AnonymBruker Skrevet 14. oktober #1 Skrevet 14. oktober Jeg spiser 3 egg hver dag, kokt, stekt, eggerøre og omelett. Smaker godt og gir godt med proteiner og metthetsfølelse. Men så leser jeg at dette er for mye noen steder, andre kilder sier det er greit. Jeg har normalt blodsukker og kolesterol. Noen som vet mer om hvorvidt det er for mye? Billig og godt med vitaminer er det jo også. Anonymkode: e1aa6...75d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #2 Skrevet 14. oktober Jeg har lest begge deler, jeg også. "Ekspertene" ser ikke ut til å være enige om det er for mye eller for lite egg i kosten vår, og om egg daglig er bra eller dårlig for oss. Jeg ville bare spist tre egg om dagen om jeg nå hadde hatt lyst på det. Farlig er det uansett ikke. Egg er vi skapt til å spise. Anonymkode: 23d6c...615
FrkSolsikke Skrevet mandag kl. 20:08 #3 Skrevet mandag kl. 20:08 Jeg spiser også tre egg hver dag, og har redusert vekten min ganske mye i de siste årene. Jeg spurte legen min om det var greit med så mye egg hver dag ift kolestol. Han sa at det var greit, og en så lenge at jeg ikke fikk høyt kolesterol, så var det bra å spise mye egg så lenge vekten min gikk ned. Det er viktigere helsemessig med lav vekt enn å få høyt kolesterol i blodet 1
Natttåke Skrevet mandag kl. 20:10 #4 Skrevet mandag kl. 20:10 Spis så mange egg du vil. Alt du trenger er i egget Kostholdsrådene på egg spriker mellom landene og de er nok mer pga miljø. 1 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:29 #5 Skrevet mandag kl. 20:29 Egg er sunt, men 3 egg hver dag er for mye av det gode Anonymkode: 151ce...e46
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:32 #6 Skrevet mandag kl. 20:32 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Egg er sunt, men 3 egg hver dag er for mye av det gode Anonymkode: 151ce...e46 Kilde? Anonymkode: 05d0a...ef3 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:34 #7 Skrevet mandag kl. 20:34 Noen egg om dagen er veldig sunt, men det avhenger av hvor de kommer fra og hvordan de blir behandlet. Finnes mye rart i vestlige egg. Anonymkode: a689a...219
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:36 #8 Skrevet mandag kl. 20:36 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen egg om dagen er veldig sunt, men det avhenger av hvor de kommer fra og hvordan de blir behandlet. Finnes mye rart i vestlige egg. Anonymkode: a689a...219 Norske egg er da sunnest i verden. https://bramat.no/kosthold/helse/2502-norske-egg-er-bade-sunne-og-trygge Anonymkode: 05d0a...ef3 1 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:38 #9 Skrevet mandag kl. 20:38 Jeg spiser 3 egg hver dag også. Rik proteinkilde😊 Anonymkode: 1a9b5...6d2 1 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:33 #10 Skrevet tirsdag kl. 13:33 Egg er veldig sunt. Det er gammel feillære at egg øker kolesterolet. Du har det kolesterolet du trenger. Kolesterol er livsviktig og uten det dør vi. Hvis du ikke spiser så mye kolesterol som kroppen trenger, så lager den resten selv. Totalkolesterol skal man se bort fra. Det viser ingenting om risiko. Mange leger ser på LDL, men det er en dårlig markør for hjertesykdom. Oppdaterte leger ser på forholdet mellom HDL og triglyserider, fastende insulin, og gjerne også hs-CRP for å måle inflammasjon, siden hjertesykdom er inflammasjon, ikke "for mye kolesterol" som mange tror. Hvordan får du inflammasjon? Ved å spise mye ultraprosessert mat, mye karbohydrater, mye omega-6-rike planteoljer. Så påstår noen at hvis du spiser mer enn kroppen trenger, så blir det et problem fordi de påstår at kroppen ikke klarer å kvitte seg med overskudd. Vel, her er en kar som har spist 30 (!) egg hver dag i 30 dager, altså 900 egg på en måned. Spoiler alert: Det gjorde ingenting med kolesterolet hans. Anonymkode: d87e0...a6f 3
Maskinfører Skrevet tirsdag kl. 13:37 #11 Skrevet tirsdag kl. 13:37 Før når jeg var yngre så delte jeg og en kamerat ett brett med egg vi spiste 15 hver 😀 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:01 #12 Skrevet i går, 08:01 AnonymBruker skrev (På 14.10.2025 den 18.23): Jeg spiser 3 egg hver dag, kokt, stekt, eggerøre og omelett. Smaker godt og gir godt med proteiner og metthetsfølelse. Men så leser jeg at dette er for mye noen steder, andre kilder sier det er greit. Jeg har normalt blodsukker og kolesterol. Noen som vet mer om hvorvidt det er for mye? Billig og godt med vitaminer er det jo også. Anonymkode: e1aa6...75d Så lenge du ikke tar på masse Salt så er egg sunt Anonymkode: 37843...7ae
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden Ville ikke spist 3 egg om dagen om kolesterolet mitt var høyt. Ville spist 3 egg om dagen om alt var som normalt. Kjør på. Egg er kjempe sunt. Anonymkode: d3786...341
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå