Gå til innhold

Slik seng istedenfor reisebur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

IMG_9856.thumb.jpeg.2157fb51303ba1c67815b3ada1f53a89.jpeg

Får stadig opp reklame for slike senger å ha f.eks i bil istedenfor reisebur. Fest hunden med sele og bånd. Virker mye mer behagelig for dyret. Men er det trygt med tanke på ulykker? Noen som har slik? Kan dere anbefale den?

Anonymkode: 1b341...c27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde en slik til vår hund for snart 20 år siden. Anbefales i grunn ikke, med tanke på sikkerhet. For at hunden skal kunne legge seg ned må ikke selen som festes til beltet være alt for stram, og jeg har selv opplevd at hunden plutselig hang etter selen utenfor setet. 

Anonymkode: 5b234...d4c

Skrevet

Nop... ville ikke. Om du har en liten hund.. kanskje..over 10 kg..nei.

Skal du feste den i sele MÅ den være kræsj testet. Bur er 100 prosent best, ja en sele kan holde den litt fast om du bråbremser etc..men om dere kræsjer.. ruller rundt eller får et trykk...da er hunden død.

Kjøp en kræsj testet bur og ha baki eller i sete bak( da med isofix)

• Liker 3
Skrevet

Det er da like så behagelig å ha noe mykt å ligge på i buret. Skal du feste hunden i bilbelte må det være såpass stramt at hunden får mye mindre mulighet til å snu på seg enn i et bur. 

Anonymkode: 7f6f5...f18

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Nop... ville ikke. Om du har en liten hund.. kanskje..over 10 kg..nei.

Skal du feste den i sele MÅ den være kræsj testet. Bur er 100 prosent best, ja en sele kan holde den litt fast om du bråbremser etc..men om dere kræsjer.. ruller rundt eller får et trykk...da er hunden død.

Kjøp en kræsj testet bur og ha baki eller i sete bak( da med isofix)

Hva er forskjellen på å bli røsket i selen og dundre inn i veggen på buret...? Bikkja blir alvorlig skadet åkke som.

Sikringen handler om sikkerheten til sjåføren og menneskelige passasjerer, både under kjøring og ved ulykker.

Jeg har hatt bikkja i bur baki før, men han blir bare sittende oppreist, selv på langtur. Når jeg har ham i et av setene med sele ligger han og sover. 

Anonymkode: e5ce2...e07

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er forskjellen på å bli røsket i selen og dundre inn i veggen på buret...? Bikkja blir alvorlig skadet åkke som.

Sikringen handler om sikkerheten til sjåføren og menneskelige passasjerer, både under kjøring og ved ulykker.

Jeg har hatt bikkja i bur baki før, men han blir bare sittende oppreist, selv på langtur. Når jeg har ham i et av setene med sele ligger han og sover. 

Et (sikkert) bur beskytter mye bedre. Løse gjenstander slipper å smelle inn i hunden feks. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har akkurat denne sengen. Den er ikke sikring i seg selv, bare en bedre og mer behagelig beskyttelse for de som bruker belte til hunden istedenfor bur. Du må ha sele på hunden og feste i bilens beltefeste som vanlig. Det følger med selve beltet som festes mellom hundens sele og bilens feste, men den bytter jeg ut med en som er godkjent i Norge.

Selve sengen er super myk og lett å holde ren. Har den samme utgaven i hundeseng også og er veldig fornøyd med alt. Dette er de sengene hundene har likt best også.

Anonymkode: 1b167...a70

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fordi din hund kan bli skadet av andre løse gjenstander...du kan klemme hunden ved vekt etc. I et bur vil den bli rister litt...men ikke klemt . Stor forskjell 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 12.42):

Om bilen min ser sånn ut etter en ulykke, overlever nok ikke jeg og/eller familien. Da gir jeg flatt faen i bikkja mi, altså. Ærlig talt.

AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 12.45):

Et (sikkert) bur beskytter mye bedre. Løse gjenstander slipper å smelle inn i hunden feks. 

Hmm, skal jeg også sitte i bur når jeg kjører bilen da?

mommyaka skrev (På 15.10.2025 den 13.04):

Fordi din hund kan bli skadet av andre løse gjenstander...du kan klemme hunden ved vekt etc. I et bur vil den bli rister litt...men ikke klemt . Stor forskjell 

Klemme hunden med vekt? Hva snakker du om?!

Endret av Matas
Innlegget er redigert grunnet sitering av slettet innhold. - Matas, mod.
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snakker om at om din hund ligger i sete ved siden av deg( eller bak) og du blir kjørt inni..vil duk hund blir en flygende objekt...ink deg og alt som er i bilen. Tilogmed din mobil/ vannflaske etc som ligger i bilen kan da gjøre stor skade på din hund.  Ja din hund sitter bra i sele når dere kjører..men kolliderer dere eller noe kjører på deg i høy fart vil din hund blir slengt opp/ rundt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Om bilen min ser sånn ut etter en ulykke, overlever nok ikke jeg og/eller familien. Da gir jeg flatt faen i bikkja mi, altså. Ærlig talt.

At du gir «flatt faen i bikkja di» er vel neppe relevant for tråden, all tid den handler om hvorvidt et slikt sete er trygt. :klo: 

Det er det ikke, og bikkja flyr ut av setet ved bråstopp/kollisjon, og vil i tillegg kunne bli skadet av løse gjenstander i bilen, selv ved en hendelse som ellers ikke ville hatt noen fysiske konsekvenser for passasjerene (herunder hund) 

Jeg har som nevnt hatt et slikt sete, for nesten 20 år siden, og med mindre du fester selen så stramt at hunden ikke kan legge seg ned, så får hunden kroppen utenfor setet. Vårt sete ble pensjonert den dagen valpen var urolig i setet, og jeg oppdaget henne hengene i selen utenfor setet mens jeg kjørte på motorveien, med lang vei til neste avkjørsel. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir den "røsket i selen" er den nesten garantert dau. I et kollisjonssikkert bur er det en mulighet for at den overlever, så lenge buret er lite nok. Billige søppelbur fra Europris hjelper verken hund eller mennesker i en kollisjon.

Anonymkode: f27ae...76b

• Liker 4
Skrevet
mommyaka skrev (42 minutter siden):

Snakker om at om din hund ligger i sete ved siden av deg( eller bak) og du blir kjørt inni..vil duk hund blir en flygende objekt...ink deg og alt som er i bilen. Tilogmed din mobil/ vannflaske etc som ligger i bilen kan da gjøre stor skade på din hund.  Ja din hund sitter bra i sele når dere kjører..men kolliderer dere eller noe kjører på deg i høy fart vil din hund blir slengt opp/ rundt. 

Jeg sliter noe ekstremt med å forstå hva du skriver. Jeg tolker det som at du mener hunden vil bli slengt rundt i bilen ved kollisjon. Nei, dette er ikke tilfellet, hunden er festet med godkjent sele. Trygg Trafikk sier at seler er godkjent sikring av hund i bil. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

At du gir «flatt faen i bikkja di» er vel neppe relevant for tråden, all tid den handler om hvorvidt et slikt sete er trygt. :klo: 

Det er det ikke, og bikkja flyr ut av setet ved bråstopp/kollisjon, og vil i tillegg kunne bli skadet av løse gjenstander i bilen, selv ved en hendelse som ellers ikke ville hatt noen fysiske konsekvenser for passasjerene (herunder hund) 

Jeg har som nevnt hatt et slikt sete, for nesten 20 år siden, og med mindre du fester selen så stramt at hunden ikke kan legge seg ned, så får hunden kroppen utenfor setet. Vårt sete ble pensjonert den dagen valpen var urolig i setet, og jeg oppdaget henne hengene i selen utenfor setet mens jeg kjørte på motorveien, med lang vei til neste avkjørsel. 

Joda, det er absolutt trygt med godkjent sele, det står Trygg Trafikk inne for. Hvordan løse gjenstander er farligere for hund i sele enn menneske i setebelte, det vet bare du.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir den "røsket i selen" er den nesten garantert dau. I et kollisjonssikkert bur er det en mulighet for at den overlever, så lenge buret er lite nok. Billige søppelbur fra Europris hjelper verken hund eller mennesker i en kollisjon.

Anonymkode: f27ae...76b

Store skader = død for et dyr. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

For et merkelig argument, normale mennesker vil sikre alle i bilen som best de kan, om bikkja er eneste overlevende er det da fortsatt bedre enn om alle stryker med? Om bikkja dør så er det da trist at man kunne sikra den bedre om man bare gadd.

Punkt to der får meg til å skjønne at du nok ikke kan så mye om bil. Fører sitter allerede på mange måter i bur om denne er sikra slik hen skal med sele og alt. Hele konstruksjonen på bilen er gjort med tanke på sikring av fører og passasjerer. Hvordan ulike deler kolapser i ulike scenarioer for eksempel handler om sikkerhet.

