Gå til innhold

Din beste rett med/av fisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så gøy med så mange forslag! 

Med laks/ørret liker jeg å lage pokebolle, pasta med ostesaus eller med soyaglaze. 

Med hvit fisk er jeg glad i taco med panert torsk (gladkokken har en oppskrift), godt.no sin indiske torskegryte, grønn curry med torsk, fiskeburgeren til Trines matblogg eller en god gammeldags fish&chips med masse grønn ertepuré. 

Anonymkode: 2285a...bac

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Torsk med kokte poteter og eggesmør er veldig godt. Smelt smør og ha i hakkede kokte egg,og stekte baconbiter,litt pepper,og gjerne gressløk. Eller lag soyasmør,det er også kjempegodt! Smelt smør med løk oppi og smak til med soyasaus.

Har du rester er plukkfisk godt. Lag en tykk,hvit saus med purre oppi,legg i kokt fisk og server med potet. Bacon på toppen er godt. 

Fiskegrateng lager du av fisk,makaroni,hvit saus,og gjerne grønnsaker. Griljermel på toppen. 

Stekt laks med ris og mangosalat. Mango,avokado,agurk,litt chili og limesaft blandes. Smakes til med salt og pepper. Rødløk og koriander kan tilsettes hvis du liker det. Ha litt sweetchilisaus og soyasaus over laksen når den er ferdig stekt. 

Fiskesuppe lages av biter av feks laks og torsk,grønnsaker som purre og gulrot, og fløte og fiskebuljong. Maisenna for å tykne. 

Anonymkode: a4ce6...4ff

Skrevet

Stekt filet av ønsket type, eggesmør som foreslått over (men jeg bruker en teskje soyasaus i det også), hjemmelaget potetstappe av mandelpoteter og honningglaserte gulrøtter. Også veldig godt med spekeskinke som er sprøstekt i ovnen som krønsj over (eller ristede mandler)

Brukes som lørdagskos hos oss. 😋

Anonymkode: c7797...40c

Skrevet

Stek 1 laksefilet

Kok tagliatelle

Stek gullerot i strimler, sammen med chili, vårløk og asparges

Lag hollandaise-saus 

BESTE fiskeretten!

Anonymkode: 18368...b6b

Skrevet

Kok søtpotet,  ha i litt melk og smør, mos til stappe. Torskefilet med litt smør/salt/pepper i ildfast form. 200 grader i 8-10 minutt.

Stek litt bacon . Voila

• Liker 1
Skrevet

https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/kokt-laks-med-agurksalat-og-sandefjordsmor/

Lettsaltet torsk med poteter, kokt gulrot, ertestuing, eggesmør med gressløk. 

Tagliatelle med laks og fløtesaus 

Bouillabaisse

https://www.godfisk.no/oppskrifter/torsk/fiskesuppe-med-torsk-og-reker/

Sushi. Sahimi av laks med soyasaus og stekte sesamfrø. Maki med laks, kremost, agurk. Du kan jo avansere også med ulike typer fisk. Wasabi, ponzu, syltet ingefær til. Du kan også steke opp noen vårruller til. 

Seibiff med løk, remulade, baconterninger, dampede grønnsaker. 

Hjemmelaget fiskegrateng. Da får du mye mer fisk enn fra butikken. Tilsett gjerne bacon for mer smak. 

Ceviche 

Taco med torsk eller laks. Google oppskrifter. 

Anonymkode: 938f1...068

Skrevet

Lagde nylig denne til noen som ikke er så glad i ting som er sterkt eller uvant, og fikk uventet mye skryt.

https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/enkel-fiskegryte/

Jeg brukte bare laks, og ikke friske urter, pyntet med selleri i stedet. Hadde en hel kartong matfløte i, kun en skvett vann og litt mer hvetemel - ifølge kommentarene ble den mer som suppe, så ville unngå det. Den smakte litt for mye fløte underveis, men ble veldig bra når den ble ferdig.

Serverte med potetstappe med litt sellerirot i, og stekt brokkoli.

Skrevet

Den desidert letteste fiskemiddagen vi lager er laks med ris, god og lett hverdagsmiddag.

Start med å kok ris. Smør laksefiletene inn med litt sesamolje, et tynt lag hoisinsaus, to dråper fiskesaus, msg, salt og pepper. Når det er rundt 8 min igjen av risen, legg laskefiletene i airfryer (eller varmluftsovn) i 8 min på 190 grader. Server med soyasaus, mer hoisin, crispy chilioil og grønnsakene du har tilgjengelig. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker fiskesupper, spesielt asiatisk. Dessverre er jeg en «slumper oppi» type person, men ca. Er min oppskrift(og ja: jeg er veldig glad i MYE smak). 

2 pakker kokosmelk(ikke lettversjonen)

1 pakke kokoskrem

Suppebuljong og ca.6-7 dl vann. Skal smake rikelig.

2 hvitløk og 1 stor løk

1 helt glass red curry paste(for de fleste holder det sikkert med 2-3 skeier)

vårløk

paprika

Pak choi

1 dl hvitvin(kan sløyfes)

Soyasaus og teryakisaus

Fisken du liker, jeg liker å bruke laks og tosk eller sei

Blåskjell(om du liker det). 

Kutt opp løk, vårløk og paprika. Stek i kjele med litt olje eller smør. Ha oppi red curry paste og rør rundt. Ha oppi kokos og rør rundt. Ha oppi vannet og vinen. La koke 10-15 minutter. Smak til med soyasaus, teryakisaus og pepper. Eventuelt andre krydder du liker, som hvit pepper, paprikakrydder og chilipulver.

Kutt opp fisk(ta av skinnet) og stek i stekepanne i smør. Etter 10-15 minutter, ha det oppi suppa. Stek da pak choi i stekepanna

Vask blåskjellene og slå på dem som er åpne. De som ikke reagerer kaster du. Hiv dem oppi suppa når det er ca.4-5 minutter igjen. Ikke spis de som ikke har åpnet seg. 

Anonymkode: abd0d...645

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...