Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #1 Skrevet 29. mars 2006 (endret) Dette er tallene på alle mennesker som er drept av mennesker. Innlegget er endret i henhold til våre regler ang kopirett. Tallene finner dere her. Misty (mod) Endret 31. mars 2006 av Misty
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #2 Skrevet 29. mars 2006 Synnes dere virkelig ikke at mennesker er ondskap
Gjest gotthard Skrevet 29. mars 2006 #3 Skrevet 29. mars 2006 blir vel litt feil og først skrive 62,000,000 i ww2 også ramse opp slag for slag etterpå? og det tallet er med et stort ca, russland regner med de mistet mellom 30 og 50 millioner menesker i ww2. så klart menesker er grusome, men tenk hvor overbefolka vi ville hvert uten krig, sult og ulykker. de 60 millionene som blei drept i ww2 ville nå hvert ca 1 eller milliarder vel, og vi har problemer med og fø de vi har! vi er i ferd med og høgge ned alt av skog og sprenge alt av fjell for og skaffe nokk til de vi har nå! nei, uten al nøden ville ikke hverden eksistert nå, vi ville utryddet oss selv pga befolkningen.
Gjest gjest1 Skrevet 30. mars 2006 #4 Skrevet 30. mars 2006 Fordi noen mennesker er onde trenger ikke alle å være det. Du begynner å virke som en rasist mot menneskeheten. Hvor er du egentlig fra??
Gjest Kane Skrevet 30. mars 2006 #6 Skrevet 30. mars 2006 spiller det noen rolle hvor man er fra for å poengtere at mennesker er skyldig i overgrep mot andre menneske i ren ondskap - eller i sin overbevisning som det heter på fint? Og det er jo ikke noe nytt fenomen - heller vil det aldri bli utgått på dato da det som en annen sa er et nødvendig onde for å holde befolkningen nede - akkurat som dyr dreper dyr... det er vel en sørgelig del av livets rundgang på jorden..
Gjest gjest1 Skrevet 31. mars 2006 #7 Skrevet 31. mars 2006 Mennesket er jo et naturens vesen, og handler deretter. Men jeg synes det blir feil å dra fram kriger som eksempler på menneskets ondskap. Det er heller de små, private onde og egoistiske handlingene til hver og en av oss i dagliglivet som jeg vil bruke som eksempel. Svært mange (kanskje til og med de fleste) går jo inn i krigen med en hellig overbevisning om å gjøre det RETTE, de ofrer seg selv for en sak de tror på (f.eks. bøndene og arbeiderne i den russiske revolusjonen). Så får det så være at de kanskje har litt feil dømmekraft av og til, og uskyldige liv går tapt. Nordmennene som sloss mot tyskerne i andre verdenskrig, for eksempel, kan vel ikke karakteriseres som onde, selv om de tok noen liv. Strategerne, eller de makthavende ekspansjonistiske lederne som vil drepe for mer makt, er kanskje onde. Men soldatene tror vel kanskje at de gjør det rette, når de blir indoktrinert nok, at de utfører heroiske handlinger til det beste for menneskeheten...
Jane How Skrevet 31. mars 2006 #8 Skrevet 31. mars 2006 Krig er mer komplekst enn ren ondskap. Feighet, følelse av å ikke ha noe valg, redsel for hva som vil skje med egen familie, behov for å følge mengden osv. Selv om handlingene i seg selv er gale. Men desto mer vi vet, desto bedre odds har vi for å bidra til å forhindre lignende hendelser i framtiden.
liv Skrevet 31. mars 2006 #9 Skrevet 31. mars 2006 Hva med å linke rett til orginalen i stede for å lime inn masse som ikke er ditt? http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_...aused_by_humans
babyboy Skrevet 31. mars 2006 #10 Skrevet 31. mars 2006 Hei Gjest, Hvor har du tallene fra? Og hva har krig med ondskap å gjøre? Krig er en naturlig konsekvens av samspillet mellom mennesker. Krig utformes i mange forskjellige former. Daglig kriges det her inne på forumene til KG, heldigvis uten fatale følger, men det er likevel krig. Om man skal tenke som deg kan man jo kalle naturen ondskap. Hvor mange dør ikke som følge av sult, sykdom og naturkatastrofer? Er naturen ond?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #12 Skrevet 31. mars 2006 Og hva har krig med ondskap å gjøre? ← Si meg en ting. Hvis ikke krig er ondskap hva er da ondskap. 7 millioner jøder drept under 2 verdenskrig var ikke dette ondskap 1 millioner amernere drept under 1 verdenskrig var ikke dette ondskap er ikke torurkamerene i Irak Ondskap Når vikingene invaderte de britiske øyene og voldtok og hærjet var ikke dette ondskap ? at nesten 30 millioner Russere ble drept under 2 verdenskrig var ikke dette ondskap ? Så si meg hvordan kan du si at krig ikke har noe med ondskap og gjøre ? eller du er kanskje en som mener krig er godhet. Ja vi kan jo vente og se om Norge blir innvadert av Finland og finnene legger landet i gruss og voldat og slakter ned familien din om du da fremdels vil si.. Hva har krig med onskap og gjøre Krig er den appselute ONDSKAP. bare en idiot kan mene noe aent.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #13 Skrevet 31. mars 2006 denne linken viser hva krig gjør si meg er dette godhet http://en.wikipedia.org/wiki/image:Armenia...ide_starved.JPG
babyboy Skrevet 1. april 2006 #14 Skrevet 1. april 2006 Si meg en ting. Hvis ikke krig er ondskap hva er da ondskap. 7 millioner jøder drept under 2 verdenskrig var ikke dette ondskap 1 millioner amernere drept under 1 verdenskrig var ikke dette ondskap er ikke torurkamerene i Irak Ondskap Når vikingene invaderte de britiske øyene og voldtok og hærjet var ikke dette ondskap ? at nesten 30 millioner Russere ble drept under 2 verdenskrig var ikke dette ondskap ? Så si meg hvordan kan du si at krig ikke har noe med ondskap og gjøre ? eller du er kanskje en som mener krig er godhet. Ja vi kan jo vente og se om Norge blir innvadert av Finland og finnene legger landet i gruss og voldat og slakter ned familien din om du da fremdels vil si.. Hva har krig med onskap og gjøre Krig er den appselute ONDSKAP. bare en idiot kan mene noe aent. ← Å mene at krig ikke er ondskap er ikke det samme som å mene at krig er godhet. Men det er tydelig at du bare se verden og virkeligheten i svart og hvitt, og da blir folk enten onde eller gode, og følgelig kan folk enten være enig med deg eller idioter om de ikke er det. Om jeg bare hadde to kategorier å plassere krig i, og de to alternativene var ondskap og godskap, ville jeg plassert krig innunder ondskap. Men det er ikke tilfelle for mitt vedkommende, selv om det later til å være det for ditt. Å tro på absolutte verdier som ondskap og godhet fremstår som en absurd tilnærming til virkeligheten for det tenkende menneske. Er det godhet å drepe? Nei. Men hva om du kunne drepe Hitler før han kom til makten? Er det godhet å krige? Nei. Men hvordan kunne man stoppe Hitler når han først hadde satt i gang sine planer og startet en krig i Europa? Det blir enda mer tullete å tro på absolutte verdier som ondhet og godhet når man kommer inn på eutanasi (barmhjertighetsdrap). Du nevner andre verdenskrig, og det får meg til å tenke på historier jeg har lest om jødiske mødre i tyske konsentrasjonsleire som drepte sine små jentebarn for å spare dem for å bli voldtatt til døde av fangevokterne. Ondskap eller godhet? Og hvorfor må man i det hele tatt kategorisere slike handlinger? Er det ikke nok å kalle det tragedie, eller er du en kontrollfreak med et behov for å kategorisere alt og alle? Men siden du tror på slike absolutte verdier som ondskap og godhet så bør du jo kunne gjøre rede for hvorvidt naturen er ond eller ikke? I de siste to årene ble mer 40000 mennesker drept av et jordskjelv i Pakistan, Tsunamien i Asia krevde over 275000 menneskeliv, orkanen Katrina drepte over 1500 mennesker med et totalt skadeomfang på 500 milliarder norske kroner. Og dette er bare de største naturkatastrofene de to siste årene. I tillegg har du et utall sykdommer som krever utallige menneskeliv