Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg får svar her inne. Mulig jeg får drit mot meg. Men vi prøver. 

Jeg jobber 7 dager, så har jeg fri i 7 dager. Desverre har jeg slitt veldig med mye forskjellig dem siste månedene. Noe som har gjort at det har blitt mye til og fra med sykemelding av ulike årsaker.

Nav gir meg sykepenger altså mandag til fredag, selv om jeg også jobber helger. 

For å ta et eksempel, så var jeg sykemeldt i min arbeidsuke. Sa til legen at jeg har turnusfri, legen sykemeldte meg 8 dager. Jeg var friskmeldt, men  hadde fri. Desverre 1 dag før jeg skulle tilbake i jobb ble jeg sykemeldt av en annen grunn. 

Det jeg skal frem til er at siden jeg ikke var sykemeldt da jeg hadde turnusfri så får jeg ikke betalt av min arbeidsgiver, selv om det er en annen årsak på neste sykemelding. Jeg får heller ikke sykepenger av nav siden ja jeg er jo ikke sykemeldt. 

For meg virker jo dette litt rart. Det betyr jo at jeg nesten må spørre legen om han kan sykemelde meg også da jeg har turnusfri selv om jeg ikke er syk, bare for å få penger. 

Stemmer dette? Eller er det arbeidsgiver som kødder med meg.

Anonymkode: daf4f...982

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du fagorganisert? Dette bør de kunne nøste opp i sammen med deg og arbeidsgiver

Skrevet
Laraa skrev (9 minutter siden):

Er du fagorganisert? Dette bør de kunne nøste opp i sammen med deg og arbeidsgiver

Ja er det. Men tok ikke kontakt med dem grunnet jeg kanskje er helt ute å sykler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja er det. Men tok ikke kontakt med dem grunnet jeg kanskje er helt ute å sykler.

Mye bedre å kontakte dem en gang for mye enn for lite. Og å eventuelt tape lønn du har rett  på. Skal innrømme at det ble litt for infløktern for meg å forstå hva du har rett på eller ikke, så tenker fagforeningen er vant med uvanlige og litt innviklede problemstillinger. 

• Liker 1
Skrevet

Du skulle hatt sykmelding for hele perioden. Kontakt legen.

Anonymkode: 5eb68...11f

Skrevet

Fast lønn med tillegg skal jo gjennomsnittsberegnes og være den samme hver måned. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du skulle hatt sykmelding for hele perioden. Kontakt legen.

Jeg kan ikke være sykemeldt for 14 dager om legen mener jeg er frisk nok om 7 dager. 

Som for eksempel nå. Har egentlig turnusfri, er frisk så ikke sykemeldt. Dermed får jeg ikke sykepenger av nav. Samt at jeg ikke får penger av min arbeidsgiver. 

Så i teorien eneste måte å få penger på er at jeg sykemelder meg selv om jeg ikke er syk. Det er jo ikke riktig, det kan da umulig være sånn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan ikke være sykemeldt for 14 dager om legen mener jeg er frisk nok om 7 dager. 

Som for eksempel nå. Har egentlig turnusfri, er frisk så ikke sykemeldt. Dermed får jeg ikke sykepenger av nav. Samt at jeg ikke får penger av min arbeidsgiver. 

Så i teorien eneste måte å få penger på er at jeg sykemelder meg selv om jeg ikke er syk. Det er jo ikke riktig, det kan da umulig være sånn.

Men ligger ikke feilen hos NAV, som ikke gir sykepenger for helgejobb? Skjønner ikke helt hva fridagene har å si, de får du jo ikke betalt for når du er i jobb heller. 

Anonymkode: 17e47...da1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Legen sykmelder deg ikke for 14 dager når han mener du er frisk om 7 dager. Når du da blir syk igjen før du skal på jobb går du tilbake til legen, forklarer at du har hatt arbeidsfri og at sykmeldingen må være sammenhengende. Legen kan tilbakedatere sykmeldingen fra en dato dere har hatt dokumenterbare kontakt.

For arbeidsgiver er fraværet sammenhengende, og arbeidsgiverperioden varer kun de første 16 dagene, enten du har hatt vakt eller ikke. Uten sykmelding i friperioden blir arbeidsgiverperioden på effektive 3+ uker, uten at du har vært på jobb. NAV skal utbetale sykepenger fra dag 17. med fravær. Men i følge sykmeldingen har du ikke hatt 17 dagers fravær den 17. dagen du faktisk er borte fra jobb.

Rimer dette? Nei? 

Skrevet

Har du fast lønn? Hvis ikke så er det kanskje der det ligger. Turnusfri er jo akkurat det. Fri etter jobbing.  Har du ikke jobbet, har du ikke krav på turnusfri. Du må sykmeldes for hele perioden.

Anonymkode: c193c...b99

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke helt. Til vanlig, får du da månedslønn eller bare betalt for den uken  du jobber? Dersom du får månedslønn så skal du ha betalt for den turnusfrie perioden din også. På meg så virker det som du jobber komprimert- dvs at du jobber likt antall timer i løpet av en måned, som oss andre.Bare på kortere tid.

F.ks Anne jobber 50% natt- dvs at hun jobber ca 14 av 30 netter i måneden. La oss si at hun jobber annen hver uke. Hun får likevel betalt hver måned. Lønnen gjennomsnittsberegnes for hver måned. Hvis hun blir sykemeldt så får hun utbetalt tilsvarende lønnen sin uavhengig om hun har vakt den uken eller ikke.

Anonymkode: f350f...eef

Skrevet

Nei du får ikke sykepenger eller betalt fra arbeidsgiver på en turnusfridag.

Turnusfri er kompensasjon for å jobbet helg eller lange vakter, du får betalt på andre tidspunkter enn denne dagen.

Neste gang må du forklare legen at du jobber på denne måten og dermed få sykemelding for en hel arbeidsperiode (inklusive friperiode). Helt idiotisk at det skal være sånn, men

Anonymkode: 0bf76...bf6

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men ligger ikke feilen hos NAV, som ikke gir sykepenger for helgejobb? Skjønner ikke helt hva fridagene har å si, de får du jo ikke betalt for når du er i jobb heller. 

Anonymkode: 17e47...da1

Kan jo være at systemet i nav er merkelig. Men f.eks nå. Jeg har friuke, men får ikke lønn og selvfølgelig heller ikke sykepenger grunnet at jeg ikke er syk. Men om jeg går til legen nå, sykmelder meg så vil jeg få sykepenger fra nav. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legen sykmelder deg ikke for 14 dager når han mener du er frisk om 7 dager. Når du da blir syk igjen før du skal på jobb går du tilbake til legen, forklarer at du har hatt arbeidsfri og at sykmeldingen må være sammenhengende. Legen kan tilbakedatere sykmeldingen fra en dato dere har hatt dokumenterbare kontakt.

For arbeidsgiver er fraværet sammenhengende, og arbeidsgiverperioden varer kun de første 16 dagene, enten du har hatt vakt eller ikke. Uten sykmelding i friperioden blir arbeidsgiverperioden på effektive 3+ uker, uten at du har vært på jobb. NAV skal utbetale sykepenger fra dag 17. med fravær. Men i følge sykmeldingen har du ikke hatt 17 dagers fravær den 17. dagen du faktisk er borte fra jobb.

Rimer dette? Nei? 

Selvfølgelig skal ikke legen sykemelde meg 14 dager om legen mener jeg er frisk etter 7 dager. Om jeg da har friuke, men blir syk, annen diagnose så kan heller ikke legen tilbakedatere sykemelding siden det er en annen årsak. Så da er man jo like langt.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du fast lønn? Hvis ikke så er det kanskje der det ligger. Turnusfri er jo akkurat det. Fri etter jobbing.  Har du ikke jobbet, har du ikke krav på turnusfri. Du må sykmeldes for hele perioden.

Anonymkode: c193c...b99

Har fastlønn. Men igjen så kan ikke legen sykemelde meg i 14 dager om legen mener jeg er frisk etter 7. Ingen leger som bare skriver 1 uke ekstra grunnet jeg allerede har friuke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei du får ikke sykepenger eller betalt fra arbeidsgiver på en turnusfridag.

Turnusfri er kompensasjon for å jobbet helg eller lange vakter, du får betalt på andre tidspunkter enn denne dagen.

Neste gang må du forklare legen at du jobber på denne måten og dermed få sykemelding for en hel arbeidsperiode (inklusive friperiode). Helt idiotisk at det skal være sånn, men

Anonymkode: 0bf76...bf6

Men da er man tilbake igjen til at legen sykemelder ikke lenger enn det som er nødvendig. Om legen mener jeg er frisk etter 7 dager så vil ikke legen sykemelde 7 ekstra dager bare for at jeg jeg skal få lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvor du jobber?

Anonymkode: 8d7f3...496

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan jo være at systemet i nav er merkelig. Men f.eks nå. Jeg har friuke, men får ikke lønn og selvfølgelig heller ikke sykepenger grunnet at jeg ikke er syk. Men om jeg går til legen nå, sykmelder meg så vil jeg få sykepenger fra nav. 

Selvfølgelig skal ikke legen sykemelde meg 14 dager om legen mener jeg er frisk etter 7 dager. Om jeg da har friuke, men blir syk, annen diagnose så kan heller ikke legen tilbakedatere sykemelding siden det er en annen årsak. Så da er man jo like langt.

Har fastlønn. Men igjen så kan ikke legen sykemelde meg i 14 dager om legen mener jeg er frisk etter 7. Ingen leger som bare skriver 1 uke ekstra grunnet jeg allerede har friuke.

Men hvorfor får du ikke lønn? Du skal jo ha lønn i turnusfri periode også. 

Anonymkode: 0e67e...bd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor får du ikke lønn? Du skal jo ha lønn i turnusfri periode også. 

Enste forklaringen er at jeg ikke har jobbet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du fastlønn? Jobber du 100%? Det er jo det som er spørsmålet her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 21.55):

Mulig jeg får svar her inne. Mulig jeg får drit mot meg. Men vi prøver. 

Jeg jobber 7 dager, så har jeg fri i 7 dager. Desverre har jeg slitt veldig med mye forskjellig dem siste månedene. Noe som har gjort at det har blitt mye til og fra med sykemelding av ulike årsaker.

Nav gir meg sykepenger altså mandag til fredag, selv om jeg også jobber helger. 

For å ta et eksempel, så var jeg sykemeldt i min arbeidsuke. Sa til legen at jeg har turnusfri, legen sykemeldte meg 8 dager. Jeg var friskmeldt, men  hadde fri. Desverre 1 dag før jeg skulle tilbake i jobb ble jeg sykemeldt av en annen grunn. 

Det jeg skal frem til er at siden jeg ikke var sykemeldt da jeg hadde turnusfri så får jeg ikke betalt av min arbeidsgiver, selv om det er en annen årsak på neste sykemelding. Jeg får heller ikke sykepenger av nav siden ja jeg er jo ikke sykemeldt. 

For meg virker jo dette litt rart. Det betyr jo at jeg nesten må spørre legen om han kan sykemelde meg også da jeg har turnusfri selv om jeg ikke er syk, bare for å få penger. 

Stemmer dette? Eller er det arbeidsgiver som kødder med meg.

Du må få legen til å sykemelde deg også for perioden med turnusfri.

Anonymkode: 43018...12e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Da må du be om bedre forklaring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...