Gå til innhold

Erfaring med tilheling av finger ute av ledd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For drøye 4 uker siden fikk jeg en finger ut av ledd under en håndballkamp. Fingeren har siden det vært hoven og lite bøyelig. Har vært i kontakt med fastlegen som sier «det kan ta tid før den blir bra igjen», men fikk ikke all verdens med estimat på hva det reelt sett betyr i tid. Noen som har erfaring og kan si noe om hvor lang tid før dere opplevde en reell bedring? Føler det knapt nok har vært progresjon siden det skjedde

Anonymkode: e52ea...3a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gå til noen som kan sette fingerleddet på plass igjen og det kan ikke forstå fastlege.

Manuellterapeut eller kiropraktor ordner det.

Har selv fått leddet til stortåen ut av ledd, og Manuellterapeut satte det på plass igjen.

Anonymkode: c808f...863

• Liker 1
Skrevet

Leddet er jo satt på plass igjen, det ble gjort samme dag (var ganske heftig ute av ledd). I starten ble fingeren buddytapet, gikk med det i tre uker slik jeg fikk beskjed om. Nå taper jeg kun om jeg gjør «risikoaktivitet» som jeg også fikk beskjed om - men risikoaktivitet er jo ikke all verden all den tid fingeren ikke har hatt særlig progresjon etter at den ble satt tilbake i riktig posisjon.

Beklager at jeg ikke presisterte det, men tenkte at det sa seg selv - ingen går vel med noe ute av ledd i flere uker? Men spørsmålet er altså - etter at man har fått leddet tilbake på plass - hvor lang tid tok det før fingeren ble bra igjen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leddet er jo satt på plass igjen, det ble gjort samme dag (var ganske heftig ute av ledd). I starten ble fingeren buddytapet, gikk med det i tre uker slik jeg fikk beskjed om. Nå taper jeg kun om jeg gjør «risikoaktivitet» som jeg også fikk beskjed om - men risikoaktivitet er jo ikke all verden all den tid fingeren ikke har hatt særlig progresjon etter at den ble satt tilbake i riktig posisjon.

Beklager at jeg ikke presisterte det, men tenkte at det sa seg selv - ingen går vel med noe ute av ledd i flere uker? Men spørsmålet er altså - etter at man har fått leddet tilbake på plass - hvor lang tid tok det før fingeren ble bra igjen?

Så legen satte leddet på plass igjen?

Jeg har liten tiltro til leger, for har møtt så mange som ikke har peiling på mine skader, men tror de har peiling og gjør alt verre eller bagatelliserer det.

Du får spørre legen igjen om det er normalt at det skal ta såpass lang tid

Skrevet

Jeg har liten tiltro til leger, for har møtt så mange som ikke har peiling på mine skader, men tror de har peiling og gjør alt verre eller bagatelliserer det.

Men om en finger er inne eller ute av ledd er jo lett å kjenne? Og forsåvidt se med det blotte øyet.

Anonymkode: 77ab1...a0a

• Liker 1
Skrevet

Ortopedisk lege på legevakten satte leddet på plass og det ble tatt røntgenbilder etterpå. Så at leddet er på plass er det ikke noe tvil om. Men jeg er fortsatt hoven, fingeren er vond og det er lite bøyelighet i den. Jeg kontaktet legevakten etter noen uker for å høre om hvor lang restitusjon jeg måtte regne med, siden jeg ikke merket noe bedring. Hun sa at det kunne ta lang tid (det sa de forsåvidt også på legevakten). Men ingen kan fortelle meg hva lang tid er, derfor er jeg nysgjerrig på erfaringer fra andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men om en finger er inne eller ute av ledd er jo lett å kjenne? Og forsåvidt se med det blotte øyet.

Kan love deg at man så med det blotte øyet at fingeren var ute av ledd ja 😅 de så det såpass godt da jeg ankom legevakten at jeg slapp å sitte å vente i kø, men fikk behandling umiddelbart 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ortopedisk lege på legevakten satte leddet på plass og det ble tatt røntgenbilder etterpå. Så at leddet er på plass er det ikke noe tvil om. Men jeg er fortsatt hoven, fingeren er vond og det er lite bøyelighet i den. Jeg kontaktet fastlegen etter noen uker for å høre om hvor lang restitusjon jeg måtte regne med, siden jeg ikke merket noe bedring. Hun sa at det kunne ta lang tid (det sa de forsåvidt også på legevakten). Men ingen kan fortelle meg hva lang tid er, derfor er jeg nysgjerrig på erfaringer fra andre. 

Korrigert

Skrevet

Jeg fikk fingeren ut av ledd som 17 år. Det kunne man virkelig SE. Fingeren var bøyd feil vei 😅

Den ble bra etter noen uker. Men selv nå i dag ser jeg forskjell på fingeren. Tror noen ligament eller sener ble strukket. Fungerer helt fint

Anonymkode: 51719...269

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ortopedisk lege på legevakten satte leddet på plass og det ble tatt røntgenbilder etterpå. Så at leddet er på plass er det ikke noe tvil om. Men jeg er fortsatt hoven, fingeren er vond og det er lite bøyelighet i den. Jeg kontaktet legevakten etter noen uker for å høre om hvor lang restitusjon jeg måtte regne med, siden jeg ikke merket noe bedring. Hun sa at det kunne ta lang tid (det sa de forsåvidt også på legevakten). Men ingen kan fortelle meg hva lang tid er, derfor er jeg nysgjerrig på erfaringer fra andre. 

Ortopedisk lege kan selvfølgelig det- jeg trodde det var vanlig lege.

Skrevet

Kan love deg at man så med det blotte øyet at fingeren var ute av ledd ja 😅 de så det såpass godt da jeg ankom legevakten at jeg slapp å sitte å vente i kø, men fikk behandling umiddelbart 👍

Ja, ikke sant. Jeg hadde "bare" en sublukasjon som jeg fikset selv, men til og med det var veldig lett å se at ikke var som det skulle være!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...