Anonymkode: 4b628...0fe

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sliter noe ekstremt med å forstå hva du skriver. Jeg tolker det som at du mener hunden vil bli slengt rundt i bilen ved kollisjon. Nei, dette er ikke tilfellet, hunden er festet med godkjent sele. Trygg Trafikk sier at seler er godkjent sikring av hund i bil. 

Joda, det er absolutt trygt med godkjent sele, det står Trygg Trafikk inne for. Hvordan løse gjenstander er farligere for hund i sele enn menneske i setebelte, det vet bare du.

Det er ikke selen som er problemet, det er setet. ;) 

PS: Det er ingen som har skrevet at løse gjenstander ikke er farlig for mennesker i bil, for det er det og det fører til unødvendige dødsfall i trafikken -også i Norge. Nå handler denne tråden om sikring av hund i bil, ikke mennesker. Denne type sikring for mennesker heter rullebur. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så du tror at når du/ andre kolliderer i seg i 60-10 km i timen..så sitter din hund pent i sete ? Du tror ikke den blir slengt rundt og kan bli skadet av andre ting?

Og har du en kræsj testet sele ele har du bare kjøpt en du fant i e butikk?

• Liker 5
Skrevet

For et merkelig argument, normale mennesker vil sikre alle i bilen som best de kan, om bikkja er eneste overlevende er det da fortsatt bedre enn om alle stryker med? Om bikkja dør så er det da trist at man kunne sikra den bedre om man bare gadd.

Punkt to der får meg til å skjønne at du nok ikke kan så mye om bil. Fører sitter allerede på mange måter i bur om denne er sikra slik hen skal med sele og alt. Hele konstruksjonen på bilen er gjort med tanke på sikring av fører og passasjerer. Hvordan ulike deler kolapser i ulike scenarioer for eksempel handler om sikkerhet.

Anonymkode: 4b628...0fe

Da får du bare kalle meg merkelig. Kunne da virkelig ikke brydd meg mindre om bikkja dersom barna, kona og/eller jeg selv strøk med i en bilulykke. Ærlig talt. Å påstå noe annet er godhetsposering.

Vel, du snakker jo mot deg selv her nå. Som du sier, så er bilen konstruert med tanke på sikring av fører og passasjerer. Med mindre vi er full bil, så sitter bikkja i passasjersetet foran. Ergo i sonen som du poengterer at er konstruert for å beskytte den som sitter i den.

Det er ikke selen som er problemet, det er setet. ;) 

PS: Det er ingen som har skrevet at løse gjenstander ikke er farlig for mennesker i bil, for det er det og det fører til unødvendige dødsfall i trafikken -også i Norge. Nå handler denne tråden om sikring av hund i bil, ikke mennesker. Denne type sikring for mennesker heter rullebur. 

Hvordan er setet problemet, og ikke selen? 🙄

Og jo, dersom du leser tråden, så er det poengtert at løse gjenstander i bilen er farlig for hunden ved kollisjon.

mommyaka skrev (3 minutter siden):

Så du tror at når du/ andre kolliderer i seg i 60-10 km i timen..så sitter din hund pent i sete ? Du tror ikke den blir slengt rundt og kan bli skadet av andre ting?

Og har du en kræsj testet sele ele har du bare kjøpt en du fant i e butikk?

Sitter pent i setet? Absolutt ikke. Den sitter derimot fast i selen, som er derfor man bruker selen, og derfor sele er godkjent sikring av hunden. Hvilke "andre ting" den skal kunne bli skadet av, som ikke sjåfør eller andre passasjerer kan bli skadet av, vet jeg ikke.

Jeg har en en sele som er kollisjonstestet og TÜV-godkjent, ja. 

Det virker som du ikke forstår hva du prater om her.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For meg fremstår det som helt utrolig at noen i det hele tatt kan vurdere denne løsningen! Min hund ligger på en myk madrass inne i et bur som er konstruert for formålet og festet med isofix (De samme festene som brukes til barneseter) i baksetet. 

Nå er det heller ikke slik at man må velge mellom sikkerheten til hunden og de andre menneskene i bilen. (Ref. "Bryr meg ikke om hunden, bare kone og barn overlever"). Etter å ha vært med på en ganske voldsom bilulykke vet jeg i hvert fall at det er traumatisk nok om man ikke skal oppleve å ha restene av sin egen hund smurt utover. Hvis den er død så foretrekker jeg å ha delene noenlunde samlet. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Fin den senga, men det er ikke lovlig å ha usikrede dyr i bil i Norge. De skal enten være i et bur, og buret skal være surret fast slik at det ikke kan flytte seg, eller dyret skal sikres med en sikkerhetssele tilpasset dyret.

Anonymkode: 333d2...745

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...