Gå til innhold

Slik seng istedenfor reisebur?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker at det er bedre for hunden med en god seng i et bilbur.

Har ikke tenkt å hive meg inn i diskusjonen om hva som skjer ved en ulykke, men jeg tenker at det må jo være mye mer behagelig for hunden å være løs i et bur, enn å måtte sitte med en stram sele på seg - i hvert fall om man skal på litt lengre tur. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Leo skrev (40 minutter siden):

For meg fremstår det som helt utrolig at noen i det hele tatt kan vurdere denne løsningen! Min hund ligger på en myk madrass inne i et bur som er konstruert for formålet og festet med isofix (De samme festene som brukes til barneseter) i baksetet. 

Nå er det heller ikke slik at man må velge mellom sikkerheten til hunden og de andre menneskene i bilen. (Ref. "Bryr meg ikke om hunden, bare kone og barn overlever"). Etter å ha vært med på en ganske voldsom bilulykke vet jeg i hvert fall at det er traumatisk nok om man ikke skal oppleve å ha restene av sin egen hund smurt utover. Hvis den er død så foretrekker jeg å ha delene noenlunde samlet. 

Netop..og hunden kan faktisk drepe eller skade barn og kone...

• Liker 2
Skrevet
Myrmica skrev (28 minutter siden):

Jeg tenker at det er bedre for hunden med en god seng i et bilbur.

Har ikke tenkt å hive meg inn i diskusjonen om hva som skjer ved en ulykke, men jeg tenker at det må jo være mye mer behagelig for hunden å være løs i et bur, enn å måtte sitte med en stram sele på seg - i hvert fall om man skal på litt lengre tur. 

Jeg har kjørt Oslo-Bodø på to døgn med bikkja i bur baki. Han satt oppreist hele veien. Etter det kjøpte jeg sele, og da legger han seg ned for å sove innen ti minutter.

Så nei, det er ikke mye mer behagelig for alle hunder.

mommyaka skrev (15 minutter siden):

Netop..og hunden kan faktisk drepe eller skade barn og kone...

Hvordan kan den drepe når det sitter stroppet fast med sele? Skjerp deg. Du er så usaklig hele tiden.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt ærlig du høres ut som en idiot. SELVSAGT skal hunden sitte i et trygt bur i bilen!! Det vil alltid være 100x bedre enn en sele. Envher ansvarlig eier tar dette som en selvfølge. Hunden skal være trygg og ivaretatt når du tar på deg ansvaret til å skaffe en og klarer man ikke det skal man ikke ha hund!!!

Anonymkode: e268f...3a3

Da mener du at Trygg Trafikk er idioter også. Det lever jeg fint med, snuppa.

Anonymkode: e5ce2...e07

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan kan den drepe når det sitter stroppet fast med sele? Skjerp deg. Du er så usaklig hele tiden

Sitter hunden din fast helt inntil sete slikt du gjør? Det er ikke noe slakk i belte til hunden . Den kan ikke bevege seg?

Om den kan.

Tror du din hun ikke vil kunne slå dere i svime når den flyr rundt?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har kjørt Oslo-Bodø på to døgn med bikkja i bur baki. Han satt oppreist hele veien. Etter det kjøpte jeg sele, og da legger han seg ned for å sove innen ti minutter.

Så nei, det er ikke mye mer behagelig for alle hunder.

Hvordan kan den drepe når det sitter stroppet fast med sele? Skjerp deg. Du er så usaklig hele tiden.

Da mener du at Trygg Trafikk er idioter også. Det lever jeg fint med, snuppa.

Trygg trafikk er ikke idioter, men de forholder seg til hunder som last, og det de går god for er at hunder festet i sele er sikret last. Hva som er best for hunden, og hva hunden overlever, bryr de seg ikke om.

Med tanke på trykk i en sele, mot trykk av en hel vegg i et godkjent transportbur som er lite nok, er risikoen  for skader på hund mye mindre med bur enn med sele.

Tenk all kraft i en kollisjon mot et punkt, i stedet for hele kroppen. Det er en grunn til at vi i dag har airbag og seler for mennesker.

Anonymkode: 07332...2ac

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hmm, skal jeg også sitte i bur når jeg kjører bilen da?

I forhold til trafikanter på to hjul sitter du allerede i bur. Hunden vil sitte i et mindre bur i det samme buret, slik at den ikke flyr så langt ved f.eks. en bråstopp. 

Anonymkode: 6840c...5cc

Skrevet
mommyaka skrev (56 minutter siden):

Sitter hunden din fast helt inntil sete slikt du gjør? Det er ikke noe slakk i belte til hunden . Den kan ikke bevege seg?

Om den kan.

Hva slags sele er det du egentlig tror at hunden er festet i? Tror du det er snakk om en type sele som man går tur med, med langt kobbel? For å få det i klartekst:

NEI, BIKKJA FLYR IKKE RUNDT NÅR DEN ER FESTET I SELE.

Nå må du virkelig gi deg med å delta i tråder om ting du kan null, niks og nada om!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Trygg trafikk er ikke idioter, men de forholder seg til hunder som last, og det de går god for er at hunder festet i sele er sikret last. Hva som er best for hunden, og hva hunden overlever, bryr de seg ikke om.

Med tanke på trykk i en sele, mot trykk av en hel vegg i et godkjent transportbur som er lite nok, er risikoen  for skader på hund mye mindre med bur enn med sele.

Tenk all kraft i en kollisjon mot et punkt, i stedet for hele kroppen. Det er en grunn til at vi i dag har airbag og seler for mennesker.

Anonymkode: 07332...2ac

Jeg forholder meg til at jeg kollisjonstestet og godkjent sele til hunden min. Om du har et problem med det, så synd for deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I forhold til trafikanter på to hjul sitter du allerede i bur. Hunden vil sitte i et mindre bur i det samme buret, slik at den ikke flyr så langt ved f.eks. en bråstopp. 

Anonymkode: 6840c...5cc

Skade er skade på hund. Brekker den beinet, så må den avlives uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fin den senga, men det er ikke lovlig å ha usikrede dyr i bil i Norge. De skal enten være i et bur, og buret skal være surret fast slik at det ikke kan flytte seg, eller dyret skal sikres med en sikkerhetssele tilpasset dyret.

Anonymkode: 333d2...745

Det er jo det den er når den bruker denne sengen. Den er ikke festet i sengen, den festes i seperat sikkerhetssele. 

Anonymkode: 1b167...a70

• Liker 1
Skrevet

Skade er skade på hund. Brekker den beinet, så må den avlives uansett.

Akkurat det stemmer jo ikke. En skadet hund kan jo også bli helt fin igjen f.eks. etter et beinbrudd. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er jo det den er når den bruker denne sengen. Den er ikke festet i sengen, den festes i seperat sikkerhetssele. 

Denne sengen (Og lignende varianter solgt via bl.a. annonser på FB) selges ikke med noen annen form for sikkerhetssele enn i beste fall en enkel stropp festet til sengen. Det opplyses heller ikke om at en slik seng i seg selv ikke er noe lovlig alternativ til transport av hund i bil i f.eks. Norge. 

Skrevet
Leo skrev (19 minutter siden):

Denne sengen (Og lignende varianter solgt via bl.a. annonser på FB) selges ikke med noen annen form for sikkerhetssele enn i beste fall en enkel stropp festet til sengen. Det opplyses heller ikke om at en slik seng i seg selv ikke er noe lovlig alternativ til transport av hund i bil i f.eks. Norge

Jeg har sengen på bildet. Sengen festes til bilen. Hunden festes i eget belte. Det følger med et belte, denne er løs og festes i hund og låsen til bilbeltet , men hundesele må en kjøpe selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har sengen på bildet. Sengen festes til bilen. Hunden festes i eget belte. Det følger med et belte, denne er løs og festes i hund og låsen til bilbeltet , men hundesele må en kjøpe selv.

Men da stemmer jo det jeg sier at om at en slik seng i seg selv ikke oppfyller lovens krav til sikring av hund i bil. 

Og jeg ser jo at folk jeg ellers betrakter som normalt oppegående, og som selv påstår at de er ekstremt glade i hundene sine,  i det daglige kjører rundt med helt merkelige (Men lovlige...) løsninger når de transporterer hundene sine. Forklaringen er, som regel, at gode transportbur/grinder er så dyrt og det er de jo. Men de samme menneskene har gjerne seler, halsbånd, dekken, fancy vesker og what not som hunder ikke trenger for tusenvis av kroner. Det er da jeg ikke forstår prioriteringene. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

mommyaka skrev (10 timer siden):

Om den kan.

Hunden flyr ikke rundt i bilen ved bråbremsing eller kollisjon når den sitter fastspent i en skikkelig og godkjent sele. Den får like mye slakk som folk da den er festet til sikkerhetsbelte og det er bilens belte som gir slakk og ikke belte på selen som er veldig kort og festes med tykke skruer.

Har kjørt slik titusenvis av kilometer med hunden min, skjedde en del bråbremsing og en kollisjon og kan fortelle hva som skjer: hunden blir trykt mot setet like fort og brutalt som mennesker. Og sitter den i passasjersetet så får den i tillegg kollisjonsputen på seg. Hunden i en godkjent sele har altså like mye sikkerhet og like mye fare som folk i bilen.

Tviler på at det følger en ordentlig bilsele med denne sengen, så ville kjøpt separat.

anwb_w760.jpg

81-x3U16mWL._SL1500_.jpg

Endret av Sioux
  • Liker 1
Skrevet

Fant en test av Allsafe, blir lettere å se hva som skjer med hunden ved en kollisjon. Selen ble testet bl. a. ved Adac Technology Centre i Tyskland og ved MGA Research i USA.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Om bilen min ser sånn ut etter en ulykke, overlever nok ikke jeg og/eller familien. Da gir jeg flatt faen i bikkja mi, altså. Ærlig talt.

Hmm, skal jeg også sitte i bur når jeg kjører bilen da?

Klemme hunden med vekt? Hva snakker du om?!

Det skjer mye under en ulykke. Og bildet var bare et eksempel, det kan arte seg på mange måter. Og det er ingen tvil om at et bur beskytter bedre enn om man ikke har et bur rundt seg - det sier seg i grunn selv?

Og joda, bur for sjåfør/mennesker i bil er ikke akkurat ukjent, se til motorsport. Men det finnes nøyanser, grader av ting.

Klemme hunden med vekt; da snakker man om f.eks. om løse gjenstander, hvor et bur selvfølgelig beskytter mer.

Anonymkode: aab42...b82

Skrevet
Sioux skrev (4 timer siden):

Har kjørt slik titusenvis av kilometer med hunden min, skjedde en del bråbremsing og en kollisjon og kan fortelle hva som skjer: hunden blir trykt mot setet like fort og brutalt som mennesker.

Rygger du mye? Når man bråbremser eller kolliderer så beveger ting seg forover, man blir ikke "trykt mot setet".

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Rygger du mye? Når man bråbremser eller kolliderer så beveger ting seg forover, man blir ikke "trykt mot setet".

Dratt mot setet, med sikkerhetsbelte. Formulerte meg feil, men du har vel skjønt hva jeg mente.

Man blir ikke trykt mot setet når man rygger.

Skrevet

Det skjer mye under en ulykke. Og bildet var bare et eksempel, det kan arte seg på mange måter. Og det er ingen tvil om at et bur beskytter bedre enn om man ikke har et bur rundt seg - det sier seg i grunn selv?

Og joda, bur for sjåfør/mennesker i bil er ikke akkurat ukjent, se til motorsport. Men det finnes nøyanser, grader av ting.

Klemme hunden med vekt; da snakker man om f.eks. om løse gjenstander, hvor et bur selvfølgelig beskytter mer.

Merkelig at folk i denne tråden er mer opptatt av å beskytte hunden mot løse gjenstander enn menneskene i bilen.

Skrevet

Merkelig at folk i denne tråden er mer opptatt av å beskytte hunden mot løse gjenstander enn menneskene i bilen.

Det som er merkelig er at du ikke ser for deg at en hund (et familiemedlem) skal sitte så trygt som mulig i bilen også!

Anonymkode: e268f...3a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...