hvert år. Du mener vel sykdom er ondskap og? Det antas at AIDS har drept mer enn 25 millioner mennesker siden 1981. Bare i fjor alene drepte AIDS mellom 2,8 og 3,6 millioner mennesker, hvorav 570000 barn. Du viser til første verdenskrig, men da vet du vel også at mot slutten av førsteverdenskrig drepte spanskesyken opp mot 100 millioner mennesker. Noe som får svartedøden til å se ut som en smågutt med sine antatt 34 millioner drepte bare i Europa. Men det er et tall som ikke taler hele sannheten. Gjennom hele sin periode drepte nemlig svartedøden 237 millioner mennesker, når man også inkluderer Asia. Hvert år dør og 7 millioner mennesker av kreft, og bare i Norge dreper brystkreft 7-800 kvinner hvert år. Nei, krig er ikke godhet. Det er ikke dermed sagt at det er ondskap. Derimot er krig et onde, på lik linje med naturkatastrofer og sykdom. Men så er onde og ondskap to veldig forskjellige ting. Både naturkatastrofer og sykdom har naturlige årsaker, og det går for krig også. Krig er, som jeg allerede forklart, en naturlig konsekvens samspillet mellom mennesker. Og det har det vært så lenge vi har vært til. Linker: http://en.wikipedia.org/wiki/Disasters http://www.eas.slu.edu/hazards.html http://en.wikipedia.org/wiki/Epidemy http://www.kreftforeningen.no/aktuelt/vi_m..._i_afrika__1080 http://www.forskning.no/Artikler/2002/november/1037177680.95
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #15 Skrevet 1. april 2006 Alt det du skriver er jeg klar over. At krig kan vere nøvendig som mot Hitler og Napoleon og andre. Så betyr ikke det at Krig er godhet, Og bare så du vet det. Det er blitt drept mellom 900 millioner og 2 milliarder mennesker. I menneskeskapte ulykker. Av naturlige ulykker som flom. Jordskjelv brann vind sykdommer så er det bare drept halvparten av det.
babyboy Skrevet 2. april 2006 #16 Skrevet 2. april 2006 Alt det du skriver er jeg klar over. At krig kan vere nøvendig som mot Hitler og Napoleon og andre. Så betyr ikke det at Krig er godhet, Og bare så du vet det. Det er blitt drept mellom 900 millioner og 2 milliarder mennesker. I menneskeskapte ulykker. Av naturlige ulykker som flom. Jordskjelv brann vind sykdommer så er det bare drept halvparten av det. ← Så flott at du er klar over det. Du får fortelle at krig ikke er godhet til de som hevder den er det. Jeg har ettertrykkelig gjort klart at krig ikke er godhet. Videre er du nødt til å komme med kildehenvisning for å gi troverdighet til dine utsagn. Verden skapte mennesket, så alt menneskeskapt er følgelig skapt av verden. Når det er sagt så er du likevel nødt til å vise til hvilke naturkatastrofer, for jeg går ut i fra at det er det du mener med ulykker (selv om ulykker strengt tatt er noe helt annet, men det er vel begrenset hva jeg kan forvente av korrekt begrepsbruk fra deg), de senere årene som er menneskeskapt. Da gjenstår fremdeles et utall katastrofer som har funnet sted lenge før den industrielle revolusjon. Her har du en liste over et knippe jordskjelv: http://www.infoplease.com/ipa/A0001439.html
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #17 Skrevet 2. april 2006 Ondskap er vel ikke så overraskende dersom man leser sin filosofi og psykologi - og bruker egen observasjonsevne.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #18 Skrevet 2. april 2006 Så flott at du er klar over det. Du får fortelle at krig ikke er godhet til de som hevder den er det. Jeg har ettertrykkelig gjort klart at krig ikke er godhet. Videre er du nødt til å komme med kildehenvisning for å gi troverdighet til dine utsagn. Verden skapte mennesket, så alt menneskeskapt er følgelig skapt av verden. Når det er sagt så er du likevel nødt til å vise til hvilke naturkatastrofer, for jeg går ut i fra at det er det du mener med ulykker (selv om ulykker strengt tatt er noe helt annet, men det er vel begrenset hva jeg kan forvente av korrekt begrepsbruk fra deg), de senere årene som er menneskeskapt. Da gjenstår fremdeles et utall katastrofer som har funnet sted lenge før den industrielle revolusjon. Her har du en liste over et knippe jordskjelv: http://www.infoplease.com/ipa/A0001439.html ← Hvorfor forsvarer du menneskets ondskap ?
talin Skrevet 2. april 2006 #19 Skrevet 2. april 2006 Hvorfor forsvarer du menneskets ondskap ? ← Gjør han de?
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #20 Skrevet 2. april 2006 Ja han forsvarer det. Han vil jo ikke inrømme at mennesker er onde. Og finner på unskyldinger for og retferdigjøre ondskapen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå