Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 time siden):

Selv om AP ikke får med seg SV og MDG, så kan de likevel få flertall for et statsbudsjett ved å forhandle med SP, Rødt, Høyre, FrP, Venstre og/eller KrF

Ja det er riktig, men alt er åpent nå, alt kan skje.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gøy å se at MDG har bæsja på leggen og, som ventet, latt politisk aktivisme overskygge alt av realisme og ikke skjønt hva budsjettforhandlinger faktisk handler om. Intet nytt under solen. Useriøst parti.

• Liker 5
Skrevet

AP løy om ferger og studielån i valgkampen, og måtte pent be om unnskyldning og rette opp i feilene.  MDG lokket velgerne med å stemme dem over sperregrensen for å garantere støtte til Støre.  Hvorfor er det ingen som stiller dem til veggs om det nå?  Eller har de tenkt å støtte budsjettet likevel?

• Liker 4
Skrevet

Morsomt å se mikropartiet MDG med 4,7 % av stemmene i stortingsvalget tror de skal få dirigere Norges oljepolitikk og dermed også fremtidige generasjoners velferdsamfunn i Norge. Hvor skal de hente pengene fra? Alt fordi Norges 5,6 mill innbyggere skal redde verden. 
Hadde aldri trodd jeg skulle si det men her synes jeg Rødt har opptrådt voksent i budsjettforhandlingene. 
Nå vet i hvert fall folk om de skal stemme på et parti godt til venstre i politikken så kan man glemme SV og MDG, de lever i sin egen boble. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Når Sp stemmer ut Vedum, blir det blått flertall. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Perine skrev (14 timer siden):

Jo, men jeg ser ikke for meg at verken MDG eller SV heller vil støtte en ny regjering med Listhaug som statsminister. Disse partiene holder til på forskjellige planeter når det gjelder oljepolitikken.  De er jo klar over at dette er alternativet.

MDG og SV trenger ikke støtte en ny blå regjering selv om de ikke blir enige med dagens regjering om statsbudsjettet. De kan si nei til begge 

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 time siden):

MDG og SV trenger ikke støtte en ny blå regjering selv om de ikke blir enige med dagens regjering om statsbudsjettet. De kan si nei til begge 

Å, sånn ja... nei, men når de sier nei her, så vil det kunne bidra til at den andre siden overtar. Var det jeg tenkte på. 

Nå snakket de på Helgemorgen om diverse konsekvenser, og at de kanskje ikke kom til å gi seg før Støre var nødt til å stille kabinettspørsmål.  Den borgerlige siden har heller ikke flertall på Stortinget, så da må de prøve å lokke stemmer fra de rødgrønne, men det virker også lite trolig da Sp virker fornøyd med sine gjennomslag i budsjettforhandlingene.

Jeg ser egentlig bare masse unødvendig kaos, og synes det er skuffende at det blir så mye krangling etter bare noen uker.  

Skrevet

Vi må ikke glemme at dette er den eneste reelle sjansen småpartiene på venstresiden har til å påvirke hvilken kurs Norge skal ha de neste fire årene. I enkeltsaker kan AP og SP alliere seg med Høyre og gi blaffen i brysomme partier på begge fløyer. I tillegg ser MDG at valgets store taper, SP, allerede er budsjettvinner og til og med har dratt APs forslag i en mindre grønn retning (det er garantert en torn i øyet for SV også). Mitt tips er at SV vil krype til korset og stemme for budsjettet (de vil neppe bidra til at vi får en borgerlig regjering) og at MDG blir jokeren her.

• Liker 2
Skrevet
Perine skrev (4 timer siden):

Jeg ser egentlig bare masse unødvendig kaos, og synes det er skuffende at det blir så mye krangling etter bare noen uker.  

Dette er helt som forventet. Alle prøver å få mest mulig av sin politikk inn i statsbudsjettet 

• Liker 2
Skrevet
CAPS LOCK skrev (3 minutter siden):

Dette er helt som forventet. Alle prøver å få mest mulig av sin politikk inn i statsbudsjettet 

Det er vel også det politikk handler om.

• Liker 2
Skrevet
Madame Butterfly skrev (19 timer siden):

Når Sp stemmer ut Vedum, blir det blått flertall. 

Trur du det skjer da? Eg håper 👍 Må vel vere andre i partiledelsen som ser fordelene med å bytte side? Eller bestemmer han alt?

• Nyttig 2
Skrevet
Pilleville skrev (2 timer siden):

Trur du det skjer da? Eg håper 👍 Må vel vere andre i partiledelsen som ser fordelene med å bytte side? Eller bestemmer han alt?

Det sitter nok langt inne for Vedum å svikte Støre. Han er jo i slekt med kona hans også. Hvis ikke andre i partiet begynner å presse på snart, så skjønner jeg ingenting.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym90059005 skrev (23 timer siden):

Gøy å se at MDG har bæsja på leggen og, som ventet, latt politisk aktivisme overskygge alt av realisme og ikke skjønt hva budsjettforhandlinger faktisk handler om. Intet nytt under solen. Useriøst parti.

Det samme kan man si om SV. Små tullepartier, håper de forsvinner under sperregrensen. Har mer sans for Rødt da, de er pragmatiske.

Skrevet
Perine skrev (9 timer siden):

Å, sånn ja... nei, men når de sier nei her, så vil det kunne bidra til at den andre siden overtar. Var det jeg tenkte på. 

Nå snakket de på Helgemorgen om diverse konsekvenser, og at de kanskje ikke kom til å gi seg før Støre var nødt til å stille kabinettspørsmål.  Den borgerlige siden har heller ikke flertall på Stortinget, så da må de prøve å lokke stemmer fra de rødgrønne, men det virker også lite trolig da Sp virker fornøyd med sine gjennomslag i budsjettforhandlingene.

Det burde vært mulighet for å skrive ut nyvalg.

• Liker 2
Skrevet
Alizee skrev (15 minutter siden):

Det sitter nok langt inne for Vedum å svikte Støre. Han er jo i slekt med kona hans også. Hvis ikke andre i partiet begynner å presse på snart, så skjønner jeg ingenting.

Han var inne på teppet etter det dårlige valget og då ga de han to nye år, ikkje fire. Men håper de bytter han ut NÅ.

• Nyttig 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (19 timer siden):

Det er så, men det fremstår idiotisk at tutti-fruttiene ikke innser at grunnlaget for at de skal ha en maktplattform ligger i at de faktisk klarer bli enig. Denne typen tull de driver med nå, resulterer kun i at de mister makt.

Det blir regjeringsskifte, og Ap ender opp med å sikre et høyre orientert budsjett. (Helt greit for meg, men synliggjør at småpartiene ikke skjønner posisjonen sin.)

Skrevet
Anonym90059005 skrev (På 29.11.2025 den 22.56):

Dersom MDG velger å felle en statsminister på grunn av et budsjett for 2026 fordi de tror at klimamål 2050 ikke blir innfridd, da pakerer de seg selv utenfor norsk politikk for alltid. Da vil ikke noe parti ha noe som helst med de å gjøre.

• Liker 3
Skrevet
bullehurk skrev (13 timer siden):

Dersom MDG velger å felle en statsminister på grunn av et budsjett for 2026 fordi de tror at klimamål 2050 ikke blir innfridd, da pakerer de seg selv utenfor norsk politikk for alltid. Da vil ikke noe parti ha noe som helst med de å gjøre.

Jeg visste at det hadde foregått en del taktisk valg på partiene MDG og Krf denne gang, for å få dem over sperregrensen og sikre seier til den ene eller den andre siden, men visste ikke at det var så mye. På Politisk kvarter i dag, sa programlederen at 30% av MDGs stemmer skyldes taktisk valg, siden de hadde lovet å støtte en AP-regjering og garantere at ikke Frp kom i regjering.  Akkurat dette tror jeg kanskje vi må ta med en klype salt, for det er ingen som vet de faktiske antallet taktikk-stemmer.

• Liker 2
Skrevet
bullehurk skrev (13 timer siden):

MDG er et rent klimaparti og det er hva de står for. Helt besatte. Men hvis det fører til at det blir regjeringsskifte så skal jeg takke MDG. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Supernaut skrev (På 30.11.2025 den 22.52):

Det samme kan man si om SV. Små tullepartier, håper de forsvinner under sperregrensen. Har mer sans for Rødt da, de er pragmatiske.

Tenker det er en vesentlig forskjell på det MDG står for, og som hindrer budsjettenighet, og det SV noe vinglete står for. 

Det er ikke ukjent for noen, heller ikke AP, at MDG er et miljøparti med stor M. Det er deres hovedsak og overskygger alt annet. At Hemstad da sier at han ikke signere på et budsjett som partiet mener står i kontrast til deres hovedsak, det tenker jeg er helt innenfor.

SV derimot er det vanskelig å vite hva kjemper for. Det er litt barnehage, litt miljø, litt kommuner, og så plutselig veldig mye Palestina. For meg har ikke Palestina noe i budsjettet å gjøre. Skal alle verdens ulykker inn i det norske statsbudsjettet, blir det trangt om plassen for barn og eldre som faktisk befinner seg i Norge. Og så blir jeg jo litt bekymret for kunnskapsnivået til SV, når de tilsynelatende tror at Palestina er det eneste sted på jord hvor det skjer fæle ting.

Når det gjelder Rødt, er jeg enig, Tror de hadde fått god oppslutning hvis det var valg i morgen. Mange gode saker de har fått igjennom i det forslaget som ligger på bordet nå. Men altså ikke nok klima for MDG (ærlig sak), og SV roter jo rundt og vet nok egentlig ikke om det er ok eller ikke. De må bare markere seg, for ikke å bli glemt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...