AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:05 #1 Skrevet tirsdag kl. 06:05 Hei! Er det noen her som har vært i Cape Town? Hvordan var det? Vi vurderer å reise dit med tre ungdommer (16-20 år) i jula. De to eldste kan bare være en uke, så de må reise selv minst en vei. Jeg er kjempeskeptisk og en smule engstelig. Mest fordi jeg er redd for at vi skal bli syke/matforgiftet. Jeg har en ganske sterk emetofobi🙈 Og så bekymrer kriminalitet meg litt. Samtidig vil jeg ikke ta fra ungdommene denne muligheten. (Vi får påspandert tur.) Alle erfaringer, både med reise, opphold, mat, sikkerhet, helse, kultur, klima m.m. tas imot med takk♥️ Anonymkode: b6cd3...695
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:23 #2 Skrevet tirsdag kl. 06:23 Hvor skal dere bo? Det avgjør mye. Anonymkode: b94dc...cdd 2
Rødvinsfilosofen Skrevet tirsdag kl. 06:29 #3 Skrevet tirsdag kl. 06:29 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei! Er det noen her som har vært i Cape Town? Hvordan var det? Vi vurderer å reise dit med tre ungdommer (16-20 år) i jula. De to eldste kan bare være en uke, så de må reise selv minst en vei. Jeg er kjempeskeptisk og en smule engstelig. Mest fordi jeg er redd for at vi skal bli syke/matforgiftet. Jeg har en ganske sterk emetofobi🙈 Og så bekymrer kriminalitet meg litt. Samtidig vil jeg ikke ta fra ungdommene denne muligheten. (Vi får påspandert tur.) Alle erfaringer, både med reise, opphold, mat, sikkerhet, helse, kultur, klima m.m. tas imot med takk♥️ Anonymkode: b6cd3...695 Én uke er kanskje litt kort tid når man bruker to døgn på å reise? 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:31 #4 Skrevet tirsdag kl. 06:31 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor skal dere bo? Det avgjør mye. Anonymkode: b94dc...cdd Jeg vet ikke hvor det er snakk om å bo, men den personen som vil spandere tur på oss er veldig opptatt av komfort og hygiene, så sikkert et bra sted. Hvilke steder anbefaler du? Og hvilke ikke? Anonymkode: b6cd3...695
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:33 #5 Skrevet tirsdag kl. 06:33 Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden): Én uke er kanskje litt kort tid når man bruker to døgn på å reise? De fleste av oss blir i to uker, det er kun de to eldste ungdommene som kun blir i en uke. Den eldste er i førstegangstjeneste, og får bare en uke fri, så det kan vi ikke få gjort noe med. Anonymkode: b6cd3...695
Kristin70 Skrevet tirsdag kl. 06:36 #6 Skrevet tirsdag kl. 06:36 En uke er kort i Cape Town, men absolutt mulig da du slipper jetlag. I julen er det veldig mye folk i området, det er jo høysesong og sommer. Matforgiftning er ikke et stort problem i Cape Town, det ville jeg ikke bekymret meg for, det er utrolig mye god mat og god vin. Kriminaliteten er bekymringsverdig så du må passe på at du bor i et trygt område, ikke går i visse områder og at du har sjåfør hvis du skal ut på kvelden, men dett er mulig å fikse. Det er mye å se, Cape Point, Boulders Beach, Table Mountain, Robben Island, District Six Museum, Kirstenbosch. Jeg hadde sagt ja takk med ungdommene uten å blunke. 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:37 #7 Skrevet tirsdag kl. 06:37 Masse flotte hotell i Cape Town, og også et svært AirBnB-marked for de som foretrekker det. Dra! For ungdommer i den alderen er det utrolig mye å se! Fra Table Mountain (vær obs på verdens lengste kø, så dra tidlig), Robben Island, Cape of Good Hope, Kirstenbosch, lær om landets turbulente historie på District Six museum og besøk kirken til Desmond Tutu og fargerike Bo-Kaap. Få med dere shopping på V&A Waterfront og den vakre stranden i Camps Bay. Rødbussen er grei å reise med, og det går lokalbusser også. Cape Town er ikke farlig så lenge man tar fornuftige forholdsregler. Det går an å besøke townships, men ikke på egenhånd- dra på en organisert tur i så fall. Anonymkode: d70b8...d77 1
Rødvinsfilosofen Skrevet tirsdag kl. 06:40 #8 Skrevet tirsdag kl. 06:40 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De fleste av oss blir i to uker, det er kun de to eldste ungdommene som kun blir i en uke. Den eldste er i førstegangstjeneste, og får bare en uke fri, så det kan vi ikke få gjort noe med. Anonymkode: b6cd3...695 Har dere anledning til å utsette turen til 2026?
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:43 #9 Skrevet tirsdag kl. 06:43 Jeg har vært en uke i Cape Town inkludert reisetiden, og fikk sett masse. Det er veldig mye fint i Cape Town og mange fine dagsturer. Bare Robben Island, Table Mountain og Kapp det gode håp er verdt turen alene. Anonymkode: a5199...717
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:47 #10 Skrevet tirsdag kl. 06:47 Følg instruksene fra hotellet om å ferdes ute. Anonymkode: 0f96f...d65
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:53 #11 Skrevet tirsdag kl. 06:53 Rødvinsfilosofen skrev (12 minutter siden): Har dere anledning til å utsette turen til 2026? Nei, dessverre ikke. Anonymkode: b6cd3...695
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:59 #12 Skrevet tirsdag kl. 06:59 Er det ikke ekstrem kriminalitet der da? Anonymkode: d1ca5...dce 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:09 #13 Skrevet tirsdag kl. 07:09 Absolutt ta med ungdommene til Cape Town.. vi hadde med oss unger på 12 og 13 år. Var 10 dager, bodde i Pretoria og Cape Town. Ikke gå ut alene når det er mørkt. Benytt taxi/sjåfører fra hotellet. Mange gode restauranter og som en over her skrev, Table mountain, Robben Island etc etc.. kos dere Ingen i vårt følge ble matforgiftet på de dagene vi var der Anonymkode: edf8b...310
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:14 #14 Skrevet tirsdag kl. 07:14 Uproblematisk å dra dit. Det er høy kriminalitet, men holder man seg til de sentrale ‘turist stedene’ er det ikke noe problem. Lurt å ikke ha masse dyre smykker,klokker etc som kan virke fristende, men det er ikke værre en i f.eks. paris eller London. Mat og drikke hygiene i de sentrale strøkene er som i vesten, så jeg ville ikke vært bekymret for det, risikoen for å bli matforgiftet der vil jeg si er på lik linje som her. Bruk alltid bil etter det har blitt mørkt og kjører dere selv lås dørene og ikke dra på utforskning😂 Lurt å høre med hotellet om det er noe dere bør være obs på i deres område. Det er en flott by med mye å se, masse deilig mat, drikke og opplevelser. Sesongen er omvendt fra Norge, så det er starten på sommeren når det er jul, ofte som en god varm sommer, men kan selvsagt være enda varmere selv om det er i starten av sesongen. Anonymkode: 85e3b...7d9
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:23 #15 Skrevet tirsdag kl. 07:23 Jeg har vært i Cape Town, men på firmatur med luksushotell og skyss frem og tilbake til diverse restauranter og standbarer av ypperste klasse, så jeg fikk jo aldri sett det "ekte" Cape Town føler jeg.. det er stor forskjell på fattig og rik der, så alt kommer jo an på hvor du bor. Men jeg ELSKET nå i all fall menneskene der, så morsomme og vennlige og det var bare veldig bra folk. Ble jo bestevenn med alle som jobbet på hotellet. Uansett - jeg vil gjerne tilbake og bevege meg i andre områder, noen andre reiste ned før og hadde nok en hakket kulere opplevelse. Jeg storkoste meg og vil tilbake, det er lang flytur men samme tidssone så man slipper jo helt jetlag. Anonymkode: fd563...db1 1
Amys Skrevet tirsdag kl. 07:36 #16 Skrevet tirsdag kl. 07:36 Forbered ungdommene på at de kan bli ranet, og at de da bare skal gi fra seg pengene uten drama (bedre å miste penger enn å bli skadet), og ikke gå med mye verdisaker på kroppen. Og hvis dere skal kjøre selv, ha dørene låst på bilen mens dere kjører. Noen over her skriver at Cape Town er omtrent som London og Paris, kanskje på kriminalitetsstatistikken, men der London har lommetyver har Cape Town-ranerne våpen, så det krever litt andre forhåndsregler. Men jeg anbefaler å reise, det er en fin by med mye interessant å se!
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:45 #17 Skrevet tirsdag kl. 07:45 Var der i 2023 og syns det var kjempefint! Bodde i et greit område, og tok en del organiserte turer så det var null problem med kriminalitet for oss. Men klart, vi vandret ikke rundt i fattige områder osv., og som ellers på reise passet vi godt på verdisaker. Opplevde ingen ubehagelige situasjoner Anonymkode: 67309...ce5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:46 #18 Skrevet tirsdag kl. 07:46 Amys skrev (6 minutter siden): Forbered ungdommene på at de kan bli ranet, og at de da bare skal gi fra seg pengene uten drama (bedre å miste penger enn å bli skadet), og ikke gå med mye verdisaker på kroppen. Og hvis dere skal kjøre selv, ha dørene låst på bilen mens dere kjører. Noen over her skriver at Cape Town er omtrent som London og Paris, kanskje på kriminalitetsstatistikken, men der London har lommetyver har Cape Town-ranerne våpen, så det krever litt andre forhåndsregler. Men jeg anbefaler å reise, det er en fin by med mye interessant å se! Jeg støtter dette. Og hvis 20-åringen ønsker å gå på byen på Long Street, så snakk med han på forkant om kriminalitet og dette med å underkaste seg hva enn de tar fra deg, mobil og penger osv. Fulle militærgutter kan jo fort få hodet varmt og hevde seg, det vil han ikke gjøre. For å være ærlig, ville jeg prøvd å sagt at hvis han vil med men ønsker å gå på byen, så må det skje ved å melde seg på en organisert pubcrawl med et av de mange hostellene! Da er man en gruppe pluss edru ansatte, så det er jo også gøyere for han å ha sosialisering med en gruppe jevnaldrende! Anonymkode: b94dc...cdd
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:37 #19 Skrevet tirsdag kl. 18:37 Cape Town er en fantastisk by og ville absolutt tatt med meg ungdommene dit! Lang flytur ja men man slipper jetlag så er verdt det, selv for bare en uke. Jeg har bodd i Cape Town noen år pga studier og det er virkelig en by man bør oppleve. Det er generelt mye kriminalitet i Cape Town men store deler av den skjer ikke i typiske turistområder. Det man skal være obs på er å aldri ta ut penger av minibank på kveldstid, på dagtid kan man gå inn i de fleste banker og ta ut penger fra minibank der, alle bankene har i tillegg væpnet vakt utenfor i åpningstidene. Skal ungdommen ut å feste i Long Street, så legger de fra seg alt av smykker og kontanter på hotellet og man går ikke alene på kveldstid. Aldri gå ifra drikken sin. Forhåndsbestill taxi når man skal hjem. Cape Town er en fantastisk smeltedigel av kulturer og mat og menneskene er generelt utrolig hyggelige, åpne og imøtekommende. Matforgiftning trenger du ikke å bekymre deg for der mer enn du gjør her. Det er vestlig standard generelt på alle steder i byen. Jeg har vært der utallige ganger og har aldri opplevd noe kriminelt. Anonymkode: 7db02...c78 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå