AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #1 Skrevet 14. oktober 2025 Er bare trist hvordan korrektur og godt språk blir nedprioritert i avisene: Kilde: https://www.aftenposten.no/bolig/i/pPo5z1/de-fikk-50-kvadratmeter-aa-bygge-paa-det-resulterte-i-et-8-meter-hoeyt-furutaarn Anonymkode: 05ac3...40a 6
Million Skrevet 14. oktober 2025 #3 Skrevet 14. oktober 2025 (endret) Det er en artikkel bak betalingsmur, så vi får ikke lest den. Men ja, det er trist når journalister, som lever av å skrive, gjør så mange feil. Endret 14. oktober 2025 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #4 Skrevet 14. oktober 2025 Nå kan jo alle artikler redigeres i etterkant, det kunne de ikke da papiravisen ble trykket. Derfor var korrekturlesing viktigere før. Med det sagt syns jeg denne feilen er ganske alvorlig. Den kan raskt fikses, men at journalistene ikke har vett til å lese gjennom saken før de trykker "publiser!" Er trist. Hvis journalisten ikke vet at vedkommende har skrevet feil, er det bare trist… Jeg leser ikke Aftenposten lenger. Den har tapt seg ekstremt de siste ti årene. A-magasinet var fantastisk! Men nå er det bare… tamt? Språket er dårligere, sakene er preget av hastverk, det meste er bare dårligere. Anonymkode: df7f5...f3c 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #5 Skrevet 14. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er bare trist hvordan korrektur og godt språk blir nedprioritert i avisene: Kilde: https://www.aftenposten.no/bolig/i/pPo5z1/de-fikk-50-kvadratmeter-aa-bygge-paa-det-resulterte-i-et-8-meter-hoeyt-furutaarn Anonymkode: 05ac3...40a Opplagt feil. Er dette virkelig noe å lage en hel diskusjon ut av? Anonymkode: ae20b...4f6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #6 Skrevet 14. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Opplagt feil. Er dette virkelig noe å lage en hel diskusjon ut av? Anonymkode: ae20b...4f6 Problemet er jo at dette skjer absolutt hele tiden nå. Jeg leser omtrent ikke en artikkel uten å finne tilsvarende. De/dem-feil har også begynt å bli utbredt i tidligere respekterte medier, det er jo et forfall som burde bekymre. Anonymkode: 700fd...540 5 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #7 Skrevet 14. oktober 2025 Det er ikke ansatt korrekturlesere i avisene lenger, all korrekturlesing gjøres med AI. Det gjør at det slipper gjennom feil som AIen ikke er trent for å oppdage. Anonymkode: 3645c...33c 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #8 Skrevet 16. oktober 2025 Dette er jo et sitat fra en person som intervjues. Sitater skal ikke endres. Du får klage på intervjuobjektet, ikke Aftenposten. Anonymkode: 7de40...985
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2025 #9 Skrevet 16. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er jo et sitat fra en person som intervjues. Sitater skal ikke endres. Du får klage på intervjuobjektet, ikke Aftenposten. Anonymkode: 7de40...985 Inervjuobjektet har ikke ansvar for at journalisten ikke kan stave/ikke vet forskjell på vite og hvite. Ordet " ikke" er feilplassert i setningen og det er neppe gjort i selve samtalen, men da journalisten skrev det. Anonymkode: 67e70...b75 8 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #10 Skrevet 17. oktober 2025 Irriterer meg over det samme. Mye i avisene er så dårlig skrevet av det er pinlig at det er skrevet av voksne mennesker. Anonymkode: 25215...e5c 4 1
Soft mann Skrevet 17. oktober 2025 #11 Skrevet 17. oktober 2025 Eg har dysleksi. Blander dialekt, nynorsk og bokmål. Men de aller sller fleste forstår meg, noen også uten å kommentere at eg er en katastrofe😅 er ikke livet godt da😃 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #12 Skrevet 17. oktober 2025 Soft mann skrev (Akkurat nå): Eg har dysleksi. Blander dialekt, nynorsk og bokmål. Men de aller sller fleste forstår meg, noen også uten å kommentere at eg er en katastrofe😅 er ikke livet godt da😃 Jobber du i en riksavis da? Er helt ulike forventninger i en riksavis enn fra privatpersoner… Anonymkode: df7f5...f3c 6 1
Soft mann Skrevet 17. oktober 2025 #13 Skrevet 17. oktober 2025 Eg får masse pes på dette forumet, om eg er i stand til å gjøre noen som helst med min skriveferdigheter😅
Pawn Hearts Skrevet 19. oktober 2025 #14 Skrevet 19. oktober 2025 Jeg tror mange feil av denne typen oppstår fordi journalisten først skriver en ting, deretter ombestemmer seg, sletter en del og omformulerer – uten å se at ord havner på feil sted eller at deler av den gamle formuleringen blir stående igjen slik at det hele blir kaudervelsk. Og siden man ikke lenger har korrekturlesere, oppdager ingen det før ordsuppa havner i avisen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #15 Skrevet 19. oktober 2025 Pawn Hearts skrev (3 timer siden): Jeg tror mange feil av denne typen oppstår fordi journalisten først skriver en ting, deretter ombestemmer seg, sletter en del og omformulerer – uten å se at ord havner på feil sted eller at deler av den gamle formuleringen blir stående igjen slik at det hele blir kaudervelsk. Og siden man ikke lenger har korrekturlesere, oppdager ingen det før ordsuppa havner i avisen. Er jo sånn med meg . Skriver en del, og liker det. Hadde bare ikke tålmodighet til å lære meg touchmethoden som liten. Jeg var også dårlig til å følge med på grammatikkundervisningen. Så kan gå i hu og hast Anonymkode: eb34b...801
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #16 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er jo sånn med meg . Skriver en del, og liker det. Hadde bare ikke tålmodighet til å lære meg touchmethoden som liten. Jeg var også dårlig til å følge med på grammatikkundervisningen. Så kan gå i hu og hast Anonymkode: eb34b...801 *da jeg var liten Anonymkode: eb34b...801 1
Soft mann Skrevet 19. oktober 2025 #17 Skrevet 19. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 15.19): Jobber du i en riksavis da? Er helt ulike forventninger i en riksavis enn fra privatpersoner… Anonymkode: df7f5...f3c I dagen samfunn så har vi jo eget flagg for diversitet, vi skal kjempe for at alle er like mye verd. Men når det kommer til språket, da ønsker vi bare mennesker som er perfekte i å skrive og ordlegge seg "korrekt. vi har dessverre TO såkalte morsmål i et land som har like mye mennesker som en liten by. Kutt ut Nynorsk så er det mye større mulighet til at vi klarer et språk på en noenlunde grei måte. selvsagt kan det være slik at en velger hva en vil snakke. Men de er Nynorsk folket ikke enige i, da hadde det blitt svært få nynorsk eksamener i dette landet 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2025 #18 Skrevet 19. oktober 2025 Aftenposten har blitt det nye Dagbladet. Og Dagbladet har faktisk blitt hakket verre enn Se og Hør. Anonymkode: 6e1ff...417 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #19 Skrevet 22. oktober 2025 Noen der bør lære seg forskjellen på mindre og yngre. Anonymkode: 03724...138
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå