig. Ikke rart mobbing er så ille når det finnes foreldre som ikke griper inn, og mener barna skal ordne opp selv. Ærlig talt! Anonymkode: aceb2...19f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #10 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ikke gripe inn? Hva i all verden... ville forklart Anna i klartekst at sånn oppfører man seg ikke, og hun får ikke være med din datter før hun kan oppføre seg normalt. Har selv to døtre, og det er ofte drama med jenter, men vi foreldrene er samstemte om hvordan barna skal oppføre seg, og snakker til hverandres barn der det er nødvendig. Ikke rart mobbing er så ille når det finnes foreldre som ikke griper inn, og mener barna skal ordne opp selv. Ærlig talt! Anonymkode: aceb2...19f Enig! Har selv en datter og ble sjokkert da jeg prøvde si fra om utestenging til mammaen til hun ene som utestengte og ble møtt med at "sånt må jenter finne ut av selv". Klarte heldigvis å koble datteren min opp mot andre barn. Men litt artig da samme mamma gikk igjennom det samme via andre jenter, da hadde hun plutselig all grunn til å ta tak i utestenging... Anonymkode: 25545...9b0
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #11 Skrevet 16. oktober 2025 Selvsagt griper man inn her. De er forstår små og trenger veiledning. det sagt, så ville jeg snakket med dattteren min om egenverdi og snakket om at man ikke bør være men mennesker som ikke vil en vel og som ikke er snille. Anonymkode: 99bf7...298
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #12 Skrevet 16. oktober 2025 Jeg har selv hatt et barn som ble utestengt en periode. Hun hadde også heldigvis andre venner å lene seg på, men vi tok kontakt med foreldrene til barna som utestengte og var stygge. Da pratet de til barna sine og situasjonen løste seg og alle ble venner igjen. Syns ikke de bare skal løse det selv i den alderen, de er barn og trenger tidvis veiledning fra voksne om hva som er grei og ugrei oppførsel. Anonymkode: b4adb...8ee
Kristin70 Skrevet 16. oktober 2025 #13 Skrevet 16. oktober 2025 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke gripe inn? Hva i all verden... ville forklart Anna i klartekst at sånn oppfører man seg ikke, og hun får ikke være med din datter før hun kan oppføre seg normalt. Anonymkode: aceb2...19f AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har selv hatt et barn som ble utestengt en periode. Hun hadde også heldigvis andre venner å lene seg på, men vi tok kontakt med foreldrene til barna som utestengte og var stygge. Da pratet de til barna sine og situasjonen løste seg og alle ble venner igjen. Jeg mener at du skal gripe inn, men ikke med å ta det med Anna, det kan gjøre vondt verre. Jeg ville sjekket om Anna hadde fornuftige foreldre og snakket med dem. Mannen min tok "Anna" i å lyve og etter det var hun ute etter datteren min i 9 år, heldigvis hadde datteren min andre venner, men det finnes skikkelige jævelunger. Jeg ville uansett oppmuntret datteren til å utvide vennekretsen, det er dumt å ha bare Anna å spille på, da får Anna mye makt. Endret 16. oktober 2025 av Kristin70
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #14 Skrevet 16. oktober 2025 I sånne tilfeller som dette, sitter jeg ned med barnet og forklarer at her skal barnet se sin egen verdi, og tenke at sånne venner vil man ikke legge seg etter, og man fortjener bedre. Da skal de andre vennene fokuseres på, så kommer Anna etter, og da sitter ditt på makta. Høres kanskje ut som et spill, men det er det på ingen måte. Har barnet få eller ingen andre venner i slik tilfelle vet jeg ikke, da er det værre. Det svir i mammahjertene når barn opplever å krangle eller bli utestengt av venner! Anonymkode: 2831e...ee7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #15 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Min datter er 9 år og har mange venner. En av de beste vennene er Anna. Den siste tiden har min datter opplevd å bli baksnakket og utestengt av Anna og en eller to andre. Foreløpig går det bra, da hun har flere venner, men min datter vil aller helst være sammen med Anna. Jeg vil helst at hun er sammen med andre, siden Anna ikke er så grei for tiden. Hvordan bør jeg som mor gripe dette an? Bør vi bare se om de finner ut av det selv eller bør vi gripe inn? Anonymkode: 31645...da1 Dette må de få lov til å løse selv. Ja, det er sårt å bli utestengt, men dette går opp og ned og periodevis. Hilsem barneskolelærer. Anonymkode: d3f7f...b04
Kristin70 Skrevet 16. oktober 2025 #16 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette må de få lov til å løse selv. Ja, det er sårt å bli utestengt, men dette går opp og ned og periodevis. Hilsem barneskolelærer. Anonymkode: d3f7f...b04 Seriøst? Dette er ikke sant i det hele tatt. Noen er utestengt hele tiden hele skolegangen. At en barneskolelærer ikke har fått med seg det er skremmende.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #17 Skrevet 16. oktober 2025 Kristin70 skrev (1 time siden): Jeg mener at du skal gripe inn, men ikke med å ta det med Anna, det kan gjøre vondt verre. Jeg ville sjekket om Anna hadde fornuftige foreldre og snakket med dem. Mannen min tok "Anna" i å lyve og etter det var hun ute etter datteren min i 9 år, heldigvis hadde datteren min andre venner, men det finnes skikkelige jævelunger. Jeg ville uansett oppmuntret datteren til å utvide vennekretsen, det er dumt å ha bare Anna å spille på, da får Anna mye makt. Hvorfor lot dere foreldre den ungen holde på i 9 år? Tør ikke såkalte voksne folk å ta fatt unger i dag, i frykt for å bli beskyldt for psykisk vold, eller hva er greia ? Tenker barnet deres følte og føler seg ganske så sviktet av "foreldrene" sine. Anonymkode: aceb2...19f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #18 Skrevet 16. oktober 2025 Opplevde noe av det samme med et av mine barn. To barn var bestevenner og har vært det hele tiden før en 3. person kommer inn i bildet og stjeler og utestenger mitt barn fra leken. Mitt barn forsøkte desperat å beholde vennskapet og forsøker å tilpasse seg den personen som kommer inn i bildet. Forsøkte å snakke med foreldrene til den personen osv, men ble avfeid. Så mitt barn fant seg nye venner, men synes fremdeles det er sårt at h*n mistet bestevennen flere år senere. Anonymkode: 77523...9d0
Kristin70 Skrevet 16. oktober 2025 #19 Skrevet 16. oktober 2025 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor lot dere foreldre den ungen holde på i 9 år? Tør ikke såkalte voksne folk å ta fatt unger i dag, i frykt for å bli beskyldt for psykisk vold, eller hva er greia ? Tenker barnet deres følte og føler seg ganske så sviktet av "foreldrene" sine. Anonymkode: aceb2...19f Tror du vi lot ungen holde på i 9 år, uten å gjøre noe, nei det gjorde vi ikke, men når jævelungen har foreldre som ikke setter en eneste grense tar det aldri slutt. Ikke tro at denne drittungen ikke var tema for møter med skolen. Nei fysisk vold var aldri aktuelt. Det er ingenting som tyder på at barnet føler seg sviktet av oss. Det var tross alt snakk om en kronisk jævelunge som ikke bare var ekkel mot mitt barn. I tillegg fulgte de nærmeste vennene med min datter da dette ble et eviglangt hat. Endret 16. oktober 2025 av Kristin70
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå